Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?

Vierailija
06.02.2025 |

Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa. 

Kommentit (223)

Vierailija
41/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskureiden kaloritarpeisiin on usein jo huomioitu tavanomainen liikkuminen.10 000 kävelyaskelta ei ole määrällisesti kovinkaan paljon, vaikka se vähän liikkuvalle saattaa siltä tuntuakin. En itse laskisi sitä erikseen liikunnaksi.   

Kaikki liike ja liikkuminen on hyväksi. Jos ei ole urheilijaluonteinen, myös kaikki hyötyliikunta ja hauskat tavat liikkua ovat erinomaisia! Hyvä mieli on osa kokonaisuutta.

Vierailija
42/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskureiden kaloritarpeisiin on usein jo huomioitu tavanomainen liikkuminen.10 000 kävelyaskelta ei ole määrällisesti kovinkaan paljon, vaikka se vähän liikkuvalle saattaa siltä tuntuakin. En itse laskisi sitä erikseen liikunnaksi.   

Eikä ole. Niissä kysytään sukupuoli, ikä, paino, pituus ja aktiivisuus erikseen. Jos tekee istumatyötä eikä liiku, niin kaloritarve on todellakin eri kuin ihmisellä jonka työ on jo aktiivinen ja siihen liikuntaa päälle. Miksi ihmiset kommentoi kun ei tiedä?

Yksilöllinen tilanne on otettava huomioon. Liikunta ei ole oikeasti niin vaikuttava tekijä normaalissa elämänmuutoksessa kuin on lupailtu ja kerrottu sen olevan. Muistakaa kuunnella sitä kehoa, en suosittele väkipakolla revittelemistä jos se ei ole oma juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti koska olet alkanut nostamaan painoja ja muutenkin lisännyt liikuntaa. Lihashan kehittyy niin, että lihaksiin tulee mikrovaurioita, jotka sitten korjaantuu entistä vahvemmaksi. Mutta siinä mikrovauriovaiheessa lihakseen kertyy paljon nestettä, joka näkyy vaa'alla lisäpainona. Olet laihduttanut vasta viikkoja, ja tuo liikunnan lisäämisestä johtuva neste voi olla jopa 3-5 kg riippuen ihmisen painosta, joten et oikeasti tiedä vielä onko rasvaa lähtenyt paljonkin, mutta nestetasapainon muutos peittää sen.

Eli rauhassa vaan vielä pari kuukautta jatkat, ja jos sen jälkeen ei ole mitään muutosta mitoissa tai painoissa niin säätöjä.

Vierailija
44/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta lihottaa, aluksi. Ilmiö liittyy stressihormoni kortisoliin. Kortisolihormonia erittyy niin henkisestä kuin fyysisestäkin stressistä. 

Ruokavalio, liikunta ja lepo. Painonhallinnan kannalta myös lepääminen on tärkeää. Levon aikana lihakset palautuu.

Ja jos et laihdu paljoa ruokavalio on huono.

Vierailija
45/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisen muuttaminen ja kalorien laskeminen auttaa laihduttamiseen.

Minä olen laiduttanut 10 kg 9 kk vain muuttamalla syömistä. 1000-1200 kcal/pv. Liikuntaa en harrastanut eikä tuu nytkään harrastettua.

N 52v

Vierailija
46/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis 10 000 askelta päivässä ja joku painojen nostelu EI kuluta kyllä millään 300-400 kaloria päivässä. Itse olen aina kävellyt vähintään tuon 10 000 askelta enkä ole sillä päässyt laihtumaan. Toki se on varmasti enemmän kuin mitä kävelit ennen, mutta ennen varmaan lihoitkin noilla elintavoilla? Tunnin juoksu juoksumatolla kuluttaa tuon verran kaloreita, ei päivittäinen löntystely ympäriinsä. En tiedä mitä tuo painojen nostelu on, mutta ei sekään varsinaista laihduttajan liikuntaa ole. Varmasti tuo lihaksia (hitaasti), mutta ei kyllä painoa tiputa.

Pudottaaksesi yhden kilogramman, sinun täytyy kuluttaa noin 8 000 kaloria enemmän kuin ravinnosta saat. Se vastaa määrää, jonka kuluttaa lähes 129 kilometrin juoksumatkalla. Liikunta ei siis laihduta.

Vierailija
47/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisesti koska olet alkanut nostamaan painoja ja muutenkin lisännyt liikuntaa. Lihashan kehittyy niin, että lihaksiin tulee mikrovaurioita, jotka sitten korjaantuu entistä vahvemmaksi. Mutta siinä mikrovauriovaiheessa lihakseen kertyy paljon nestettä, joka näkyy vaa'alla lisäpainona. Olet laihduttanut vasta viikkoja, ja tuo liikunnan lisäämisestä johtuva neste voi olla jopa 3-5 kg riippuen ihmisen painosta, joten et oikeasti tiedä vielä onko rasvaa lähtenyt paljonkin, mutta nestetasapainon muutos peittää sen.

Eli rauhassa vaan vielä pari kuukautta jatkat, ja jos sen jälkeen ei ole mitään muutosta mitoissa tai painoissa niin säätöjä.

Kiitos tästä kommentista! Hyvä saada välillä ihan kunnon selityksiä sille mitä kehossa tapahtuu 😊

Aloittaja.

Vierailija
48/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa seurata, mitä oikeasti kuluttaa, ei kannata aloittaa/lisätä samalla liikuntaa kun muuttaa ruokavaliota. Kannattaisi aloittaa pelkästään kalorien rajoituksesta, ja katsoa miten menee. Joilalin ihmisillä nimittäin se oikea kulutus on pajonkin pienempi kuin laskureiden antamat oletusarvot, ja sen näkee lähinnä niin, että alkaa syödä tietyt kalorit ja katsoo miten paino kehittyy. Mutta jos on samalla lisännyt liikuntaa, se monimutkaistaa asioita koska liikunta kerää nestettä kehoon ja lihastakin alkaa kehittyä ja se painaa enemmän kuin läski. Eli paras olisi ensin katsoa oman kulutuksen taso pelkästään ruokavaliolla, ja vasta myöhemmin liikunnan lisäys.

Vierailija
49/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen laiduttanut 10 kg 9 kk vain muuttamalla syömistä. 1000-1200 kcal/pv. Liikuntaa en harrastanut eikä tuu nytkään harrastettua.

N 52v

Eihän tuoolaisella kituuttamisella edes pysty liikkumaan :)

Vierailija
50/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata keskittyä painoon vaan elämäntapoihin joihin kuuluu siis lepo kuntoilu ja ruokailu. Kun ne ovat kunnossa ja terveyttä edistäviä niin mahdollinen ylipaino häviää lopulta itsestään.

Kuulostaa että oletkin näin tekemässä joten jatka samalla mallilla ja anna itsellesi aikaa. Kehosi parantaa juuri itseään ja vasta kun se on valmis alkaa läski sulamaan.

Vierailija
51/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tehnyt yli vuoden eikä kilokaan ole pudonnut.

Vierailija
52/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis 10 000 askelta päivässä ja joku painojen nostelu EI kuluta kyllä millään 300-400 kaloria päivässä. Itse olen aina kävellyt vähintään tuon 10 000 askelta enkä ole sillä päässyt laihtumaan. Toki se on varmasti enemmän kuin mitä kävelit ennen, mutta ennen varmaan lihoitkin noilla elintavoilla? Tunnin juoksu juoksumatolla kuluttaa tuon verran kaloreita, ei päivittäinen löntystely ympäriinsä. En tiedä mitä tuo painojen nostelu on, mutta ei sekään varsinaista laihduttajan liikuntaa ole. Varmasti tuo lihaksia (hitaasti), mutta ei kyllä painoa tiputa.

Sanoin että VÄHINTÄÄN 10 000 askelta, joka aktiivisuusrannekkeen mukaan kuluttaa jo melkein 300 kcal, ja siihen päivän muu arkiliikunta ja ne painot. Kun sua ne painot niin kiinnostaa, niin käytän tällä hetkellä 10 kg painoja, joilla teen hauiskäännöt, kyykyt, ojentajan ja selän. Kolme sarjaa ja toistoja vä

Niin ja sitten ihmettelet kun PAINO ei putoa. Etkö tajua? Jos kasvatat lihasta niin PAINO ei heti putoa koska lihas painaa enemmän kuin läski. Voitko nyt lopettaa sen jankuttamisen?

Vierailija
53/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS 'n nettiuutisissa on tänään artikkeli Liisa Hyssälästä 76v, joka on laihduttanut viime kesästä 10kg. Miehensä 80v on myös laihtunut reilusti ja hänellä kuuri jatkuu. Hyssälä kertoo, ettei ole käyttänyt mitään erityisiä valmisteita eikä harrastanut liikuntaa. On vaan yksinjertaisesti vähentänyt ruoan määrää. Näin yksinkertaista ja vanhemmalla iälläkin on mahdollista.

No mikäs ihme tuo eläkeläisellä on. Hormonitoiminta on lakannut vuosia sitten, ei ole työstressiä ja saa nukkua tarpeeksi.

Vierailija
54/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luutavasti lihas kehittyy, usein liikunnan aloittaessa nopeastikin (varsinkin kuntosaliharjoittelussa), joka aiheuttaa sen, että kiinteydyt, mutta paino ei putoa, eikä välttämättä siinä tapauksessa tarvitsekaan. Suosittelen ihan mittanauhalla mittaamaan vyötärön ym. ympäryksiä ja seuraamaan niiden kehitystä ja unohtamaan toistaiseksi sen vaa'an.

Liikunta myös saattaa lisätä nälän tunnetta, mikä lisää syömistä. Useinkaan ei pitäisi alkaa laihduttaa ja liikkumaan samalla kertaa, vaan aloittaa ruokavaliosta ja lisätä sitten liikuntaa.

Vierailija
55/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 52v

Eihän tuoolaisella kituuttamisella edes pysty liikkumaan :)

Hih, kiittamisella? 

Vierailija
56/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitat ylös ennen elämantaparemonttia.

Ap, etkö huomaa eroa vaatteissasi?

Muutes monta kaloria syöt päivässä? Nainen/mies?

Olen kanssa itse alottanut katsomaan mitä syön.

Huomasin housuissa että olin hoikistunut. 

Vierailija
57/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IS 'n nettiuutisissa on tänään artikkeli Liisa Hyssälästä 76v, joka on laihduttanut viime kesästä 10kg. Miehensä 80v on myös laihtunut reilusti ja hänellä kuuri jatkuu. Hyssälä kertoo, ettei ole käyttänyt mitään erityisiä valmisteita eikä harrastanut liikuntaa. On vaan yksinjertaisesti vähentänyt ruoan määrää. Näin yksinkertaista ja vanhemmalla iälläkin on mahdollista.

No mikäs ihme tuo eläkeläisellä on. Hormonitoiminta on lakannut vuosia sitten, ei ole työstressiä ja saa nukkua tarpeeksi.

Kyllä ne hormonit toimii koko elämän ajan. No, ehkä sun käsitys hormoneista on vain sukuhormonit.

Vierailija
58/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne hormonit toimii koko elämän ajan. No, ehkä sun käsitys hormoneista on vain sukuhormonit.

Ei toimi samalla tavalla kuin vaihdevuosissa. Vai ajattelitko että vaihdevuodet jatkuu hautaan saakka?

Vierailija
59/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 52v

Voitko kirjottaa yhden päivän syömiset?

Vierailija
60/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin että VÄHINTÄÄN 10 000 askelta, joka aktiivisuusrannekkeen mukaan kuluttaa jo melkein 300 kcal, ja siihen päivän muu arkiliikunta ja ne painot. Kun sua ne painot niin kiinnostaa, niin käytän tällä hetkellä 10 kg painoja, joilla teen hauiskäännöt, kyyky

Niin ja sitten ihmettelet kun PAINO ei putoa. Etkö tajua? Jos kasvatat lihasta niin PAINO ei heti putoa koska lihas painaa enemmän kuin läski. Voitko nyt lopettaa sen jankuttamisen?

No, kilo lihasta painaa saman verran kuin kilo läskiä, mutta sen tilavuus on paljon pienempi, eli se on tiiviimpää. Jos siis poltat kilon rasvaa ja saat samalla kilon lihasta, niin näytät jo erilaiselta. Siksi paino on huono mittari, jos treenaa kovaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän