Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin lasu, mitä nyt?

Vierailija
07.02.2025 |

Koulu teki teinin poissaoloista lasun. Teini paransi hyvin joulun jälkeen kouluun ehtimistä. Ei aiemmin ehtinyt kouluun pariin kolmeen tuntiin. Nyt myöhässä pari kolme minuuttia. Koulu sanoi että jos parantaa ei tee lasua. silti teki. Viime keväänä valitti vatsaa ja oli poissa maanantaisin. Nyt olivat laskeneet kaikki poissaolot lasuun kolmelta vuodelta.

Olen puuttunut ja puhunut. Huutanut ja rukoillut. Mutta teini ei vaan herää. Ihan mahdotonta. Olen ostanut herätyskelloja ja vaatinut menemään nukkumaan ajoissa. Uhkaillut ja maanitelut. Nyt olen sanonut että koska ei aiemmin usko minua niin nyt on alettava uskomaan.

Teinillä on lääkehoitoinen ADHD. Koulussa on kavereita ja läksyt tekee. Nuorella on kaikki muu kunnossa. Ainut ongelma on tämä että ei herää kouluun. Koulumotivaatio ei ole parhaasta päästä. Lääkärin palaveri on tulossa ja siellä aion puhua tästä nukkumisasiasta, olisiko lääkärillä jotain viisautta asiaan.

Onko kellään kokemusta mitä tästä nyt seuraa? 2 sossua on tulossa meille ja jututtaavat teiniä. Ja minua. Koska asia koskee teiniä alakoululainen voi mennä rauhassa kouluun. Minua vaan pelottaa mitä tästä mahtaa seurata.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä ennen hoidettiin?

Itselle ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että olisin saanut nukkua aamulla vaikka kuinka olisi nukuttanut. Sellainen satikuti ja rangaistus olisi ollut seurauksena varsinkin, jos siihen olisi opettajat puuttuneet saati lastensuojelu. Milloin on tullut mahdolliseksi se, että vanhempia ei totella?

Vierailija
2/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOulumotivaatio ei ole lääkäriasia. Teini pysyköön kotona ja harjoitelkoon nukkumaanmenoa ajoissa, niin kauan, että herääminen sujuu. Sitten voi saada puhelimen ja kaverien tapaamisoikeuden takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
-
3/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sossut tekevät jonkun suunnitelman, että perhetyöntekijä tai vastaava  tulee teille kotiin aamuisin muutaman kuukauden ajan ja yriittää saada nuoren aamurytmin kuntoon. Älä ole huolissasi, joskus ulkopuolisen tuleminen kuvioihin saa nuoren tajuamaan, että kouluunmeno ajoissa on tärkeä juttu.

Ihmettelen vaan, että jos tilanne on jo parantunut, niin miksi lasketaan yhteen 3 vuoden myöhästymiset. 

Vierailija
4/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että koulu reagoi. Heillä huoli. Kyse on lastensuojelusta eli lapsestasi. Ottakaa kaikki apu vastaan. En ymmärrä, miksi lastensuojelu on monelle punainen viitta. Kerrot heille, miten asia on. Ehkä teini tarvitsee jonkun kouluaamuisin herättämään hänet tai päivärytmiä pitää käydä tarkemmin läpi. Onko puhelin auki öisin ja teini valvoo yöt puhelimella? Ihan alkuun ottaisin ainakin sen puhelimen yöksi pois. Siitä voisitte aluksi lähteä. Toinen, johon puuttuisin, olisi energiajuomat, joita monet teinit juo. Selvitä, juoko. 

Vierailija
5/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet uhkaillut ja maanitellut, mutta onko nuorelle koskaan tullut mitään oikeaa seuraamusta? Onko otettu puhelinta tai viikkorahaa pois. Onko tehty mitään, että nuori ymmärtäisi, että ei voi lusmuilla. Yhteiskunta puuttuu lopulta, jos ei kasvateta kotona 

Vierailija
6/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on SUN tehtävä vanhempana viedä se lapsesi kouluun, jos ei muuten kykene siihen itse. Siihen asti kun lapsesi on 18, sinulla on siihen velvollisuus.

Vierailija
7/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on sata kertaa luvannut että parantaa hommansa.

Olen sanonut että antaa puhelimen pois, mutta silloin vihastuu ja on jo isompi kuin minä, niin en pelon vuoksi voi ottaa puhelinta pois. Ihan kaameaa.

Ap 

Vierailija
8/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro teineille, että jos ei jaksa mennä kouluun ajoissa, pääsee ihanaan laitokseen vähän ajan päästä.

Vierailija
9/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teini ei nuku yöllä? Normaali ihminen herää aamulla silliin kuin kuuluu ja menee kouluun tai töihin. 

Vierailija
10/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vanhemmat oletettavasti maksatte puhelimen ja puhelinlaskun. Te päätätte! 

Vierailija
11/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on sata kertaa luvannut että parantaa hommansa.

Olen sanonut että antaa puhelimen pois, mutta silloin vihastuu ja on jo isompi kuin minä, niin en pelon vuoksi voi ottaa puhelinta pois. Ihan kaameaa.

Ap 

Pelkäät lastasi? Jos lapsi on väkivaltainen ja uhkaava, hän kuuluu laitokseen.

Vierailija
12/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tehdä lasu, jos tilanne kuitenkin mennyt parempaan päin. Keskustelette sossujen kanssa, ei tuosta vielä sen kummempaa seuraa.

Nukkuuko teini öisin, meneekö edes suht ajoissa nukkumaan?  Tiedän, ei ole helppoa. Kännykkä ja muut viihdelaitteet ajoissa illalla pois.   Onko teinillä melatoniini käytössä? Suosittelen, tasaa teinin unirytmiä.  Mutta jutelkaa lääkärin kanssa! 

Ottaisin käyttöön myös lahjonnan ajoissa nukkumaan menemisistä, tepsii se lahjonta teineihinkin.

Nyt tukea ja kannustusta sekä lisäksi paljon rakkautta. Kuitenkin tekee läksynsä ja varmaan yrittää muutenkin. Ei tämä pelkkä tottelemiskysymys ole. 

Vierailija
13/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juo energiajuomia. Urheilee todella paljon. Syö terveellisesti. Mutta uni ja puhelin niihin ei anna puuttua. Ehkäpä se sossu tulee ottamaan puhelimen pois.

ap

Vierailija
14/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mono kirjoitti:

Ehkä sossut tekevät jonkun suunnitelman, että perhetyöntekijä tai vastaava  tulee teille kotiin aamuisin muutaman kuukauden ajan ja yriittää saada nuoren aamurytmin kuntoon. Älä ole huolissasi, joskus ulkopuolisen tuleminen kuvioihin saa nuoren tajuamaan, että kouluunmeno ajoissa on tärkeä juttu.

Ihmettelen vaan, että jos tilanne on jo parantunut, niin miksi lasketaan yhteen 3 vuoden myöhästymiset. 

Kyllä mä ajattelisin, että vähiä sosiaalityön rahoja ei tarvittaisi siihen, että jotain teiniä pitää herätellä vieraan ihmisen toimesta JOS vanhempi on kotona.

Vierailija
15/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on?

Vierailija
16/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäiltana otan puhelimen pois. Päätän sen. Voin tulla huomenna sanomaan miten kävi.

Ei tämä teini minnekään laitokseen kuulu. Rakkautta ja rajoja hän kaipaa. 

Ap

Vierailija
17/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro teineille, että jos ei jaksa mennä kouluun ajoissa, pääsee ihanaan laitokseen vähän ajan päästä.

Laitoksessa ei ole pakollista koulunkäynti, sieltä ei ohjaajat ketään kouluun kanna, jos koulu ei nappaa.

Vierailija
18/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukoti on oikea osoite, siellä kyllä osataan herättää! 

Vierailija
19/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ei ole kasvatuksessa mukana.

ap

Vierailija
20/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juo energiajuomia. Urheilee todella paljon. Syö terveellisesti. Mutta uni ja puhelin niihin ei anna puuttua. Ehkäpä se sossu tulee ottamaan puhelimen pois.

ap

Ei sossu ota kenenkään puhelinta pois. Laitoksessa se voidaan pois ottaa, jos nuori kiireellisesti sijoitetaan. Siihen tuskin on syytä. 

Ap, ongelma on tuo ette osaa ja uskalla lasta kasvattaa. Se puhelin vain olisi pitänyt ottaa pois. Sehän se pitää hereillä yöllä tai sitten pelikoneet.