Teinin lasu, mitä nyt?
Koulu teki teinin poissaoloista lasun. Teini paransi hyvin joulun jälkeen kouluun ehtimistä. Ei aiemmin ehtinyt kouluun pariin kolmeen tuntiin. Nyt myöhässä pari kolme minuuttia. Koulu sanoi että jos parantaa ei tee lasua. silti teki. Viime keväänä valitti vatsaa ja oli poissa maanantaisin. Nyt olivat laskeneet kaikki poissaolot lasuun kolmelta vuodelta.
Olen puuttunut ja puhunut. Huutanut ja rukoillut. Mutta teini ei vaan herää. Ihan mahdotonta. Olen ostanut herätyskelloja ja vaatinut menemään nukkumaan ajoissa. Uhkaillut ja maanitelut. Nyt olen sanonut että koska ei aiemmin usko minua niin nyt on alettava uskomaan.
Teinillä on lääkehoitoinen ADHD. Koulussa on kavereita ja läksyt tekee. Nuorella on kaikki muu kunnossa. Ainut ongelma on tämä että ei herää kouluun. Koulumotivaatio ei ole parhaasta päästä. Lääkärin palaveri on tulossa ja siellä aion puhua tästä nukkumisasiasta, olisiko lääkärillä jotain viisautta asiaan.
Onko kellään kokemusta mitä tästä nyt seuraa? 2 sossua on tulossa meille ja jututtaavat teiniä. Ja minua. Koska asia koskee teiniä alakoululainen voi mennä rauhassa kouluun. Minua vaan pelottaa mitä tästä mahtaa seurata.
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Terveet elämäntavat eikä kapinoi muuten, mutta ei herää aamuisin, vatsaongelmia, ADHD? Joo ei tosissaan kuulosta että teini myöhästelee huvin vuoksi. Tyttö vai poika? Onko ollut aina vai vasta puberteetin myötä? Sinuna ottaisin lasun kanssa puheeksi tarkemmat testit, tai parempi kun teetät yksityisellä jos voit.
Miten lasu voi niissä auttaa, se ei ole terveydenhuolto? Kannattaa pysyä tietyllä etäisyydellä lastensuojelusta. Ne voi ehdottaa perhetyötä että joku perhetyöntekijä tulee joka aamu ovelle viedäkseen nuoren kouluun, mutta jos nuori haluaa nukkua eikä avaa sille ovea niin ei se sille asialle mitään voi. Tää on fakta.
Tänään näin bussissa täysin avuttoman äidin, jonka 2-3v lapsi huusi kurkku suorana, jos äiti yritti ottaa häneltä puhelinta pois. Lapsi siis istui rattaissa ja katseli youtubea äänet täysillä. Siitä se puhelinriippuvuus alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei kyllä sanoisi että jos lapsi olisi laitoksessa olisi elämä helpompaa toisen kanssa. Ei olisi.
ap
Juuri noin sossu sanoo. Sanoo myös että siellä voi olla kokeeksi. Ja lopulta sanoo kun on lykätty kotiin paluuta lukuisia kertoja että turha siitä enää on haaveilla. 18 kun täyttää niin pääsee pois.
Älä ole naivi.
Töissä näitä näkee viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei kyllä sanoisi että jos lapsi olisi laitoksessa olisi elämä helpompaa toisen kanssa. Ei olisi.
ap
Juuri noin sossu sanoo. Sanoo myös että siellä voi olla kokeeksi. Ja lopulta sanoo kun on lykätty kotiin paluuta lukuisia kertoja että turha siitä enää on haaveilla. 18 kun täyttää niin pääsee pois.
Älä ole naivi.
Töissä näitä näkee viikottain.
Totta. Niin se menee. Lapsilla rahastetaan laitoksissa.
Meillä luovuttivat. Jos tuon ikäinen ei mene kouluun niin ei sitä sinne kannetakaan. Meillä nuori kerrannut jo kaksi kertaa yläasteen. Pääasia sossuille tuntui olevan että nuorelle ei huudeta edes yhtä kertaa edes vaikka inhimillisesti hermot menisi. No käy nyt vaan ylastetta vaikka täyttää ihan just 18v.
Ehkä olisi pitänyt aloittaa sen lapsen kasvattaminen ennen teini-ikää...
Mitähän tästä vielä seuraa?
olen kannustanut ja rakastanut lasta, mutta lapsi ihan tahallaan käyttää hyväksi minun hyväsydämisyyttä.
ap
Joissain kunnissa on mahdollista saada määräajaksi sellaista apua juurikin lapsiperheiden sosiaalityön kautta, että aamulla tullaan kotiin auttamaan nuorta aamutoimissa ja kouluun menemisessä. Monille nuorille tästä on ollut suuri apu.
Jos nuorella on asiakkuus nuorisopsykalle, niin kannattaa siellä asiasta keskustella. Nuorisopsykalta tehdään usein myös kotikäyntejä nuoren koulunkäyntikyvyn tukemiseksi.
Mun mies oli teininä kuulemma samanlainen. Ei enää ees käyny ysiluokkaa melkein ollenkaan. Paha adhd. Ei vaa herännyt aamulla. Nykyään sillä on oma yritystoiminta ja saa herätä siihen aikaan kun haluaa :) Töitä tykkää tehdä ja kehittää itseään häntä kiinnostavissa osa-alueissa. Kaikki ei aina vain sovi yhteiskunnan raameihin, mutta lopulta löytää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Joissain kunnissa on mahdollista saada määräajaksi sellaista apua juurikin lapsiperheiden sosiaalityön kautta, että aamulla tullaan kotiin auttamaan nuorta aamutoimissa ja kouluun menemisessä. Monille nuorille tästä on ollut suuri apu.
Meillä tämä 18v yläastelainen. Kävivät jonkin aikaa kotona joka aamu mutta jos teini ei lähde niin se ei lähde. Sossu vaan pahensi tilannetta. Luovuttivat sitten kun mikään keino ei tehoa. Nuori taas nauttii rangaistuksista eli niistäkään ei hyötyä. Mut ihan just saa mennä omilleen, saisi nyt vaan nuo peruskoulun paperit. Tsempit ap:lle. Älä välitä noista jotka päsmäröi. Toiset lapset on vaan ihan eri tasolla ja niihin ei voi vaikuttaa edes pienenä. Itsellä kokemusta monenlaisista lapsista jotka olen saanut kasvatettua aikuisiksi mut yksi näistä ei vähääkään välitä säännöistä. Ei ole ikinä välittänyt. Toivonut rangaistuksia ja nauttinut niistä. Ei ole haitannut laitteiden poisotot tai mikään. Toiset ei vaan ymmärrä enkä itsekään ymmärräisi jos en tätä lasta olisi kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli teininä kuulemma samanlainen. Ei enää ees käyny ysiluokkaa melkein ollenkaan. Paha adhd. Ei vaa herännyt aamulla. Nykyään sillä on oma yritystoiminta ja saa herätä siihen aikaan kun haluaa :) Töitä tykkää tehdä ja kehittää itseään häntä kiinnostavissa osa-alueissa. Kaikki ei aina vain sovi yhteiskunnan raameihin, mutta lopulta löytää paikkansa.
Paitsi, että asiakkaat odottavat kyllä saavansa palvelua klo 8-16.
Anna pitää luurinsa, mutta muuta liittymä sellaiseksi, että nettiyhteys estetty. Tekstiviestit ja normipuhelut riittävät kapinoivalle teinille.Dataliittymää penikka ei oikeasti tarvitse mihinkään. Jos luuri katoaa tai hajoaa, niin osta Doro tilalle, jos haluaa älyluuria ja datayhteyttä, niin ilmoita, että saa itse tienata rahat näihin vaikka mainoslehtien jakelulla tai pikasafkahommissa. Sinun ei tarvitse kustantaa sikalevalle penikalle etuuksia, ne pitää ansaita. Jos ei tee edes kotona kotitöitä on todella huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä 18v yläastelainen. Kävivät jonkin aikaa kotona joka aamu mutta jos teini ei lähde niin se ei lähde. Sossu vaan pahensi tilannetta. Luovuttivat sitten kun mikään keino ei tehoa. Nuori taas nauttii rangaistuksista eli niistäkään ei hyötyä. Mut ihan just saa mennä omilleen, saisi nyt vaan nuo peruskoulun paperit. Tsempit ap:lle. Älä välitä noista jotka päsmäröi. Toiset lapset on vaan ihan eri tasolla ja niihin ei voi vaikuttaa edes pienenä. Itsellä kokemusta monenlaisista lapsista jotka olen saanut kasvatettua aikuisiksi mut yksi näistä ei vähääkään välitä säännöistä. Ei ole ikinä välittänyt. Toivonut rangaistuksia ja
Nämä on niitä nykyään, jotka tekevät väkivaltaisia tekoja jo alaikäisinä. Näitä on jo paljon Suomessa, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveet elämäntavat eikä kapinoi muuten, mutta ei herää aamuisin, vatsaongelmia, ADHD? Joo ei tosissaan kuulosta että teini myöhästelee huvin vuoksi. Tyttö vai poika? Onko ollut aina vai vasta puberteetin myötä? Sinuna ottaisin lasun kanssa puheeksi tarkemmat testit, tai parempi kun teetät yksityisellä jos voit.
Miten lasu voi niissä auttaa, se ei ole terveydenhuolto? Kannattaa pysyä tietyllä etäisyydellä lastensuojelusta. Ne voi ehdottaa perhetyötä että joku perhetyöntekijä tulee joka aamu ovelle viedäkseen nuoren kouluun, mutta jos nuori haluaa nukkua eikä avaa sille ovea niin ei se sille asialle mitään voi. Tää on fakta.
Lasun on hyvä olla tietoinen miten lapsi oireilee - eikä suinkaan automaattiolettaa syyksi kurinpito-ongelmia johon perhetyö on ratkaisu. Voin olla väärässä, mutta jotenkin haisee että taustalla on nyt muutakin kuin "en tykkää herätä aikaisin" - juttu. Tuollainen olisi hyvä selvittää ennenkuin lasu tekee päätöksiä, eikä vasta jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä 18v yläastelainen. Kävivät jonkin aikaa kotona joka aamu mutta jos teini ei lähde niin se ei lähde. Sossu vaan pahensi tilannetta. Luovuttivat sitten kun mikään keino ei tehoa. Nuori taas nauttii rangaistuksista eli niistäkään ei hyötyä. Mut ihan just saa mennä omilleen, saisi nyt vaan nuo peruskoulun paperit. Tsempit ap:lle. Älä välitä noista jotka päsmäröi. Toiset lapset on vaan ihan eri tasolla ja niihin ei voi vaikuttaa edes pienenä. Itsellä kokemusta monenlaisista lapsista jotka olen saanut kasvatettua aikuisiksi mut yksi näistä ei vähääkään välitä säännöistä. Ei
Meidän nuori/aikuinen ei ole lainkaan väkivaltainen, mistä tällainen tuli mieleen? Ei ole pahaa tehnyt kärpäsellekään.
LAI-TA SE TEI-NI A-JOIS-SA KOU-LUUN.
Missä pennun isä on? Vai onko silläkin paskat housussa eikä voi ottaa puhelinta pois?
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet se av-mamma joka itkee kun mies tekee vain töitä ja harrastaa. Yhteinen lapsi ja muu perhe-elämä unohtuu sujuvasti.
Kiitos tsrmpistä.
Ap