Anoppi hoitaa naapurin lasta
Hei, kyllä ottaa päähän. Anoppi hoitaa säännöllisesti naapurin lasta, mutta omien lastenlasten hoidosta ei tule lasta ei paskaa. Omia lapsenlapsia 2kpl käydään katsomassa 2kk välein 1 päivä ja silloinkin ollaan minun passattavana. Kyllä käy kateeksi, kun vieraan lasta hoidetaan ja meikäläiset saa pärjätä omin nokkineen. Viimeksi yhteistä aikaa puolison kanssa 1.5 vuotta sitten! Ja tiedän että itse olen lapseni tehnyt ja heidät myös kasvatan, mutta kyllä mielestäni saa ottaa pannuun tämä! Onko muilla vastaavaa?
Kommentit (68)
Eivät ole vaan maailman helpoimpia ja siksi tässä on itse jaksanutkin ja jaksan edelleen. Ainut on että pannuun ottaa ettei meidän lapsia viitsitä hoitaa niin kuin naapurin. Kyllä minä helppoudesta huolimatta joskus haluaisin käydä esim syömässä miehen kanssa kaksin.
Ap:n yhteinen aika puolison kanssa on vain ja ainoastaan anopin varassa?!
Kiitos! Mielestäni on oikeus olla surullinen että hän tarjoaa apuaan mieluummin naapurille kun meille.
Kyllä koska he ovat meidän ainut tukiverkko joilta olisi mahdollista saada apua. Lapsia kun ei voi kahden jättää, eikä yksityiseen hoitajaan ole nyt varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mielestäni on oikeus olla surullinen että hän tarjoaa apuaan mieluummin naapurille kun meille.
Ehkä hänellä on ylimääräistä energiaa ja hoivaviettiä koska te ette pyydä, vaan oletatte että ymmärtää tarjota. Kyse voi olla pienistäkin väärinkäsityksistä, ehkä hänelle on jäänyt kuva ettette halua että hän hoitaa tai tarjoaa apua. Moni ei tykkää kun apua tuputetaan.
Yksi anoppi hoiti muiden lapsiensa lapsia mutta ei yhden, vaikka juuri nämä lapset olivat tosi mukavia ja hyvin käyttäytyviä. Valitti aina väsymystään tälle yhdelle mutta jatkoi hommiaan jollain minimipalkalla. Pian koitti aika, jolloin hoivakoti kutsui ja arvaatte oliko tunkua vierailulle. Niin säälittävää!
Joo ei kyllä kauheasti hotsita itse sitten autolla kun aika koittaa, että he tarvitsevat apua. Tai mieheni varmaan auttaa kun on niin ylikiltti mutta minä näytän kinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin anoppi on naapurille itse tarjonnut apua, kun kuulivat haasteesta lapsen kanssa. Ei niin että naapuri on sanonut voitteko hoitaa meidän lapset.
Tämä on outoa ja särähtää korvaan. Katkoisin itse välit tästä kohtaa. Kun appivanhemmat seuraavan kerran ottaisivat yhteyttä, käskisin miehen sanoa että voivat painua naapurilleen hoitamana tämän kakaroita.
Eiköhän se viesti menisi perille...
Vierailija kirjoitti:
Ite oot porsinu, miksi muiden pitäis hoitaa Sun penikoita? Lapsilisätkin juoksee yms yhteiskunnan maksamat.
Pliiiis, pese suusi soodalla. Eri
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole vaan maailman helpoimpia ja siksi tässä on itse jaksanutkin ja jaksan edelleen. Ainut on että pannuun ottaa ettei meidän lapsia viitsitä hoitaa niin kuin naapurin. Kyllä minä helppoudesta huolimatta joskus haluaisin käydä esim syömässä miehen kanssa kaksin.
Ai, tämä oli siis se tavallinen erityislasten vanhempien valitus siitä, kun kukaan ei uskalla ottaa useampaa lapsista yhtä aikaa hoitoonsa. Pitää sitten hankkia kaksi eri hoitajaa.
Heitän saman kysymyksen jota muutkin on täällä jo esittäneet, mutta vastausta ei ole tainnut tulla. Oletteko ihan suoraan pyytäneet, sanoneet että tarvitsette yhteistä aikaa? Ja onko anoppi suoraan kieltäytynyt? Vai oletko vain odottanut hänen ymmärtävän itse tarjoutua? Jos näin on, niin kehottaisin pyytämään, miehesi nyt ainakin voisi puhua äidilleen ja miksei jopa sanoa, että kun näytät naapurin lasta hoitavan, niin mikset joskus hoitaisi omia lapsen lapsiasi.
Syitä sinänsä voi vain arvailla, voi tietenkin olla että naapurin lapsi on helpommassa iässä, paremmin käyttäytyvä, tai jos naapuri vaikka sattuu olemaan kovilla oleva yksinhuoltaja, jota anoppi kovasti sympatisoi ja haluaa siksi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin anoppi on naapurille itse tarjonnut apua, kun kuulivat haasteesta lapsen kanssa. Ei niin että naapuri on sanonut voitteko hoitaa meidän lapset.
Tämä on outoa ja särähtää korvaan. Katkoisin itse välit tästä kohtaa. Kun appivanhemmat seuraavan kerran ottaisivat yhteyttä, käskisin miehen sanoa että voivat painua naapurilleen hoitamana tämän kakaroita.
Eiköhän se viesti menisi perille...
Anoppi auttaa naapuria kun kuulee että heillä on hankalaa, sinä katkaisisit välit?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää ettei ole kauheasti tullut pyydettyä apua vaan ehkä on toivonut että he itse ymmärtäisivät tarjota apuaan, että Hei ollaan tulossa kylään hoidetaan lapset lähtekää vaikka leffaan. Tai hei voin hoitaa ensi yön herätykset nuku sinä tai te nyt. On itsellä ollut ajatus, että kyllä me pärjätään mutta jos joku tarjoaa apua niin kyllä me se apu vastaanotetaan. Toki sitten esim kaverin häiden ajaksi ollaan pyydetty hoitamaan, mut näitä nyt on sit se 2 vuoden välein. Heillä itsellään anoppi hoiti lapsia mennen tullen ja palatessa joten ajattelisi ymmärrystä löytyvän.
Naapurinsa kanssa he ovat ihan itse apuaan tarjonneet. Lapsi on isompi mutta vaatii kuitenkin seuranpitämistä. Eikä meidänkään toinen tarvi kun seuraa ja ulkona leikkikaveria. Osaa itse syödä, pukea, käydä vessassa jne..
Entäs se toinen, jos toinen tarvitsee vain seuraa. Molempia pitäisi kuitenkin hoitaa. Joku 2-3 vuotias rasavili voi olla vanhemmalle ihmiselle todella raskas hoidettava. Juoksee kovempaa kuin mummo, ehtii joka paikkaan, minkäänlaista itsesuojeluvaistoa ei ole eikä sanallinen käskytys tehoa.
Vierailija kirjoitti:
No on härski anoppi. Kuka hoitaa mielummin naapurin lasta kun omia lastenlapsia? En ymmärrä. Sinulla on täys oikeus olla vihainen ja jopa katkera.
Ei ole mitään oikeutta. Vihaisuuteen on syytä, jos joku on tehnyt itseä kohtaan väärin. Anoppi ei ole velvollinen hoitamaan lapsenlapsiaan, eikä ole tehnyt mitään väärää. Jos isovanhemmat hoitavat lapsenlapsia, se on ekstraa, josta on syytä olla kiitollinen, se ei ole velvollisuus, jonka laiminlyömisestä on oikeus suuttua.
Miksi olet niin hirveä että anoppi ei halua auttaa sinua tai ei halua olla sinun kanssa tekemisissä? Kyllähän sinun itsekin pitää tietää että tämä ongelma johtuu sinunnomasta toiminnasta ja käytöksestä. Vai kuvitteletko että sinä voit olla aivan hirveä anoppia kohtaan mutta anopin pitää vain auttaa ja palvella sinua?
Meidän lapset tottelee eivät ole rasavillejä pikemminkin rauhallisuuden tyyssijoja. Helppohoitoisia. Pienempi viihtyy itsekseen leikkien paljon, vanhempi nauttii kun luetaan tai ollaan hiekkalaatikolla tms. Heitä on siis kaksi anoppi ja appi ja siis kumpikaan ei tarjoa apuaan. Luulisi kaksin pärjäävän helposti pari tuntia helppojen lasten kanssa. Ja näemme siis 2-3kk välein että mistään jatkuvasta hoitoavusta ei ole kyse.
Ja joku joka sanoi että isovanhemmat eivät ole velvollisia auttamaan niin itse näen asian toisin. Jos ollaan hyvissä väleissä ja isovanhemmat terveitä ja jaksavaisia ja ITSE ovat aikoinaan kyllä anopilla hoidattaneet lapset niin ovat välillä velvoitettuja myös itse auttamaan
Jos ei huvita auttaa ei varmaan tarvi olla tekemisissäkään? Vai mites se menee kun oma vanhempi tarvii apua niin voiko siihenkin todeta että lapsi ei ole velvollinen auttamaan vaikka oltaisiin hyvissä väleissä?
Ei ole kyllä meillekään kukaan kotiin tullut kysymään tarvitaanko omaa aikaa, ihan ite ollaan kysytty josko isovanhemmat voisi auttaa.
Samaten jos joku naapuri on tarvinnut hoitoapua niin kyllä he itse ovat kysyneet sopisiko meidän hoitaa heidän lapsiaan.
Ihan turha valittaa jos ei itse osaa kysyä hoitoapua.
Oisko niin, että se naapurin lasten hoitaminen vaan sopii paremmin hänen elämäänsä? Ovat lähellä, ei tarvitse matkustaa kauemmaksi hoitamaan.
Voi olla myös henkilökemioihin ja tapoihin liittyviä esteitä. Itse en hoitanut siskoni lapsia, mut kaverin lapsia hoidin.
Syyt:
- mulla eläimiä, siskon lapset ei osannut toimia niiden kanssa, piti jatkuvasti varoa, kaverin lapset taas osaa
-siskon lapset kaverin lapsia vilkkaampaa ja ns. huonommin kasvatettuja
-siskolla tarkat ohjeet siihen, mitä lapsille sai tarjota ruuaksi ( syynä ei allergiat, vaan nipompi perusluonne), kaveri vain iloinen, kun joku laittoi ruokaa hänen lapsilleen
No on härski anoppi. Kuka hoitaa mielummin naapurin lasta kun omia lastenlapsia? En ymmärrä. Sinulla on täys oikeus olla vihainen ja jopa katkera.