Onko petite-koossa olevat vaatteet muutenkin mitoitukseltaan pienempiä?
Muutenkin kuin esim hihan- ja lahkeen/helmanpituudeltaja mittasuhteiltaan? Siis vaikka petite-koon 40 vyötärön/rinnanympärykset on pienempiä kuin ns normimallistossa?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Petite on pieni ranskaksi eli joko s koko tai pienempi esim 32, 34,36
Googlaa.
-eri.
Miksi ihmeessä olisi? Petite-koko on lyhyille eli vaatteen mittasuhteet on muokattu sen mukaan, että esim. selkä on lyhyempi, mutta vartalonympärys on sama kuin pitemmillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Petite mallistoissa on ihan samat koot kuin normaalimallistoissakin ei pelkästään noi kolme. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisi? Petite-koko on lyhyille eli vaatteen mittasuhteet on muokattu sen mukaan, että esim. selkä on lyhyempi, mutta vartalonympärys on sama kuin pitemmillä.
Joo, sitä mä kanssa mietin mutta halusin varmistaa asian. Ap
Minä luulen, että yritykset on ahneita ja ainakin isojen ketjujen petite -malleissa ei ole otettu mitään muuta huomioon, kuin lahkeiden ja hihojen lyhennys, vaikka mittasuhteita pitäisi kokonaisuudessaan muuttaa istuvuuden takaamiseksi. Halvempaa tietysti niin, kun ei tarvitse kaavoittaa uusiksi...
Jos sinulla on ylimääräistä rahaa, niin matkusta Japaniin tekemään vaateostoksia. Oli kyllä hienoa, kun vaatekaupoilla mitoitus oli kerrankin suoraan rekistä hyvä (olen 158cm pitkä).
Nää petite vaatteet on suunniteltu alle 160 cm pätkille, muutoin mitoitus sama.
En tiedä petitestä mitään kun itse ostan tall-mallistoa. Kaikki mitat on silloin pitempiä, ei leveämpiä. Esim mulla on pitkä selkä ja uikkareita on turha ostaa normimallistoista kun ne on kaikki liian lyhyitä ja leveitä. Ennen kuin tall-mallistoja tuli, jouduin ostamaan L/XL - kokoja, että hihojen ja lahkeiden pituus riittäisi ja sitten ompelin senttikaupalla kapeimmiksi vyötäröltä ja lantiolta. Olin alipainoinen ja kokoni olisi ollut oikeasti 36.
Tsekkaa ne mitat ap.
Petiten vastakohta on tall eli pystymitat vaatteissa vaihtelevat, ympärysmitat pysynevät samoina.
Vierailija kirjoitti:
Petite on suosittu termi aikuisviihteessä
Niin on big dickin.
Oma vaatekokoni on xs, mutta en ole rättieni niskalapuissa mitään erillisiä ns. petite-mainintoja nähnyt.
Petite on ranskan pientä ja siroa kuvaava sana, mutta ei suoraan spesifiin kokoon indikoiva, tarkoin sentein määritelty koko.
Täällä palstalla ei tosin petite-naiset peukuissa kylve, elleivät xl-telttaan kääriydy. Alun xs-kommenttiinkin tuli heti alapeukkuja. Hahah, te mustikset siellä, got ya. Se kommentti ei edes ollut minun.
Ei ole. Erimittaisiissa aikuisen naisen kehoissa on aika vähän eroa leveyssuunnassa, ne on enemmänkin kuin samasta putkesta leikattuja erimittaisia pätkiä (toki putkia on painoindeksin mukaan eri levyisiä, niin lyhyissä kuin pitkissä). Tämä johtuu siitä, että naisen keho on muovautunut sen mukaan, että lapsi mahtuisi syntymään lantiosta. Niinpä lyhyessäkään naiskehossa lantio ei voi olla juurikaan pienempi kuin pitkässä, eikä sitä kautta muukaan luusto. - onneksi me lyhyet emme muita todennäköisemmin kehity niin, että olisi pienenpienet hartiat yms, mutta iso lantio. (Tämä tekee myös meistä lyhyistä naisista usein vähän epäelegantin näköisiä, kun samat kurvit pakataan lyhyempään varteen)
Euroopassa mallit esittelevät vaatteet muotinäytöksissä ja mallit ovat pituutta 172-180cm, muodoltaan poikamaisen laihoja koska vaatesuunnittelijat tykkäävät pojista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sitä mä kanssa mietin mutta halusin varmistaa asian. Ap
Sehän homman juju on eli tehdä vaatteita, joiden selän pituus, hihan pituus ja lahkeen/helman pituus sopii paremmin lyhyemmille naisille. Nehän vaikuttavat paljon vaatteen istuvuuteen. Tuskin kukaan liikenainen haluaa näyttää liian pitkäselkäisessä ja -hihaisessa jakussaan siltä, että olisi laittanut päälleen kaverinsa jakun?
Vierailija kirjoitti:
Petite on pieni ranskaksi eli joko s koko tai pienempi esim 32, 34,36.
8 alapeukkua. Miksi?
Mikä teidän naisten ongelma on? Oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Oma vaatekokoni on xs, mutta en ole rättieni niskalapuissa mitään erillisiä ns. petite-mainintoja nähnyt.
Petite on ranskan pientä ja siroa kuvaava sana, mutta ei suoraan spesifiin kokoon indikoiva, tarkoin sentein määritelty koko.
Täällä palstalla ei tosin petite-naiset peukuissa kylve, elleivät xl-telttaan kääriydy. Alun xs-kommenttiinkin tuli heti alapeukkuja. Hahah, te mustikset siellä, got ya. Se kommentti ei edes ollut minun.
Varmaan siksi että ko. kommentti oli väärää tietoa, petite-mallistoissa EI ole vain s/36 ja sitä pienempiä kokoja. Ap