Sote-uudistus toimii: kuvat paskaisista lakanoista, johon vanhus jätettiin makaamaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af52a25b-35e6-4b4c-89e6-58991950e224
"Pohjois-Savon hyvinvointialueen kotihoitaja jätti iisalmelaisen vanhuksen ulosteiset lakanat vaihtamatta lauantaiaamuna, koska hoitokäynnille varattu viidentoista minuutin aika tuli täyteen.
Pulaan jäänyt vanha nainen soitti paikalle tyttärensä Kirsi Nivan, joka siivosi jäljet. Ilmeisesti uusittu lääkitys oli saanut äidin vatsan sekaisin, Niva kertoo.
Minusta se ei hyvän hoidon periaatteita täytä, että jää tuommoinen sotku, jota ihminen ei itse pysty siivoamaan, Niva sanoo."
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla keskustan ja demarien kommentteja asiasta miten tämä sote homma meni? Ja ovatko johtajat tyytyävisiä, kun saavat 3kk palkan erotessaan virasta?
Se potilas todennäköisesti on demaria äänestänyt tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshoidossa olevia vanhuksia ei enää keretä käyttämään tarpeilla wc:ssä, koska hoitajia on niin vähän. Laitetaan vaan vaipat, ja sanotaan, että tehkää niihin.
No usein niihin vaippojen tulee non-stoppina tavaraa käskemättäkin. Nykyään pitää olla todella huonokuntoinen että pääsee laitokseen.
Niin tulee, ja ne vaihdetaan 2-3 kertaa vuorokaudessa.
Pahaa tekee miten hallitus on pilannut Suomen. Lapioidaan vaan lisää rahaa yksityisille ja käsketään julkista terveydenhoitoa säästämään niin kyllä se siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhus oli pyörätuolissa, ei paskaisissa lakanoissa.
Vain jalka oli amputoitu. Kädet yhä tallella..
Vierailija kirjoitti:
Olen tismalleen samaa mieltä kuin tuon vanhuksen tytär, että toivottavasti ennen omaa vanhuutta eutanasia on laillista. Olisi joku itseotettava pilleri, joka hoitaisi asian, ettei tarvitse lääkäreitä vaivata. Mitä elämää tuo tuollainen enää on? Ketä varten tuossa enää eletään?
Vaikka olen eutanasian kannalla, on tosi kolkko ajatus pohtia itsensä tappamista vain siksi että Suomen terveydenhuoltojärjestelmä ei pysty ihmisarvoista vanhuutta järjestämään. Monelle tuo voisi olla antoisaa elämänvaihetta vielä pitkään, mutta nykymeno vaikuttaa aivan kieroutuneelta ja sairaalta.
Vierailija kirjoitti:
Lakanoiden vaihtaminen ei kuulu sairaanhoitajien tehtäviin. Vanhus voi vaihtaa lakanansa ihan itse kun ei se niin vaikeaa ole.
Haista vi.... .
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ohjeistus kotihoitajilla on, jos kohteessa on jokin yllättävä, kiireellisesti hoidettava asia jonka vuoksi aika ylittyy? Miten tilanne ja aamun/päivän muut käynnit silloin hoidetaan? Kyllä näitä varmasti sattuu aika usein.
Sitten ne muut käynnit on myöhässä. Ja menetettyä aikaa yritetään kuroa kiinni nipistämällä aikaa niistä seuraavista käynneistä, mikä on väärin sekin.
Itse siivoan sotella. Ja joinain kiireisinä päivinä ei vain ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi. Osa jätetään tekemättä. Se vaan on fakta,jos haluan tauot pitää ja päästä ajallaan kotiin. Se on nykypäivää. Joinain päivinä voin verrata sairaalan siivoustasoa " hotelli siivoukseen". Mulla ei vain fysiikka ja kaksi kättä riitä. Vaikka valitetaan johdolle, että tarvitaan lisää työntekijöitä, ei oo eikä tuu. Sitten kun jää tekemättä,valittavat että pitää vain ehtiä. No kun ei ehdi.
"Minkälainen ohjeistus kotihoitajilla on, jos kohteessa on jokin yllättävä, kiireellisesti hoidettava asia jonka vuoksi aika ylittyy?"
Ymmärtääkseni voi tilata tarvittaessa ylimääräistä apuvoimaa auttamaan moisissa tilanteissa. Eihän kukaan ehdi kaikkia paskoja pestä varttintunnissa ja tehdä siinä samalla kymmentä muuta asiaa... Vai voiko?
Hoitaja kuitenkin on vartissa ilmeisesti pessyt ja kuivittanut asiakkaan, ehkä antanut lääkkeet ja aamupuuron. Aika hyvä suoritus siihen aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ohjeistus kotihoitajilla on, jos kohteessa on jokin yllättävä, kiireellisesti hoidettava asia jonka vuoksi aika ylittyy? Miten tilanne ja aamun/päivän muut käynnit silloin hoidetaan? Kyllä näitä varmasti sattuu aika usein.
Tätä minäkin ihmettelen. Uutisessa sanottiin että hoitajilla on ohjeena siivota ulostesotkut vaikka käyntiaika olisi jo loppunut, mulla millä ajalla se sitten tehdään?
Jos muutkin alkaisi toimia samalla tavalla. Onhan tuo tietenkin todella ikävää sille asiakkaalle, mutta jos se herättäisi jonkun tahon tuohon todellisuuteen? Naiset ovat niin kilttejä, eivät kapinoi työnsä puolesta.
Hoitaja oli varmaan joku ihan nuori. Ei vielä ymmärrä vastuutaan hoitajana. Jotkut oppii myös vasta kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pahaa tekee miten hallitus on pilannut Suomen. Lapioidaan vaan lisää rahaa yksityisille ja käsketään julkista terveydenhoitoa säästämään niin kyllä se siitä?
Eikö edellinen Marinin hallitus ollut tämän soteuudistuksen ja säästöjen liikkeelle pistäjä vai oliko sitä edellinen Sipilän hallitus?
Asiakasta ei jätetty makaamaan sinne, jutussa kerrottiin että on hyväkuntoinen ja pyörätuolilla liikkuu. Jos olisin omainen, olisin vähin äänin käynyt siivoamassa tuon sotkun ja kiittänyt hoitajaa kun oli ilmeisesti suihkutuolilla vienyt mummelin pesulle aamulla, vaikka 15 min ajan perusteella tuo on vain lääkkeenantokäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tismalleen samaa mieltä kuin tuon vanhuksen tytär, että toivottavasti ennen omaa vanhuutta eutanasia on laillista. Olisi joku itseotettava pilleri, joka hoitaisi asian, ettei tarvitse lääkäreitä vaivata. Mitä elämää tuo tuollainen enää on? Ketä varten tuossa enää eletään?
Vaikka olen eutanasian kannalla, on tosi kolkko ajatus pohtia itsensä tappamista vain siksi että Suomen terveydenhuoltojärjestelmä ei pysty ihmisarvoista vanhuutta järjestämään. Monelle tuo voisi olla antoisaa elämänvaihetta vielä pitkään, mutta nykymeno vaikuttaa aivan kieroutuneelta ja sairaalta.
No mutta jos todellisuus on tuota jatkossakin? En itse ainakaan jäisi enää odottamaan asian korjaantumista. Ja vaikka joku ehtisikin siivota ja pestä, niin jo se ajatuskin siitä, että pitäisi sinnitellä elämässä kiinni vielä siinäkin vaiheessa, kun paskoo vaippoihin, joita joku käy vaihtamassa, ei kyllä mun kriteerillä täytä antoisaa elämänvaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja oli varmaan joku ihan nuori. Ei vielä ymmärrä vastuutaan hoitajana. Jotkut oppii myös vasta kantapään kautta.
Ihan oikein teki. Toivottavasti nuorissa on vastavoimaa ja joskus tuokin ala muuttuu.
Ei mikään ihme maassa, jossa vihervasemmistoa kinnostaa enemmän Gaza kuin kotimaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshoidossa olevia vanhuksia ei enää keretä käyttämään tarpeilla wc:ssä, koska hoitajia on niin vähän. Laitetaan vaan vaipat, ja sanotaan, että tehkää niihin.
Tässä ei ole mitään uutta. Samasta aiheesta on ollut juttua jo kaksikymmentä vuotta sitten.
Mutta kun sosialistit nostivat 0,7 hoitajamitoituksen niin kaikki on kunnossa kuten kommunistisessa maailmassakin paperilla ok.
Ja Niva itse kokoomuksen jäsen - puolue, joka laittaa vanhustenhuollon resurssit kuntoon *TIRSK*
V*ttu mikä farssi
Vanhus oli pyörätuolissa, ei paskaisissa lakanoissa.