En saa hampaita tarkasti puhtaaksi sähköhammasharjalla
Ostin nyt vasta pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen sähköhammasharjan, Oral-B:n. Ennen olen käyttänyt ensin tavallista pehmeää hammasharjaa ja sitten sellaista paristoilla toimivaa, joka on kuitenkin saman mallinen kuin tavallinen harja. Kaikenlaisilla hammaslääkärifirmojen sivuilla moititaan, ettei tuollainen paristoharjakaan olisi riittävän tehokas jne. ja väitetään, että nimenomaan sähköharja sopisi jopa vanhuksille, joilla on käsissä liikerajoitteita.
Niin: Tällä sähköhammasharjalla hampaiden peseminen on niihin aiempiin harjoihin verrattuna valtavan kömpelöä ja vaatii kaikenlaisia temppuja onnistuakseen. Kääntelen päätäni suu ammollaan peilin edessä sinne ja tänne, mutta en saa taaimmaisten takahampaiden viimeisen pinnan taakse harjaa ollenkaan ja tuntuu siltä, että edempääkin varsinkin ylähammasrivistön takaa harjaaminen jää puutteelliseksi. Se pyöreä pyörivä harjasosa on halkaisijaltaan paljon isompi ja hammasharja vilkuttaa vähän väliä liian kovaa harjaamisesta, mitä kauemmas posken puolelle sen laitan hampaiden etupintojakin harjatessani. Harja jää posken ja hampaan väliin ilmeisesti jotenkin harjan sensoreita hämäävän tiukalle, koska en ole kovin suurisuinen.
Harja voi sinänsä pyöriä vaikka miljoona kertaa minuutissa, mutta ei siitä ole näin hyötyä kuin muutenkin helppopääsyisten hampaiden etu- ja purupintojen ehkä tarkempaan puhdistamiseen. Eivät nekään kyllä tunnu yhtään aiempaa puhtaammilta. Loput pinnat ja hampaat jäävät tällaisella harjalla huonolle pesulle. Ajattelin kohta siirtyä takaisin siihen paristoharjaan.
Kiinnostaisi vain tietää, onko täällä muilla huonoja kokemuksia pitempiaikaisesta sähköhammasharjan käytöstä verrattuna aiempiin harjoihin? Siis niin, että hampaat olisivat alkaneet reikiintyä enemmän, koska sähköhammasharjalla ei saa harjattua yhtä tarkkaan kuin perinteisemmillä harjoilla?
Kommentit (25)
Philips Sonicare harja, hammasväliharjat ja Paro-muovitikut käytössä.
Aamuin illoin käytän ja silti tulee vähän hammaskiveä, kerran vuodessa hygienistillä käyn.
Vierailija kirjoitti:
Itse hankin sähköhammasharjan muutama vuosi sitten. Sain mielestäni hampaat puhtaiksi sillä, mutta kahden viikon kuluttua sain niin pahan ientulehduksen, ett piti mennä hammaspäivystykseen. Tykytteli ja oli kipeä ja luulin, että se oli joku juuren tulehdus. Siihen loppui sähköhammasharjan käyttö.
Aika erikoista. Olisiko sinulla sitten ollut harjaustekniikassa puutteita. Minulla kun kävi ihan päinvastoin siirryttyäni sähköharjaan eli loppui ienten ärsytykset.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaisella harjalla saa ihan hyvää jälkeä. Jos ei hampaat tule sillä puhtaaksi, se johtuu sitten siitä, ettei ole harjannut aamuin illoin tai tarpeeksi kauan hampaitaan ja käyttänyt lisäksi lankainta. Minullekin on aina suositeltu hammaslääkärillä vaihtoa sähköhammasharjaan. En viitsi sanoa, että se on ihan sama, mikä harja minulla on käytössä, hammaskiveä tulee, koska toisnaan hampaat on jäänyt pesemättä ta on vaan huitaissut ne jotenkin.
Hammastahnalla on myös aika iso merkitys hammaskiven muodostumiseen. Joskus kun käytin vihreätä Elmexiä niin aina kiveä kertyi. Sitten kun aloin pesemään hampaat Meridolilla niin loppui myös hammaskiven muodostuminen.
Oon laiska en putsaa hammaslangalla välejä. Silti sähköhammasharjan
käyttö parempaa kuin huonon perusharjan kanssa rassaaminen.
Kai ne kudokset nyt painaakin harjaa, kun pidät suuta ammollaan. Hyvänen aika sentään mitä yksinkertaisuutta taas..