Miksi Suomessa julkisilla kulkuneuvoilla kulkemista pidetään nolona?
Vaikka esimerkiksi Japanissa rikkaat liikemiehet kulkevat mm metroilla.
Ja Suomessa erityisesti rikkaat ihmiset tuntuvat pitävän julkisilla kulkemista nolona.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsingin kantakaupungissa polkupyörä on nopein ja julkiset toisiksi nopein tapa liikkua. Esteetöntä autoilua toivovat ne jotka maksavat veronsa jonnekin Järvenpäähän ja Nurmijärvelle. Olisi hyvä rohkaista heitäkin tietulleilla ja edullisilla julkisilla olemaan tukkimatta Helsingin liikennettä.
Huvittavinta on, että nämä kehyskuntalaiset naureskelevat "koppiasumisellemme". Samaan aikaan valittavat, kun helsinkiläiset eivät järjestä heille tarpeeksi ilmaisia parkkipaikkoja. Minulla on Espoon perukoilla asuva työkaveri, joka yhtenä aamuna meinasi pillahtaa itkuun, kun ei löytänyt parkkipaikkaa Espalta ja myöhästyi kokouksesta. 😂
Japanissa julkinen liikenne kulkee täsmällisesti ja ne liikkuvat usein, koska asiakkaita riittää. Suomessa julkisilla menee suurin osa olosuhteiden pakottama esim rahattomuus ja kortin menetys poislukien Helsingin keskustassa asuvat ja työskentelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsingin kantakaupungissa polkupyörä on nopein ja julkiset toisiksi nopein tapa liikkua. Esteetöntä autoilua toivovat ne jotka maksavat veronsa jonnekin Järvenpäähän ja Nurmijärvelle. Olisi hyvä rohkaista heitäkin tietulleilla ja edullisilla julkisilla olemaan tukkimatta Helsingin liikennettä.
Huvittavinta on, että nämä kehyskuntalaiset naureskelevat "koppiasumisellemme". Samaan aikaan valittavat, kun helsinkiläiset eivät järjestä heille tarpeeksi ilmaisia parkkipaikkoja. Minulla on Espoon perukoilla asuva työkaveri, joka yhtenä aamuna meinasi pillahtaa itkuun, kun ei löytänyt parkkipaikkaa Espalta ja myöhästyi kokouksesta. 😂
Joillakin on työ, jotta on voi asua hyvässä paikassa, kun taas toisilla asuinpaikka määräytyy työn perusteella ja vapaa-aika on olemassa työtä varten. Nämä ihmiset ovat omaksuneet orjan ajatusmaailman ja näkevät olevansa olemassa vain yhteiskunnan hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti helpompaa mennä metrolla Helsingin keskustaan kuin omalla autolla. Työmatkalla voin keskittyä muihin asioihin kuin liikenteen ja kelin miettimiseen. Autolla mennään vain paikkoihin, minne ei ole hyviä julkisia yhteyksiä.
Ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa ja pääsee melkein ovelta ovelle. Ei ruuhkia. Viikonloppuisin, kun mennään brunssille, voi ottaa skumppalasillisen. En käsitä, kenen mielestä julkisten käyttäminen olisi noloa. Ei meillä päin ainakaan.
Yhden skumppalasin jälkeen ei kyllä mitenkään puhalla 0,5 promilleä, joten voi mennä autolla.
Ku suomen isoin kaupunki on 500.000 ihmistä joka on saksassaki pieni maalaiskylä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka pitää nolona julkisilla kulkemista?
Harhojensa vallassa elävä ap.
Mukavaa kun kysyit. Anna kun vastaan. Mielestäni julkisilla kulkeminen on naiselle paljon normaalimpaa, vaikka olisi minkä ikäinen tahansa. Tosin en ymmärrä naisiakaan, jotka kulkevat täysin omasta halustaan vain julkisilla, vaikka omaan autoon ei olisi estettä. Autoilu on ihanaa. Vauhti, vapaus... Mielestäni on ihan normaalia ja fiksua yhdistää autoilu ja julkiset, mutta pelkät julkiset... Eih. Ei minun juttuni pitkään jatkuessaan. Mies, joka ei aja, tai joka ei ole kiinnostunut autoista, ei ole mielestäni maskuliininen. En haluaisi miestä, joka vie autonsa huoltoon joka ikisestä pikku syystä, koska ei itse ymmärrä mitä sille pitäisi tehdä. Esim. Renkaat pitää osata vaihtaa itse.
Mutta jos oma auto on epäkunnossa tai ei ole itse ajokunnossa, julkisten käyttö on erittäin hyvä tapa kulkea hetken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa kun kysyit. Anna kun vastaan. Mielestäni julkisilla kulkeminen on naiselle paljon normaalimpaa, vaikka olisi minkä ikäinen tahansa. Tosin en ymmärrä naisiakaan, jotka kulkevat täysin omasta halustaan vain julkisilla, vaikka omaan autoon ei olisi estettä. Autoilu on ihanaa. Vauhti, vapaus... Mielestäni on ihan normaalia ja fiksua yhdistää autoilu ja julkiset, mutta pelkät julkiset... Eih. Ei minun juttuni pitkään jatkuessaan. Mies, joka ei aja, tai joka ei ole kiinnostunut autoista, ei ole mielestäni maskuliininen. En haluaisi miestä, joka vie autonsa huoltoon joka ikisestä pikku syystä, koska ei itse ymmärrä mitä sille pitäisi tehdä. Esim. Renkaat pitää osata vaihtaa itse.
Mutta jos oma auto on epäkunnossa tai ei ole itse ajokunnossa, julkisten käyttö on erittäin hyvä tapa kulkea hetken aikaa.
Minä olen nyt jonkin aikaa ilman autoa, myin sen pois seuraavan alta. "Jonkin aikaa" ei tarkoita vuosia, eikä edes yhtä vuotta.
On myös paikkoja, joihin en suostu ajamaan. Helsingin keskusta on yksi niistä. Kotitaloni edestä lähtee bussi paikkaan x, ja tykkään reitistä. Tunnin verran rauhassa istuskelua, maisemia ja musiikkia. Sinnekin menen mieluummin bussilla kuin omalla autolla. Noin muuten rakastan ajamista. En malta odottaa, että saan ostettua seuraavan auton.
En ole koskaan kuullut tai ajatellut julkisilla kulkemisen olevan noloa. Miksi ihneessä olisi? Kuljen nykyään tilanteen ja matkan mukaan kävellen, pyörällä, julkisilla ja Audilla (sähkö). Olen polkenut useiden vuosien ajan pyörällä kesät talvet - talvella renkaissa nastat alla. Minusta ei ole sen nolompaa kulkea julkisilla kuin uudella sähköautolla, miksi muka olisi? Ehkä joskus pikemminkin päinvastoin.
Mä en pidä, mutta koska ei tarvetta kuukausilipulle, yritän saada kyydin aina kun voi ja toki jos useampi kauppakassi, on auto ainoa järkevä ja mukava vaihtoehto.
Nolous ei ole ykkössyy varmaankaan useimmille. Suurin syy varmaan epämukavuus edim. enemmän aikasnvievää ja hinta, niissä tapauksissa kun voi valita kyyti vs. julkinen eli ei kuluja autosta.
Anna mä arvaan. Sitten on kamala pummi kun perheenäiti pulmaa kyytejä omiin tai perheen menoihin Hehheh.
Ei se jaksa kävellä edes pysäkille? Mitä laiskuutta! Jokaisen on käveltävä välillä!0
No ääliöt voi miettiä ihan mitä vaan.
Itse säästän esim. lähes 10€ edestakaisessa matkassa kun liikkeellä lapsen kanssa. Eikö saakaan olla säästäväinen tuollaisessa asiassa?
Huvittava kommentti oli kerran eräältä, että julkisilla kulkemisen voi ottaa elämyksenä. Tulee vähän aktiivisuutta kun kävelee pysäkille ja muutenkin bussimatka on elämys. Tuon kertoi autoilija mulle.
Hienolla autolla leveily se vasta noloa onkin. Stadissa on julkisilla liikkuminen todella jouhevaa ja suht edullistakin vielä. Loppumatka taittuu hyvin kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pidä, mutta koska ei tarvetta kuukausilipulle, yritän saada kyydin aina kun voi ja toki jos useampi kauppakassi, on auto ainoa järkevä ja mukava vaihtoehto.
Nolous ei ole ykkössyy varmaankaan useimmille. Suurin syy varmaan epämukavuus edim. enemmän aikasnvievää ja hinta, niissä tapauksissa kun voi valita kyyti vs. julkinen eli ei kuluja autosta.
Anna mä arvaan. Sitten on kamala pummi kun perheenäiti pulmaa kyytejä omiin tai perheen menoihin Hehheh.
Ei se jaksa kävellä edes pysäkille? Mitä laiskuutta! Jokaisen on käveltävä välillä!0No ääliöt voi miettiä ihan mitä vaan.
Itse säästän esim. lähes 10€ edestakaisessa matkassa kun liikkeellä lapsen kanssa. Eikö saakaan olla säästäväinen tuollaisessa asiassa?Huvittava kommentti oli kerran eräältä, että julkisilla kulkemisen voi ottaa elämyksenä. Tulee vähän aktiivisuutta kun kävelee pysäkille ja m
Kyllä se tekee ihmisestä pummin jos aina pitää olla muilta pyytämässä kyytiä, mutta ei silti hanki itse autoa.
Varmaan aika monessa perheessä on varaa vain yhteen autoon, eikä pääkaupunkiseudulla yleensä tarvetta kahdelle. Auton maksaa mies ja sitä käyttää myös yleensä se mies työmatkoihin. Nainen sitten käyttää itse tai on kyyditettävältä muina aikoina. Perheen ruokaostokset varmasn järkevintä tehdä autolla.
Vaikka aito tuo perheelliselle varsinkin paljon lisämulavuutta, en ostaisi aitoa tai maksaisi siitä, ellei viidentonnin tulot minimi.
Miten te joilla vsin yksi aauto ja toisen käytössä työmatkoihin jaatte auton kulut?
Jos työsuhdeauto helppoa, mutta muuten? Luulisi että se pienempipslkkainen joka ei ehkä niin sitä autoa käytä, ei halua pistää siihen paljon mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti helpompaa mennä metrolla Helsingin keskustaan kuin omalla autolla. Työmatkalla voin keskittyä muihin asioihin kuin liikenteen ja kelin miettimiseen. Autolla mennään vain paikkoihin, minne ei ole hyviä julkisia yhteyksiä.
Ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa ja pääsee melkein ovelta ovelle. Ei ruuhkia. Viikonloppuisin, kun mennään brunssille, voi ottaa skumppalasillisen. En käsitä, kenen mielestä julkisten käyttäminen olisi noloa. Ei meillä päin ainakaan.
Yhden skumppalasin jälkeen ei kyllä mitenkään puhalla 0,5 promilleä, joten voi mennä autolla.
Promilleä :DDD
Vierailija kirjoitti:
Olen jo osaltani toiveesi toteuttanut en tule ostoksille enkä ravintolaan puolisoni kanssa toivottavasti moni muukin tekee samoin niin teille jää tilaa.
Japani on vähän eri asia, koska julkiset ovat nopeampi tapa liikkua. Esimerkiksi Tampereella julkisella liikkuminen kestää vähintään kaksi kertaa pidempään.
Sillä mennään mikä on nooein tapa.
Noloa on kuvitella että julkisilla kulkeminen on noloa. Haloo! Jengi taittaa työmatkat metrolla ja Keilaniemessä jää aika paljon hyväpalkkaisia tyyppejä pysäkiltä pois
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ai että ketuttaa katsella polttomoottoriletkaa kantakaupungissa. Kyydissä lähes poikkeuksetta pelkkä kuski. Sähköautokin vie kaupunkitilaa. Liityntäpysäköinti on näille liian vaikeaa, kun on pakko änkeä tukkimaan keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka pitää nolona julkisilla kulkemista?
Olen samaa mieltå. Täysin keksitty väite, sillä Suomi ole mikään Amerikka. Täällä on pääosin hyvin toimiva paikallisliikenne ja kaupungissa asuvat voivat helposti hoitaa asiansa bussin tai polkupyörän avulla. Sen takia ei tarvitse olla mikään maailmanparantaja vaan se on pikemminkin taloudellisesti järkevää. Pääsen 2 eurolla laitakaupungista keskustaan puolen tunnin välein kulkevan bussin avulla eikä tarvitse huolehtia muista kustannuksista tai vaivannäöstä. Ne henkilöautosta säästyneet rahat voi sitten käyttää muuhun elämiseen.