Mitä te työttömät teette nyt säästöjenne kanssa?
Jos jollakin on säästöjä yli 50 000 euroa, ei ole oikeutettu asumistukeen. Jos haluaisi kuitenkin ettei säästöt hupene, olisiko silti parempi vaihtoehto sijoittaa ne ja toivottavasti ehkä saisi näin takaisin menetettävät asumistuet? Tai ainakaan ei söisi säästöjään.
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ay-liiton jäsenyysehtoja muuttaa siten, että myös työtön voisi liittyä ammattiliittoon työttömänä ollessa ja maksaa jotain minimimaksua voidakseen tukea ay-liikettä vaikkei siitä työttömänä mitään hyödykään, mutta ehkä jos jonain päivänä pääsisi töihin, vahvempi ammattiliitto voisi paremmin puolustaa työntekijöiden etuja kun työtönkin voisi osallistua ammattiliiton rahoitukseen edes pienellä summalla.
Minulla on KOKO:n alennettu jäsenmaksu 90 euroa/vuosi, kun olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Jättäydyn asunnottomaksi. On väärin että työssäkäyvö puoliso joutuu kustantamaan käytännössä kaiken terveyskuluistani alkaen.
Miten niin väärin? Itse elätin kotona lapsia hoitavaa puolisoa vuosikaudet, kun hän ei halunnut etsiä töitä sittenkään, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Vasta, kun itse jäin työttömäksi, ilmoittautui puolisonikin työvoimatoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mihin henkilö, jolla on 50 000e rahaa tarvitsee sitä asumistukea? Ei ole veronmaksajien tehtävä kartuttaa yksityisen ihmisen omaisuutta.
Asumistuet kyllä kartuttavat yksityisten vuokranantajien omaisuutta, varsinkin, jos lyhentävät sijoitusasuntojensa lainoja sillä asumistuella.
Asumistuesta ja työttömän maksamasta vuokrasta menee 30 prosenttia veroihin..
Sen verran vuokratulosta pitää maksaa veroa..se asumistuki kerätään melko lailla takaisin vuokratuton verotuksesta...
Tätä ei monet huomioi
Huomioitko, että vuokranantaja maksaa veron vain voitosta eli vähentää ensin kulut (yhtiövastike, remontit), mutta verovaroista kustannetaan koko vuokra.
Voiko pankki kertoa kelalle oma-aloitteisesti asiakkaan toisesta tilistä vaikka Kela ei kysyisi?
Säästöistä on suurin osa sijoitettu, mutta ei liity asumistukeen, vaan ihan vain siksi, että tuottaisivat. Eikä omistusasuntoon muutenkaan saisi asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa sijoituksissa, osa määräaikaisella korkeakorkoisella tilillä ja puskuri kahdella eri tilillä ja käteisenä. Käyttötilillä käyttörahat. Jos ei noilla pärjää niin ollaan nälissään. Laskut maksan ajallaan.
Paljonkohan vähenee työmarkkinatuki, jos sijoittaa esim. 50 000 eli kannattaako vai ei?
Pitkällä aikavälillä sijoittaminen kannattaa aina. Pääomatulot voi pienentää työmarkkinatukea, riippuen oletko yli 55-vuotias tai täyttyykö sinulla työssäoloehto ennen tuen saamista. Pääomatuloja pitää olla noin 310 euroa/kk tai enemmän, että työmarkkinatuki pienenee. Mutta aika taitava saat olla, jos saat 50 000 eurosta niin paljon (yli 7 %) pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa sijoituksissa, osa määräaikaisella korkeakorkoisella tilillä ja puskuri kahdella eri tilillä ja käteisenä. Käyttötilillä käyttörahat. Jos ei noilla pärjää niin ollaan nälissään. Laskut maksan ajallaan.
Paljonkohan vähenee työmarkkinatuki, jos sijoittaa esim. 50 000 eli kannattaako vai ei?
Pitkällä aikavälillä sijoittaminen kannattaa aina. Pääomatulot voi pienentää työmarkkinatukea, riippuen oletko yli 55-vuotias tai täyttyykö sinulla työssäoloehto ennen tuen saamista. Pääomatuloja pitää olla noin 310 euroa/kk tai enemmän, että työmarkkinatuki pienenee. Mutta aika taitava saat olla, jos saat 50 000 eurosta niin paljon (yli 7 %) pääomatuloja.
Olen ollut vuosia työttömänä eli työssäoloehto tuskin silloin täyttyy? Eli tarkoittaako sitä, että vain osingot ja tuotto vaikuttaisivat työmarkkinatukeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko ennen veroja vai verojen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti syön säästöjäni. Ei mene aina niin kuin on suunnitellut.
Olen ihan palkkatyössä ja olen myös joutunut käyttämään säästöni asumiseen (ostin asunnon, josta lainaakin paljon). Miksei kaikkien pitäisi käyttää ensin omia säästöjään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti syön säästöjäni. Ei mene aina niin kuin on suunnitellut.
Olen ihan palkkatyössä ja olen myös joutunut käyttämään säästöni asumiseen (ostin asunnon, josta lainaakin paljon). Miksei kaikkien pitäisi käyttää ensin omia säästöjään?
Koska jotkut eivät ole päässeet töihin ja tarkoituksena säästää ne eläkkeeseensä.
Vierailija kirjoitti:
https://spikebar.fi/nakeeko-kela-omat-tilitiedot-ja-tulojen-tiedot/
Ei näe Kela tämän mukaan tilitietoja. Jostain luin, ettei mennyt läpi aiemmin suunniteltu asetus.
Voisiko joku pankkivirkailija olla niin ilkeä että raportoisi asiakkaan suurisummaisesta toisesta tilistä Kelalle jos huomaisi toiselle tilille maksettavan asumistuen? Tai ei kai heillä aikaa siihen?
Olen aina halunnut riippumattomammaksi.
Nyt olen saavuttanut taloudellisen riippumattomuuden.
Ja huom. ei ne suuret tulot vaan pienet menot!
En voi kuin ihmetellä tota julkisen rahan holtitonta jakoa. On elettävä sillä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan 25 000 € niin ei haittaa
Juu se leikkaa asumistuesta vain puolet
Ei leikkaa. Paljonko se leikkaa vai eikö leikkaa riippuu kaikista muista tuloista. Tuo summa KASVATTAA laskennallisia vuosituloja 3000 eurolla. Miten tämä taas vaikuttaa asumistukeen riippuu siis niistä muista tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko ennen veroja vai verojen jälkeen?
Tietysti aina ennen veroja, muutenhan köyhä voisi saada enemmän tukia. Aina lasketaan niin päin, että ihmiselle jää vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö asumistuen tarkistuksessa se, ettei tee ilmoitusta, koska sittenhän vain asumistuen maksaminen lakkautetaan? Turha meinaan laittaa hakemus eteenpäin, jos tietää jo suoraan, ettei olisi siihen oikeutettu. Vai voiko silti tulla joku selvitys siitä miksi ei toimittanut tarkistusta eteenpäin?
En minä ainakaan enää tee ilmoitusta. Turhaa työtä, kun ei mitään kuitenkaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se raja on kyllä yksin asuvalla 10000 ja pariskunnalla 20000.
Jos sun lapsi ei työllisty heti valmistumisen jälkeen niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja se joutuu käyttämään säästämänsä asuntorahat ruokaan.
Tän takia kannattaakin miettiä, onko lapselle säästäminen edes järkevää.
Näinhän se kannattaa elämä, varsinkin lapsensa elämä, suunnitella. Kuinka saan maksimoitua TUKIEN määrä. NOT.
Minä kyllä nimenomaan varmistaisin mieluummin lasteni tulevaisuuden siten että heidän ei KOSKAAN tarvitsisi turvautua tukiin mutta miten kukin nyt haluaa elämänsä elää....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näe Kela tämän mukaan tilitietoja. Jostain luin, ettei mennyt läpi aiemmin suunniteltu asetus.
Voisiko joku pankkivirkailija olla niin ilkeä että raportoisi asiakkaan suurisummaisesta toisesta tilistä Kelalle jos huomaisi toiselle tilille maksettavan asumistuen? Tai ei kai heillä aikaa siihen?
Tämä kiinnostaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö asumistuen tarkistuksessa se, ettei tee ilmoitusta, koska sittenhän vain asumistuen maksaminen lakkautetaan? Turha meinaan laittaa hakemus eteenpäin, jos tietää jo suoraan, ettei olisi siihen oikeutettu. Vai voiko silti tulla joku selvitys siitä miksi ei toimittanut tarkistusta eteenpäin?
En minä ainakaan enää tee ilmoitusta. Turhaa työtä, kun ei mitään kuitenkaan saa.
Miten pärjäät ja harmittaako että kuluu säästöjä joilla oli jokin muu käyttötarkoitus, kenties eläkekassaan kertyminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaisi tietää.
Aivan varmasti tuohon, että voisiko.