Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-uudistus toimii: kuvat paskaisista lakanoista, johon vanhus jätettiin makaamaan

Vierailija
05.02.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af52a25b-35e6-4b4c-89e6-58991950e224

"Pohjois-Savon hyvinvointialueen kotihoitaja jätti iisalmelaisen vanhuksen ulosteiset lakanat vaihtamatta lauantaiaamuna, koska hoitokäynnille varattu viidentoista minuutin aika tuli täyteen.

Pulaan jäänyt vanha nainen soitti paikalle tyttärensä Kirsi Nivan, joka siivosi jäljet. Ilmeisesti uusittu lääkitys oli saanut äidin vatsan sekaisin, Niva kertoo.

Minusta se ei hyvän hoidon periaatteita täytä, että jää tuommoinen sotku, jota ihminen ei itse pysty siivoamaan, Niva sanoo."

Kommentit (197)

Vierailija
61/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tismalleen samaa mieltä kuin tuon vanhuksen tytär, että toivottavasti ennen omaa vanhuutta eutanasia on laillista. Olisi joku itseotettava pilleri, joka hoitaisi asian, ettei tarvitse lääkäreitä vaivata. Mitä elämää tuo tuollainen enää on? Ketä varten tuossa enää eletään? 

Suomi-lampaiden tyypillinen reaktio: alistutaan kaikkeen. Keski-Euroopassa vastuuministeriä pommitettaisiin paskotuilla lakanoilla ja vaadittaisiin muutosta mielenosoituksilla.

Ai sekö on alistumista, että päättää itse milloin oma ihmisarvoinen elämä on eletty?? Vaikka saisi minkälaista luxushoitoa, jo se, että ei enää saa halittua suolta, eikä itse pääse vessaan, on jo ohi ihmisarvon. No mutta hyvä ihminen, mene sinä niitä lakanoita heittelemään äläkä muita arvostele, eikö? Koska vanha sinustakin vielä joskus tulee. 

Vierailija
62/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähettäkää ne sontalakanat sote-ministerille tai Purralle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ohjeistus kotihoitajilla on, jos kohteessa on jokin yllättävä, kiireellisesti hoidettava asia jonka vuoksi aika ylittyy? Miten tilanne ja aamun/päivän muut käynnit silloin hoidetaan? Kyllä näitä varmasti sattuu aika usein.

Joo tämä sama on laajempi ilmiö. Itse olen psykiatrinen sairaanhoitaja, polityyppistä työtä, yksin siis otan vastaan asiakkaita. Kalenteri on täyteen buukattu.Ei kenkään voinnin huonontumiseen ole varaa ajallisesti, ei saa tapahtua mitään muutosta huonompaan saati romahdusta, koska sitä tilannetta ei ole aikaa kunnolla hoitaa. Seuraava odottaa eikä ole aikaa tehdä työtä silla tavalla mitä se vaatii. En pidä tästä touhusta enää, tulee ihan paha olo. 

No mutta, "koitahan pärjätä. Nähdään kuukauden päästä! Hei Hei!" 

Vierailija
64/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kotihoidossa töissä, onneksi yksityisellä joten asiat vähän paremmin. Luultavasti silti jättäisin lakanan pesun päiväkäynnille jos sellainen on, koska aamut ovat kiireisimpiä kun asiakkaat odottavat yön jäljiltä lääkkeitä ja aamupalaa. Vielä kun tuossa oli kyse lauantaiaamusta, meillä on vähemmän hoitajia töissä ja siis enemmän asiakkaita aamussa. Ehkä kuitenkin nostaisin lakanan sivuun pesuhuoneeseen esimerkiksi. 

Tajuaako kukaan, että ne siivoamattomat ulosteet kirvelevät ja polttavat takapuolen nahkaa.

Kuka on niin sydämetön, että jättää ihmisarvoisen vanhuksen kärsimään ja odottamaan piiiitkiä tunteja seuraavaa käyntiä varten. Olen sairaalassa nähnyt, kun ammattilaiset vaihtavat aluslakanan parissa sekunnissa. Samalla voisi siivota vanhusparan. Läheskään kaikilla ei ole ketään, jota soittaa ap

SILMIÄ VARMAAN KIRVELI

Vierailija
65/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi, joka hoidatti lapsensa lastenkodissa, vahuksensa vanhaikodissa, möi Suomen ulkomaisille sijoittajille ja matkusteli omilta vanhemmilta perityn omaisuuden.

No nyt lapset on kasvatettu siihen, että yhteiskunta hoitaa ja kuolevat sen seurauksena omaan paskaansa.

Ai nuo yli 80-vuotiaat? 

Meinaatteko tosissanne, että yhteiskunta hoitaa teidän paskat, kun olette vanhoja?

Lapsenne tekee just sitä, mitä teiltä oppivat ja jos ette saa hoidettua omia vanhempianne itse, niin lapsenne ei saa hoidettua teitä.

Näin se vaan menee, ettekä sille mitään voi!

T. Nelikymppinen

Vierailija
66/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa vuodesuojia -pestäviä tai kertakäyttöisiä- sellaisen kun laittaa suojaksi, lakanan päälle,  niin ei välttämättä tarvi joka kerta lakanaa vaihtaa.

Vierailija
67/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien aikataulut on vedetty liian tiukille. Jossain ehkä riittää 15 min / per asiakas, mutta yleensä tuo ei riitä. Varsinkin yllätystapauksissa aikaa kuluu enemmän. Koskaan ei voi tietää, mikä tilanne vanhuksen luona odottaa.

Vierailija
68/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vaihtaminen ei kuulu sairaanhoitajien tehtäviin. Vanhus voi vaihtaa lakanansa ihan itse kun ei se niin vaikeaa ole.

Juuri sairaanhoitajan tehtävä se on, ja muka hoiva-alan asiantuntija.

Vierailija
69/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että kaikki muut työpäivän ihmisarvoiset vanhukset odottavat ruokailujaan, suihkujaan, lääkkeitään yhtä lailla? Ei tuossa ollut kuin huonoja ratkaisuja tehtävänä, ja hoitaja valitsi niistä vähiten huonon.

Höpöhöpö. Ei vain hoitsua huvittanut jäädä siivoamaan toisen ulosteita ja perusteli asian sillä itselleen, että 15 minuuttia tuli täyteen. Turha yhtään romantisoida.

Vierailija
70/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismainen yhteiskuntakokeilu on tullut tiensä päähän.

Se olikin vain parin sukupolven ponzi.

Vierailija
71/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

samanlaista hoitolaitoksissa, kaverit on vähän kertonu

Ei ole. Mieheni vaatetus ja vuode ovat aina puhtaita. Käyn yleensä joka toinen päivä, näen kyllä. Puhtaat vuodevaatteet ovat valmiina kaapin hyllyllä. 

Missähän hoitokodissa sun kaverit ovat vierailleet? Vai kuulleet kaverin kaverin mummon serkun saunakaverin kaimalta?

Vierailija
72/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siivous kuuluu ostaa yksityiseltä siivousyritykseltä. Samoin pyykkipalvelut.

Kotihoitaja ei pese pyykkiä. Kotihoitaja on asiakkaan luona 15 minuuttia eikä pyykkikonetta saa jättää päälle tulipaloriskin takia, koneeseen voi tulla vika eikä huonokuntoinen vanhus pääse välttämättä itse pois asunnosta.

Vierailija
73/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ohjeistus kotihoitajilla on, jos kohteessa on jokin yllättävä, kiireellisesti hoidettava asia jonka vuoksi aika ylittyy? Miten tilanne ja aamun/päivän muut käynnit silloin hoidetaan? Kyllä näitä varmasti sattuu aika usein.

Tätä minäkin ihmettelen. Uutisessa sanottiin että hoitajilla on ohjeena siivota ulostesotkut vaikka käyntiaika olisi jo loppunut, mulla millä ajalla se sitten tehdään? 

Kuinka monta tuntia on tarkoitus työpäivän päätteeksi tehdä ilmaistöitä, että kaikki työt tulevat tehdyiksi?

Vierailija
74/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
75/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Eläkkeitä maksetaan 37, 8 miljardia ja sairaanhoito maksaa.

Millä rahoilla palkattaisiin siivoojat eläkeläisten koteihin, kun kenenkään mielestä verot ei saa nousta?

Vierailija
76/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sosiaaliturvamenoista 34 miljardia menee eläkeläisiin."

https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…

Vierailija
77/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kuulla keskustan ja demarien kommentteja asiasta miten tämä sote homma meni? Ja ovatko johtajat tyytyävisiä, kun saavat 3kk palkan erotessaan virasta?

Se potilas todennäköisesti on demaria äänestänyt tollo.

Tuskin, kun tytär on kokoomuksen kaupunginvaltuutettu.

Vierailija
78/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon sotkun sattuessa menee kyllä oma käyntiaikataulu plörinäksi ja tauko pitämättä, mutta ikinä en jättäisi tuollaista jälkeeni. Vähintäänkin olisi vaihdettu puhtaat lakanat ja suljettu likaiset ne muovipussiin, ilmoitettu omaiselle että asunnossa on pyykkiä.

Joissakin tilanteissa laitettu lakanat myös välittömästi koneeseen ja kuivumaan seuraavalla käynnillä, jos mahdollista ja luvat pyykkikoneen käyttöön (eli kirjallinen sitoumus, että omainen ottaa vastuun vesivahingon sattuessa). 

Vierailija
79/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodin siivous kuuluu ostaa yksityiseltä siivousyritykseltä. Samoin pyykkipalvelut.

Kotihoitaja ei pese pyykkiä. Kotihoitaja on asiakkaan luona 15 minuuttia eikä pyykkikonetta saa jättää päälle tulipaloriskin takia, koneeseen voi tulla vika eikä huonokuntoinen vanhus pääse välttämättä itse pois asunnosta.

Kyllä pesevät pyykkiä, jos ei omaiset hoida. Kuka ne sitten muuten pesee yksinäiseltä vanhukselta?

Vierailija
80/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi