Miksi Suomessa julkisilla kulkuneuvoilla kulkemista pidetään nolona?
Vaikka esimerkiksi Japanissa rikkaat liikemiehet kulkevat mm metroilla.
Ja Suomessa erityisesti rikkaat ihmiset tuntuvat pitävän julkisilla kulkemista nolona.
Kommentit (48)
Ei kai se noloa ole, naapurikunnasta Turun keskustan liepeille töihin se on vai epäkäytännöllistä ja aikaa vievää, maksaakin saman kuin auton bensat.
Olen kulkenut vuosikymmeniä työmatkat julkisilla enkä kokenut siinä mitään noloa. Viime aikoina olen kyllä alkanut välttelemään niitä johtuen epäluotettavuudesta, epämiellyttävistä kanssamatkustajista ja yleisestä epäsiisteydestä.
Japanissa ihmiset osaa matkustaa siististi.
Kaffebulla kirjoitti:
Japanissa kuljetaan metrolla ja junilla koska pieni saari on ahdettu niin täyteen ihmisiä, että siellä on järkyttävät liikenneruuhkat. Suomessa taas kaikkialle pääsee autolla kätevämmin, jopa Helsingin keskustaan.
Japani on 40 000 km2 suurempi kuin Suomi ja väkeä siellä on 25 kertaa Suomea enemmän.
Itse jouduin käolosihteieen pakottamana hetkeksi luopumaan autoilusta. Oli järkytys huomata miten likaisia lähijunat on ja miten täysiä ne on vaikkei olis edes ruuhka-aika. Usein joutui seisomaan.
Palaan autouluun heti kun mahdollista.
Mulla työmatkaa noin 5km. Käyn harvemmin toimistolla, mutta kun menen, niin kuljen autolla. Autolla matkaan kuluu noin 7 minuuttia. Bussilla menisi kävelyineen 30 minuuttia, koska yhteydet ovat huonot. Ennen bussilinjauudistusta käytin usein bussia myös työmatkoihin.
HSL:n kuukausilippu voi maksaa jopa 120€ kuussa. Se on kallis hinta työmatkoista joissa ei yleensä pääse edes istumaan.
Minulla on 2 autoa eikä tarvi senttejä laskea muuhunkaan elämään joten autoilen jatkossakin Teslalla pääosin.