Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas yksi päivä työttömän selviytymistä edessä

Vierailija
07.02.2025 |

Työhaluja olisi vaikka kuinka, mutta ei vaak tärppää. En ole nirso, vaan mikä vaan tyää kelpaisi. Mutta ei. Aina sama "valintamme ei kohdistunut sinuun". Tätä ollut jo 5 kuukautta. Pelottaa, että jään vuosiksi työttömäksi.

Ystävät ovat kaikonneet työttömyyteni takia ja parisuhde on myös koetuksella. Jos joku luulee, että työttömän elämä on rentoa ja mukavaa, niin voin vakuuttaa ettei ole. Ei ole energiaa tehdä mitään, kun on jatkuvasti huolissaan töiden löytymisestä. 

En vain ymmärrä miksei tässä maassa ole töitä. Mikä on mennyt niin mönkään?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et ainakaan vaan makoile ja voivottele tilannettasi kaiket päivät? Hoida kotityöt, käy kaupassa, laita ruoka valmiiksi kun puolisosi tulee kotiin. Käy lenkillä tai miten tykkäätkin liikkua joka päivä. Näillä pelastat parisuhteen.

Pidä itsesi ajantasalla alastasi, opiskele omatomisesti lisää. Tai ala opetella ihan jotain uutta? Pää kannattaa pitää virkeänä.

Äläkä unohda harrastuksiasi, jos sellaisia on ollut, tai nyt olisi ainakin hyvin aikaa aloittaa. Kaikki aktiivisuus on hyvästä.

Ystävien menetys on kyllä per seestä. Jospa vielä johonkin saisit yhteyden? 

Näin toimin joka päivä. Siivoilen, laitan ruoan, käyn salilla tai lenkillä työnhaun ohessa. Makoilu ei ole minulle mikään vaihtoehto, vaan pakotan itseni ylös kun herään. Ei se silti poista sitä, etteikö tämä olisi ankeaa.

Ap

Vierailija
22/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ankeuden tunne hälvenee kyllä vuosien myötä. Olin ysärilamassa työtön kuusi vuotta kaksikymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta asti haetaan työvoimaa, mutta suomalaiset eivät kelpaa. Perussuomalaiset, kenen etua oikein ajatte? Miksi suomalaisia syrjitään?

Älä valehtele vihervasdu, sinä olet se n**kerin rakastaja...

Vierailija
24/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ajaa taloutta alas odottaen että kohta lähtee vienti vetämään. No nyt tuli uutinen: Vienti laskenut 4%,

Pari vuotta vielä niin jatkuu aktiivinen työllisyyspolitiikka ja kotimarkkinoista huolehtiminen tämän "korkeamman kosketuksen" odottelemisen sijaan..

Vierailija
25/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailta asti haetaan työvoimaa, mutta suomalaiset eivät kelpaa. Perussuomalaiset, kenen etua oikein ajatte? Miksi suomalaisia syrjitään?

Älä valehtele vihervasdu, sinä olet se n**kerin rakastaja...

Joojoo rakastan sinuakin ihan sama minkä värinen n**keri olet, mutta asiaan palatakseni persut allekirjoitti tuon päätöksen lähettää delegaatio kaukoitään värväämään halpatyövoimaa hoitoalalle.

Eri

Vierailija
26/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei selviä ilman Venäjän kauppaa. Karu fakta.

Vierailija
27/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi :( Tiedän ettei tämä auta, mutta koita olla stressaamatta. Kyllä asiat vielä järjestyy. Työnantajat tietävät, että nyt on vaikeat ajat, joten aukko cv:ssä ei ole niin ihmeellinen juttu tai kerro laiskottelusta tai työhaluttomuudesta.

Voisitko käyttää ajan hyödyksi jotenkin muuten? Miten olisi jokin vapaaehtoistyö silloin tällöin? Saisit samalla merkityksellisyyttä, rutiineja ja sosiaalisia kontakteja päiviin. Se näyttäisi cv:ssäkin hyvältä ja kuulostaisi aktiiviselta, että on ollut ikään kuin työelämässä kuitenkin varsinaisten työsuhteiden välissä. Ja varmasti on siis kivaakin kun pääsee uuteen porukkaan ja yhteisöön mukaan. 

Jos ihan mahdottomaksi menee työllisyysnäkymät alallasi, onko mahdollista vaihtaa alaa?

Onko ulkomaille lähtö vaihtoehto koulutuksellasi? Tai kausityöt?

Vierailija
28/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap olet? 

Vierailija
29/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu järjestöhommiin vapaaehtoiseksi. Sitä kautta verkosto laajenee ja joku saattaa vinkata sinusta tulevalle työnantajallesi. 

Onko voimia ryhtyä yrittäjäksi? Sehän on aina myös vaihtoehto. Laiskan ja elämästä nautiskelijan luonteella yrittäjäksi ei kannatta alkaa. 

Itse olin työttömänä vähän yli vuoden, mutta sitten työllistin itse itseni. Nyt tulee eri paikoista tuloja niin, että maksan itselleni 2750 euroa kuussa palkkaa. Pystyn myös maksamaan nettotuloksesta jonkun verran osinkoa itselleni. 

Vierailija
30/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän ihan kohta 59v ja en usko, että enää työllistyn. En ole ap

Vierailija
31/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu järjestöhommiin vapaaehtoiseksi. Sitä kautta verkosto laajenee ja joku saattaa vinkata sinusta tulevalle työnantajallesi. 

Onko voimia ryhtyä yrittäjäksi? Sehän on aina myös vaihtoehto. Laiskan ja elämästä nautiskelijan luonteella yrittäjäksi ei kannatta alkaa. 

Itse olin työttömänä vähän yli vuoden, mutta sitten työllistin itse itseni. Nyt tulee eri paikoista tuloja niin, että maksan itselleni 2750 euroa kuussa palkkaa. Pystyn myös maksamaan nettotuloksesta jonkun verran osinkoa itselleni. 

Minkä alan yrittäjä olet?

Vierailija
32/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyt kyllä. Käy lähihoitajan koulutus pikakelauksella vuodessa tai kahdessa. Samalla voit jo sijaistaa varhaiskasvatuksen puolella. Varmasti saat töitä.

Vierailija
33/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et työllistyisi? Asennekysymys ja miten itseään markkinoi. Päiväkoteihin ja kouluihin etsitään joka päivä satoja ellei tuhansia sijaisia. Ei herkkua, mutta nirsoilu ei nyt kannata. Henkilökohtaiseksi avustajaksi? Kotisiivoojaksi kevytyrittäjänä? Samoin lastenhoitoapua kevytyrittäjänä? Siitä sitten kun sana kiirii, alkaa tunteja kertyä. 

Vierailija
34/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti töitä ei hakemalla saa, epistä! Jonkun pitää suositella tai sit vaan tuntee joku "tärkeä". Mää sain osa-aikatyöpaikkani kun henkilökohtainen työvoimaneuvoja oli suositellut mua. Vuoden olin työttömänä, nyt kitupalkalla ja liian vähän töitä mut on sentään jotain. Masentaa silti.

Vierailija
35/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät kaikonneet työttömyyden takia?? Haiskahtaa trollilta.

Vierailija
36/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllistyt kyllä. Käy lähihoitajan koulutus pikakelauksella vuodessa tai kahdessa. Samalla voit jo sijaistaa varhaiskasvatuksen puolella. Varmasti saat töitä.

Pahin painajainen olisi olla lähihoitaja! Ei oo mun hommaa hoitoala. Saisin siivota kaikenlisäksi myös omia oksennuksiani.

t.  se 59v

Vierailija
37/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliin maanantaina ja tiistaina pimeissä töissä ja tienasin 150 euroa. En minä kotona makaile jos joku tarjoo jotain parin päivän hommaa.

Vierailija
38/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin painajainen olisi olla lähihoitaja! Ei oo mun hommaa hoitoala. Saisin siivota kaikenlisäksi myös omia oksennuksiani.

t.  se 59v

Älä sitten myöskään valita. Töitä kyllä olisi, mutta jos ne eivät kelpaa, on turha määkiä ja marttyrisoida ettei kukaan ota töihin. Luuletko, että täällä kaikki ovat unelmaduunissa? Kaukana siitä. Mutta aamulla silti mennään töihin, koska parempaakaan työtä ei nyt ole tarjolla. Todistat vain sen, että tuet ovat liian avokätisesti kun on varaa edelleen miettiä kiinnostaako joku työ vai ei. Silloin tuet ovat kohdillaan kun mikä tahansa työ kelpaa. Eikä lähihoitajan työ mitään oksennusten siivoamista ole. Päiväkodeissa on siivoojat, jotka etupäässä hoitavat sen puolen. Mutta kuten jo todettu, jos ei työ kelpaa, ei tarvitse ruikuttaakaan. 

Vierailija
39/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee käymään vaikka uimahallissa, niin saat muuta ajateltavaa

Siellä on kiva tirkistellä vaikka ei uitattaisikaan.

Vierailija
40/44 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin työttömäksi 58-vuotiaana ja olin työttömänä eläkkeeseen asti. Eipä tuo haittaa kun pääsin eläkeputkeen ja nyt jäin vuoden alusta eläkkeelle. En uskonut hetkeäkään, että vielä työllistyisin. N64 toimistosihteeri