Pitäiskö leskeneläkkeet poistaa?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko, että TÄMÄKIN poistettiin ikuisuusetuna sopivasti nuoremmilta? Päätös tuli siinä vaiheessa, kun nämä 1975 syntyneet oli vasta joku 45. Ei sen ikäinen mieti vielä leskeneläkettä ja se on helppo viedä sieltä pois. Sen sijaan jotkut 60-luvulla syntyneet olisi jo älähtäneet. Miksi jokainen päätös tehdään vanhojen eduksi? Eläkejärjestelmä, asuntolainan korkovähennykset (kun eivät enää tarvitse), leskeneläke jne.?
En ymmärrä tätä leskeneläkettä nykypäivänä. Tottakai tilanteessa, jossa on alaikäisiä lapsia yms. Mutta miksi ihmeessä maksetaan lapsettomalle leskellekin maailmantappiin rahaa kuolleesta puolisosta, vaikka olisi omakin työeläke ihan hyvä? Juuri katson tässä lähellä rouvaa, joka saa kuolleesta puolisostaan muutaman satkun. Sen lisäksi, että itsellä 3000 Euron eläke, eläkeikä oli 60 ja varallisuutta varmaan kaksi miljoonaa. Lapseton pariskunta vielä eli sekään ei käy perusteluksi, että kun lapsia h
Just noin.👍
Avoliitossa oleville pitäisi myös maksaa leskeneläkettä jos kumppani kuolee ja on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeeni on ruhtinaalliset 230 e/kk. Kannattaa kadehtia.
Mieluummin olisin pitänyt puolisoni.
Kaverillani 70€...
Pitäisikö tänne palstalle aloituksen tekemiseen olla tunneälykkyystesti? Tunneäly ei ole yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Avoliitossa oleville pitäisi myös maksaa leskeneläkettä jos kumppani kuolee ja on lapsia.
Ihan tämänkin vuoksi kannattaa mennä naimisiin jos on lapsia
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkettä saa, vaikka solmisi uuden avioliiton.
Tietyin ehdoin toki. Jos menee uudestaan naimisiin yli 50-vuotiaana. Illoin edesmenneen puolison jälkeen maaksettava eläke eibkatkea. Uudesta puolisosta ei saa kerättyä uutta eläkettä.
Mummoni sai kansaneläkkeen päälle leskeneläkettä. Se oli minusta hyvä asia. Itse tienaan paremmin kuin mieheni, joten minä en tule koskaan saamaan leskeneläkettä (olen syntynyt 1976). Mieheni sen sijaan varmaankin saa leskeneläkkeen heikompituloisena puolisona (hän on syntynyt 1970). Jos lapsemme on silloin vielä nuori tai vasta aikuistumassa, minusta on hyvä asia, että mieheni pystyy leskeneläkkeen avulla tukemaan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tehdäänkin. Siinäkin tietenkin omat ehtonsa, mutta nykyään avolesketbsaavat myös eläkettä.
Valtionko ne kerätyt eläkerahat pitäisi saada?
Periaatteessa tuollainen eläke, mikä ei ole tasapuolinen, pitäisi poistaa. Se asettaa lesketkin eriarvoiseen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tänne palstalle aloituksen tekemiseen olla tunneälykkyystesti? Tunneäly ei ole yleistä.
Tunneälyä voisi olla päättäjilläkin. Köyhiltä pienennetään tukia koko ajan entisestään. Jotkut muutenkin rikkaat saavat leskeneläkettä, vaikka eivät edes tarvitsisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut leskeneläkettä vuodesta 1992 saakka, eläkkeen määrä muuttunut muutamia kertoja näiden vuosien aikana.
Olen nyt 55v, jäin siis tosi nuorena leskeksi.
Mihin sä enää sitä tarvitset?
Lapsetkin jo aikuisia, jos niitä on ollut!!!
Olisit voinut käydä töissä, kuten kaikki muutkin.
Pitäisi poistaa. Eriarvoistaa perheitä ja lapsia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä loiseläke pitäisi poistaa. Varsinkin jos on itsellä hyvä eläke.
Ei kaikilla leskillä ole mitään tietoa tulevasta eläkkeestään. Itse olin 27 kun jäin leskeksi.
Eikö ihmisillä ole henkivakuutuksia juurikin tuon takia, että jos toinen kuolee ja on alaikäisiä lapsia? Ja jos ei ole lapsia niin ei todellakaan mitään leskeneläkkeitä tarvitse, mukauttakoon elämäntyyliään tuloihin sopivaksi.
Leskeneläke on tarkoitettu taloudelliseksi tueksi puolison kuoleman jälkeen, mutta koska Suomessa eläkkeissä ei ole tulokattoa, leskeneläke voi nousta jopa kymmeniintuhansiin euroihin kuukaudessa.
Suurinta leskeneläkettä saa hyvätuloisen eläkkeensaajan pienituloinen leski.
Järjestelmä toimii niin, että jos puoliso on saanut eläkettä esimerkiksi 30 000 euroa kuukaudessa, leski saa siitä yhteensovitussäännön mukaan karkeasti noin puolet eli 15 000 euroa.
Yhteensovittaminen tarkoittaa sitä, että arvioidaan molempien puolisoiden tulot ja sovitaan keskimääräinen elintaso, joka parilla on ollut.
Leskeneläke pitäisi palauttaa ja sen määrää nostaa. On jo kokeiltu perhekielteistä lainsäätämistä ja nähty että yllättäen perheitä tarvitaan tässäkin maassa.
Nykysysteeni lienee hyvä. Nuo aiemnan mallin mukaan eläkettä saavat kai saavat sen elämänsä loppuun.
Onhan se ehkä väärin, että varsin hyvän ekläkkeen saava lääkäri saa oman eläkkeensä päälle sievoisen lisän isona johtajana eläkkensä tienanneen miesvainajansa eläkkeestä. Hyvä että tällaista tilannetta ei enää synny.
Mutta kulloisenkin lain mukaan mennään. Ei sekään ole oikein että tehdään isoja äkkimuutoksia ilman siirtymäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole henkivakuutuksia juurikin tuon takia, että jos toinen kuolee ja on alaikäisiä lapsia? Ja jos ei ole lapsia niin ei todellakaan mitään leskeneläkkeitä tarvitse, mukauttakoon elämäntyyliään tuloihin sopivaksi.
Minulla on perussairaus, jonka takia en saa henkivakuutusta.
Ai että kun se perheen äiti kuolee vaikka syöpään, kuten oma äitini kuoli, niin se ruumis voi mennä takaisin töihin? Luuletko ettei miehet jää pienten lasten kanssa leskiksi?