Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko miehet merkityksettömiä?

Vierailija
07.02.2025 |

Lainaan erään miehen kommenttia keskustelusta, joka poistettiin.

"Ja samaan aikaan on ollut vuosikymmenien kehityssuunta, jossa naisia on kannustettu ajattelemaan itseään enemmän ja pitämään miehiä merkityksettöminä. Toinen noista on kannatettavaa. Se toinen on synnyttänyt manitsemasi naisvihan."

Nyt haluaisin kuulla teiltä miehiltä, miten tämä kehityssuunta mielestänne ilmenee, jossa teitä pidetään merkityksettöminä?

Minkälaisia rakenteellisia ongelmia mielestänne on ja miten ne ilmenevät käytännössä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele joskus miten naiset puhuvat miehistään ystävilleen silloin kun miehet eivät ole itse paikalla. Väheksyntää, moitiskelua, naureskelua.

Mä taas olen usein kuullut miesten suusta, miten haukkuvat naisiaan.

Mutta olen myös kuullut, kun naiset valittavat lattialle jätetyistä sukista. Ja miesten kykyä huolehtia lapsista olen kuullut kyseenalaistettavan. Niille olen kyllä lähinnä nauranut. 

Minä taas en ole ikinä kuullut yhdenkään miehen haukkuvan tai puhuvan pahaa naisestaan

Vierailija
22/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kommentoitavaa. 🙄

Keskittymiskyvytön lapsi sinä olet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele joskus miten naiset puhuvat miehistään ystävilleen silloin kun miehet eivät ole itse paikalla. Väheksyntää, moitiskelua, naureskelua.

Olen joskus kyllä kuullut tätä, mutta siitä on tosi paljon aikaa ja rouvat olivat kyllä vanhempia rouvia. Että miten tämä on nimenomaan muka nykypäivän kehityssuunta? Ja samalla tavalla miehet haukkuu naisiaan. Oikeastaan nämä haukkujat ovat sukupuolesta riippumatta toopeja, koska itse ovat puolisonsa valinneet..

Tuo miehen haukkuminen on ihan arkipäivää nykyään

Vierailija
24/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitys tulee tekojen kautta, ei olemisen. 

Kuvitellaan vaikka että kiisteltäisiin siitä, että onko lääkärillä merkitystä? 

Jos kyseessä on lääkärin ammattia harjoittava lääkäri, niin tottakai hänen lääkäriydellään on merkitystä.

Mutta jos kyseessä on ammatinharjoittamisen jo vuosikymmeniä sitten tykkänään lopettanut, dementoituneena vanhainkodissa makaava 95v lääkäri, niin hänen lääkäriydellään ei ole merkitystä. Ihmisarvo hänellä tottakai on, mutta häntä ei tarvita lääkärinä eikä siinä tilanteessa hänen lääkärin identiteetillään ole merkitystä, vaan hän on yksi hoidettava vanhus muiden joukossa.

Pelkästään sillä, että joku on mies ei ole erityistä merkitystä tai tarpeellisuutta. Mutta kun joku on mies eskmerkiksi kontekstissa puoliso, isä tms. Sillä on todellakin merkitystä ja se merkitys voi olla hyvä tai huono riippuen miten henkilö toimii miehenä näissä rooleissa.

Teot määrittävät tarkoituksen. Ei muu. Emme kysele että onko vasenkäsitisillä tai bruneteilla merkitystä, koska ne eivät vaikuta ihmisen merkitykseen yhteiskunnassa, kuten ei sukupuolenkaan pitäisi vaikuttaa.

Vierailija
25/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa pitkässä suhteessa olen huomannut kuinka ennen pitkää vuosien päästä nainen alkaa kohdella ja ohjeistaa tietyissä tilanteissa kuin lasta ja jättää mielipiteeni huomioimatta. Se on hämmentävää, ja vaikka kuinka yritän analysoida asiaa niin mitään järjellistä selitystä ei löydy. En ole ainakaan subjektiivisesti arvioiden sen toistaidottomampi, kädettömämpi, tyhmempi  tai ajattelemattomampi kuin olin koskaan aiemminkaan vaan mielestäni päin vastoin, ja suoriudun esim. kaupassa käynnistä, vaatteiden valinnasta, siivouksesta, astianpesukoneen täytöstä, organisoinnista tai asioiden muistamisesta ihan yhtä hyvin kuin aina. En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että nainen jotenkin yrittää kompensoida täysin perusteettomalla väheksymisellä omaa riittämättömyyden tai kyllästymisen tunnettaan, kontrollin puutetta tai jotain mutta en todellakaan tiedä. 

Allekirjoitan. Ennemmin tai myöhemmin (ei kaikilla mutta monella) naisella tuo käytös alkaa

Vierailija
26/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kyllä kuullut tätä, mutta siitä on tosi paljon aikaa ja rouvat olivat kyllä vanhempia rouvia. Että miten tämä on nimenomaan muka nykypäivän kehityssuunta? Ja samalla tavalla miehet haukkuu naisiaan. Oikeastaan nämä haukkujat ovat sukupuolesta riippumatta toopeja, koska itse ovat puolisonsa valinneet..

Miehenä voin vain sanoa, että minun kokemukseni mukaan miesporukoissa ei juuri koskaan kukaan hauku tai väheksy omaa naistaan. Toki yleistäviä herjoja ja läppää naisista voidaan heittää ja huumoria viljellä, mutta ei ainakaan omissa mieskaveri- ja tuttavapiireissä kyykytetä, nolata tai väheksytä omia puolisoita sillä tavalla kun tiedän monien nais

Minusta kumppanin kuuluisi olla kuin paras ystävä, jonka asioita ei levitellä kavereille. En ole ikinä ymmärtänyt juoruilua ja kumppanista pahan puhumista selän takana. Mutta jos yleisesti heitetään vastakkaisesta sukupuolesta herjaa, niin kyllähän sekin voi loukata ja muokata käsityksiä kaikista ko. sukupuolen edustajista.

N30

Vierailija
27/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että koet itsesi merkityksettömäksi, koska nainen ei arvosta tapaasi tehdä kotitöitä?

Arvasin että joku takertuu yksityiskohtiin. Ehkä en ilmaissut pointtia riittävän selkeästi, se on olö että tyypillinen mies haluaa tuntea itsensä suhteessa mieheksi joka on suhteessa mies jolla on merkitystä ja johon luotetaan, ei lapseksi tai holhottavaksi. Jos yksinkertaisissakin arkisissa asioissa puoliso neuvoo, ohjeistaa ja opastaa, niin mitäpä luulet auttaako se miestä tuntemaan itsensä merkitykselliseksi?

Vierailija
28/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olen myös kuullut, kun naiset valittavat lattialle jätetyistä sukista. Ja miesten kykyä huolehtia lapsista olen kuullut kyseenalaistettavan. Niille olen kyllä lähinnä nauranut. 

Minä taas en ole ikinä kuullut yhdenkään miehen haukkuvan tai puhuvan pahaa naisestaan

Mulle eräs mies kaveri kertoi töissä toisten miesten tekevän tätä jatkuvasti. Hänestä se oli iljettävää ja niin on minustakin. Oli kyse sitten miehestä tai naisesta.

Vierailija
29/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat näitä olentoja, joita pitää juosta karkuun jos tulevat metsässä vastaan. Kaupungissa kävelevät päin. Elävät elämänsä väärin ja suorastaan myrkyllisesti niin, että siitä on haittaa sekä heille itselleen, että ympäristölle. Tällaisia olentoja miehet ovat. Kaikki.

Vierailija
30/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä voin vain sanoa, että minun kokemukseni mukaan miesporukoissa ei juuri koskaan kukaan hauku tai väheksy omaa naistaan. Toki yleistäviä herjoja ja läppää naisista voidaan heittää ja huumoria viljellä, mutta ei ainakaan omissa mieskaveri- ja tuttavapiireissä kyykytetä, nolata tai väheksytä omia puolisoita sillä tavalla kun tiedän monien naisten puhuvan omista miehistään estoitta omissa ystäväporukoissaan.

Minä taas naisena en ole kuullut kenenkään ystävistäni haukkuvan miehiään. Oletko sinä ollut mukana näissä monien naisten ystäväporukoissa, kun tiedät, mitä siellä puhutaan?

Vierailija
31/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä juuri kukaan niin teekään, mutta tällä palstalla jostain syystä aina rynnätään heti osoittamaan miehiä sormella jos joku erehtyy kirjoittamaan mitään kritiikkiä naisten käytöstä tai tekemisiä kohtaan. Sekin kertoo aika paljon, jos kaikki kritiikki pitää pakonomaisesti yrittää projisoida heti miehiin ja pois omasta sukupuolesta tai itsestä.

Vierailija
32/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa pitkässä suhteessa olen huomannut kuinka ennen pitkää vuosien päästä nainen alkaa kohdella ja ohjeistaa tietyissä tilanteissa kuin lasta ja jättää mielipiteeni huomioimatta. Se on hämmentävää, ja vaikka kuinka yritän analysoida asiaa niin mitään järjellistä selitystä ei löydy. En ole ainakaan subjektiivisesti arvioiden sen toistaidottomampi, kädettömämpi, tyhmempi  tai ajattelemattomampi kuin olin koskaan aiemminkaan vaan mielestäni päin vastoin, ja suoriudun esim. kaupassa käynnistä, vaatteiden valinnasta, siivouksesta, astianpesukoneen täytöstä, organisoinnista tai asioiden muistamisesta ihan yhtä hyvin kuin aina. En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että nainen jotenkin yrittää kompensoida täysin perusteettomalla väheksymisellä omaa riittämättömyyden tai kyllästymisen tunnettaan, kontrollin puutetta tai jotain mutta en todellakaan tiedä. 

Mulla taas on mies tollainen. 

Vierailija
33/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta kumppanin kuuluisi olla kuin paras ystävä, jonka asioita ei levitellä kavereille. En ole ikinä ymmärtänyt juoruilua ja kumppanista pahan puhumista selän takana. Mutta jos yleisesti heitetään vastakkaisesta sukupuolesta herjaa, niin kyllähän sekin voi loukata ja muokata käsityksiä kaikista ko. sukupuolen edustajista.

N30"

Olen samaa mieltä kanssasi kaikista kohdista. Silti näen (tai kuulen) lähes päivittäin, kuinka miehiä (myös niitä näiden naisten omia) kohdellaan lapsen tavoin. Enkä yhtään ihmettele, jos tuollainen aiheuttaa jatkuvaa riitelyä ja pahaa oloa.

Vierailija
34/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viereisestä keskustelusta:

"Miten nuorista miehistä on tullut niin tyhjäpäisiä? Vaikuttaa, että monet roikkuvat Ylilaudalla ja eivät millään tavalla kehitä itseään. Todella masentavaa suomalaisille naisille, kun tarjolla vain tyhjäpäisiä juntteja."

Sellaisia ovat miehet.

Vierailija
35/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle eräs mies kaveri kertoi töissä toisten miesten tekevän tätä jatkuvasti. Hänestä se oli iljettävää ja niin on minustakin. Oli kyse sitten miehestä tai naisesta.

Vaikuttaa siis tilannekohtaiselta. Toki, olen naisvaltaisella alalla töissä, joten joku raksafirma tai tehdas onkin sitten omien kokemuksieni ulkopuolella

Vierailija
36/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että koet itsesi merkityksettömäksi, koska nainen ei arvosta tapaasi tehdä kotitöitä?

Arvasin että joku takertuu yksityiskohtiin. Ehkä en ilmaissut pointtia riittävän selkeästi, se on olö että tyypillinen mies haluaa tuntea itsensä suhteessa mieheksi joka on suhteessa mies jolla on merkitystä ja johon luotetaan, ei lapseksi tai holhottavaksi. Jos yksinkertaisissakin arkisissa asioissa puoliso neuvoo, ohjeistaa ja opastaa, niin mitäpä luulet auttaako se miestä tuntemaan itsensä merkitykselliseksi?

No ehkä minun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoitat, koska meidän suhteessa mies on se, joka päällepäsmäröi ja määrää, miten ja millä tarkkuudella asiat tehdään. Esimerkiksi tiskikoneen täyttö, asiakaapin järjestys, työkalujen järjestys... Olen ilmeisesti sitten vähemmän nainen?

Vierailija
37/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viereisestä keskustelusta:

"Miten nuorista miehistä on tullut niin tyhjäpäisiä? Vaikuttaa, että monet roikkuvat Ylilaudalla ja eivät millään tavalla kehitä itseään. Todella masentavaa suomalaisille naisille, kun tarjolla vain tyhjäpäisiä juntteja."

Sellaisia ovat miehet.

Mielestäni tuo kuvaus sopisi hyvin sinuun

Vierailija
38/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ehkä minun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoitat, koska meidän suhteessa mies on se, joka päällepäsmäröi ja määrää, miten ja millä tarkkuudella asiat tehdään. Esimerkiksi tiskikoneen täyttö, asiakaapin järjestys, työkalujen järjestys... Olen ilmeisesti sitten vähemmän nainen?"

Sitä ei kukaan tiedä, mikä sinä olet. Mikäli kertomasi pitää paikkansa (en väitä että uskon kertomaasi, mutta kuitenkin) vain eräs tietty persoonallisuustyyppi tekee tuollaista. Sellainen, jota ei kannattaisi kumppaniksi valita

Vierailija
39/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä minun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoitat, koska meidän suhteessa mies on se, joka päällepäsmäröi ja määrää, miten ja millä tarkkuudella asiat tehdään. Esimerkiksi tiskikoneen täyttö, asiakaapin järjestys, työkalujen järjestys... Olen ilmeisesti sitten vähemmän nainen?

Olen ilmeisesti siis myös merkityksetön, koska mies määrää niin sanotusti kaapin paikan kotona, koska on järjestyksestä tarkempi? Minun päivä ei mene pilalle siitä, jos kahvimukit ei ole kaikki samanlaiset päällekkäin, mutta miehen menee. 

Vierailija
40/52 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käy, jos nainen haluaa esimerkiksi vaihtaa autonrenkaat tai asentaa valaimisen kattoon? Tuleeko mies tällöin ohjeistamaan ja opastamaan, vai luottaako siihen, että toinen aikuinen ihminen kyllä selviytyy tuosta yksinkertaisesta tehtävästä?