Onko petite-koossa olevat vaatteet muutenkin mitoitukseltaan pienempiä?
Muutenkin kuin esim hihan- ja lahkeen/helmanpituudeltaja mittasuhteiltaan? Siis vaikka petite-koon 40 vyötärön/rinnanympärykset on pienempiä kuin ns normimallistossa?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä petitestä mitään kun itse ostan tall-mallistoa. Kaikki mitat on silloin pitempiä, ei leveämpiä. Esim mulla on pitkä selkä ja uikkareita on turha ostaa normimallistoista kun ne on kaikki liian lyhyitä ja leveitä. Ennen kuin tall-mallistoja tuli, jouduin ostamaan L/XL - kokoja, että hihojen ja lahkeiden pituus riittäisi ja sitten ompelin senttikaupalla kapeimmiksi vyötäröltä ja lantiolta. Olin alipainoinen ja kokoni olisi ollut oikeasti 36.
Tsekkaa ne mitat ap.
Minä ostan mielelläni tall-mallistoa siksi, että saan riittävän pitkät hihat ja lahkeet. Onneksi ainakin ASOS myy tall-mitoituksella talvitakkejakin, ettei tarvi erikseen käyttää mitään neulerannekkeita kuten tavallisen malliston takkien kanssa. Housuja ostaessa katson jo valmiiksi netistä, että joku valittaa lahkeita liian pitkiksi. Silloin ne ovat sopivat minulle ja sellaisia kannattaa käydä sovittamassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petite on pieni ranskaksi eli joko s koko tai pienempi esim 32, 34,36.
8 alapeukkua. Miksi?
Mikä teidän naisten ongelma on? Oikeesti?
Ainakin jossain s-koon vaatteissa lukee myös petite.
Mut joo, totta että tuo on myös erillinen kokotyyppi.
Petite ja sitten toisaalta tall.
Eli kyllä siin lienee se vartalon mittasuhteiden huomioiminen koossa mukana. Normaali koko 36, petite koko 36, tall koko 36. Pakkohan noissa eri kokoluokissa on jotain keskinäistä eroa olla, ei tuossa jaottelussa muuten mitään itua olisi!
Xs-koon housukoon naisen lantio on usein kapea eli reilustikin alle 90 cm.
En omia mittojani täällä jakele, mutta kun nyt aasialaisten hoikkien naisten lanteita olen joskus vilkaissut, niin kapoisen pieniä nuo ovat.
Kumminkin hekin sirottaret lapsia luontoäidiltä saavat, jopa vaivaisessa 145 cm pituudessaan ja alle 40 kg painossaan.
🤔
Mä ostan housut joko tall-mallistosta tai sitten farkkuja, joissa pituus valitaan itse tuumissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan housut joko tall-mallistosta tai sitten farkkuja, joissa pituus valitaan itse tuumissa.
Tää oli vastaus nrolle 22.
Antakaa naiset kiusaamisvapaa kehorauha myös petitesiskoillenne, jooko.
Ei sallita låskivihaa, mutta samaan hengenvetoon:
ei myös xs-vihaa.
Miltäs kuulostaa?
Challenge 2025.😃😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 alapeukkua. Miksi?
Koska kyseinen henkilö antoi väärää tietoa. Vaatteissa petit-mallistot ovat lyhyttä mitoitusta, eikä vain nuo pienimmät vaatekoot. Olen itse xs-kokoinen ja alapeukutin tuota, koska se ei vastaa oikein aloituksen kysymykseen. Petit-mallistot ovat keskivertoa lyhyemmälle, niissä esim. lahkeiden pituus on lyhyempi. Tai napapaita on normaalimallistoa lyhyempi, koska se ei lyhyelle olisi napapaita normaalimitoituksella vaan melkeinpä normaalimittainen paita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä petitestä mitään kun itse ostan tall-mallistoa. Kaikki mitat on silloin pitempiä, ei leveämpiä. Esim mulla on pitkä selkä ja uikkareita on turha ostaa normimallistoista kun ne on kaikki liian lyhyitä ja leveitä. Ennen kuin tall-mallistoja tuli, jouduin ostamaan L/XL - kokoja, että hihojen ja lahkeiden pituus riittäisi ja sitten ompelin senttikaupalla kapeimmiksi vyötäröltä ja lantiolta. Olin alipainoinen ja kokoni olisi ollut oikeasti 36.
Tsekkaa ne mitat ap.
Vaate jota katselen on Ralph Laurenin mallistoa ja kaivelin niiden kokotaulukot esiin. Heillä minusta näyttäisi petite-koot olevan myös leveyssuunnassa pienempiä. https://www.ralphlauren.com/size-guide/size-guide.html

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 alapeukkua. Miksi?
Koska puhut nyt eri asiasta. Mene vaikka Zalandolle ja katso sieltä mitkä on petite ja tall mallistot, niin et levittele väärää tietoa.
Täsmennys:
*Minä en 'levitellyt' mitään 'väärää tietoa', koska en kirjoittanut koko '32, 34, 36'-kommenttia.
Vaan: ihmettelin siihen heti vyörynyttä alapeukkusadetta.
Älä sinä dramatisoi. Chill..
Vierailija kirjoitti:
Oma vaatekokoni on xs, mutta en ole rättieni niskalapuissa mitään erillisiä ns. petite-mainintoja nähnyt.
Petite on ranskan pientä ja siroa kuvaava sana, mutta ei suoraan spesifiin kokoon indikoiva, tarkoin sentein määritelty koko.
Täällä palstalla ei tosin petite-naiset peukuissa kylve, elleivät xl-telttaan kääriydy. Alun xs-kommenttiinkin tuli heti alapeukkuja. Hahah, te mustikset siellä, got ya. Se kommentti ei edes ollut minun.
VPN tekaisee näppärästi 200 isopyllymamman kiukkupeukkua tarvittaessa. 🥱 -pikkupeppu xs
Mua ärsyttää suunnattomasti se että pienimissä koossa ne housujen lahkeet ja hameiden/mekkojen helman pituus on kuitenkin aina lähes yhtä pitkä kuin isommissa koossa. Harvemmin 175 cm käyttää kokoa XS. Ei aina jaksais alkaa lyhentämään jo kalliita vaatteita. Terveisin 158 cm ja XS kokoa käyttävä.
Oiskohan noi petit-mallit mullekin hyviä... en varsinaisesti koe olevani kovin pieni, kun olen 164cm pitkä, mutta tosi usein koossa 38 on jo vähän jotenkin väärät mitat mulle. En ole ikinä oikein mahtunut kokoon 36, en edes silloin kuin painoin 58-59 kiloa. Nyt 63 kiloisena ihan turha haaveillakaan, 38/40 tai jopa 40/42 on mulle sopiva koko. Eli jos saisi leveydeltään koon 40 vaatteita, mutta ne olisi pituudeltaan enemmän kokoa 36, niin ois hyvä kyllä.
Tiedän vain, jouduin tekemään itse vaatteita, kaava hoikalle ja pitkälle, koska hihojen pituus ei riittänyt valmisvaatteissa. Olen siis muutoin melko lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää suunnattomasti se että pienimissä koossa ne housujen lahkeet ja hameiden/mekkojen helman pituus on kuitenkin aina lähes yhtä pitkä kuin isommissa koossa. Harvemmin 175 cm käyttää kokoa XS. Ei aina jaksais alkaa lyhentämään jo kalliita vaatteita. Terveisin 158 cm ja XS kokoa käyttävä.
Minua taas ärsyttäisi suunnattomasti, jos niistä tehtäisiin noin lyhyitä, koska minulta näkyisi koko perse tuollaisessa hameessa. Lyhentää voi aina mutta kangasta ei voi lisätä. Osta petiteä, jos olet omituisen lyhyt, äläkä yritä syyttää normaalipituisia isoiksi.
Terveisin 170 cm XS.
Vierailija kirjoitti:
Joo! Teini-ikäinen lapseni on hyvinkin normaalipituinen ja -painoinen, 168cm ja 59kg. Oltiin housuja ostamassa, niin koko s ei mennyt kiinni, mutta lahkeet oli jo siinäkin liian pitkät. Koko m oli hyvä, mutta ne lahkeet...
Onhan petite eli pieni ihminen myös kapeampi, ei hänelle käy xl-vaate, josta on vain helma leikattu lyhyeksi.
Koska puhut nyt eri asiasta. Mene vaikka Zalandolle ja katso sieltä mitkä on petite ja tall mallistot, niin et levittele väärää tietoa.