Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-uudistus toimii: kuvat paskaisista lakanoista, johon vanhus jätettiin makaamaan

Vierailija
05.02.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af52a25b-35e6-4b4c-89e6-58991950e224

"Pohjois-Savon hyvinvointialueen kotihoitaja jätti iisalmelaisen vanhuksen ulosteiset lakanat vaihtamatta lauantaiaamuna, koska hoitokäynnille varattu viidentoista minuutin aika tuli täyteen.

Pulaan jäänyt vanha nainen soitti paikalle tyttärensä Kirsi Nivan, joka siivosi jäljet. Ilmeisesti uusittu lääkitys oli saanut äidin vatsan sekaisin, Niva kertoo.

Minusta se ei hyvän hoidon periaatteita täytä, että jää tuommoinen sotku, jota ihminen ei itse pysty siivoamaan, Niva sanoo."

Kommentit (197)

Vierailija
181/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Turha jatkaa sun kanssa vänkäämistä sivutolkulla, kun ei mene perille. Hauskinta ja ironisinta tässä toki on se, kuinka puhut kanssaihmisistäsi niin rumasti vaikka pyrit antamaan itsestäsi niin empaattista ja ihmisläheistä kuvaa. Eipä näytä sullakaan olevan kova kiire auttaa näitä paskassaan makaavia vanhuspoloja, vaan täällä soitat suutasi edelleen."

Arvaappas mitä? Minulla ei täällä ole mitään velvollisuutta kaunistella ajatuksiani, vaikka se teihin omahyväisiin itse välittämistä teeskenteleviin "hoitajiin" sattuisikin,kuten totuudella on tapana tehdä. Minulla on niin paljon kokemusta siitä,millaisia ovat sotessa työskentelevät ihmiset ja siitä,kuinka kotihoidossa omainen jätetään heitteille ja sen johdosta hän kuolee ennenaikaisesti, että älä sinä tule minulle sanomaan,mitä mieltä minä saan olla "ammattilaisista" jotka eivät toimi velvoitteidensa tai lain mukaan, saati yleismaailmallisen inhimillisyyden tai moraalin. Ja miks

Jo ensimmäisen sanan kohdalla ymmärsin, että kirjoittaja on wt. ArvaaPPas 😏

Vierailija
182/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ai niin. Ei suomalainen mies pysty perhettään elättämään.

Näiden "kotirouvat" on Kelan työttömyysrahoilla eläviä. Samoin lapset saa tukea yhteiskunnalta, lapsilisät, vanhempainvapaat ja äitiysloman ja koulu tulee yhteisistä rahoista. Ei miesten rahat riitä!

Jatkaisin kokeilua mieluummin kuin palaisin 1940-luvun takapajuiseen touhuun. 

No ei pysty ei!

Julkinen sektori on niin täynnä tyhjää toimittavia hvetin tärkeitä akkoja, joten verotus 1,5 ihmisen tuloilla nousee progression takia pystysuoraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä termi tuo "kuivitus". Eläinten makuusijoja kuivitetaan, ei ihmisiä.

Suomessa ihmisiä dehumanisoidaan muutenkin ihan huolella, mallia Saksa 1933-1945. Tuokin lähäri koki varmaan saavansa käyttää suurtakin valtaa, kun pääsi toimimaan ihmisarvoa alentavalla tavalla.

Ehkä tämä soteuudistus paljastaa nyt kaikki alalla toimivat mätäpaiseet, voi olla että ala notkahtaa ihan kunnolla, mutta sadistit on saatava noista hommista pois, maksoi mitä maksoi.

Vierailija
184/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshoidossa olevia vanhuksia ei enää keretä käyttämään tarpeilla wc:ssä, koska hoitajia on niin vähän. Laitetaan vaan vaipat, ja sanotaan, että tehkää niihin.

Tässä ei ole mitään uutta. Samasta aiheesta on ollut juttua jo kaksikymmentä vuotta sitten.

Mutta kun sosialistit nostivat 0,7 hoitajamitoituksen niin kaikki on kunnossa kuten kommunistisessa maailmassakin paperilla ok.

Niin ja Kokoomus perui sen 0,7 noston ja tiputti lakisääteisen minimin takaisin 0,6. Haistakaa v***u kokoomus ja persut 🖕. Terveisin hoitoalan työntekijä

Hallitus höllensi myös ammattivaatimuksia, eli myös keittäjät ja laitoshuoltajat voidaa taas laskea mukaan henkilömitoitukseen. Mutta se nyt ei kuulu kotihoitoon.

Vierailija
185/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisessa lukee, että kotihoidon hoitaja käy aamuisin. Ei välttämättä ole kuin tuo yksi käynti vuorokaudessa.

Täällä siisvvaltaosan mielestä olisi oikein että tuo törky olisi ollut tuollaisenaan seuraavaan aamuun. 

Vierailija
186/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhä harvempi vanhus pääsee tulevaisuudessa ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaaksi."

https://yle.fi/a/74-20094862

Meiltä suljettiin juuri kokonainen hoivakoti sillä perusteella, että hoitoa tarvitsevien ikäihmisten määrä tulee tulevaisuudessa vähenemään. Kannattaa kuulemma jo ennakoida, ettei sitten ole turhia paikkoja! Tällaisena hetkenä, kun laitoshoidon tarvetta on koko ajan enemmän ja enemmän, ja sinne pääsee vasta kun alkaa olla jo myöhäistä. 

Täysin järjetöntä touhua, kun juuri nyt hoivapaikkojen tarve on suurimmillaan. Paikkoja pystyy helposti sulkemaan, jos meinaavat tyhjiksi jäädä. Tämä on soten aiheuttamaa pakkosäästöä. Ihmishengistä viis veisataan, kun raha puhuu.

Täytyy itsekin säästää tämän kolmion hinta tulevaisuutta varten. Tarkoitus on mennä ajassa vuosikymmeniä taaksepäin ja palata 33 neliön yksiöön asumaan, jossa mahtuu rollaattorilla ja pyörätuolilla kylppäriin ja suihkutilaan. Niin ja pitää olla tarpeeksi leveä ulko-ovi ja tilava hissi. 

Nyt kylläkin on huonoin mahdollinen aika myydä, joten odottelen muutaman vuoden ja sitten toimin ajoissa, kun vielä jaksaa muuttaa. Täytyy vain toivoa, ettei tule sairautta, joka vaatisi kyseisiä apuvälineitä. Niillä mahtuu nykyisessä tilavassa asunnossa kuljeskella, mutta vastike on liian suuri pienelle eläkkeelle, kun syödäkin pitäisi lääkkeiden ja lääkäreiden maksujen lisäksi.

Vierailija
187/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vaihtaminen ei kuulu sairaanhoitajien tehtäviin. Vanhus voi vaihtaa lakanansa ihan itse kun ei se niin vaikeaa ole.

Ei siellä sairaanhoitajat hommissa olekaan

Vierailija
188/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Turha jatkaa sun kanssa vänkäämistä sivutolkulla, kun ei mene perille. Hauskinta ja ironisinta tässä toki on se, kuinka puhut kanssaihmisistäsi niin rumasti vaikka pyrit antamaan itsestäsi niin empaattista ja ihmisläheistä kuvaa. Eipä näytä sullakaan olevan kova kiire auttaa näitä paskassaan makaavia vanhuspoloja, vaan täällä soitat suutasi edelleen."

Arvaappas mitä? Minulla ei täällä ole mitään velvollisuutta kaunistella ajatuksiani, vaikka se teihin omahyväisiin itse välittämistä teeskenteleviin "hoitajiin" sattuisikin,kuten totuudella on tapana tehdä. Minulla on niin paljon kokemusta siitä,millaisia ovat sotessa työskentelevät ihmiset ja siitä,kuinka kotihoidossa omainen jätetään heitteille ja sen johdosta hän kuolee ennenaikaisesti, että älä sinä tule minulle sanomaan,mitä mieltä minä saan olla "ammattilaisista" jotka eivät toimi velvoitteidensa tai lain mukaan, saati yleismaailmallisen inhimillisyyden tai moraalin. Ja miksikö en ole jo juossut auttamaan hädässä olevia? Koska valtio on tehnyt sen mahdottomaksi niille, jotka joutuvat elämään Kelan varassa-oliko tämä sinulle uusikin tieto? Tekisin tuollaistakin aidosti merkityksellistä hommaa ilmaiseksi, mutta valtio todellakin estää aivan kaiken ilmaistyön teon,tajuatko? Minulla ei ole mitään oikeutta tehdä tuntiakaan vapaaehtoistyötä,jos en tahdo karenssia ja kadulle asumaan. Miksikö olen työtön? No sitä voidaankin lähteä kyselemään sotesta ja muilta viranomaistahoilta, mikä pysyvän työkyvyttömyyteni aiheutti ja mikä taho estää eläkkeelle pääsyn lukuisista lausunnoista huolimatta. 

Kannattaisiko miettiä,josko vaikka kassahommat sopisivat sinun luonteellesi paremmin.

Sinä et varmaankaan kuulu siihen huutelijoiden joukkoon, joka on ajamassa kaikkia työttömiä kouluttautumaan lähihoitajiksi työttömän itsensä luonteenlaadusta riippumatta. "Jokainenhan pysyy vanhuksia hoitamaan" nämä toitottavat. Sitten vielä kehtaavat valittaa, jos hoitaja ei ehdi tehdä kaikkea vaadittua, kun aikataulut on laadittu liian tiukiksi. Nekin hoitajat, joiden luonteenlaadulle hoivatyö sopii, väsyvät, kun työtä ei ole mahdollista tehdä niin hyvin, kuin oma etiikka vaatisi.

Vierailija
189/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vaihtaminen ei kuulu sairaanhoitajien tehtäviin. Vanhus voi vaihtaa lakanansa ihan itse kun ei se niin vaikeaa ole.

Ei siellä sairaanhoitajat hommissa olekaan

Meillä sairaanhoitajat tekevät ihan samoja käyntejä kuin lähihoitajatkin. Ruoanlämmitystä, suihkutusta, lakanoidenvaihtoa. 

Vierailija
190/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa lukee, että kotihoidon hoitaja käy aamuisin. Ei välttämättä ole kuin tuo yksi käynti vuorokaudessa.

Täällä siisvvaltaosan mielestä olisi oikein että tuo törky olisi ollut tuollaisenaan seuraavaan aamuun. 

Jos hoitaja käy vain aamuisin, on tuon pyörätuolipotilaan oltava aika omatoiminen. Osaa siis käydä itse vessassakin. Vai meinaatko, että vaippa vaihdetaan vain kerran päivässä? Kai hän sitten pystyy edes sen lakanan laittamaan muovipussiin pois haisemasta ihan itsekin. Osasihan hän soittaa tyttärensäkin apuun.

Vierailija
191/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin sitä hoitajaa, joka tuon käynnin on käynyt ja saanut syyn niskoilleen. 

Vierailija
192/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja käy vain aamuisin, on tuon pyörätuolipotilaan oltava aika omatoiminen. Osaa siis käydä itse vessassakin. Vai meinaatko, että vaippa vaihdetaan vain kerran päivässä? Kai hän sitten pystyy edes sen lakanan laittamaan muovipussiin pois haisemasta ihan itsekin. Osasihan hän soittaa tyttärensäkin apuun.

Missään ei sanota, että hänellä olisi vaippa käytössä. Vatsa mennyt sekaisin, ilmeisesti lääkkeestä ja vahinko käynyt. Hänellä on suihkutuoli, joka usein jätetään jarrut lukittuina WC-istuimen päälle jotta liikuntarajoitteinen (tässä tapauksessa alaraaja-amputoitu) pystyy siihen siirtymään ja käymään tarpeillaan. Nyt se tuolikin oli ulosteessa.

Likaisen lakanan pois ottaminen pyörätuolista käsin ei ole niin simppeli homma kuin tietämättömistä vaikuttaa. Vähintä mitä hoitajan olisi pitänyt tehdä, olisi ollut ilmoittaa omaiselle eikä jättää vanhaa ihmistä pulaan kertomatta kenellekään.

Vierailija
193/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tietää oliko tuo vahinko lakanassa vasta hoitajan käynnin jälkeen? Äitini ei muista edes mitä sanoi tai teki 10 minuuttia sitten.

Vierailija
194/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietää oliko tuo vahinko lakanassa vasta hoitajan käynnin jälkeen? Äitini ei muista edes mitä sanoi tai teki 10 minuuttia sitten.

Tai onko hoitaja aamulla edes käynyt koko makuuhuoneessa? Sillä selvästikin tämä vanhus pääsee itse siirtymään pyörätuolin ja vuoteen välillä ja käymään itsenäisesti vessassa. Yksipuolinen kertomus jättää paljon aukkoja.

Joskus voi kiireessä kyllä oikeasti hoitajalta unohtua vessa siistimättä, jos takapuoli putsataan kunnolla loppuun vasta jo asiakkaan noustua seisomaan, ja sitten onkin housujen nostamisen jälkeen kiire avustaa hänet keittiöön tms. 

Vierailija
195/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1-2 minuutin jousto per asiakas johtaa käytännössä puolen tunnin - tunnin myöhästymisiin työpäivän loppupäästä, kun 15 minuutin aikana ei ehditä tehdä kuin aivan välttämättömät, pakolliset toimet. Siinä sitten lohdutat loppupään mummaa, että kaikilla muillakin oli paskaa sängyssä niin jouduit odottamaan?

Harvemmin näitä nyt kuitenkaan sattuu samassa vuorossa jokaiselle. Ja minuutin jousto venyisi tunniksi 60 asiakkaan kanssa, tokkopa heitä ihan niin montaa on.

Toisekseen, kun asiakkaalla onkin kaikki hyvin ja hommat hoidettu vaikka 10 minuutissa, niin yksikään hoitaja ei jää viettämään aikaa asiakkaan kanssa 5 minuutiksi, vaikka hän siitä maksaakin.

Lähes jokaisella kotihoidon asiakkaalla olisi jotain ekstrahoidettavaa. 

Juuri näin, ja se on joka kerta puntarointia, pohdintaa ja tasapainoilua, mitkä toimet on pakko hoitaa välittömästi ja mitkä voivat vastaavasti odottaa seuraavaan käyntiin, tai sitäkin myöhemmälle.

Paskiaiset lakanat ja suihkutuolin kuuluu hoitaa heti! En tajua näitä selittelijöitä, kyseessä on hygienia ja terveys. Ehkä loppuu nuo tekosyyt viimeistään sitten kun maksatte itse paskassanne.

Vierailija
196/197 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai onko hoitaja aamulla edes käynyt koko makuuhuoneessa? Sillä selvästikin tämä vanhus pääsee itse siirtymään pyörätuolin ja vuoteen välillä ja käymään itsenäisesti vessassa. Yksipuolinen kertomus jättää paljon aukkoja.

Joskus voi kiireessä kyllä oikeasti hoitajalta unohtua vessa siistimättä, jos takapuoli putsataan kunnolla loppuun vasta jo asiakkaan noustua seisomaan, ja sitten onkin housujen nostamisen jälkeen kiire avustaa hänet keittiöön tms. 

Oikeastaan kun tarkasti katsoo niin hänellehän onkin kasvanut amputoidun jalan tilalle uusi ja hän onkin täysin omatoiminen ja itse asiassa anteeksipyynnön vähintään velkaa hoitajalle kun oli tuolla tavalla sotkenut eikä siivonnut jälkiään. 

Vierailija
197/197 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan kun tarkasti katsoo niin hänellehän onkin kasvanut amputoidun jalan tilalle uusi ja hän onkin täysin omatoiminen ja itse asiassa anteeksipyynnön vähintään velkaa hoitajalle kun oli tuolla tavalla sotkenut eikä siivonnut jälkiään. 

Tämä ei ollut ajatukseni. Mietin vain, mikä voi aiheuttaa sen että koti jää tuon näköiseksi hoitajan käytyä.

Kyllä, joskus voi olla oikeasti niin kiire että on pakko lähteä, ja kokemattomampi kotihoidon hoitaja ei välttämättä oikeasti osaa toimia tilanteessa, jossa olisi paine olla jo seuraavassa ja sitä seuraavassa paikassa, ja tulee jotakin tällaista vastaan. Joku voi suunnitella tekevänsä myöhemmin ylimääräisen käynnin ja hoitavansa sotkun silloin. Kyllä, näitäkin tehdään.

Joku voi tietysti todella myös ajatella, että käyntiaika loppui eikä asia enää kuulu hänelle, mutta nämä yksilöt ovat uskoakseni todella harvassa ja saavat aina kuulla kunniansa myös työkavereilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä