Kristinusko ja huivin pitäminen
Olkaa hyvä ja älkää ilmiantako sääntöjen mukaisia keskusteluja.
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/psykologia/piikitteli…
Piikittelijä peittää huonommuuden tunteitaan ivaamalla muita
Piikittelyn takana voi olla häpeää, kateutta tai vain opittu puhetapa. Joskus ainoa keino suojata itseään piikittelijältä on välttää hänen seuraansa.
- - - -
Piikittelylle kannattaakin laittaa hyvissä ajoin stoppi.
"Mitä arkipäiväisemmäksi ivaaminen käy, sitä hankalampi ongelmasta tulee", psykologi Antti Kauppi muistuttaa.
- - - -
Piikittely voi johtua myös kilpailusta tai kateudesta. Joskus sen takana voi olla piikittelijän elämäntilanne: työstressi, taloudelliset vaikeudet tai ehkä se, että kokee jäävänsä vaille toisen huomiota. Asia voi purkautua piikittelynä, vaikka se oikeasti kaipaisi selvittelyä.
Joskus tilanne ratkeaa, kun käytöksen syit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskolla ja huivilla ei ole keskenään mitään tekemistä.
Luulen, että huonon hygienian maissa naiset suojaavat pitkät hiuksensa, etteivät täit leviä yhtä helposti.
Aina, kun näen huivipäisen naisen, sääli on ensimmäinen tunne. Heidän uskontonsa orjuuttaa naisia. Surullista. Muistan edelleen tunteeni, kun näin ensimmäistä kertaa muslimi maassa uima-altaalla naisen, jolla oli helteellä tumma kokopuku "uimapukuna"- käsittämätöntä, aivan sairasta.
Ei mikään uskonnon sanelema naisten ulkoasua koskeva sääntö ole ok.
Itse asiassa islamissa on myös käsittääkseni sääntö koskien myös sitä, että miehenkin pitää pukeutua säädyllisesti.
Ihan kuin jumalaa kiinnostaisi naiaen hiukset. Jumala on luonut naisen, ei varmasti pyydä peittämään itseään. Onko taas syntiinlangenneen aatamin touhuja tämä
Naisen tulee seurata jumalaa, ei miestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mitähän muuta nämä nainen vaietkoon - jutut ovat?
-> Osaatko keskustella asiallisesti?
Miten niin. Enkö saa kuvata kirjaimin, että minua huvittaa.
Tiesit siis itsekin heti mistä oli kyse ja mikä oli asiatonta. Hyvä! Nyt vaan käytännössä sitten toisenlaista ilmaisutapaa. Se palkitsee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että poistaja on fundamentalisti, joka säikähtää, kun ei osaakaan vastata.
Naisvihaa on kaikissa hiekkauskonnoissa. Näin sen merkit näkyvät kristinkultissakin.
Naisvihaa et Raamatusta löydä. Päinvastoin.
Et ole joko lukenut Raamattua tai sitten et ymmärrä lukemaasi...
Saisimmeko top-3 naisvihakohdat?
- Huivin käytöpakko
- Nainen vaietkoon seurakunnassa
- Nainen on miehensä alamainen niin kuin mies on Jumalan alamainen
Nämä ainakin tulee nopeasti ulkomuistista mieleen. Varmasti löytyy tarvittaessa lisää.
t. Eri vastaaja<
Vai että oikein vihaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Miksi kristinuskoon liittyvässä keskustelussa puhutaan islamista?
Vaikka siksi, että molemmissa on sääntöjä, jotka muistuttavat toisiaan.
L: Ihan kuin jumalaa kiinnostaisi naiaen hiukset. Jumala on luonut naisen, ei varmasti pyydä peittämään itseään. Onko taas syntiinlangenneen aatamin touhuja tämä
Naisen tulee seurata jumalaa, ei miestä
V: Tähän onkin jo vastattu monesti. Kyllä kiinnostaa. Hän kertoo sen meille itse sanassaan.
Nainen seuraa ennen kaikkea ja ensin Jumalaa. Mutta kyllä avioliitossa, yhdeksi lihaksi tulleina, naisella ja miehellä on omat roolinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voivat etäisesti muistuttaa jos ei tiedä kummastakaan uskonnosta juuri mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on ilomielisestä huvituksesta kyse. Halveksunta ei kuulu asialliseen keskusteluun. Kannattaa perehtyä aiheeseen, omasta elämästäsikin tulee helpompaa kun ei tarvi alentaa toisia. Sellainen ei ole asiallista tai hyväksyttävää. Ja antaa myös huonon ja sivistymättömän kuvan sinusta.
Sinä olet kova tuomitsemaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että huonon hygienian maissa naiset suojaavat pitkät hiuksensa, etteivät täit leviä yhtä helposti.
Aina, kun näen huivipäisen naisen, sääli on ensimmäinen tunne. Heidän uskontonsa orjuuttaa naisia. Surullista. Muistan edelleen tunteeni, kun näin ensimmäistä kertaa muslimi maassa uima-altaalla naisen, jolla oli helteellä tumma kokopuku "uimapukuna"- käsittämätöntä, aivan sairasta.
Pata kattilaa soimaa. Musliminaiset saavat olla äitejä ja hoitaa kotia. Länsimaalainen synnyttää huumattuna toimistopöydän alle, ellei tule silvotuksi. Sitten vauva siittäjälle lehmäntissimaitoa imemään ja päikkyyn, niin pääsee nainen takaisin kapitalismin rattaisiin
Sitä voi miettiä kumpi näistä on naisille orjuutta
"OK. Ja enää pitäisi vain löytää sellainen tyyppi, joka ei vastustaisi orjuutta sen kaikissa muodoissa. Oli ihminen sitten kaleeriorjana antiikin Roomassa, maaorjana Raamatun aikoina tai hikipajassa nyt Kiinassa. Ainakaan tältä palstalta et uskoakseni sellaista tyyppiä löydä, vaikka jostain kumman syystä niin ilmeisesti toivoisit. "
Tässä ketjussa on pari (ilmeisesti kristittyä?) jotka tiukasti ovat kieltäytyneet hyväksymästä orjuuden olevan vääryys.
Vaikka luulisi tämän asian olevan maailman yksinkertaisin jota kannattaa. Mitä olin tähän saakka kuvitellut jokaisen suomalaisen pitävän itsestäänselvyytenä, että orjuus on väärin. Mutta näköjään niitäkin on kenen mielestä sekin on tulkinnanvaraista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on ilomielisestä huvituksesta kyse. Halveksunta ei kuulu asialliseen keskusteluun. Kannattaa perehtyä aiheeseen, omasta elämästäsikin tulee helpompaa kun ei tarvi alentaa toisia. Sellainen ei ole asiallista tai hyväksyttävää. Ja antaa myös huonon ja sivistymättömän kuvan sinusta.
-eri
Sitä kutsutaan myös ad hominum - argumentoinniksi. Ohita asia, keskity arvostelemaan ihmistä. Myös eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesit siis itsekin heti mistä oli kyse ja mikä oli asiatonta. Hyvä! Nyt vaan käytännössä sitten toisenlaista ilmaisutapaa. Se palkitsee!
Tästä ketjusta tosiaan lähtisi puolet kommenteista jos asiattomat alettaisiin ilmiantamaan. Ihmiset eivät osaa kommunikoida asiallisesti, eivät tiedä miten. Tai sitten tunnekuohussa ei vain kiinnosta ja on tottunut alistamaan muita ihmisiä, koska ei osaa perustella mielipiteitään juuri kyseiseen aiheeseen liittyen. Mikä on toki ymmärrettävää, mutta ei se siitä mukavaa tai sallittua tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pata kattilaa soimaa. Musliminaiset saavat olla äitejä ja hoitaa kotia. Länsimaalainen synnyttää huumattuna toimistopöydän alle, ellei tule silvotuksi. Sitten vauva siittäjälle lehmäntissimaitoa imemään ja päikkyyn, niin pääsee nainen takaisin kapitalismin rattaisiin
Sitä voi miettiä kumpi näistä on naisill
Nyt ei taida hissi mennä ylös asti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
En toki. Valitettavasti joutuu usein opettamaan ja ohjaamaan kun ihmiset eivät tiedä miten käyttäytyä. Jonkun sekin on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
"OK. Ja enää pitäisi vain löytää sellainen tyyppi, joka ei vastustaisi orjuutta sen kaikissa muodoissa. Oli ihminen sitten kaleeriorjana antiikin Roomassa, maaorjana Raamatun aikoina tai hikipajassa nyt Kiinassa. Ainakaan tältä palstalta et uskoakseni sellaista tyyppiä löydä, vaikka jostain kumman syystä niin ilmeisesti toivoisit. "
Tässä ketjussa on pari (ilmeisesti kristittyä?) jotka tiukasti ovat kieltäytyneet hyväksymästä orjuuden olevan vääryys.
Vaikka luulisi tämän asian olevan maailman yksinkertaisin jota kannattaa. Mitä olin tähän saakka kuvitellut jokaisen suomalaisen pitävän itsestäänselvyytenä, että orjuus on väärin. Mutta näköjään niitäkin on kenen mielestä sekin on tulkinnanvaraista.
Älä muuta sano!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voivat etäisesti muistuttaa jos ei tiedä kummastakaan uskonnosta juuri mitään
Molemmat uskonnot perustuu isolta osin täysin samoihin kirjoituksiin. Ihan kuten juutalaisuus. Muodostavat Abrahamilaisten uskontojen joukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ivailua on sinusta sallittua ja järkevää? Hyviin käytöstapoihin, jotka palvelevat kaikkia keskustelijoita, ohjaaminen ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään uskonnon sanelema naisten ulkoasua koskeva sääntö ole ok.
Itse asiassa islamissa on myös käsittääkseni sääntö koskien myös sitä, että miehenkin pitää pukeutua säädyllisesti.
Joihinkin kristinuskon suuntauksiin kuuluva huivipakko on ihan eri asia kuin islamin huivipakko, koska kristityillä pakko rajoittuu korkeintaan rukoiluun.
Eivät kaikki muslimitkaan pidä huivia 24/7, vai oletko sitä mieltä, etteivät he ole oikeita muslimeja.
Uusi testamentti ei tunne sanaa "huivi", joten "huivin pitäminen" ei liity kristinuskoon millään tavalla.
Uskontotieteen näkökulma on kliininen ja merkityksetön. Kannattaa elää todellisuudessa eikä teoriassa.