Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa julkisilla kulkuneuvoilla kulkemista pidetään nolona?

Vierailija
06.02.2025 |

Vaikka esimerkiksi Japanissa rikkaat liikemiehet kulkevat mm metroilla.

Ja Suomessa erityisesti rikkaat ihmiset tuntuvat pitävän julkisilla kulkemista nolona.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka pitää nolona julkisilla kulkemista? 

Olen samaa mieltå. Täysin keksitty väite, sillä Suomi ole mikään Amerikka. Täällä on pääosin hyvin toimiva paikallisliikenne ja kaupungissa asuvat voivat helposti hoitaa asiansa bussin tai polkupyörän avulla. Sen takia ei tarvitse olla mikään maailmanparantaja vaan se on pikemminkin taloudellisesti järkevää. Pääsen 2 eurolla laitakaupungista keskustaan puolen tunnin välein kulkevan bussin avulla eikä tarvitse huolehtia muista kustannuksista tai vaivannäöstä. Ne henkilöautosta säästyneet rahat voi sitten käyttää muuhun elämiseen.

Minulla on 2 autoa eikä tarvi senttejä laskea muuhunkaan elämään joten autoilen jatkossakin Teslalla pääosin. 

Vierailija
42/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se noloa ole, naapurikunnasta Turun keskustan liepeille töihin se on vai epäkäytännöllistä ja aikaa vievää, maksaakin saman kuin auton bensat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut vuosikymmeniä työmatkat julkisilla enkä kokenut siinä mitään noloa. Viime aikoina olen kyllä alkanut välttelemään niitä johtuen epäluotettavuudesta, epämiellyttävistä kanssamatkustajista ja yleisestä epäsiisteydestä.

Vierailija
44/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa ihmiset osaa matkustaa siististi.

Vierailija
45/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Japanissa kuljetaan metrolla ja junilla koska pieni saari on ahdettu niin täyteen ihmisiä, että siellä on järkyttävät liikenneruuhkat. Suomessa taas kaikkialle pääsee autolla kätevämmin, jopa Helsingin keskustaan.

Japani on 40 000 km2 suurempi kuin Suomi ja väkeä siellä on 25 kertaa Suomea enemmän.

Vierailija
46/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin käolosihteieen pakottamana hetkeksi luopumaan autoilusta. Oli järkytys huomata miten likaisia lähijunat on ja miten täysiä ne on vaikkei olis edes ruuhka-aika. Usein joutui seisomaan.

Palaan autouluun heti kun mahdollista.

Vierailija
47/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työmatkaa noin 5km. Käyn harvemmin toimistolla, mutta kun menen, niin kuljen autolla. Autolla matkaan kuluu noin 7 minuuttia. Bussilla menisi kävelyineen 30 minuuttia, koska yhteydet ovat huonot. Ennen bussilinjauudistusta käytin usein bussia myös työmatkoihin. 

Vierailija
48/48 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n kuukausilippu voi maksaa jopa 120€ kuussa. Se on kallis hinta työmatkoista joissa ei yleensä pääse edes istumaan.