Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly on ihan ok asia, jos sitä käytetään viisaasti ja oikeisiin asioihin

Vierailija
11.02.2025 |

Mutta tuleeko ihmiskunta käyttämään sitä viisaasti ja oikeisiin asioihin? Vai päinvastoin vastuuttomasti ja turhiin tai jopa vääriin asioihin?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekoäly ei voisi ryhtyä tekemään niitä juttuja, joita ihmiset ei oikeasti osaa? Vaikka sijoittaisi itsenäisesti sille annetun satasen pörssiin ja myisi ja ostaisi niin, että siitä satasesta olisi vähin ajan päästä tullut tonni?

Tulevaisuutta. Eikö just ollu juttu kuinka kaksi tekoälyä oli saatu kommunikoimaan keskenään? Scifistä tuttu teema kuinka koneet nappaa vallan ihmisiltä voi joskus olla todellisuutta...

Mutta kyllä tekoäly voi olla hyvä renki, kun sitä osaa käyttää. Yle Areenassa on hyvä podisarja tähän teemaan liittyen, Ihminen vs. algoritmi. Siinä käsitellään myös sijoittamista ja luovia aloja. Suosittelen kuuntelemaan.

Teoriaa ja jossittelua.

Anna mulle joku käytännön hyöty.

Vierailija
22/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että kertokaa nyt joku, mitä sillä tekoälyllä pystyy tekemään? Mikä on niin ihmeellistä, ettei ihmistä enää tarvita? 

Laskemiseen on ollut koneita jo kauan. Tallentamiseen on ollut myös keinoja. Voisiko joku vääntää mulle rautalangasta, mitä sillä tekoälyllä voi oikeasti tehdä, muutakin kuin leikkiä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka sen päättää mikä on "Viisaasti" ja mikä on "oikeisiin asioihin" ?

Minä väitän että minun oikeat asiat ja viisaat kohteet ovat aivan erit kuin sinulla. Minulla on mielessä euroopan hallinta, aion olla euroopan yhdistävä hallitsija, joka antaa turpiin ensin Putinille ja sitten Trumpille.

Vierailija
24/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekoäly ei voisi ryhtyä tekemään niitä juttuja, joita ihmiset ei oikeasti osaa? Vaikka sijoittaisi itsenäisesti sille annetun satasen pörssiin ja myisi ja ostaisi niin, että siitä satasesta olisi vähin ajan päästä tullut tonni?

Tulevaisuutta. Eikö just ollu juttu kuinka kaksi tekoälyä oli saatu kommunikoimaan keskenään? Scifistä tuttu teema kuinka koneet nappaa vallan ihmisiltä voi joskus olla todellisuutta...

Mutta kyllä tekoäly voi olla hyvä renki, kun sitä osaa käyttää. Yle Areenassa on hyvä podisarja tähän teemaan liittyen, Ihminen vs. algoritmi. Siinä käsitellään myös sijoittamista ja luovia aloja. Suosittelen kuuntelemaan.

Teoriaa ja jossittelua.

Mene kuuntelemaan tuo podi, itsekin olin ennen sen kuuntelua hyvin skeptinen mitä hyötyä siitä on. Mutta lyhyesti sen avulla voi tehdä esimerkiksi helposti ja nopeasti tehdä aivoriihen josta saatuja ideoita sitten lähteä jalostamaan pidemmälle.

Vierailija
25/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriaa ja jossittelua.

Mene ku

Tiedän. Että tekoäly antaa idean. Tai tekee todellisuutta vääristävän videon. Mutta sen idean arvottaminen ja käytäntöön vieminen on ihmisen asia.

Eihän tämä ole muuttunut mihinkään sitten antiikin filosofien! On yksi taho, joka haaveilee ja puhuu, toinen ei puhu vaan toteuttaa ja kolmas joka kaupallistaa asian ja vie rahat.

Kysymys vielä yksinkertaisemmin: miten tekoäly auttaa minua rikastumaan? Ihan käytännössä. 

Vierailija
26/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se nyt jo ryövää esim. Valokuvaajien, maalaajien yms. taidetta. Minkä tekoäly tuottaa sekunnissa menee oikealla taiteilijalla hiukan pidempään. Raha edellä tässä tullaan menemään...

Mä olen tehnyt "taidetta" tekoälyllä. Niistä puuttuu sielu, taiteilijan ilo tuska kyyneleet himo....siis kaikki se minkä taiteilija teokseensa laittaa, inhimillisyys!

Olet osittain oikeassa. Ihmiben, joka ei osaa tehdä taidetta omin käsin, ei saa tekoälylläkään aikaan muuta kuin sieluttomia räpellyksiä. Sellainen, joka osaa antaa sielun käsintehdylle teokselle, pystyy samaan myös tekoälyllä. Se osaa kyllä ilmentää tunteita, jos kehote on oikeanlainen.

Vierailija
27/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se nyt jo ryövää esim. Valokuvaajien, maalaajien yms. taidetta. Minkä tekoäly tuottaa sekunnissa menee oikealla taiteilijalla hiukan pidempään. Raha edellä tässä tullaan menemään...

Tekoäly on varmasti jo parempi kuin monet taiteilijat.

So?

Eikös sitä tehdä omasta sisäisestä palosta? Aina on parempia jotka tekee nopeemmin. Ihmisten räpellykset on kuin lasten piirustuksia. Voi ne silti esille laittaa. Kyllä tekoäly tekee kohta parempia kuin Vincit ja Picasson... So?

MIKSI laitoit anglismin loppuun, vesittää mielipiteen ja antaa lapsellisen teinin kuvan!

Miksi nillität turhasta? Antaa tyhmän ja pikkusieluisen kuvan, kun et itse asiasta osaa mitään sanoa, nillität vaan epäoleellisesta ihan vaan nillittämisen ilosta. Ei ne englanninkielennökset ole vaarallisia, itsekin sellaista käytit. Pässi.

Eri

Vierailija
28/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa mitä nämä "oikeat ja viisaat" asiat ovat?

Vierailija
29/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa mitä nämä "oikeat ja viisaat" asiat ovat?

Pup paiiu! 😎🤡🥸

Vierailija
30/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei ikinä tule korvaamaan esim. sellaisia kirjoja joissa kirjan tekijä eli kirjoittaja  kuvaa jotain, itselleen sattuneita, omia kokemuksiaan jostain.

Miksi se siis ei ole mahdollista ?

Vastaus: siitä yksinkertaisesta syystä ettei tekoälyllä ole mitään 'itseä'.

Vierailija
31/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap;n kanssa - miksei sitä käytetä johonkin yleishyödylliseen - estämään vaikka ddos-hyökkäyksiä?

Tuumin, et seuraava kännykkä, minkä ostan, on niin hidas, ettei siihen tule koskaan tekoälyä (kun yleensä olen ostanut Samsungin S-sarjaa, sitä nopeinta).

....

Sitten mietin, et jospa rupeen itse taas koodaamaan, pistetään se AI tekemään jotain järkevää. .... No, miettimisen asteella vielä, katsotaan mitä siitä tullee.

Vierailija
32/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan tuntien, kannattaa aina ajatella sitä pahinta vaihtoehtoa ja varautua siihen. Ihmiskunnasta ei ole mihinkään kuin tuottamaan kurjuutta, eriarvoisuutta, tuhoamaan luonnon ja tappamaan toisiaan.

Tekoäly ei tule olemaan poikkeus.

Vierailija
33/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap;n kanssa - miksei sitä käytetä johonkin yleishyödylliseen - estämään vaikka ddos-hyökkäyksiä?

Tuumin, et seuraava kännykkä, minkä ostan, on niin hidas, ettei siihen tule koskaan tekoälyä (kun yleensä olen ostanut Samsungin S-sarjaa, sitä nopeinta).

....

Sitten mietin, et jospa rupeen itse taas koodaamaan, pistetään se AI tekemään jotain järkevää. .... No, miettimisen asteella vielä, katsotaan mitä siitä tullee.

Älä rasita pieniä aivojasi ajattelemalla aivan liian suuria...

Vierailija
34/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly sanana on harhaanjohtava. Sehän on vain tietokone joka on saavuttanut tason minkälaisena tietokoneet scifissä ennen kuviteltiin. Muun muassa Star Trekissä.

Ihmisellä on varmaankin vähän vastaava mutta biologinen tekoäly omassa päässään työkaluna mutta se ei ole se minä.

Vierailija
35/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

)Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunnan tuntien, kannattaa aina ajatella sitä pahinta vaihtoehtoa ja varautua siihen. Ihmiskunnasta ei ole mihinkään kuin tuottamaan kurjuutta, eriarvoisuutta, tuhoamaan luonnon ja tappamaan toisiaan.

Tekoäly ei tule olemaan poikkeus.

Totta tuo. Se vain tehostaa prosessia ,mutta suunta sille on ihmisten antama.

(Toivottavasti se ehkä auttaa vielä Elon  Muskia tuhatkertaistamaan nykyisen omaisuutensa !)

Vierailija
36/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on varmasti jo parempi kuin monet taiteilijat.

So?

Eikös sitä tehdä omasta sisäisestä palosta? Aina on parempia jotka tekee nopeemmin. Ihmisten räpellykset on kuin lasten piirustuksia. Voi ne silti esille laittaa. Kyllä tekoäly tekee kohta parempia kuin Vincit ja Picasson... So?

Patentitkin voidaan sitten varmasti poistaa, kun eikö kaikenlaista tutkimustyötä yms tehdä myös rakkaudesta lajiin?

-eri 

Vierailija
37/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulee käyttämään viisaasti ja epäviisaasti ainakin mitä tulee ihmiskunnan historiaan. Ihan varmasti kaikki kynnelle kykenevät valtiot hyödyntävät sitä muun muassa sodissa. 

Vierailija
38/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä käyttää rikkaat teknoeliitin edustajat niiden ihan omien etujensa mukaan.

Vierailija
39/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tekoälyä on sijoittamiseen käytetty jo vaikka miten kauan. 

Vierailija
40/41 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

I need your boots, clothes and your motorcycle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan