Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin lasu, mitä nyt?

Vierailija
07.02.2025 |

Koulu teki teinin poissaoloista lasun. Teini paransi hyvin joulun jälkeen kouluun ehtimistä. Ei aiemmin ehtinyt kouluun pariin kolmeen tuntiin. Nyt myöhässä pari kolme minuuttia. Koulu sanoi että jos parantaa ei tee lasua. silti teki. Viime keväänä valitti vatsaa ja oli poissa maanantaisin. Nyt olivat laskeneet kaikki poissaolot lasuun kolmelta vuodelta.

Olen puuttunut ja puhunut. Huutanut ja rukoillut. Mutta teini ei vaan herää. Ihan mahdotonta. Olen ostanut herätyskelloja ja vaatinut menemään nukkumaan ajoissa. Uhkaillut ja maanitelut. Nyt olen sanonut että koska ei aiemmin usko minua niin nyt on alettava uskomaan.

Teinillä on lääkehoitoinen ADHD. Koulussa on kavereita ja läksyt tekee. Nuorella on kaikki muu kunnossa. Ainut ongelma on tämä että ei herää kouluun. Koulumotivaatio ei ole parhaasta päästä. Lääkärin palaveri on tulossa ja siellä aion puhua tästä nukkumisasiasta, olisiko lääkärillä jotain viisautta asiaan.

Onko kellään kokemusta mitä tästä nyt seuraa? 2 sossua on tulossa meille ja jututtaavat teiniä. Ja minua. Koska asia koskee teiniä alakoululainen voi mennä rauhassa kouluun. Minua vaan pelottaa mitä tästä mahtaa seurata.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu tuskin voi tehdä mitään. Periaatteessa joku voisi tulla nuorta aamuisin herättelemään, mutta siihen tuskin on resurssia. Mutta jos apua tarjotaan, ottakaa ihmeessä vastaan! Selvästikin teillä on ongelma, johon omat keinot eivät riitä. Varmaankaan et "raski" olla lapsellesi riittävän jämäkkä ja tarvittaessa myös julma, kun et saa häntä liikkeelle. Ehkä vieras ihminen saa.

Jos nuorella on nepsydiagnoosi, hän voisi saada Kelan maksusitoumuksella Nuotti-valmennusta. Se on nepsykuntoutusta, jonka avulla tuota rytmiä voisi saada korjattua.

Koulun puolesta on varmasti huoli oppimisesta. Koulu on myös velvoitettu tekemään poissaoloista ilmoituksen tietyn tuntimäärän ylittyessä. Ihan en usko sitä, että ilmoituksessa olisi sinänsä laskettu yhteen useamman vuoden poissaolot. Se on teknisestikin hankalaa, ne kun eivät näy Wilmassakaan kuin vuosi kerrallaan. Vanhemmat tilastot ovat vain Kurressa, eli hallinnon takana. Mutta jos poissaoloja on jo useammalta vuodelta runsaasti, ei lapsesi ehkä ole saanut koulua suoritettua opsin mukaisesti. Vuosiluokan kertaaminen tai peruskoulun jälkeen Tuva-luokalle meno (entinen kymppiluokka) voisi olla hyvä ratkaisu.

Vierailija
22/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä ei ole kasvatuksessa mukana.

ap

Onko hän vankilassa? Etkö voi käskeä isää kuskaamaan lasta kouluun aamulla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro teineille, että jos ei jaksa mennä kouluun ajoissa, pääsee ihanaan laitokseen vähän ajan päästä.

Laitoksessa ei ole pakollista koulunkäynti, sieltä ei ohjaajat ketään kouluun kanna, jos koulu ei nappaa.

Ei kanna, mutta tulee seuraukset. 

Vierailija
24/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juo energiajuomia. Urheilee todella paljon. Syö terveellisesti. Mutta uni ja puhelin niihin ei anna puuttua. Ehkäpä se sossu tulee ottamaan puhelimen pois.

ap

Me sossut emme voi ottaa puhelinta pois jos teini asuu kotona. Ei ole toimivaltuuksia. Laitoksessakin puhelimen voi ottaa pois jos on yhteydenpidonrajoitus päällä.

Eikö olis helpompaa antaa teini ongelmiensa kanssa lastenkotiin ja viettää kivempaa elämää ilman ongelmaa nuoremman lapsesi kanssa ?

-Sossu

Vierailija
25/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljet puhelinliittymän. Niin minä tekisin, jos ei suostu puhelinta yöksi antamaan pois. Sitten olkoot ilman puhelinta. Minä olen ainakin tehnyt lapsilleni selväksi, että niin kauan, kuin minä maksan puhelimet ja liittymät, niin kotona on tietyt säännöt puhelimien suhteen. Family linkit ollut kaikilla siihen asti, kunnes täyttävät 13 (rajoituksia aina mukautettu iän mukaan) ja tämän jälkeen puhelimeen asetukset niin, että some menee kiinni yöksi. Hyvin on toiminut, eikä kukaan lapsista ole asiasta valittanut. Yö on nukkumista varten.

Vierailija
26/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä ennen hoidettiin?

Itselle ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että olisin saanut nukkua aamulla vaikka kuinka olisi nukuttanut. Sellainen satikuti ja rangaistus olisi ollut seurauksena varsinkin, jos siihen olisi opettajat puuttuneet saati lastensuojelu. Milloin on tullut mahdolliseksi se, että vanhempia ei totella?

On olemassa aikuisia ihmisiä, joilla on sisäinen kello väärässä ajassa. Itse olen sellainen. Minulla vielä tulee helposti valvottua 24-36 tuntia putkeen innoissani. Onneksi voin tehdä työni etänä. Tietenkin minulla tulee ensin niskajumi ja sen jälkeen migreeni. Siinä olo hellittää oksentamisen jälkeen ja nukun sen jälkeen. Sitten olen taas eri vuorokausirytmissä itseeni nähden. Olen niin sanotusti normaalissa päivärytmissä muiden kanssa vain 4-7 päivänä kuukaudessa. Se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi välillä samaan aikaan hereillä muiden kanssa. En muista olleeni teininä mitenkään muita unisempi. Silloinkin vuorokausirytmi heitteli unihäiriön ja niskakipu+migreeni-ongelmavyyhdin vuoksi. Jumppasin jo silloin, eikä se auta vieläkään.

Vierailija
27/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei ole kiinnostunut lapsista ollenkaan.

Minä otan lapsen puhelinliittymän kuiville. Miten saan netin myös pois tai silleen että netti toimii vaan minulle? Onko se mahdollista? 

Vierailija
28/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tän on pakko olla provo

Vierailija
29/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei kyllä sanoisi että jos lapsi olisi laitoksessa olisi elämä helpompaa toisen kanssa. Ei olisi. 

ap

Vierailija
30/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että koulu reagoi. Heillä huoli. Kyse on lastensuojelusta eli lapsestasi. Ottakaa kaikki apu vastaan. En ymmärrä, miksi lastensuojelu on monelle punainen viitta. Kerrot heille, miten asia on. Ehkä teini tarvitsee jonkun kouluaamuisin herättämään hänet tai päivärytmiä pitää käydä tarkemmin läpi. Onko puhelin auki öisin ja teini valvoo yöt puhelimella? Ihan alkuun ottaisin ainakin sen puhelimen yöksi pois. Siitä voisitte aluksi lähteä. Toinen, johon puuttuisin, olisi energiajuomat, joita monet teinit juo. Selvitä, juoko. 

Koululla on jo virkavelvollisuus reagoida asiaan. Ei niitä kaikkia teinejä viedä laitokseen. Uniongelmia hoidetaan kognitiivisella käytösterapialla (CBT).

Vierailija
31/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet elämäntavat eikä kapinoi muuten, mutta ei herää aamuisin, vatsaongelmia, ADHD? Joo ei tosissaan kuulosta että teini myöhästelee huvin vuoksi. Tyttö vai poika? Onko ollut aina vai vasta puberteetin myötä? Sinuna ottaisin lasun kanssa puheeksi tarkemmat testit, tai parempi kun teetät yksityisellä jos voit. 

Vierailija
32/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinä voit sen family linkin avulla rajata nettiä ja sovelluksia. Rajaat vaikka sovellukset pois alkuun. 

Vierailija
33/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on sata kertaa luvannut että parantaa hommansa.

Olen sanonut että antaa puhelimen pois, mutta silloin vihastuu ja on jo isompi kuin minä, niin en pelon vuoksi voi ottaa puhelinta pois. Ihan kaameaa.

Ap 

Jos sinä pelkäät, jätät oman lapsesi yksin raivonsa ja voimattomuutesi tunteisiin. Älä tee niin! Käykää vaikka perheterapiassa yhdessä. Sinulla on aikuisena velvollisuus olla nyt alaikäiselle lapsellesi vahvana tukena.

Vierailija
34/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan lapsen puhelinliittymän kuiville. Miten saan netin myös pois tai silleen että netti toimii vaan minulle? Onko se mahdollista? 

Katkaiset modeemista virran kun nukkumaanmenoaika koittaa ja opettelette yhdessä olemaan ilman nettiä silloin kun pitäisi nukkua. 

Vierailija
35/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5

Vierailija
36/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on sata kertaa luvannut että parantaa hommansa.

Olen sanonut että antaa puhelimen pois, mutta silloin vihastuu ja on jo isompi kuin minä, niin en pelon vuoksi voi ottaa puhelinta pois. Ihan kaameaa.

Ap 

Nyt oikeesti. Olen ollut kahden yli 180 cm pitkän teinipojan 159 cm pituinen yksinhuoltajaäiti. Lapsilla oli aina säännöt ja niitä noudatettiin.

Vierailija
37/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juo energiajuomia. Urheilee todella paljon. Syö terveellisesti. Mutta uni ja puhelin niihin ei anna puuttua. Ehkäpä se sossu tulee ottamaan puhelimen pois.

ap

Ei sossu ota kenenkään puhelinta pois. Laitoksessa se voidaan pois ottaa, jos nuori kiireellisesti sijoitetaan. Siihen tuskin on syytä. 

Ap, ongelma on tuo ette osaa ja uskalla lasta kasvattaa. Se puhelin vain olisi pitänyt ottaa pois. Sehän se pitää hereillä yöllä tai sitten pelikoneet. 

Minun piti ottaa kahdelta teinipojalta pois joka ilta puhelimet ja sen lisäksi pelikoneiden piuhat. Ennen sitä ei sopimalla tullut rauhaa kummankaan kanssa. He tottuivat asiaan. Jopa hyväksyivät sen. 

Vierailija
38/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä ennen hoidettiin?

Itselle ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että olisin saanut nukkua aamulla vaikka kuinka olisi nukuttanut. Sellainen satikuti ja rangaistus olisi ollut seurauksena varsinkin, jos siihen olisi opettajat puuttuneet saati lastensuojelu. Milloin on tullut mahdolliseksi se, että vanhempia ei totella?

On olemassa aikuisia ihmisiä, joilla on sisäinen kello väärässä ajassa. Itse olen sellainen. Minulla vielä tulee helposti valvottua 24-36 tuntia putkeen innoissani. Onneksi voin tehdä työni etänä. Tietenkin minulla tulee ensin niskajumi ja sen jälkeen migreeni. Siinä olo hellittää oksentamisen jälkeen ja nukun sen jälkeen. Sitten olen taas eri vuorokausirytmissä itseeni nähden. Olen niin sanotusti normaalissa päivärytmissä muiden kanssa vain 4-7 päivänä kuukaudessa. Se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi välillä samaan aikaan

Normaali terve ihminen herää luonnostaan aikaisin aamulla. 

Vierailija
39/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda netin salasana sulje wifi. 

Vierailija
40/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu ei kyllä sanoisi että jos lapsi olisi laitoksessa olisi elämä helpompaa toisen kanssa. Ei olisi. 

ap

Sukulaisella oli teinien kanssa sama tilanne. Lasuasiakkaita oli vuosia, koulunkäymättömyyttä toisella, kotoa karkailuja toisella, avohuollon sijoituksia toisella, kun taas toisella yksi kiir.sijoitus ja sille tielle jäi koska lopulta lapsi ei enää halunnut kotiin, laitostui niin nopeasti(koulun käymättömyys sekä kotoa karkailu ainoa näkyväksi tuotu oire, johon lopulta pakko puuttua). Sossu oli sanonut että kyllä niiden elämä helpottuu paljonkin kun saavat elää nyt yhden lapsen kanssa kun 2 muuta ovat lastenkodissa. Olin paikalla kun tämän sanoi.