Sote-uudistus toimii: kuvat paskaisista lakanoista, johon vanhus jätettiin makaamaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af52a25b-35e6-4b4c-89e6-58991950e224
"Pohjois-Savon hyvinvointialueen kotihoitaja jätti iisalmelaisen vanhuksen ulosteiset lakanat vaihtamatta lauantaiaamuna, koska hoitokäynnille varattu viidentoista minuutin aika tuli täyteen.
Pulaan jäänyt vanha nainen soitti paikalle tyttärensä Kirsi Nivan, joka siivosi jäljet. Ilmeisesti uusittu lääkitys oli saanut äidin vatsan sekaisin, Niva kertoo.
Minusta se ei hyvän hoidon periaatteita täytä, että jää tuommoinen sotku, jota ihminen ei itse pysty siivoamaan, Niva sanoo."
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja oli varmaan joku ihan nuori. Ei vielä ymmärrä vastuutaan hoitajana. Jotkut oppii myös vasta kantapään kautta.
Hoitaja ymmärsi vastuunsa siitä, että seuraavat asiakkaat saavat lääkkeensä, insuliininsa ja aamiaisensa ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja Niva itse kokoomuksen jäsen - puolue, joka laittaa vanhustenhuollon resurssit kuntoon *TIRSK*
V*ttu mikä farssi
No sehän sanoi tuossa, ettei arvosta puolueensa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshoidossa olevia vanhuksia ei enää keretä käyttämään tarpeilla wc:ssä, koska hoitajia on niin vähän. Laitetaan vaan vaipat, ja sanotaan, että tehkää niihin.
Potta?
Kiitetään Purraa tästäkin.
Sopii puolueen linjaan, etenkin nyt, kun heidän poliitikkoaan epäillään lääkevarkaudesta:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/23c0b1b6-f036-4aad-8e73-d70338d1b…
Ahne sukupolvi, joka hoidatti lapsensa lastenkodissa, vahuksensa vanhaikodissa, möi Suomen ulkomaisille sijoittajille ja matkusteli omilta vanhemmilta perityn omaisuuden.
No nyt lapset on kasvatettu siihen, että yhteiskunta hoitaa ja kuolevat sen seurauksena omaan paskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoan sotella. Ja joinain kiireisinä päivinä ei vain ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi. Osa jätetään tekemättä. Se vaan on fakta,jos haluan tauot pitää ja päästä ajallaan kotiin. Se on nykypäivää. Joinain päivinä voin verrata sairaalan siivoustasoa " hotelli siivoukseen". Mulla ei vain fysiikka ja kaksi kättä riitä. Vaikka valitetaan johdolle, että tarvitaan lisää työntekijöitä, ei oo eikä tuu. Sitten kun jää tekemättä,valittavat että pitää vain ehtiä. No kun ei ehdi.
Oletko vuodeosastolla? Siivous on siellä vasta prio 3. Ensisijaisesti vastaat potilasruokailusta, toissijaisesti puhtaista petipaikoista, siivous tehdään niin kuin aika riittää, jos riittää. Meillä on ihan virallisesti hotellisiivous viikonloppuisin, väkeä on vähennetty jo niin paljon. Tauot pidetään, muuten ei jaksa, minkä työnjohto tietää kyllä. Me vanhat lyhennetään ihan jaksamisen vuoksi työaikaa, koska voidaan, eivätkä nuoretkaan suostu enää täyttä tekemään. On tässä konkarilla uudelleenrukkaamista ajatusmaailmassa, mutta niillä aikanaan saaduilla aseptiikka- ja hygieniaopeilla ei tosiaan ole enää väliä, raha ratkaisee. Älähän riko itseäsi.
T sahu, 22 v alalla
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotihoidossa töissä, onneksi yksityisellä joten asiat vähän paremmin. Luultavasti silti jättäisin lakanan pesun päiväkäynnille jos sellainen on, koska aamut ovat kiireisimpiä kun asiakkaat odottavat yön jäljiltä lääkkeitä ja aamupalaa. Vielä kun tuossa oli kyse lauantaiaamusta, meillä on vähemmän hoitajia töissä ja siis enemmän asiakkaita aamussa. Ehkä kuitenkin nostaisin lakanan sivuun pesuhuoneeseen esimerkiksi.
Tajuaako kukaan, että ne siivoamattomat ulosteet kirvelevät ja polttavat takapuolen nahkaa. Kuka on niin sydämetön, että jättää ihmisarvoisen vanhuksen kärsimään ja odottamaan piiiitkiä tunteja seuraavaa käyntiä varten. Olen sairaalassa nähnyt, kun ammattilaiset vaihtavat aluslakanan parissa sekunnissa. Samalla voisi siivota vanhusparan. Läheskään kaikilla ei ole ketään, jota soittaa apuun!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja oli varmaan joku ihan nuori. Ei vielä ymmärrä vastuutaan hoitajana. Jotkut oppii myös vasta kantapään kautta.
Hoitaja ymmärsi vastuunsa siitä, että seuraavat asiakkaat saavat lääkkeensä, insuliininsa ja aamiaisensa ajallaan.
Joo, turha tästä on hoitajan syytä tehdä kun halusi ehkäistä lumipalloefektin syntymisen. Tuon kirjaimellisen shitshown palaute ja hoito kuuluu vain ja ainoastaan johdolle.
Kamalaa valitusta taas. Meillä on oikeitakin ongelmia kuten vankien 5 ruokalajin menun jälkiruokamousseissa on käytetty liivatetta.
Vierailija kirjoitti:
Ahne sukupolvi, joka hoidatti lapsensa lastenkodissa, vahuksensa vanhaikodissa, möi Suomen ulkomaisille sijoittajille ja matkusteli omilta vanhemmilta perityn omaisuuden.
No nyt lapset on kasvatettu siihen, että yhteiskunta hoitaa ja kuolevat sen seurauksena omaan paskaansa.
Ai nuo yli 80-vuotiaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotihoidossa töissä, onneksi yksityisellä joten asiat vähän paremmin. Luultavasti silti jättäisin lakanan pesun päiväkäynnille jos sellainen on, koska aamut ovat kiireisimpiä kun asiakkaat odottavat yön jäljiltä lääkkeitä ja aamupalaa. Vielä kun tuossa oli kyse lauantaiaamusta, meillä on vähemmän hoitajia töissä ja siis enemmän asiakkaita aamussa. Ehkä kuitenkin nostaisin lakanan sivuun pesuhuoneeseen esimerkiksi.
Tajuaako kukaan, että ne siivoamattomat ulosteet kirvelevät ja polttavat takapuolen nahkaa. Kuka on niin sydämetön, että jättää ihmisarvoisen vanhuksen kärsimään ja odottamaan piiiitkiä tunteja seuraavaa käyntiä varten. Olen sairaalassa nähnyt, kun ammattilaiset vaihtavat aluslakanan parissa sekunnissa. Samalla voisi siivota vanhusparan. Läheskään kaikilla ei ole ketään, jota soittaa apuun!!!
Ymmärrätkö, että kaikki muut työpäivän ihmisarvoiset vanhukset odottavat ruokailujaan, suihkujaan, lääkkeitään yhtä lailla? Ei tuossa ollut kuin huonoja ratkaisuja tehtävänä, ja hoitaja valitsi niistä vähiten huonon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitetään Purraa tästäkin.
Sopii puolueen linjaan, etenkin nyt, kun heidän poliitikkoaan epäillään lääkevarkaudesta:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/23c0b1b6-f036-4aad-8e73-d70338d1b…
Jari Nahkanen SDP,syytteessä lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön päätti päivänsä itsariin ajamalla rekkaa päin,Haapajärven kunnanjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ohjeistus kotihoitajilla on, jos kohteessa on jokin yllättävä, kiireellisesti hoidettava asia jonka vuoksi aika ylittyy? Miten tilanne ja aamun/päivän muut käynnit silloin hoidetaan? Kyllä näitä varmasti sattuu aika usein.
Tätä minäkin ihmettelen. Uutisessa sanottiin että hoitajilla on ohjeena siivota ulostesotkut vaikka käyntiaika olisi jo loppunut, mulla millä ajalla se sitten tehdään?
Tämäpä se. Ja kun tuoli on tuossa kunnossa, niin eihän hoitaja ole ehtinyt oikeasti pestä edes hoidettavaa puhtaaksi asti. Että vaikka ohjeistettaisiin jättämään sotkut siivoamatta, niin edes potilaan puhdistaminen poikkeavan vahingon jälkeen ei ole pikkujuttu. Olen itse siivonnut isäni jäljiltä paskaa hänestä, seiniltä ja kaikesta muusta mihin hän ehti koskea. Ei ollut ihan lyhyt hetki se.
Vierailija kirjoitti:
Olen tismalleen samaa mieltä kuin tuon vanhuksen tytär, että toivottavasti ennen omaa vanhuutta eutanasia on laillista. Olisi joku itseotettava pilleri, joka hoitaisi asian, ettei tarvitse lääkäreitä vaivata. Mitä elämää tuo tuollainen enää on? Ketä varten tuossa enää eletään?
Suomi-lampaiden tyypillinen reaktio: alistutaan kaikkeen. Keski-Euroopassa vastuuministeriä pommitettaisiin paskotuilla lakanoilla ja vaadittaisiin muutosta mielenosoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanhushan oli siivottu ja jäi odottamaan pyörätuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Jos paskoo lakanoihin eikä pysty enää itse niitä pesemään/vaihtamaan on big sleep -pillerin aika.
Näinhän teidän akkojen idoli Kaari Utrio sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus oli pesty, kuivitettu, siirretty pyörätuoliin, varmaan annettu myös lääkkeet ja aamupala. Ne likaiset lakanat siellä vuoteessa eivät kirvelleet ketään. Ja se seuraava asiakas saattoi hänkin odotella ripaskat pöksyissä myöhässä olevaa hoitajaa. Onnistutko itse yksin putsaamaan patjan ja vaihtamaan lakanan parissa sekunnissa?
Kunnia ja kiitos hoitajille! Melkoista paskahommaa nuo kotikäynnit. Itse toisinaan teen kotisiivouksia. Olen tosi herkkis ja yökkäilen herkästi. Kerran yhteen kohteeseen mennessä paikalta oli kotisairaanhoitaja pois lähdössä. Tokaisi minulle: "Olipa hyvä, kun tulit. Täällä on paskaa sängyssä ja lattioilla. En kerkiä niitä puhdistaa pois." Meinasin kääntyä ovella pois. Putsasin paskat, mut oksensin vessanpönttöön pari kertaa. Sinne meni aamukahvit ja voileipä. Yökkäilin vedet silmissä koko käynnin ajan. Kun ei pysty, niin ei pysty. Hoitajan hommiin musta ei olisi ikinä. Joten Kiitos hoitajat upeasta työstänne, joka on aliarvostettu, kuten kyllä on siivoustyökin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnia ja kiitos hoitajille! Melkoista paskahommaa nuo kotikäynnit. Itse toisinaan teen kotisiivouksia. Olen tosi herkkis ja yökkäilen herkästi. Kerran yhteen kohteeseen mennessä paikalta oli kotisairaanhoitaja pois lähdössä. Tokaisi minulle: "Olipa hyvä, kun tulit. Täällä on paskaa sängyssä ja lattioilla. En kerkiä niitä puhdistaa pois." Meinasin kääntyä ovella pois. Putsasin paskat, mut oksensin vessanpönttöön pari kertaa. Sinne meni aamukahvit ja voileipä. Yökkäilin vedet silmissä koko käynnin ajan. Kun ei pysty, niin ei pysty. Hoitajan hommiin musta ei olisi ikinä. Joten Kiitos hoitajat upeasta työstänne, joka on aliarvostettu, kuten kyllä on siivoustyökin.
Kiitos kaunis täältä myös siistijöille ja laitoshuoltajille <3 teette arvokasta työtä!