Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lopettaisin työnteon ja muuttaisin vanhaan mökkiin asumaan!?

Vierailija
11.02.2025 |

Aloin tuossa miettimään asiaa.

Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isossa yrityksessä. En kykene huijaamaan itseäni uskomaan firman visioon, arvoihin tai muuhun soopaan. Kaikki tuo on pelkkää PR-potaskaa, samoin kuin muissakin suuryrityksissä. Henkilöstö saa lämmintä kättä, johto bonarit, osakkeenomistajille kuuluvat kunnon rahat. Firma pyrkii tekemään profittia, minä käyn töissä jotta saisin fyffeä elämiseen, enkä tippuisi pois "keskiluokasta", jos edes kuulun siihen.

Mikä minua kiinnostaa eniten? Se, että pääsen mökille. Mökissä on sähköt, mutta lämmitys on puulla. Omistan myös metsää mökin ympärillä sen verran, ettei puu lopu kesken.

Laskin juuri, että jos laittaisin kaupunkikanankopin myyntiin, minulla olisi nettona rahaa n. 250 000 euroa (150 000 kämpästä, 100 000 sijoitussalkku). Sijoittaisin 200 000 osakkeisiin, tavoitteena 5% osinkotuotto. 50 000 jättäisin turvaan korkosijoituksiin tai määräaikaistalletukseen.

Minähän eläisin tuolla vallan hyvin. Asumiskulut olisivat ruoka ja olematon sähkölasku. Kun olisi aikaa kalastaa, kerätä sieniä ja marjoja, ja tehdä kaikki itse - ruokakulut laskisivat entisestään. Kenties halpa auto olisi hyvä, se kyllä lisäisi kuluja jonkin verran. Kyläkauppaan olisi just ja just kävelymatka, isompaan markettiin 20km. Jos tulisi isompi meno, se 250 000 euroa olisi yhä säästössä.

Hemmetti. Miksipä ei!? Miksi jatka raatamista sellaisen elämän eteen, jota en edes halua?

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja tuohon päälle työttömyyskorvaus, ei siellä landella mitään työpaikkoja nimittäin ole että töihin joutuisit

Tiedän useammankin alle 30v:n joka teki vastaavan tempun. Miehillä on hajonnut poikkeuksetta pää ja menneet päihteisiin, nainen aneltiin takaisin yhteiskuntaan. Erakoitui ja on sen jälkeen elänyt yhteiskunnassakin erakkona. En sitten tiedä onko 45v riittävän vanha, ettei enää palaisi

Mikä tuon ratkaisun end game on? Tuottaa sinulle mukava loppuelämä?

Suvussakin on tuollainen perhe, jotka ovat asuneet hyvin eristäytyneellä maalla, ja heidän touhunsa on niin outoa, että oksat pois. Edes paikalliset kyläläiset eivät kunnioita heitä, vaikka ovat näennäisesti kuitenkin osa yhteiskuntaa ja kai keskiluokkaisiakin

Toki on olemassa hippinaisia, jotka saattaisivat jopa innostua tuollaisesta. Mutta näitäkin tapauksia olen nähnyt useamman, se nainen pake

Ei näitä erakkoja ole koskaan kunnioitettu. Hyväksytään kyllä, mutta pidetään kylähulluina tai omalaatuisina. Toki jossain oikeissa tuppukylissä heitäkin on useampia

Voisiko ap anoa virkavapaata tai päästä elämään mökkifantasiaa muuten vaikka vuodeksi, pariksi. Minusta tuo ei ole järkevä vaihtoehto sellaiselle, joka on päässyt ja onnituntu vakiinnuttamaan asemansa modernissa yhteiskunnassa. Nämä tuppukylien erakot ovat yleensä niitä, jotka eivät siinä onnistu

Vierailija
42/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii. Mutta maalla on liukasta, pitää muistaa hiekoitus pihapolulle, ennen kuin astuu siihen. Etänäkin voi jotain tehdä jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Voisin vaikka liittyä seuraan ;) N44

Vierailija
44/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tuon muuvin, jättänyt näpyttelytyöt muiden huoleksi ja muuttanut maalle. '

Ne ongelmat mitkä näen tuossa: jos joskus päätät palata, se on kallista. Siihen tarvitset palkkatyön, johon olet siinä vaiheessa liian vanha. Eli et käytännössä voi palata.

Toinen ongelma: sinulla ei ole visiota tulevasta. Et tiedä miten päiväsi täytät, joten alat ryypätä ja vetää käteen. (Käteenveto ei ole ongelma, jos elämässäsi on muutakin). Toisin sanoen, sinulla oman mielenterveytesi takia pitää olla jokin tehtävä, joka saa sinut nousemaan sängystä aamuisin. Ja marjojen poiminta ei riitä, koska sitä on vain pari kk vuodesta. Tarvitset muutakin.

Kun olet vanha (miehet vanhenevat n. kuusikymppisinä), olet myös sairas. Tarvitset hoitoa. Onko mökkipaikkakunnallasi toimiva terveydenhuolto? 

t. sinua edellä

Onpa sulla suppeat käsity

No mielestäni ap ei tajua realiteetteja mihin on hyppäämässä. Omavaraistelu on romanttista ekat pari kolme vuotta, sitten on perunapelto kaivettu ja liiteri täynnä klapeja. Ja taas tulee kylmä ja pimeä talvi, no onneksi on sauna, viinaa ja kirjoja. Kyllä se tiukkaa tekee, jos on yksin

Ja juuri tuo, että takaisin integroituminen ei ole helppoa. Jos on rahaa, voi toki ostaa tai vuokrata asunnon, mutta yhteisöihin sisälle pääseminen on asia erikseen. Työpaikkaa ei todennäköisesti saa, eli tuo on loppuelämän sapatti sitten 

Vierailija
45/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, olet juuri löytänyt FIRE:n, ja olet ainakin lähellä sen saavuttamista jo. Googlesta löytyy aiheesta paljon lisää.

Itse haaveilen samasta, mutta palkka on nykyään niin hyvä tulee varmaan grindattua vielä muutama vuosi.

Vierailija
46/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kovin syrjään muuttaa, on siinä omat ongelmansa. Mitä jos sattuu tapaturma eikä kukaan ole auttamassa?  Yksinäisyys kesällä ei vaivaa, toista on syksykylmillä ja talvella istua yksin mökissä. Kannattaa myös varautua yllättäviin kuluihin ja siihen, jos oma terveys ei kestäkään. Jossain vaiheessa ikä pakottaa muualle.

Kokeile ensin. Asu vuosi jossain mökillä, vuokraa oma kämppä pois siksi aikaa. Saat selville sopiiko sinulle.

Itse muutin pikkupaikkakunnalle kerrostaloon. Tämä on kaukana pääkaupunkiseudulta. Jos haluaa vaikka lähteä risteilylle, se vaatii melkoiset järjestelyt, Etelän matka myös. Ihmisetkin ovat erilaisia.

Areenassa on ohjelmia näistä maahanmuutoista. Vähän samaa pakoteemaa edustaa Vanlife-dokkari, sekin Areenassa. Siinä toimittaja Aino Huilaja sanoo itsensä irti ja lähtee miehensä kanssa kohti vapautta oranssilla pakulla. He kiertävät maailmaa ja tekevät etätöitä. Yhdessä haastattelussa Huilaja sanoi, ettei reisussakaan voi olla vapaa, uusia töitä pitää järjestää ja joskus kuukausipalkkainen vakkarityö tuntuisi taas ihanalta. 

Valitettavan usein ihmisillä on liian idealistinen kuva asioista. Maalaisjärkeä kehiin ja hyvät suunnitelmat auttaa. Mieti, mitä pakenet ja minkä hinnan olet valmis maksamaan.

Vierailija
47/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Voisin vaikka liittyä seuraan ;) N44

Varo lokkeja.

Vierailija
48/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme pysyvästi mökille asumaan. Sähköt oli, muuten kantovesi, puulämmitys, ulkohuussi, ulkosauna. Parin vuoden asumisen jälkeen tehtiin remonttia ja parannettiin eristystä, laitatettiin ilmalämpöpumppu varalle. Muuten mukavuudet, tai niiden puutteet, on ennallaan. Ei olla kaduttu hetkeäkään! Tuntuu että eniten ongelmia tällaisessa asumisessa näkevät ne, jotka eivät ole näin asuneet 😉 Juurikin luulevat että vesien tai puiden kantoon tai lämmittämiseen menisi aamusta iltaan. Ei mene. Meillä esim. vettä kannetaan saunalle parin viikon välein, silloin enemmän kerralla. Kovilla pakkasilla puita haetaan kerralla pari laatikollista, ja sitten ei tarvitse moneen päivään hakea. Jne. Tässä oppii nopeasti näkemään mikä on tarpeen.

Itse olen etätyössä. Mutta tuossa kun oli irtisanomisuhka päällä, niin olin ainoa jota ei pelottanut. Tässä on niin halpa asua, että ilman töitäkin pärjäisi. Nyt menee vuodessa se, mitä aiemmin meni 1,5 kuukauden vuokraan 😄

Vierailija
49/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä plan.

Sitä en itse vastaavaa suunnittelevana kannata että se oma metsämökki on aivan ränsistynyt ja huono kun on halpa. Siihen voi duunata modernisointia miten asiat kokee kuten lämmitysjärjestelmä kunnollinen nykyaikainen (puulla) eristys kunnollinen (ikkunat ovet yms.), pesutilat, ynnä muu. Puulämmitys on nykyaikaistettuna sitten helpompaakin kuin kolmea uunia lämmittää neljässä vuorossa itse.

Toiset tosin tykkää askeettisemmasta asumuksesta sellainen anti-teknologinen näkökanta siis.

Ja kaupunki asunnon myyntirahat voi aina laittaa varmaan talteen hyvään sijoituskohteeseen (minkä sitten näkee parhaaksi) mutta omia kadonneita vuosiaan ei saa takaisin millään. Se minkä saa tehtyä ei jää harmittamaan. ReipasMies.

Vierailija
50/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein vähän samoin mutta muutin vanhempieni luokse takaisin maaseudulle. Omaa aikaa riittää ja ruoka on valmiina pöydässä, eikä lämmityksestäkään tarvitse huolehtia saati asumiskuluista. Voin viettää aikaa rauhassa koirieni kanssa ilman stressiä n29

Huolehdithan sitten vanhoista vanhemmistasi, kun he eivät enää omin avuin pärjää. Nytkin olisi hyvä osallistua talon töihin ja tietysti maksaa osuutesi kuluista. Vanhemmillesi tilanne voi olla stressaava.

Vierailija
51/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä noin pienillä säästöillä eläisi kuin max 5 vuotta. Sitten olisitkin 50 v. pitkäaikaistyötön jolla tuleva olematon eläke...

Vierailija
52/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kunkkukaan ei ole viihtynyt ammatissaan. Olisi halunnut puutarhuriksi. Ehdotti Army of Loversin solistille Camilla Henemarkille, että muuttaisivat trooppiselle saarelle ja eläisivät kookospähkinöillä.

Onkohan kaikilla kuninkailla Camilla? Ainakin Englannin ja Ruotsin on.

Vierailija
53/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi myös tehdä jotain puuhastelua tienatakseen itselleen rahaa. Esimerkiksi autoja sai muistaakseni muutaman kappaleen ostaa ja korjata vuodessa ja myydä voitolla. Sama koskee myös veneitä. Syksyllä voi ostaa muutaman veneen, tuunata talven ja myy keväällä voitolla.

Myös voi kasvattaa kissoja ja koiria. Tätä voi harrastaa myös ilman, että perustaa koiratehtaan. Ihan laillisesti. Saa ehkä mielekästä tekemistä ja hieman rahaakin.

Vierailija
54/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa 250k ei tuolla tosiaan elä kuin ehkä just 5 v. Millä meinasit elättää itsesi 50-85 vuotiaana? Typerä oot

Vierailija
55/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon, että mökki voi vaatia yllättäviä remontteja. Hormi halkeaa tai katto vuotaa, tietä pitää kunnostaa. Tiemaksut ja auraus? Juomavesi, onko kaivo kunnossa?Jätehuolto ja käymälän tyhjennys. 

Vierailija
56/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai vaan ole katsonut Hamsterit-leffaa?

Vierailija
57/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kunnon kellari? Missä säilytät ruuat, sienet, perunat, marjat? Hiiriä on loukutettava. 

Vierailija
58/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin pieneen mökkiin jossa on todella pienet ylläpitokulut, omaa rauhaa ja metsää ympärillä. Toisaalta työpaikalle on muutama kilometri ja kauppaankin 4. Isompaan kaupunkiin noin 20km Töiden kautta oli helppo tutustua muihin uuden kunnan asukkaisiin ja on uusia ystäviä joiden luona voi käydä tai kutsua kylään. Senverran syrjässä kuitenkin että koirat voi laskea aamulla ovesta ilman hihnaa.

En ymmärrä näitä jotka haluaa erakoitua kaukana ihan kaikesta jossain syrjäseudulla vailla alkeellisimpiakaan palveluita. Ei minullekkaan kuulu maanteiden melu tai että naapurit on liian lähellä ja tähtitaivaskin näkyy hyvin.

Eräjormailua voi harrastaa ihan muutamankin kilometrin päässä sivistyksestä. Entäs sitten kun polttoaine maksaa 3-4 euroa litralta, niin onpa hilpeää asua jossain syrjäseudulla, jossa on pakko olla auto kun polkupyörällä tai jalan et oikeasti pääse(kerkeä päivässä) mihinkään.

Vierailija
59/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voi myös tehdä jotain puuhastelua tienatakseen itselleen rahaa. Esimerkiksi autoja sai muistaakseni muutaman kappaleen ostaa ja korjata vuodessa ja myydä voitolla. Sama koskee myös veneitä. Syksyllä voi ostaa muutaman veneen, tuunata talven ja myy keväällä voitolla.

Myös voi kasvattaa kissoja ja koiria. Tätä voi harrastaa myös ilman, että perustaa koiratehtaan. Ihan laillisesti. Saa ehkä mielekästä tekemistä ja hieman rahaakin.

Vaikuttaisi haasteelliselta mökkioloissa.

Vierailija
60/193 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, kuulostaa ihan kivalta. Mitäpä jos hankkisit naisen siihen lisäksi asumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan