Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattiliittoon kuulumattomat - tiesittekö tämän?

Vierailija
11.02.2025 |

Kun yrityksessä alkaa yt-neuvottelut pääluottamusmies puolustaa ja edustaa vain firman ay-jäseniä. Eli mahdolliset lomautukset ja irtisanomiset kohdistetaan aina muihin kuin ay-jäseniin, mikäli sellaisia on. Sinun pitää siis edustaa itseäsi neuvotteluissa joko työntekijänä tai toimihenkilönä, mikäli et kuulu liittoon.

Myös ne ovat suojassa jotka ovat pisimpään olleet töissä. Uusimmat tulijat ovat taas liipaisimella. Jos firma antaa kokoaikaisia sopimuksia vuokratyöntekijöille vähän ennen yt-neuvotteluita, he ovat myös ensimmäisiä jonossa poistettavaksi. 

Mikäli sinut irtisanotaan laittomasti, vain ay-jäsenet saavat täyden tuen liitoltaan eli liitto on valmis ajaa oikeusteitse asiaa työntekijän puolesta. Myös sellaisissa tapauksissa jossa voi näyttää työnantajan olevan vahvemmilla, mutta nämä ovat harvinaisia. 

Eli mikä on syysi sille ettet kuulu liittoon?

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että luottamusmies puolustaa vaan liittoon kuuluvia Yt-neuvotteluissa ei mitenkään seuraa että liittoon kuuluvia ei irtisanottaisi. Siinähän luottamusmies vinkuu, firma tekee päätökset ihan itse ja omista lähtökohdista. Itsehän heottäisin juurikin kaikki ay-änkyrät ensimmäisenä. 

Vierailija
122/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan oikeat lainmukaiset yt-neuvottelut ja porukkaa irtisanotaan, niin mitä liitto voi tehdä? Sanoa että tuota ette saa irtisanoa, mutta tuon toisen saatte? Höpönhöpöä.

Irtisanomisen syy on vaikka tuotannollinen, ei tarvita enää 100 ukkoa vaan 80 riittää. Tai taloudellinen, ei oo rahaa kaikkien palkkaan. Kyllä lähteä saa yleensä eläkeikää lähestyvät, saikuttajat, hitaat, laiskat, valittajat ja varmaan lapsentekoikäiset naiset. Voisiko luottamusmies saada työnantajan pään kääntymään että tuon saikuttajan pitää saada jäädä mutta terveen voi irtisanoa?

Näitä myyttisiä saikuttajia ei todellisuudessa ole olemassa. Kukaan ei voi saikuttaa ilman lääkärintodistusta ja jos sellaisen saa, niin syy on pätevä. Lisäksi ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan terveydentilan perusteella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin YT-neuvotteluissa, joissa kaikki irtisanottiin. Liitto auttoi työnantajaa.

Se siitä neuvottelusta.

Vierailija
124/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse almuja liitolta, neuvottelen itse palkkani työnantajan kanssa ja viime korotus oli 21% lisää tuntipalkkaan.

Osaamiseni on hankittu vuosien kokemuksella omalla aktiivisuudella, ei liiton avustuksella.

Kai sinun osamääräsi riittää kuitenkin ymmärtämään sen, että palkkasi on kuitenkin aina suhteessa tessiin, olit minkälainen ihmemies tahansa. Jos oikeisto saa tuhottua AY-liikkeen, tulee yleinen palkkataso laskemaan satavarmasti ja siinä samassa myös sinunkin palkkasi, vaikka olisit minkälainen mäkkaiveri.

Vierailija
125/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan oikeat lainmukaiset yt-neuvottelut ja porukkaa irtisanotaan, niin mitä liitto voi tehdä? Sanoa että tuota ette saa irtisanoa, mutta tuon toisen saatte? Höpönhöpöä.

Irtisanomisen syy on vaikka tuotannollinen, ei tarvita enää 100 ukkoa vaan 80 riittää. Tai taloudellinen, ei oo rahaa kaikkien palkkaan. Kyllä lähteä saa yleensä eläkeikää lähestyvät, saikuttajat, hitaat, laiskat, valittajat ja varmaan lapsentekoikäiset naiset. Voisiko luottamusmies saada työnantajan pään kääntymään että tuon saikuttajan pitää saada jäädä mutta terveen voi irtisanoa?

Olet täysin oikeassa. Ei ammattiliitolla ole sananvaltaa siihen keitä yritykseen palkataan tai irtisanotaan 

Vierailija
126/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin ison firman yt:t, teollisuusliiton työntekijöitä, järjestäytymisaste iso. Kivat paketit tarjottiin sairaille ja vanhoille, kyllä ne liittoon kuuluivat, mutta lähtö tuli, myös vastarannan kiiskit saatiin pihalle. Vastuuhommissa epäonnistuneet pomot saivat sitten leikkiä tuolileikkiä kun ne hommat jaettiin uusiksi pienemmälle porukalle.

Vierailija
127/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon oikeistopuolueiden palkattuja propagandisteja levittämässä soopaa. 

Vierailija
128/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse almuja liitolta, neuvottelen itse palkkani työnantajan kanssa ja viime korotus oli 21% lisää tuntipalkkaan.

Osaamiseni on hankittu vuosien kokemuksella omalla aktiivisuudella, ei liiton avustuksella.

Kai sinun osamääräsi riittää kuitenkin ymmärtämään sen, että palkkasi on kuitenkin aina suhteessa tessiin, olit minkälainen ihmemies tahansa. Jos oikeisto saa tuhottua AY-liikkeen, tulee yleinen palkkataso laskemaan satavarmasti ja siinä samassa myös sinunkin palkkasi, vaikka olisit minkälainen mäkkaiveri.

AY liike tuhoaa kyllä ihan itse itsensä.  Eivät ne ole enää vuosiin miettineet mitään duunarien etuja 

Vierailija
129/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon oikeistopuolueiden palkattuja propagandisteja levittämässä soopaa. 

Oletko ihan varma, ettei sulla asu joku pieni vihreä ukko sängyn alla 

Vierailija
130/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuppurainen paniikissa ay siat ovat syöneet juoneet ja naikkosiin tuhlanneet ay liittojen vaali kassat gallupit maksettuja mutta miten nyt käy viher punikki sun on mun aateen. kalliista toveri tönöistäkin on vuokralaiset lähteneet.

Vierailija
131/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä että luottamusmies puolustaa vaan liittoon kuuluvia Yt-neuvotteluissa ei mitenkään seuraa että liittoon kuuluvia ei irtisanottaisi. Siinähän luottamusmies vinkuu, firma tekee päätökset ihan itse ja omista lähtökohdista. Itsehän heottäisin juurikin kaikki ay-änkyrät ensimmäisenä. 

Voisit toki heittääkin, mutta sinulla on oltava siihen perusteet. Oikeudessa sitten katsotaan, kuinka suuret korvaukset joudut maksamaan laittomasti irtisanotuille. 

Vierailija
132/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ/ala? 

Lähihoitaja, julkisella. Aikalailla joka vuosi irronnut 21% korotukset. Liittoa ei tarvita tähän.

Onko sulla mitään käsitystä kuka ne korotukset neuvottelee? Ilman ammattiliittoja tekisit 12-tuntista päivää ja 6-päivästä viikkoa, ja viikonloppuisin lutkuttaisit lääkärin munaa että palkka riittäisi edes pettuleipään.

Vierailija
133/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa penniäkään tyhjästä. Olen muutenkin keikkaduunari ja menen töihin, kun liiton väki lakkoilee. Tyytyväinen vapaana ja työsuhteettomana. Päätän kaikesta ihan itse ilman muiden kanssa vääntämistä.

- pitkät lomat, pitkät vapaat ihan milloin halua, työskentelen haluamissani paikoissa ja vuoroissa -sote -

Vierailija
134/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia tyyppejä nämä jotka oikein haluavat itseltää oikeudet ja taistellut edut pois. Joka työpaikalla on sankari joka lutkuttaa työnantajan meisseliä hurmiossa. Olen aina pitänyt näitä hieman erikoisina tyyppeinä. Liittoon kuulumattomat ovat pettureita paitsi muille, niin myös itselleen.  

Mitä sitten?

Vierailija
135/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä myyttisiä saikuttajia ei todellisuudessa ole olemassa. Kukaan ei voi saikuttaa ilman lääkärintodistusta ja jos sellaisen saa, niin syy on pätevä. Lisäksi ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan terveydentilan perusteella. 

Kaunis ajatus mutta ajatellaampas uudestaan. Henkilö A ei sairasta juuri koskaan, henkilö B on eri mittaisilla saikuilla 10 kertaa vuodessa. Molemmat osaavat hommansa ja tekevät hyvin kun ovat töissä. Tulee lama ja yt:t ja toisen pitää lähteä niin kumpi valitaan? Se joka on töissä kun on työvuoro vai se jolle pitää jatkuvasti etsiä kallis sijainen?

Vierailija
136/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa penniäkään tyhjästä. Olen muutenkin keikkaduunari ja menen töihin, kun liiton väki lakkoilee. Tyytyväinen vapaana ja työsuhteettomana. Päätän kaikesta ihan itse ilman muiden kanssa vääntämistä.

- pitkät lomat, pitkät vapaat ihan milloin halua, työskentelen haluamissani paikoissa ja vuoroissa -sote -

Tuskin palkkaasi päätät. Ne lakkoilijat sen tappelee puolestasi.

Vierailija
137/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AY liike tuhoaa kyllä ihan itse itsensä.  Eivät ne ole enää vuosiin miettineet mitään duunarien etuja 

Tätä samaa mantraahan sieltä äärioikealta on hoettu jo vuosikymmenet. Tosiasia on kuitenkin se, että ilman AY-liikettä yleinen pakkataso olisi huomattavasti alhaisempi mitä se on nyt. Nähdäänhän se millä aloilla on paskimmat palkat, eli niillä joissa on heikot liitot tai ei liittoa ollenkaan. Kamalimpina esimerkkeinä puhelinmyynti ja mainosten jakelu, sekä wolttikuskit.

Vierailija
138/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liitot ovat sosialismin reliikki ja joutavat ihmisvihamielisen kauna-aatteensa kera aatehistorian museoon.

En voi käsittää tällaista umpimielisyyttä.

USA:ssa liitot ovat olleet erittäin heikossa hapessa jo pitkään, ja työntekijöiden ostovoima ei ole noussut juuri yhtään vuosikymmeniin. Kaikki tuottavuuden kasvu menee johtajille ja omistajille.

USAssa on lakiin sidottu minimipalkka. Ihan turha yrittää levittää mitään neukkupropagandaa usan heikoista oloista. Siellä ammattimiehelle maksetaan enemmän kuin Suomessa 

Vierailija
139/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai että ihan pääluottamusmies puolustaa :D Managementti heittää ne puolustettavat ekana ulos :D

Vierailija
140/187 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin palkkaasi päätät. Ne lakkoilijat sen tappelee puolestasi.

Tuolta ne kuntasektorilta tulee. Yks lysti kuka ne päättää. Kaikille sama. Tai no, kokemuslisät mulla on jo tapissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi