Täytyykö vain pakottaa ajattelemaan positiivista asioita jos mieli on myrkyllinen?
Eli ihan kaikesta ajatella vain positiivisesti. Kehua itseään, puhua positiivisesti elämästä, maailmasta ym. Toimiiko se todella?
Kommentit (40)
Ei kaikesta, eikä pelkästään positiivista. On tärkeä myöntää ja hyväksyä ne muutkin tunteet, koska muuten niitä ei voi ohjata.
Mutta muutaman kerran päivässä on tärkeä ajatella myös positiivista. Ja seurata sitä ajatusta niin pitkälle kuin mahdollista. Tunteitaan voi ohjata, ja oikeasti me kaikki teemme niin, vaikka moni ohjaa niitä vääriin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sitä kannattaa laannuttaa myrkyllinen mieli että se ei sinkoa myrkyllisyyksiä sinne tänne ilman pidikkeitä.
Tärkeämpää rauhoitetun mielen kanssa on sitten olla vain. Positiivisuushömppä voi olla vahingollista jos sitä tekee hampaat irvessä tai minkään taka-ajatuksen kanssa.
Ei toimi. Ei minun mielenhallintani ainakaan ole niin hyvää, että voisin vain päättää muuttaa veetutuksen iloksi ja onneksi. Kyllä mielialan takana olevien syiden täytyy ensin muuttua.
Kannattaa käsitellä ensin ne myrkylliset asiat sitten lempeäati positiiviseen suuntaan. Ei myrkyllistä pakkopositiivisuutta.
Pessimistit viihtyvät keskenään, niiden päivää ei pilaa valittaminen. Etsi muita negatiivisia ympärillesi.
Jos on paljon intrusiivisia ajatuksia, kannattaa tehdä positiivisia asioita ja antaa ajatusten olla
Et voi pakottaa itseäsi muuttumaan kerralla. Jos haluat muuttua, aloita pienestä. Opettele tietoista läsnäoloa ja etsi kauneutta pienistä asioista. Ihan vaan istuskelu ilman hälyä, nettiä, mitään on hyvä alku. Sitten huomioi mieleen tuleva ajatus ja miten se sinuun vaikuttaa. Tuntemukset voivat olla fyysisiä ja voimakkaita kun niihin alkaa kiinnittää huomiota.
Kyllä se todellakin toimii. Ihmisen aivot ei osaa erottaa mikä on totta ja mikä ei. Kun katsot kauhuelokuvaa tai jotain action leffaa niin sähän eläydyt siihen koko kropallasi. Samoin uskot negatiiviset ajatuksetkin ja kroppa reagoi siihen. Ala kuuntelemaan jotain affirmaatio videoita siitä aiheesta missä haluat kehittää itseäsi. Kuukauden päästä olet ohjelmoinut itsesi parempaan kuntoon ja kenties toiveikkaampi. Ei siinä mene kuin 5min per päivä, ei oo vaikeeta.
Ei ole pakkoja. Ensin pitäisi käsitellä ja irrottaa jostain jos haluaa, että on tilaa positiiviselle. Lomaa tms. Tai irtautua siitä mikä aiheuttaa myrkkyä tai myllerryksiä. Että voi tulla parempi tuuli.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Ei minun mielenhallintani ainakaan ole niin hyvää, että voisin vain päättää muuttaa veetutuksen iloksi ja onneksi. Kyllä mielialan takana olevien syiden täytyy ensin muuttua.
Mielentasaaja lääkkeet auttaa.
Kun alkaa tajuta miten sekin pee fiilis johtui siitä ja siitä ajatuksesta, kasvaa motivaatio muuttua. Siitä sitten positiivista ajatusta ja huumoria sekaan, ja tilalle. Kiitollisuus -päiväkirjan kirjoittaminen auttaa myös. Ei mitään siirappia, vaan omanlaistasi kiitollisuutta lisäämällä päivään, annat sen paremman puolesi itsestä tulla esille. Myrkyt haihtuvat vähitellen pois.
12 lisää, että kun on riittävän kauan hoitanut itseään ilolla, hyvällä ja positiivisuudella, on paljon helpompi luopua ihmisistä, jotka yrittävät kantaa sitä myrkkyä takaisin. Aikuinen ihminen, joka ei hahmota levittävänsä pahaa oloa ympärilleen, ei yhtä ystävää kaipaa eikä ole minun elämäntehtäväni muita painostaa, ohjata tai auttaa tällaisessa asiassa.
Hirveän surullista ja haikeatakin, mutta tähän tulokseen olen tullut. Voin paljon paremmin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Mielialoilla ei koskaan ollutkaan syitä. Voimme kuvitella että on ja ripustautua niihin mutta se on työlästä. Kukaan ei ole onnistunut siinä ja kaikki yrittäjät ovat lopulta keksineet muita keinoja joko omin neuvoin tai muiden tai luojan armosta. John Lennon? Taisi sanoa, että maailma tekee sitä mitä se tekee ja keksimme jälkeenpäin omat tarinamme siitä mitä se teki ja sitten joko piiskaamme niillä tarinoilla itseämme tai hyväilemme niillä itseämme tai annamme niiden mennä. Esimerkiksi emme koskaan halua muistaa mokia mutta hyvillä teoilla taputtelemme itseämme olalle. Kaikki on omaa suunnitelmaamme ja suutumme kun Jumala päättää repiä suunnitelmat kappaleiksi
On olemassa sellainenkin kuin toksinen positiivisuus.
Kannattaa ymmärtää, että sinun ajatuksesi ei ole sinä. Niitä tulee ja menee, mutta niihin ei kannata takertua. Elä hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä liikaa vaadittu, että asiat aina muuttuisivat. Minä esim oikein toivon, että eivät muuttuisi, koska minua vituttavat asiat voivat muuttua vain huonommiksi, eli sairas lapseni ei parane. Hän voi vain ku olla. Silti haluan iloita siitä, mistä voin.
Voi piip taas kerran näitä höpö, höpö juttuja.
Mieliala saattaa muuttua hyvin pienestä kun alkaa kiinnittää ajatuksiinsa huomiota. Tämän tiedostaminen on alku. Esim. yksittäinen sana voi triggeröidä syyllisyyden tunteen, suotta, ja palauttaa jonkin pahan tunteen ja jopa fyysisen olon lapsuudesta tai aiemmasta kokemuksesta. Monelle elämä on tällaista triggeristä toiseen säntäilyä ja sitä omaa pahaa oloa sitten siirretään ulos äksyilemällä muille, muiden kannettavaksi.
Psykologi Hesarin artikkelissa taannoin suositteli huomioimalla ajatuksiaan, niitä negatiivisiakin, ja antamalla niiden sitten lipua ohi, kuin puun lehti joessa.
Yhtälailla voi hilata positiivilla sanoilla, musiikilla, kuvilla mielialaasi parempaan suuntaan.
Kyllä se kannattaa. Mieli on astia, ja myrkyllinen täynnä mustaa vettä. Jos alat kaatamaan sinne kirkasta vettä, niin pikkuhiljaa se muuttuu kirkkaaksi.
Ennen sitä kannattaa laannuttaa myrkyllinen mieli että se ei sinkoa myrkyllisyyksiä sinne tänne ilman pidikkeitä.