Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: Miksi noi ei vaan rakenna lisää asuntoja AirBNB käyttöön tuolla Lapissa?

Vierailija
10.02.2025 |

MIksi tuostakin on pitänyt tehdä ongelma? Tilaa varmasti tuolta löytyy rakennuksille, joten en ymmärrä tuota ongelmaa. Saavat rahaa ja töitä, ilmeisesti se on jostain syystä huono asia.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on siinä, että ne asukkaat maksavat porukalla jätehuollon, lumityöt, jne jne. Jos tehtäisiin airb&b taloja, sijoittajat joutuisivat satsaamaan enemmän näihin kuluihin, lisäksi oltava paloturvallisuus ja vartiointi. Hotelliketjuille olisi järkevää tehdä huoneistoja minikeittiöillä kohtuullisella hinnalla. Huoneistoissa kuitenkin asuu usein koko perhe tai ryhmä, joten aika tiiviisti silloinkin asutaan. 

Vierailija
42/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleja ei kannata rakentaa paikkakunnille, jossa sesonkivaihtelut suuria. Airbnb on pelastus myös kesäpaikkakunnille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on siinä, että ne asukkaat maksavat porukalla jätehuollon, lumityöt, jne jne. Jos tehtäisiin airb&b taloja, sijoittajat joutuisivat satsaamaan enemmän näihin kuluihin, lisäksi oltava paloturvallisuus ja vartiointi. Hotelliketjuille olisi järkevää tehdä huoneistoja minikeittiöillä kohtuullisella hinnalla. Huoneistoissa kuitenkin asuu usein koko perhe tai ryhmä, joten aika tiiviisti silloinkin asutaan. 

Jokainen osakkeenomistaja maksaa vastiketta. 

Vierailija
44/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotelleja ei kannata rakentaa paikkakunnille, jossa sesonkivaihtelut suuria. Airbnb on pelastus myös kesäpaikkakunnille. 

Lainsäädäntö ei ole pysynyt tuossa touhussa mukana.

Nythän oli sellainen ehdotus, että lakiin tulisi muutos, että airb&b asunnot luokiteltaisiin liikehuoneistoiksi ja niistä joutuisi maksamaan 1,5 kertaisen yhtiövastikkeen/ neliö. Näinhän yleensä on liikehuoneistoissa. Ja liiketoimintaahan tuo lyhytvuokraus kuitenkin on.

Vierailija
45/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska rakentaminen maksaa rahaa. Pitää hommata tontit, kuljettaa kaikki materiaalit peräkylille pohjoiseen, mistä ammattilaiset työntekijät jne.?

Airbnb tuo sitä rahaa, se on sijoitus. Näinkö heikkoa teidän lappalaisten ymmärrys taloudesta on?

Tämähän se. Kysyntää on, mutta ei pysty, ei kykene. Voisko ne vähän maksaa syrjäseutylisää tai jotain tukee, kun ei vaan pysty. 

Majoituskausi kestää pari kuukautta. loppuajan nuo seisoo tyhjänä. Keksi sinä sinne ohjelmaa ympäri vuoden 

Vierailija
46/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusluvat on haettu vakituiseen asumiskäyttöön. Nyt niitä käytetään huoneistohotelleina 

Briteissä ja Irlannissa huoneistohotellit ovat tavallisempia kuin airbnb 

Vierailija
47/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska rakentaminen maksaa rahaa. Pitää hommata tontit, kuljettaa kaikki materiaalit peräkylille pohjoiseen, mistä ammattilaiset työntekijät jne.?

Airbnb tuo sitä rahaa, se on sijoitus. Näinkö heikkoa teidän lappalaisten ymmärrys taloudesta on?

Sen sijoituksen tuotto on aika kausiluontoista. 

Taitaa se sesonki kestää sellaiset nelisen kuukautta, joista kaksi on ruuhkaisinta aikaa. Mites ne asunnot tuottavat sitten 8 muuta kuukautta?

Vierailija
48/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon halvempaa pyörittää airbnbtä kuin hotellia. Siksi niitä on.

Vierailija
49/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijoituksen tuotto on aika kausiluontoista. 

Taitaa se sesonki kestää sellaiset nelisen kuukautta, joista kaksi on ruuhkaisinta aikaa. Mites ne asunnot tuottavat sitten 8 muuta kuukautta?

Tuottavat 4 kuukaudessa 3-6 kertaa enemmän kuin perusvuokralla vuokrattuna koko vuonna. Voi vaikka tuulettaa kämppää sen 8 kuukautta...

Vierailija
50/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoneistohotelli on ikävä rakentaa, kun on tiukemmat säännökset esim. hätäpoistumisteistä, esteettömyydestä ja vakuutukset kalliimpia ja verojakin pitäisi maksaa. 

Eihän siinä tarvitse rakentaa yhtään mitään. Se on hotellihuone edelleen. Erona vain, että minikeittiöyksikköön on tehty vesi, viemäri ja sähköliitäntä. Kait sinä aurinkorannalla olet lomaillut ja nähmyt minikeittiöyksikoitä, joka ostetaan rautakaupasta.

Vierailija
51/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on maailmanlaajuinen. Rakentakoot lisää hotelleja. Niissähän turistien pitäisi yöpyä. Asunnot paikallisille.

On vähän eri asia verrata Barcelonaa ja Rovaniemeä. Rovaniemellä on tilaa rakentaa uutta asuntokantaa.

No mene sitten rakentamaan niitä uusia taloja Rovaniemelle, kun se kerran on niin helppoa. Ääliö.

Asun Helsingissä, ei minulla ole mitään kiinnostusta sijoittaa Rovaniemelle. Sen sijaan että haukutte muita idiooteiksi, voisitte yrittää korjata ongelman ja tienata samalla.

Laiskaa. Ei fiksulla rahalla ole kotimaata jne, pupu tais iskeä pöksyyn. helppo neuvoa mutta ei uskalla itse toteuttaa vaikka varmaa rahaa tiedossa, juupa juu. 

Vierailija
52/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myönnetään vähän rakennuslupia, jotta hinnat pysyisi korkealla. 

Vierailija
53/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko huonosti ymmärrät airb&b:n idean?

Nuo lyhytvuokrattavat asunnot ovat ihmisten omia asuntoja, joita hankkineet kerrostaloista ja sitten panneet ne vuokralle.

Airb&b-asunnot aiheuttavat paljon häiriöitä normaaleissa asuintaloissa ja samalla ihmiset, jotka haluaisivat pitempiaikaisen vuokra-asunnon, eivät saa niitä, koska airb&b tuo paremman voiton omistajalle.

Näinhän se aluksi oli. Mutta sitten tuli vuokrafirmat, jotka ostivat jopa osake enemmistön taloyhtiöstä. Nämä firmat harrastavat ammattimaista airbnb toimintaa. Jos katsoit eilen MOT-ohjelman, niin siinähän oli nainen, jolla oli firma ja kymmeniä Airbnb asuntoja.

Vierailija
54/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liikaa tylsiä hotellihuoneita, joissa ollaan hotellin putkassa ja talutusnuorassa. Turisti tarvitsee vapauden valita joka päivä. Kokkaanko tänään itse vai menenkö ravintolaan syömään. Tästä on kyse. Airbnb kiinnostus vähenee heti, kun tulee lisää paikkoja valmistaa ruokaa itse. Käytännössä nämä asiakkaat syövät hotellissa kunnon aamupalan, päivä mennään kepulikonstein omilla eväillä, iltapäivällä syödään ravintolassa ja iltapala tehdään itse. Kahvit ja tee tehdään tietenkin itse ja jääkaapissa on reppukaljaa. Tehkääpä nyt muutama hotelli niin, että puolet huoneista on varustettu minikeittiöllä. Se on hyvää markkinatutkimusta eikä ole iso investointi.

Vierailija
55/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hotellia voi rakentaa mihin tahansa, pitää olla kaavassa. 

Ei se kaava mikään kiveen hakattu ole. Ihan kokemusta on anotusta kaavamuutoksesta ja se on kunnassa hyväksytty.

Vierailija
56/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin miettisin, miksi matkailusta on tullut joku ihmisoikeus? Onko kaikkien pakko päästä kaikkialle? Siksihän edullisempi lyhytvuokraus on suosittua, kun joka perusirmeli haluaa matkustella halpalentoyhtiöillä ja halpismajoituksessa. Koska minä minä minä.

Vierailija
57/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusluvat on haettu vakituiseen asumiskäyttöön. Nyt niitä käytetään huoneistohotelleina 

Briteissä ja Irlannissa huoneistohotellit ovat tavallisempia kuin airbnb 

Briteissä on asumismuoto, jota täällä ei tunneta, hotelliosake. Se näyttää tavalliselta kerrostalohuoneistolta. Se jossa asuin oli entinen suolamylly, joka oli muutettu osakehotelliksi. Siinä asui sekailainen porukka, kuten minä kahden työkaverin kanssa.

Vierailija
58/61 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin miettisin, miksi matkailusta on tullut joku ihmisoikeus? Onko kaikkien pakko päästä kaikkialle? Siksihän edullisempi lyhytvuokraus on suosittua, kun joka perusirmeli haluaa matkustella halpalentoyhtiöillä ja halpismajoituksessa. Koska minä minä minä.

On pakko päästä jonnekin pari kertaa elämässä. Mutta kylläpä ne rannat on sen jälkeen nähty. Nyt 69-vuotiaana ei kiinnosta muut reissut kuin postin haku ja aamuparlamentti TB:n baarissa.

Vierailija
59/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun air bnb:stä on tullut jo niin merkittävä bisnes, voisi tämän ratkaista luvanvaraisuudella , niin kaikki hyötyisivät . Max 30 päivää saisi vuorata pienellä maksulla vuodessa ja tätä enemmän jos vuokraa niin pitäisi vertauttaa majoitustoimintaan isommalla maksulla ja provisiolla. Taloyhtiönkin soisi saavan osansa toiminnasta. Lisäksi pitäisi olla taloyhtiöissä kokouksessa päätettävä ja yhtiökokouksessa äänestettävä asia saako ylipäätään laittaa asuntoja vuokralle . 

Rovaniemelle voisi rakennuttaa huoneistohotelleja nykyistä enemmän. 

Vierailija
60/61 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampi asunto Airbnb:ssä. Vuokraan asuntojani miten haluan. Ei kiinnosta, jos naapuria häiritsee. Hän voi asuntoni ostaa, jos häiritsee liikaa.