Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lopettaisin työnteon ja muuttaisin vanhaan mökkiin asumaan!?

Vierailija
11.02.2025 |

Aloin tuossa miettimään asiaa.

Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isossa yrityksessä. En kykene huijaamaan itseäni uskomaan firman visioon, arvoihin tai muuhun soopaan. Kaikki tuo on pelkkää PR-potaskaa, samoin kuin muissakin suuryrityksissä. Henkilöstö saa lämmintä kättä, johto bonarit, osakkeenomistajille kuuluvat kunnon rahat. Firma pyrkii tekemään profittia, minä käyn töissä jotta saisin fyffeä elämiseen, enkä tippuisi pois "keskiluokasta", jos edes kuulun siihen.

Mikä minua kiinnostaa eniten? Se, että pääsen mökille. Mökissä on sähköt, mutta lämmitys on puulla. Omistan myös metsää mökin ympärillä sen verran, ettei puu lopu kesken.

Laskin juuri, että jos laittaisin kaupunkikanankopin myyntiin, minulla olisi nettona rahaa n. 250 000 euroa (150 000 kämpästä, 100 000 sijoitussalkku). Sijoittaisin 200 000 osakkeisiin, tavoitteena 5% osinkotuotto. 50 000 jättäisin turvaan korkosijoituksiin tai määräaikaistalletukseen.

Minähän eläisin tuolla vallan hyvin. Asumiskulut olisivat ruoka ja olematon sähkölasku. Kun olisi aikaa kalastaa, kerätä sieniä ja marjoja, ja tehdä kaikki itse - ruokakulut laskisivat entisestään. Kenties halpa auto olisi hyvä, se kyllä lisäisi kuluja jonkin verran. Kyläkauppaan olisi just ja just kävelymatka, isompaan markettiin 20km. Jos tulisi isompi meno, se 250 000 euroa olisi yhä säästössä.

Hemmetti. Miksipä ei!? Miksi jatka raatamista sellaisen elämän eteen, jota en edes halua?

Kommentit (193)

Vierailija
161/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako mökille muutta, jos se on kaavoitettu vapaa-ajan asunnoksi? Ainakaan siirtolapuutarhamökkiin ei saa.

Periaatteessa ei saa. Käytännössä sitä ei kukaan valvo, eikä mikään sääntö rajoita sitä etteikö omalla mökillä saisi olla pitkiäkin aikoja. Onhan monet koko kesän mökillä.

Käytännössä kai se sitten rajoittuu siihen, ettei muuttoilmoitusta saa tehdä kesämökille. Toisaalta kääntää monet postinsa mökille. Että miten se mahtaa toimia. Aika rauhassa varmasti saa mökillä asua siihen kenenkään puuttumatta.

Vierailija
162/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti, ihmettelen miksei ihmiset elä enemmän itselleen. Oravanpyörästä saa poistua. 

Siitä saa poistua, mutta tietyssä iässä on aika varmaa, ettei siihen oravanpyörään ole enää paluuta. Joku työ saattaa vielä tarvittaessa löytyä, mutta se on epävarmaa ja se voi olla esim. puolet huonommin palkattua ja entistä huonompaa hommaa. Toki ideaalitapauksessa ei joudu edes palaamaan oravanpyörään vaan elää onnellisena elämänsä loppuun asti.

Kultaiset kahleet. Moni kahlitsee itsensä siihen tavanomaiseen ja tylsään oravanpyörään. Vielä kun ottaa asuntolainaa ja autolainaa niin sitä lukitsee itsensä lopullisesti siihen paikkaan. Ei tule aamulla herätyskellon soidessa harhaisia ajatuksia 'mitä jos jään vain nukkumaan?'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja näitä vastauksia. Entäs kun tulee talvi 😂😂😂 

Mulla on vähän saman suuntainen suunnitelma, mutta eri formaatilla. Tässä on onneksi aikaa vielä suunnitelman käynnistämiseen, joten ehdin, ja olejn jo ehtinyt, käymään läpi kaikkia mahdollisia huomion otettavia asioita. Backuppia, siis taloudellista, löytyy sen verran, etten jää pulaan suunnitelman aikana tai jos päätänkin palata entiseen. 

Tällä hetkellä olen vielä työelämässä, mutta todella, todella väsynyt siihen, eikä kiinnosta edes yrittää vaihtaa työpaikkaa, koska kokemus on opettanut, ettei se vaihtamalla parane, samaa sössötystä joka paikassa. 

Koska asumiskulut toteutuksessani jää todella minimiin, pärjään hyvin tuilla. Ajattelen, että järkevintä on laittaa nykyinen asunto vuokralle ainakin siksi aikaa kunnes ansiosidonnaisen maksaminen loppuu ja olen nähnyt, miten viihd

Kiitos kun huolehdit, mutta mulla on oman asunnon lisäksi sijoitusasunto, joten vuokraamisen kiemurat on tuttuja. 

Olen myös selvittänyt tukiasioita Kelasta kysymällä, joten nekin on jo hanskassa. 

Vierailija
164/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätkö säästöillä eläkkeeseen asti? Mikäs siinä sitten.

Vierailija
165/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on monena talvena kaupungissa omakotitalossa asuvat kaverit tuskailleet, kun on jäätynyt vesiputket, tullut vesivahinkoja, ja kauheaa jos menee sähköt pitkäksi aikaa... 

Missä Suomen kaupungissa jäätyy vesiputket usein talvisin? 

Vierailija
166/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan toteuttamiskelpoiselta tuo idea minusta kuulostaa. Jos itselläni ei olisi perhettä, niin voisin hyvinkin tehdä jotain samansuuntaista.

Minulle tuossa ehkä isoin mörkö olisi oma terveys ja sen rittäminen. Eli mitä tehdä jos loukkaantuu tai sairastuu? Onko joku kaveri, jonka voi hätätapauksessa pyytää kyyditsemään terveyskeskukseen tms. AP ei kuitenkaan ole ihan nuori ja ikää kun tuppaa tulemaan lisää vuosi vuodelta ja jokainen niistä vuosista tuo tullessaan uusia vaivoja ja fyysisen suorituskyvyn laskua. Tässä voisi auttaa mm. se jonkun ehdottama ilmalämpöpumppu, niin ettei mökki kylmene jos on viikon kuumeessa tai jalka poikki kun on kaatunut jäisellä pihamaalla.

Mutta noin muuten, sanoisin että go for it.

Vierailija
167/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on monena talvena kaupungissa omakotitalossa asuvat kaverit tuskailleet, kun on jäätynyt vesiputket, tullut vesivahinkoja, ja kauheaa jos menee sähköt pitkäksi aikaa... 

Tai miksi se olisi maalla vielä isompi ongelma? Sama pakkanen se molemmissa vaikuttaa. Tottakai vesiputki voi jäätyä tai tulla joku muu ongelma, mutta se on osa elämää. Niitä tulee vaikka käy siellä päivätöissä. Tuntuu vähän, että tässä keskustelussa yritetään keksimällä keksiä ongelmia sinne missä niitä ei ole. Vesiputken jäätyminenkään ei ole maailmanloppu. Sitten se vaan korjataan ja elämä jatkuun.

Vierailija
168/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai miksi se olisi maalla vielä isompi ongelma? Sama pakkanen se molemmissa vaikuttaa. Tottakai vesiputki voi jäätyä tai tulla joku muu ongelma, mutta se on osa elämää. Niitä tulee vaikka käy siellä päivätöissä. Tuntuu vähän, että tässä keskustelussa yritetään keksimällä keksiä ongelmia sinne missä niitä ei ole. Vesiputken jäätyminenkään ei ole maailmanloppu. Sitten se vaan korjataan ja elämä jatkuun.

Se ei ole meillä maalla isompi ongelma, koska vesiputkia ei ole, talo on suunniteltu asumiseen ilman sähköjä joten sähkökatkot ei haittaa, jne. Kyllä edellistalvena oli monet kaverit tästä kateellisia, että asumme tällaisilla "mukavuuksilla", kun itse näiden vesivahinkojen kanssa taistelivat.

Ja kyllä varmasti jokaisessa Suomen kaupungissa on taloja, joissa putket on joskus jäätyneet, hassua kuvitella muuta 😊

-se joka kirjoitti kavereiden vesivahingoista ja sähkökatkoista

Vierailija
169/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä on mainittu siirtolapuutarhamökit (vaikkei liitykään ap:hen), niin tiedoksi, että Suomen Siirtolapuutarhaliiton sivuilla lukee:

"Palstan vuokraoikeuden saaminen saattaa edellyttää, että asut siinä kunnassa, jossa siirtolapuutarha sijaitsee. Koska käytännöt vaihtelevat, niin kannattaa etukäteen selvittää mahdolliset kaupanteon reunaehdot."

Kyse ei siis pelkästään ole siitä, sijaitsevatko ne kaava- vai haja-asutusalueella, vaan että ne on tarkoitettu oman kunnan asukkaille. Siirtolapuutarhamökin osoitetta ei itsessään voi käyttää vakituisena kotiosoitteena. Mutta lukeehan tuossa myös "käytännöt vaihtelevat", joten asia lienee kuntakohtaista. 

Vierailija
170/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa järkevältä jos siulla tollaiset säästöt.ja saat ansiosidonnaista vielä 400pv eli kyllä sulla tulojakin olisi.mietin tota samaa jokapäivä mutta mulla ei noita sijoitus rahoja eikä säästöjä olen käytännössä varaton koska maksoin velat pois nopealla tahdilla mut tietty olen velaton mies.

Vierailija
171/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista palveluiden läheisyys ja ravinnon saatavuus päätettyäsi muutosta.

Vierailija
172/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap ole muuttamassa mihinkään Lapin kairaan eikä Kainuun korpeen, missä ei 100 km säteellä ole mitään!

Hänen muutamasta kommentista selviää, että homma on hallussa ja kaikki tarvittavat asiat on otettu huomioon.

Vierailija
173/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap ole muuttamassa mihinkään Lapin kairaan eikä Kainuun korpeen, missä ei 100 km säteellä ole mitään!

Hänen muutamasta kommentista selviää, että homma on hallussa ja kaikki tarvittavat asiat on otettu huomioon.

Kainuun korvessakin ihmiset käy ihan vaan siitä S-Marketista ostamassa ruokaa. Ihan tavallista elämää maaseudulla eletään. Välimatkat on vähän pidempiä, mutta muuten aika monelta osin ihan sitä samaa perus arki on joka paikassa.

Auto kun täytyy melkeinpä väkisin olla joka tapauksessa. Niin pääseehän sitä liikkumaan. Ihan voi vaikka käydä siellä kaupungissa jos siellä on jotain mitä haluaa. Eihän sitä mikään pakko ole elää loppuelämäänsä kesämökin vankina. Saa sieltä välillä käydä poissa.

Vierailija
174/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Jotain keskustelua hän ilmeisesti kuitenkin kaipasi, koska teki aloituksen. 

Vierailija
175/193 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä on mainittu siirtolapuutarhamökit (vaikkei liitykään ap:hen), niin tiedoksi, että Suomen Siirtolapuutarhaliiton sivuilla lukee:

"Palstan vuokraoikeuden saaminen saattaa edellyttää, että asut siinä kunnassa, jossa siirtolapuutarha sijaitsee. Koska käytännöt vaihtelevat, niin kannattaa etukäteen selvittää mahdolliset kaupanteon reunaehdot."

Kyse ei siis pelkästään ole siitä, sijaitsevatko ne kaava- vai haja-asutusalueella, vaan että ne on tarkoitettu oman kunnan asukkaille. Siirtolapuutarhamökin osoitetta ei itsessään voi käyttää vakituisena kotiosoitteena. Mutta lukeehan tuossa myös "käytännöt vaihtelevat", joten asia lienee kuntakohtaista. 

Ja sen lisäksi siirtolapuutarhamökeistä puuttuu aika usein kunnollinen lämpöeristys. Katselin joskus sellaista, mutta en innostunut ajatuksesta pelkästä kesäasumisesta. Juuri talvella on kiva sytyttää takkaan valkea ja hiljalleen lämmittää mökkiä.

Oma mökki on kaavoitettu ihan ympärivuotiseksi asunnoksi, edellinen asukas kun asui siellä kunnes ikääntyessään joutui muuttamaan pois.

Tein myös laskelmia. En näe syytä mikseivät rahat riittäisi, enkä ole edes laskenut mukaan minkäänlaisia tukia tai lisätuloja joita voisin tienata tekemällä jotain mielekkäämpää kuin raataminen suuryrityksen voittojen eteen.

Tällä hetkellä alkaa olemaan selvää, että kyse on vain aikajänteestä. Nyt olen miettinyt sellaista suunnitelmaa, että tämän vuoden kesälomalla teen muutaman pikkuremontin mökillä. 2026 alkaisin myymään ylimääräistä omaisuutta pois, ja samalla hajauttaisin nykyistä isomman osan sijoituksista ulkomaisiin osakkeisiin maariskin varalta. Säästöjäkin pystyn kartuttamaan, myymällä auton ja elämällä pihisti pois pariksi vuodeksi jopa 10 000 euroa vuodessa. Sitten annan itselleni joululahjan irtisanoutumalla työstäni.

Alkaa kylläkin entistä vahvemmin tuntua siltä, ettei odottele sinne saakka...

ps. tuota kyllästymisajatusta en oikein ymmärrä. Aikaa ei tunnu koskaan olevan riittävästi, eikä myöskään energiaa. Olen myös liian vanha ramppaamaan kaupungissa bilettämässä. Kaupunkiin kyllä pääsee maaltakin kun tulee ja lähtee selvin päin.

ap

Vierailija
176/193 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun jotkut kyllästyy heti, jos ei ole koko ajan jotain järjestettyä menoa ja tekemistä, mielellään vielä maksettua sellaista.

Vierailija
177/193 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan toteuttamiskelpoiselta tuo idea minusta kuulostaa. Jos itselläni ei olisi perhettä, niin voisin hyvinkin tehdä jotain samansuuntaista.

Minulle tuossa ehkä isoin mörkö olisi oma terveys ja sen rittäminen. Eli mitä tehdä jos loukkaantuu tai sairastuu? Onko joku kaveri, jonka voi hätätapauksessa pyytää kyyditsemään terveyskeskukseen tms. AP ei kuitenkaan ole ihan nuori ja ikää kun tuppaa tulemaan lisää vuosi vuodelta ja jokainen niistä vuosista tuo tullessaan uusia vaivoja ja fyysisen suorituskyvyn laskua. Tässä voisi auttaa mm. se jonkun ehdottama ilmalämpöpumppu, niin ettei mökki kylmene jos on viikon kuumeessa tai jalka poikki kun on kaatunut jäisellä pihamaalla.

Kyllä, ja terveysasemalle pääsee kyllä taksillakin. Terveisin yksi, joka asuu yksin mökissä, eikä tulisi mieleenkään vaivata kavereita kyyditsemään. On myös ilmalämpöpumppu, ettei tarvitse olla talvella pelkkien klapien varassa. 

Vierailija
178/193 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja terveysasemalle pääsee kyllä taksillakin. Terveisin yksi, joka asuu yksin mökissä, eikä tulisi mieleenkään vaivata kavereita kyydits

Minä vietän kesälomia n. 10 000 asukkaan kunnassa, jossa on todella vaikea saada taksia klo 17 jälkeen. Siellä on ilmeisesti vain yksi päivystäjä, joten siinä vaiheessa kun itse tilaa taksin, se saattaa olla juuri lähtenyt viemään jotain toista asiakasta sadan kilometrin päähän, ihan eri suuntaan. 

Vierailija
179/193 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjaksi irtisanoutumisesta tuli mieleen, että kannattaa huomioida verotus. Ihanteellisin olisi jos ansiotulot loppuu keskellä kesää. Koska silloin vuositulot jää alhaisemmaksi ja veroprosentti myös.

Jos ansiotulot loppuu vuoden lopussa niin vuositulot on tosi isot ja menee paljon veroa. En tosin tiedä miten paljon tällä voi säästää. Satasia nyt ainakin, ehkä jopa pari tuhatta euroa.

Vierailija
180/193 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja terveysasemalle pääsee kyllä taksillakin. Terveisin yksi, joka asuu yksin mökissä,

Minä vietän kesälomia n. 10 000 asukkaan kunnassa, jossa on todella vaikea saada taksia klo 17 jälkeen. Siellä on ilmeisesti vain yksi päivystäjä, joten siinä vaiheessa kun itse tilaa taksin, se saattaa olla juuri lähtenyt viemään jotain toista asiakasta sadan kilometrin päähän, ihan eri suuntaan. 

Voihan sen taksin soittaa ja sopia vaikka edellisenä päivänä valmiiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän