Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei putoa vaikka totaali elämänmuutos, miksi?

Vierailija
06.02.2025 |

Heti tammikuun alusta päätin, että nyt alkaa uusi elämä. Tammikuu alkoi tipattomalla, aloitin kävelemään joka päivä vähintään 10k askelta, nostamaan painoja 3 x viikko, ja kalorivajetta tulee vähintään -500 kcal syömisistä, joka päivä. Aloituspainoni oli 83 kg, ja arvatkaa mitä, se oli täsmälleen sama myös tänään kun kävin puntarilla. Olen tähän asti ollut täysin liikkumaton sohvaperuna, viiniä tissutellut 3-4 iltaa viikossa ja syönyt kaikenlaista roskaa. Luulis että reilussa kuukaudessa olisi jotain tapahtunut, mutta ei. Kunto on toki parantunut älyttömästi, en enää hengästy kävellessä ja hauis alkaa erottua, mutta miksi paino jumittaa? Toki mulla on ikää jo lähelle 50, että ehkä se vaikuttaa. 

Kommentit (223)

Vierailija
21/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elimistö saa energiaa vähemmän kuin se kuluttaa sitä, ihminen laihtuu. Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista. Jos et laihdu, energiantarpeesi on tasapainossa. Ei ne kalorit tyhjästä kehoosi ilmesty.

Kalorivajetta tulee pelkistä syömisistä tuon vähintään -500 kcal ja liikunnasta vielä -300 tai -400 lisää! Kaiken järjen mukaan painon pitäisi pudota. Lasken tosi tarkasti kalorit kaikesta mitä suuhuni laitan.

Ala punnita laskemisen lisäksi. Selvästi lasket pieleen.

Tai lopeta laskeminen ja ala punnita itseäsi. Vähennät syömistä joka viikko pikkuisen kunnes viikkopunnituksessa alkaa paino olla alempi kuin viikko aiemmin. Tällöin olet löytänyt päivittäiskulutuksesi.

Vierailija
22/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt edelleen enemmän tai ainakin saman kuin kulutat. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorivajetta ei voi määritellä vaakalukemasta.Riippuu kehonkoostumuksesta.

Vierailija
24/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut varmaan kaikilla netistä löytyvillä laskureilla kaloritarpeeni, joka sukupuoleni, pituuteni, painoni ja aktiivisuuteni mukaan on 2200-2300 kcal, laskurista riippuen. Syön korkeintaan 1500 kcal päivässä ja kulutan liikunnalla vielä sen 300-400 kcal. Mikä siis mättää??

Aloittaja tässä edelleen jankkaa :D

Jankkaa ihan rauhassa niin kauan kun tajuat, että elimistö ei toimi noin matemaattisesti.

Vierailija
25/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut varmaan kaikilla netistä löytyvillä laskureilla kaloritarpeeni, joka sukupuoleni, pituuteni, painoni ja aktiivisuuteni mukaan on 2200-2300 kcal, laskurista riippuen. Syön korkeintaan 1500 kcal päivässä ja kulutan liikunnalla vielä sen 300-400 kcal. Mikä siis mättää??

Ei netin laskuri tunne sun kehoa niin tarkasti. Se on vain suuntaa antava arvio, joka ilmeisesti ei pidä paikkaansa sun tapauksessa jos et laihdu vaikka sen mukaan pitäisi.

Vierailija
26/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt edelleen enemmän tai ainakin saman kuin kulutat. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä.

No kun en! Edellisellä sivulla kommentoin, että kaikkien netistä löytyvien laskureiden mukaan kaloritarpeeni on 2200-2300 kcal ylläpitääkseni nykyisen painoni. En syö lähellekään tuota määrää, plus kulutan liikunnalla 300-400 kcal päivässä. Vajetta tulee vaikka kuinka laskisi! 

Vierailija
27/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankkaa ihan rauhassa niin kauan kun tajuat, että elimistö ei toimi noin matemaattisesti.

Miksi sitten ihan joka paikassa kuulutetaan juuri näitä asioita? Peruskulutus, ylläpitokalorit, kalorivaje, liikunta??

Vierailija
28/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun en! Edellisellä sivulla kommentoin, että kaikkien netistä löytyvien laskureiden mukaan kaloritarpeeni on 2200-2300 kcal ylläpitääkseni nykyisen painoni. En syö lähellekään tuota määrää, plus kulutan liikunnalla 300-400 kcal päivässä. Vajetta tulee vaikka kuinka laskisi! 

Koita nyt tajuta, että elimistö ei ole kone. Eikä se toimi koneen tavoin.

Vierailija
29/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis 10 000 askelta päivässä ja joku painojen nostelu EI kuluta kyllä millään 300-400 kaloria päivässä. Itse olen aina kävellyt vähintään tuon 10 000 askelta enkä ole sillä päässyt laihtumaan. Toki se on varmasti enemmän kuin mitä kävelit ennen, mutta ennen varmaan lihoitkin noilla elintavoilla? Tunnin juoksu juoksumatolla kuluttaa tuon verran kaloreita, ei päivittäinen löntystely ympäriinsä. En tiedä mitä tuo painojen nostelu on, mutta ei sekään varsinaista laihduttajan liikuntaa ole. Varmasti tuo lihaksia (hitaasti), mutta ei kyllä painoa tiputa.

Vierailija
30/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vajetta olisi, laihtuisit. Eli vajetta ei ole. Et ole ikiliikkuja, se on fysiikan lakien mukaan mahdottomuus. Syö vähemmän kuin kulutat. 

Vierailija
31/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vaa'an sijaan mieluummin mittanauhaa ja mittaa vyötärönympäryksesi. Jos paino pysyy samana mutta kasvatat samaan aikaan lihasta (sanoithan, että hauis kasvaa jo), niin todennäköisesti epäterveellistä vatsarasvaa katoaa. Se on tärkein asia, ei niinkään kokonaispaino.

Tässä on ohjeet vyötärönympäryksen mittaamiseen oikein. Se pitää tietysti tehdä samasta kohdasta ja samalla tavalla joka kerta, jotta muutos näkyy. https://sydan.fi/artikkeli/miten-vyotaronymparys-mitataan/

Vierailija
32/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen tässä reilun kuukauden aikana huomannut, että kun en enää syö roskaa (höttöhiilareita, rasvaa, roskaruokaa), niin vatsa toimii hitaammin ja harvemmin. Aiemmin kävin ulostamassa 4-5 krt päivässä, kun nyt ehkä kerran päivässä, ja ulos tulee hyvin paljon vähemmän tavaraa kuin ennen. Usein myös ummettaa. Ehkä tuolla suoliston uumenissa on useampi kilo tavaraa mikä näkyy vaaalla.

Vierailija
33/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aika paljon töitä ateriasuunnittelussa. Syön ruokaympyrän mukaan, 1700 kaloria ja paino pysyy ennallaan 168/57

Vierailija
34/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites toi nukkuminen? Itsellä ainakin painonlasku loppuu samantien ja tuppaa lähtemään noususuuntaan, jos unet jäävät liian lyhyiksi. Kaikki vaikuttaa. 

Vierailija
35/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elimistö saa energiaa vähemmän kuin se kuluttaa sitä, ihminen laihtuu. Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista. Jos et laihdu, energiantarpeesi on tasapainossa. Ei ne kalorit tyhjästä kehoosi ilmesty.

Keho menee tolla säästieekille. Ei kannata varmaan miinuskaloreilla mennä jos aloittaa lisä liikunnan.

Vierailija
36/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskureiden kaloritarpeisiin on usein jo huomioitu tavanomainen liikkuminen.10 000 kävelyaskelta ei ole määrällisesti kovinkaan paljon, vaikka se vähän liikkuvalle saattaa siltä tuntuakin. En itse laskisi sitä erikseen liikunnaksi.   

Vierailija
37/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis 10 000 askelta päivässä ja joku painojen nostelu EI kuluta kyllä millään 300-400 kaloria päivässä. Itse olen aina kävellyt vähintään tuon 10 000 askelta enkä ole sillä päässyt laihtumaan. Toki se on varmasti enemmän kuin mitä kävelit ennen, mutta ennen varmaan lihoitkin noilla elintavoilla? Tunnin juoksu juoksumatolla kuluttaa tuon verran kaloreita, ei päivittäinen löntystely ympäriinsä. En tiedä mitä tuo painojen nostelu on, mutta ei sekään varsinaista laihduttajan liikuntaa ole. Varmasti tuo lihaksia (hitaasti), mutta ei kyllä painoa tiputa.

Sanoin että VÄHINTÄÄN 10 000 askelta, joka aktiivisuusrannekkeen mukaan kuluttaa jo melkein 300 kcal, ja siihen päivän muu arkiliikunta ja ne painot. Kun sua ne painot niin kiinnostaa, niin käytän tällä hetkellä 10 kg painoja, joilla teen hauiskäännöt, kyykyt, ojentajan ja selän. Kolme sarjaa ja toistoja vähintään kymmenen. Tarkoitus on kasvattaa lihaksia, koska tässä iässä se on tärkeää luiden vahvistamiseksi ja muutenkin. 

Vierailija
38/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity nyt vain siihen remonttiin ja siihen että toimit myönteisellä tavalla. Joskus se paino hieman junnaa aluksi tai voi tulla jopa turvotuksia. Suosittelen ajattelemaan niin päin että teet sitä elämänmuutostyötäsi ja otat vastaan kaiken sen mitä se tuo, älä odota mitään tiettyä lopputulosta. Stressi, murehtiminen ja pakottaminen yms ei tee sinulle ja mielellesikään hyvää. Keskity siis vain hyvään ja positiivisuuteen! Hyvää tulee kun teet hyvää itsellesi.

Vierailija
39/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho menee tolla säästieekille. Ei kannata varmaan miinuskaloreilla mennä jos aloittaa lisä liikunnan.

Olen samaa mieltä. Ei ole myöskään hyväksi vaikeuttaa sitä omaa työtä tekemällä väkipakolla asioita. Syödä kannattaa kuitenkin hyvin ettei tule fyysisiäkin ongelmia turhanpäiten.

Vierailija
40/223 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskureiden kaloritarpeisiin on usein jo huomioitu tavanomainen liikkuminen.10 000 kävelyaskelta ei ole määrällisesti kovinkaan paljon, vaikka se vähän liikkuvalle saattaa siltä tuntuakin. En itse laskisi sitä erikseen liikunnaksi.   

Eikä ole. Niissä kysytään sukupuoli, ikä, paino, pituus ja aktiivisuus erikseen. Jos tekee istumatyötä eikä liiku, niin kaloritarve on todellakin eri kuin ihmisellä jonka työ on jo aktiivinen ja siihen liikuntaa päälle. Miksi ihmiset kommentoi kun ei tiedä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä