Mitä jos lopettaisin työnteon ja muuttaisin vanhaan mökkiin asumaan!?
Aloin tuossa miettimään asiaa.
Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isossa yrityksessä. En kykene huijaamaan itseäni uskomaan firman visioon, arvoihin tai muuhun soopaan. Kaikki tuo on pelkkää PR-potaskaa, samoin kuin muissakin suuryrityksissä. Henkilöstö saa lämmintä kättä, johto bonarit, osakkeenomistajille kuuluvat kunnon rahat. Firma pyrkii tekemään profittia, minä käyn töissä jotta saisin fyffeä elämiseen, enkä tippuisi pois "keskiluokasta", jos edes kuulun siihen.
Mikä minua kiinnostaa eniten? Se, että pääsen mökille. Mökissä on sähköt, mutta lämmitys on puulla. Omistan myös metsää mökin ympärillä sen verran, ettei puu lopu kesken.
Laskin juuri, että jos laittaisin kaupunkikanankopin myyntiin, minulla olisi nettona rahaa n. 250 000 euroa (150 000 kämpästä, 100 000 sijoitussalkku). Sijoittaisin 200 000 osakkeisiin, tavoitteena 5% osinkotuotto. 50 000 jättäisin turvaan korkosijoituksiin tai määräaikaistalletukseen.
Minähän eläisin tuolla vallan hyvin. Asumiskulut olisivat ruoka ja olematon sähkölasku. Kun olisi aikaa kalastaa, kerätä sieniä ja marjoja, ja tehdä kaikki itse - ruokakulut laskisivat entisestään. Kenties halpa auto olisi hyvä, se kyllä lisäisi kuluja jonkin verran. Kyläkauppaan olisi just ja just kävelymatka, isompaan markettiin 20km. Jos tulisi isompi meno, se 250 000 euroa olisi yhä säästössä.
Hemmetti. Miksipä ei!? Miksi jatka raatamista sellaisen elämän eteen, jota en edes halua?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuosikymmenet ihmiset ovat hankkineet kesämökkejä, mutteivät asu niissä kokoajan. Mikset kulje samaa tietä kuin muutkin?
Miksi pitäisi?
Tämä. Jo vuosikymmenet ihmisiä on harmittanut lähteä mökiltä sunnuntaina, tai loman jälkeen. Miksi ei jäisi sinne missä hyvä on olla?
Kaikista vastauksista puuttui sellainen pieni mökkielämän plussa, että siellä kyläkaupassa myös tutustuu ihmisiin. Vaikka ei saisikaan varsinaisia ystäviä kyläkauppojen yksi idea on nojailla tiskiin/ovenkarmiin ja pärpättää ihmisten kanssa tai edes kauppiaan. Kaikkihan on sitten vain itsestään kiinni haluaako olla vuorovaikutuksessa, vastata laajemmin kysymyksiin, ja ymmärtää,että tottakai pienellä paikkakunnalla uusi asukas herättää huomiota. Sen mukana tulee myös tietoa, mistä saa mitäkin apua ja miten se naapurin epäsosiaalinen isäntä onkin erittäin hyvä korjaamaan moottorisahoja parilla kympillä "että sinne vaan ajat pihalle, niin kyllä se sun moottorisahan saa kuntoon".
Elin kaksi vuotta talven pienestä kylästä noin seitsemän km päässä ja sosiaaliset suhteeni olivat vilkkaammat kuin kaupungissa. Kukaan ei tullut iholle, mutta otin osaa kylätalon parille kurssille ja erilaisiin juhliin kuin myös söin siellä maailman parhaimmat tapakset, koska mukana pyöri espanjalainen kokki rakastuneena kylän tyttöön.
Kun maaseudusta puhutaan ja muuttamisesta sinne ovat paikkakuntalaiset huomattavasti luovempia ajankäytön suhteen, eikä siellä koe jäävänsä yksin niin kuin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kunnon kellari? Missä säilytät ruuat, sienet, perunat, marjat? Hiiriä on loukutettava.
Miten olisi ihan vaan jääkaapissa?
Autossa kuitenkin pitää olla liikennevakuutus ja mökissä palovakuutus. Vaikka et käyttäisi yhtään sähköä, niin sähkönsiirtomaksu menee joka tapauksessa. Kyllä kai sinulla on älykännykkä ja tabletti tai läppäri, joista menee myös kk-maksu?
Näistä tulee kuluja arviolta n. 150,00 €/kk, jotka ehkä olet ottanut huomioon?
Mutta muuten, hyvä juttu.
Jos naapureita näköetäisyydellä, kannattaa olla hyvissä väleissä. Apua voi tarvita. Hanki koira seuraksi, ei ole yksinäistä enää. Ja kissa hiirien turmaksi. Asuin pikku mökissä maalla kymmenisen vuotta yksin. Ilman autoa ei pärjää. Kyläkauppoja suljetaan ja bussivuorot vain kouluaikoina.
Mites se wc/huussi? Minne menee jätökset? Entä muu jätehuolto, onko komposti vai jäteauto? Miten on vesihuolto ja jätevesi järjestetty? Onko kunnan verkko vai omat kaivot?
Onko suihku, ulko- vai sisäsauna, ja millainen on pyykinpesu- ja peseytymismahdollisuus yleensä? Kiinteistöveroakin menee.
Olet varmaan nämäkin ottanut huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Mites se wc/huussi? Minne menee jätökset? Entä muu jätehuolto, onko komposti vai jäteauto? Miten on vesihuolto ja jätevesi järjestetty? Onko kunnan verkko vai omat kaivot?
Onko suihku, ulko- vai sisäsauna, ja millainen on pyykinpesu- ja peseytymismahdollisuus yleensä? Kiinteistöveroakin menee.
Roskapöntön tyhjennys maksaa kympin kuukaudessa. Tuskin tämä unelma siitä jää kiinni.
Toki on elämässä kuluja. Täysin ilmaiseksi asuminen ei käytännössä ole mahdollista. Eikä ole mitään järkeä tavoitella jotain 1800-luvun puolivälin elämäntapaa. Jääkaappi, valot ja vesipumppu on niin halpaa "luksusta". Miksi kantaa saunavesiä ämpäsissä kun muutamalla kympillä saa vesipumpun?
Meitinkin mökki on kylällä, 8 km päässä ollut vanha kyläkauppa löi ovet lukkoon hiljattain. Harmittaa. Omistajat jäi eläkkeelle eikä löytynyt jatkajaa. Nyt pitää mennä kaupoille joko keskustaan, jonne on meiltä 23 km tai pikkukuntaan 12 km päähän, jossa ei kovin montaa liikettä löydy: apteekki, baari, apteekki ja pari kampaamoa.
Niin no, oravanpyörä... Sulla on mahdollisuus laittaa se asunto vuokralle ja ostaa ehkä sijoitusasuntokin. Mulla on vastapuolen tietä mökkinaapuri, jolla on kolme sijoitusasuntoa ja aikoo ostaa lisää. Tekee itse kyllä kokopäivätöitä, mutta aikoo ensi kesänä lopetella, ikää on 59 v. . Alunperin Hesasta, terveysalalla, muutti työpaikan perässä kuntaan ja vuokralle, oli toki halpa, 360 euroa yksiöstä. Sen Hesan lähiökämpän laittoi vuokralle. Nykyään asuu omakotitalossa. Rintamamiestalo maksoi meidän kylällä 65.000 euroa.
Kylällä on vanhoja toimivia maatiloja mutta myös uusia vakiasukkaita, pari vuotta sitten naapurin ukko kuoli ja saatiin uusi lähimökkinaapuri, eläkkeelle jäänyt pariskunta. Yhdessä vastapuolen tietä talossa asuu keraamikko, oli alunperin kylän työväentalo. Itse ollaan vaan mökkiläisiä, minä olen välillä etätöissä mutta talvella teen töitä mieluummin kaupungissa, meillä ei ole sisävessaa enkä tykkää talsia pimeydessä koiran kanssa. Alueella on nähty susia.
Mieti nyt vielä tarkkaan etenemissuunnitelmaasi ja laske tarkkaan. Auto näillä kylillä on pakko olla. Ja työkkärissä saat vissiin rampata, jos aiot korvausta nostaa. Ja talvi voi olla tylsä ja rankka lumentuloineen.
Minä olen toteuttanut tämän unelman. Olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa. Kymmenen vuotta olen elänyt pääomatuloilla työelämästä pois hyppäämisen jälkeen.
Isoin ero on, että en ole muuttanut minnekään Kainuun korpeen erämökkiin. Asun ihan tässä pääkaupunkiseudun liepeillä. Omakotitalossa ja kaikki ystävät ja palvelut lähellä.
Isoin oivallus on oppia elämään 'slow life' tyylillä. Kun on vähän rahaa ja paljon aikaa niin voi tehdä asioita hitaasti. Aika usein raha ja aika on sidoksissa toisiinsa. Jos haluat jotain nopeasti niin se maksaa rahaa. Jos teet itse niin se kestää kauan, mutta maksaa vähän.
Pitää osata olla onnellinen siitä mitä on. Sen sijaan, että koko ajan kokea tyytymättömyytä siitä mitä ei ole. Hylätä kokonaan hektinen kulutushysteria. Ihminen ei tarvitse jatkuvasti uutta tavaraa ollakseen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Autossa kuitenkin pitää olla liikennevakuutus ja mökissä palovakuutus. Vaikka et käyttäisi yhtään sähköä, niin sähkönsiirtomaksu menee joka tapauksessa. Kyllä kai sinulla on älykännykkä ja tabletti tai läppäri, joista menee myös kk-maksu?
Eiköhän nämä ole aplle tuttuja asioita, koska mökki ei ole hänelle uusi käsite. Kuhan pääsit pätemään. Toisekseen netin jakminen omasta kännykästä älylaitteille maksaa gvain muutaman kympin kuukaudessa. Tällä tavalla ihmiset tekee töitä tien päälläkin.
Eikö nämä molemmat asiat ole sulle jo totta, se toinen ainakin tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut aloitusta? Ap ei ole ostamassa mökkiä, vaan se on jo hänellä, joten nämä on varmasti hänelle tuttuja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vähäinen sähkö on kannattavampaa tuottaa aggregaatilla, kuin maksaa melkein satasen kuukausimaksua turhista kaapeleista.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys puulla tarkoittaa että käytät talvella puolet valveillaoloajasta kalikoiden kolisutteluun
No ei. Täällä naisihminen joka asuu puulla lämpiävässä mummonmökissä. Kaksi kertaa päivässä takan poltto riittää hyvinkin kylmilläkin säillä, kun ei mulla ole mitään pakkomiellettä pitää koko taloa yli 20-asteisena. Makuuhuoneessa, joka on kauimpana takasta, on usein talviaamuina vaan 10-15 astetta, mutta se on vain piristävää. Ja klapit ostan valmiina, joten ei tarvi niitäkään tehdä itse. Mitenkään vaivalloiseksi en puulämmitystä koe, vaikka teen töitäkin 8 h päivässä (etänä kotoa).
Vierailija kirjoitti:
Kaikista vastauksista puuttui sellainen pieni mökkielämän plussa, että siellä kyläkaupassa myös tutustuu ihmisiin. Vaikka ei saisikaan varsinaisia ystäviä kyläkauppojen yksi idea on nojailla tiskiin/ovenkarmiin ja pärpättää ihmisten kanssa tai edes kauppiaan. Kaikkihan on sitten vain itsestään kiinni haluaako olla vuorovaikutuksessa, vastata laajemmin kysymyksiin, ja ymmärtää,että tottakai pienellä paikkakunnalla uusi asukas herättää huomiota. Sen mukana tulee myös tietoa, mistä saa mitäkin apua ja miten se naapurin epäsosiaalinen isäntä onkin erittäin hyvä korjaamaan moottorisahoja parilla kympillä "että sinne vaan ajat pihalle, niin kyllä se sun moottorisahan saa kuntoon".
Elin kaksi vuotta talven pienestä kylästä noin seitsemän km päässä ja sosiaaliset suhteeni olivat vilkkaammat kuin kaupungissa. Kukaan ei tullut iholle, mutta otin osaa kylätalon parille kurssille ja erilaisiin juhliin kuin myös söin siellä maailman parh
Kyllä se on itsestään kiinni, jos kaupungissa jää yksin. Kaupungin ehkä positiivisin puoli on se, että on ihmisiä ja erilaisia ihmisiä. Pikkukylän ongelma voi olla se, että saman ajatusmaailman omaavia ihmisiä voi olla hankalampi löytää, jos olet vaikka arvoiltasi liberaali, niin se voi ahdistaa, jos kylän ainoan huoltiksen kahvipöydän aiheet ovat rasistiset joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut aloitusta? Ap ei ole ostamassa mökkiä, vaan se on jo hänellä, joten nämä on varmasti hänelle tuttuja juttuja.
Joo, mut on vaan käyttänyt kesällä mökkiä, jolloin ei kaikkia asioita tule niin ajateltua.
Ja jos jää pois työelämästä, niin hänen on laskettava kaikki kulut tarkkaan. Mutta aloituksesta ei kaikki kuitenkaan käy ilmi, varsinkin kun mökki on vanha.
Voi luoja näitä vastauksia. Entäs kun tulee talvi 😂😂😂
Mulla on vähän saman suuntainen suunnitelma, mutta eri formaatilla. Tässä on onneksi aikaa vielä suunnitelman käynnistämiseen, joten ehdin, ja olejn jo ehtinyt, käymään läpi kaikkia mahdollisia huomion otettavia asioita. Backuppia, siis taloudellista, löytyy sen verran, etten jää pulaan suunnitelman aikana tai jos päätänkin palata entiseen.
Tällä hetkellä olen vielä työelämässä, mutta todella, todella väsynyt siihen, eikä kiinnosta edes yrittää vaihtaa työpaikkaa, koska kokemus on opettanut, ettei se vaihtamalla parane, samaa sössötystä joka paikassa.
Koska asumiskulut toteutuksessani jää todella minimiin, pärjään hyvin tuilla. Ajattelen, että järkevintä on laittaa nykyinen asunto vuokralle ainakin siksi aikaa kunnes ansiosidonnaisen maksaminen loppuu ja olen nähnyt, miten viihdyn - ja pärjään- uudessa elämässäni. Voin tarvittaessa palata nykyiseen kotiini jos siltä tuntuu. Ansiopäivärahan jälkeen alkaa työmarkkinatuki, pärjään silläkin hyvin. Täällä joku väitti, että ansiopäivärahan jälkeen siirtyy toimeentulotuelle, mutta se ei pidä paikkaansa jos on vielä työikäinen/työnhakija.
Olen tottunut retkeilijä ja kantamaan kaiken omaisuuteni rinkassa. Lisäksi kokemusta löytyy usean vuosikymmenen ajalta mökkielämästä todella askeettisessa mökissä.
Joku tuolla kirjoitti, että jos olet työnhakija, saat ravata työkkärissä jatkuvasti. No ei todellakaan nykyään tarvitse. Asiat hoidetaan oman kokemuksen mukaan puhelimitse tai sähköisesti. Kolme vuotta sitten olin työttömänä puoli vuotta, pari kertaa juteelin mukavan virkailijan kanssa puhelimessa, loput asiat hoidettiin verkossa. Ne pakolliset työhakemukset voi hoitaa vaikka kännykällä.
Mökillä ei edes aika kävisi helposti pitkäksi. Aina nyt jotain pihan laittamista ja kalastelua olisi. Lumenluonnista tulisi kivasti liikuntaa.
Pientä nikkarointia tai neulomistakin voisi harrastaa.
Miksi pitäisi?