Apteekki mokasi. Lapsen antibiootti pullo räjähti.
Maria osti 4 vuotiaalle muksulle Amorion antibioottia.
Lääkkeen sekoittanut Porvoon apteekki oli sekoittanut jauheeseen veden sijasta 30 prossasta vetyperoksidia.
Pullo räjähti vajaan puolen tunnin kuluttua autossa, rikkoen auton sivuikkunan. Lisäksi äiti sai roiskeita kasvoihin ja silmiin.
Jos äiti olisi ehtinyt antaa muksulle tuota lääkettä, niin se olisi polttanut lapsen ruokatorven.
Näin uutisoi Ilta-Sanomat.
Törkeä virhe.
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Farmaseuttiko ei yhtään ihmetellyt toimittaessaan, miten se on valmis toimitettavaksi, jos ei sitä nestettä itse ollut sinne laittanut ?
Farmaseutti edelleenkin sekoitti antibiootin itse. Tekninen oli täyttänyt pullon, josta otetaan neste, joka laitetaan antibioottipulloon.
Uskomatonta miten moni tähän ketjuun kirjoittaneista ei ymmärrä lukemaansa. Lukekaa uutinen ennen kuin kommentoitte - mikäli ylipäänsä osaatte lukea.
Tässä vielä teille rautalangasta väännettynä:
- virheen tehnyt ei ollut farmaseutti
- virheen tehnyt oli tekninen työntekijä, ja se ei ole sama kuin farmaseutti
- hän ei sekoittanut lääkettä vaan täytti annospumppupullon, josta lääkkeeseen otetaan vesi
- hän ei siis laittanut vetyperoksidia lääkepulloon vaan annospumppupulloon
- hän täytti annospumppupullon veden sijasta vetyperoksidilla syystä, jota ei ole kerrottu julkisuudessa
- farmaseutti sekoitti lääkkeen ja otti vedeksi luulemansa nesteen kyseisestä pumppupullosta
Ja farmaseutti ei tarkistanut mitä lisäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ja farmaseutti ei tarkistanut mitä lisäsi.
No jos siellä on valmiina täytettävä vesipullo, josta se laimennetaan, niin mistäpä hän sen voisi tietää, että sinne on tungettu vetyperoksidia veden sijaan. Vetokaapissa jos tekee, sitä ei välttämättä haistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista on farmaseuttien koulutus nykyisin ? Millaista.
Sekoitusohjeessa sanotaan, että jauhe sekoitettava steriiliin veteen.
Mutta farmaeutti oli sekoittanut jauheen vetyperoksidiin.
EIKÖ nykyfarmaseutti tiedä:
VETYPEROKSIN JA STERIILIN VEDEN EROA.
Kaikenlaisia tolloja, niitä palkataan farmaseutin tehtäviin, apteekeissa.
Ai, onneksi ei ollutkaan farmaseutin syy.
Olen tottunut luottamaan farmaseuttien ammattitaitoon.
Miten helvetissä joku tekninen apulainen edes saa sekoitella, asiakkaalle annettavia reseptilääkkeitä?
Ja vielä muka lääkemyynti pitäisi saada ruokakauppoihin!
Luuletko oikeasti, että ruo
Mikä hel**tin mieto särkylääke? Lääke myydään sillä vaikuttavan aineen määrällä, että se aikuisen elimistössä vaikuttaa. Silti kuka tahansa saa napsia sen koko paketin, milloin ei todellakaan puhuta mistään miedosta särkylääkkeestä. Lääkkeitä käytetään myös vahingossa väärin, esim. kipulääkkeitä haetaan melko usein mahakipuihin, kun oikea lääke olisi esim. ulostuslääke. Molemmat yleisimmät kipulääkkeet, parasetamoli ja ibuprofeeni, ovat suurilla annoksilla erittäin vaarallisia. Jakelu apteekeista takaa merkittävästi pienemmän riskin näihin vahinkoihin. Se, että nykypäivän kaikkimullehetinyt-kuluttajat eivät muka pysty asioimaan kauppareissun yhteydessä erillisessä apteekissa, kertoo heistä ihan tarpeeksi.
Huolestuttavaa, jos ja kun apteekeissakin joutuu pelkäämään, mitä tököttiä lääkepulloihin lisätään. Onneksi nyt selvittiin säikähdyksellä!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Suomessa apteekin pitää sekoittaa se jauhe, kun Saksassa saa jauheen mukaan ja itse saa sekoittaa kotona hanaveteen. Kun ohjeen mukaan tekee, niin säästyy aikaa ja vaivaa. Niin ja lapset ovat parantuneet, ettei siihen sitä apteekkarin vettä tarvittu.
Epäilen että suomalaiset on keskimäärin typerämpiä kuin saksalaiset, en luottaisi että ihmiset tekee ohjeen mukaan ...
Sen takia pitäisikin olla seurantalista ja kuittaus. Tarkastajat varmaan kysyvät tämän perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Suomessa apteekin pitää sekoittaa se jauhe, kun Saksassa saa jauheen mukaan ja itse saa sekoittaa kotona hanaveteen. Kun ohjeen mukaan tekee, niin säästyy aikaa ja vaivaa. Niin ja lapset ovat parantuneet, ettei siihen sitä apteekkarin vettä tarvittu.
Epäilen että suomalaiset on keskimäärin typerämpiä kuin saksalaiset, en luottaisi että ihmiset tekee ohjeen mukaan ...
Näin juuri. Olen ollut töissä terveydenhuollossa ja voin kertoa, etteivät jotkut osaa edes kusinäytettä ottaa kotona niin, että avaisivat sen purkin kannen. Vaikea uskoa että tällaiset osaisivat myöskään sekoittaa yhtään minkäänlaista lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Antibiootin kanssa reagoi.
Puolustusvoimille vinkki.
Eiköhän ne puolustusvoimissa jo tiedä tämän, että vahvan vetyperoksidin ja orgaanisen aineen sekoittamisella saa aikaan räjähdysvaaran.
Inhoan sanaa muksu. Viittaa alempaan sosioekonomisöuokkaan tuon sanan käyttö tsi sitten tarkoituksella sellaisen esittäminen,
Myöskin luontevampi sana about ennen 65-luvulla syntyneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Olen ollut töissä terveydenhuollossa ja voin kertoa, etteivät jotkut osaa edes kusinäytettä ottaa kotona niin, että avaisivat sen purkin kannen. Vaikea uskoa että tällaiset osaisivat myöskään sekoittaa yhtään minkäänlaista lääkettä.
Mä olen ollut vain puhelinhommissa, mutta niissä meni täysin usko ihmiskuntaan. Väänsin asiakkaille viikottain ratakiskoa siitä, että lääkäri voi sairastua, vaikka on lääkäri. Kusinäyte oli jo ihan tähtitiedettä. Milloin sille tilattiin kotoa noutoa ja milloin jankattiin siitä, miksi labran purkit pitää noutaa, miksei uunitettu hillopurkin käy, säilyyhän siinä hillokin.
Vierailija kirjoitti:
Sekoittaakohan ne Porvoon apteekissa tuosta 30 prossasesta vetyperoksidista itse haavanpuhdistusliuosta, joka on 3 prossasta ja myyvät sitä sitten kalliilla hinnalla.
Vetyperoksidi on todella vaarallista noin vahvana. Ei edes noin vahvaa käytetä kampaamossa hiusten vaalentamiseen, ja siihenkin tarvitaan koulutus.
Nyt Porvoo säästää, ja siellä häärää kielitaidoton, joka vähän täyttelee pulloja miten sattuu desinfiointi-ja valkaisuaineilla.
Kovasti asiakkaat haluaisivat ostaa eri vahvuisia vetyperoksidi-liuoksia eri tarkoituksiin, kuten kaivon puhdistukseen (enää ei saa siihen tarkoitukseen myydä). Monessa apteekissa ei ole enää labratilaa, sillä sille on nykypäivänä tosi kovat vaatimukset, joten laimennoksia ei tehdä.
Kaikissa apteekeissa, joissa olen ollut (ainakin 10) on puhdistettu vesi ollut alkuperäispakkauksessaan ja siitä on otettu kertakäyttöastiaan tai dekantterilasiin, josta puolestaan joko mittalasilla tai vaa'alla mitattu tarvittu määrä.
Kuka enää uskaltaa asioida tuollaisessa apteekisssa, jossa tekninen asiantuntija tekee tuollaista? Kuulostaa tahalliselta. Minusta ainoa oikea ratkaisu on purkaa työsuhde ja tehdä selväksi, ettei hakeudu enää apteekkityöhön.
Luulisi että tuollaisissa hommissa kaikissa purkeissa ja pulloissa lukisi mitä sisältää?? Vaikea ulkopuolisena ymmärtää.. Onko siellä sitten ollut jokin toinen samanlainen pullo jossa sitä vetyperoksidia säilytetään ja pullot menneet sekaisin. Vai onko sille työntekijälle tullut vaan mieleeen että jahas, laitanpa huvikseen vetyperoksidia tuohon tyhjään pulloon?
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen, miksei saa kotona sekoittaa. Holhousta?
Vierailija kirjoitti:
Apteekin pitää korvata kaikki vahingot.
Äiti joutui päivystykseen ja silmäpolille, sieltä kuluja, kuin myös korvata auton ikkuna, likaantuneet vaatteet ja penkit.
Miten voit sekoittaa veden ja vetyperoksidin keskenään, ja vielä farmaseutti?
Tottakai apteekki korvaa!!!
Toivottavasti krp tutkii huolella tuon tyypin ja taustat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oletetaan, ettei ihminen osaa sekoittaa vettä ja jauhetta toisiinsa. Siihen tarvitaan vähintään farmaseutti. Mieluiten proviisori tai farmasian tohtori.
Jos annetaan vain jauhe mukaan kotiin, saattaa joku lisätä pulloon esim vetyperoksidia. Tai mitä vain kirkasta. Tai vaikka sakeaakin. Ja väärässä suhteessa. Tämmöisissä asioissa valitettavasti pitää tietää, että tyhmyys ei
Toiselle ääliölle. Jos jauhe on pullossa valmiina, niin silloin pullon koko on sellainen, että sinne mahtuu vain se oikea määrä pullossa olevaan merkiin asti. Sokealle toki vaikeaa. Toisekseen antibiooti ei ole myrkkyä, jos se olisi hieman laimeampaa, kun tarkoitus on käyttää lääke loppuun.
Toiselle ääliölle. Jos jauhe on pullossa valmiina, niin silloin pullon koko on sellainen, että sinne mahtuu vain se oikea määrä pullossa olevaan merkiin asti. Sokealle toki vaikeaa. Toisekseen antibiooti ei ole myrkkyä, jos se olisi hieman laimeampaa, kun tarkoitus on käyttää lääke loppuun.
Ei niissä ole mitään merkkejä, minne asti vettä lisätään, pönttö.
Farmaseutti sen oli sekoittanut nesteestä, jonka tämä tekninen oli sinne nestepulloon laittanut.