Pitäiskö leskeneläkkeet poistaa?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Nehän on periaatteessa poistettu.
No ei todellakaan ole. Edelleen maksat sinäkin 2 % tuloistasi tätä elintasoeläkettä.
Kyllä loiseläke pitäisi poistaa. Varsinkin jos on itsellä hyvä eläke.
Mä saan 600 / kk, siitä menee mulla 42% veroa. Mieheni ei kerennyt edes eläkkeelle.
Olen saanut leskeneläkettä vuodesta 1992 saakka, eläkkeen määrä muuttunut muutamia kertoja näiden vuosien aikana.
Olen nyt 55v, jäin siis tosi nuorena leskeksi.
En tiedä mitään toista tulonsiirtoa joka aiheuttaisi yhtä paljon kateutta 😄
Vierailija kirjoitti:
Nehän on periaatteessa poistettu.
"Avioliiton perusteella leskeneläkettä maksetaan loppuelämän ajan, jos leski on syntynyt ennen vuotta 1975 tai jos puoliso kuoli ennen 1.1.2022. Vuonna 1975 tai sen jälkeen syntynyt saa leskeneläkettä 10 vuoden ajan, kuitenkin vähintään siihen asti, kun nuorin lapseneläkettä saavista lapsista täyttää 18 vuotta."
No justhan taas tuli vuoden alusta joku parannus niihin, ylimääräinen korotus. Mun eläke nousi noin 130 euroa vuoden alusta, ollen nyt reilu 1400€/kk. En kannata poistoa, korotuksia sen sijaan!
Leskeneläkkeiden poisto on jotain katellisten ulinaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei edes tajua että leskellä voi olla pieniä lapsia, ei kaikki lesket ole vanhoja ja eläkeläisiä
Tässä on leskeneläkelaskuri...
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/tyoelake/lesken-ja-lapsen-perhe…
Kenestäkään ei pidä puhua loisena. Leskeneläke on ollut ihan ok, varsinkin jos alaikäisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on leskeneläkelaskuri...
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/tyoelake/lesken-ja-lapsen-perhe…
Esimerkkitapaus:
Jos leski saisi vaikka eläkettä bruttona 2000€/kk ja menehtyneen puolison eläke olisi ollut 4000€/kk, niin leskeneläke olisi oman eläkkeen päälle 1 418,25€/kk.
Jotain kohtuullistamista näihin leskien oikeuksiin pitäisi tulla nyt, kun uusioperheet ja toiset avioliitot kypsällä iällä ovat niin tyypillisiä.
Lesken omat tulot vaikuttaa eläkkeen määrään. Jos voisin olla töissä 68v, niin silloin saisin eläkettä n 130 e/ kk, ja siitä vielä verot
Leskeneläkkeeni on ruhtinaalliset 230 e/kk. Kannattaa kadehtia.
Mieluummin olisin pitänyt puolisoni.
Vierailija kirjoitti:
Kenestäkään ei pidä puhua loisena. Leskeneläke on ollut ihan ok, varsinkin jos alaikäisiä lapsia.
Ei leskestä puhuttukaan loisena, vaan tuota lesken eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain kohtuullistamista näihin leskien oikeuksiin pitäisi tulla nyt, kun uusioperheet ja toiset avioliitot kypsällä iällä ovat niin tyypillisiä.
Leskeneläkehän loppuu jos menee uusiin naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen aina, että jos on 2 tai vaikka 4 alaikäistä lasta ja toinen osapuoli kuolee esim. onnettomuudessa/sairauteen niin eikö leskeneläke ole ihan oikeutettu asia tämmöisissä tapauksissa. Itse jäin 48 vuotiaana leskeksi enkä saa enkä myöskään tarvitse leskeneläkettä koska omat tienestit ovat ihan hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä nykypäivää ole, kun naisetkin voivat varsin hyvin mennä töihin
Juu