Tunnusluku unohtui kassalla - uusi kortti, uusi luku
Hävetti niin paljon. Totta kai annoin muiden mennä edelle ja lopulta muistin. Ei kai sitä lukua lapullekaan voi laittaa rahapussiin? Kassa neuvoi laittamaan vastaisuudessa puhelimen muistiin. Olisin tietty voinut käyttää vanhaa tunnuslukua, mutta nyt en.
Jos tallennan sen puhelimeen niin luultavasti unohdan, millä nimellä se tallensin. 😑
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en yritä. Olkoot. En jaksa selittää.
- ap
Minuakin rupesi kiinnostamaan mitä yrität kertoa tuolla lauseella. Voisitko ystävällisesti yrittää selittää tai se jää vaivaamaan minua. Tai kuka tahansa, kuka tuon ymmärsi.
Voin kertoa vaikka en ap olekaan. Ap oli saanut uuden kortin, jossa oli eri tunnusluku kuin vanhassa ja unohti tunnusluvun kassalla asioidessaan. Lopulta tämän tunnusluvun kuitenkin muisti. Vanhan tunnusluvun hän olisi muistanut heti, mutta tätä hän ei tietenkään voinut käyttää.
Olisi ap asian helpomminkin voinut kertoa, mutta kyllä tuosta helposti selvää sai.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voi unohtaa, jos sitä on käyttänyt iät ja ajat? Vai olitko juuri vaihtanut pankkia?
Joskus tulee vaan täysi oikosulku ja hetken päästä sen kuitenkin muistaa. Ei sille voi mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voi unohtaa, jos sitä on käyttänyt iät ja ajat? Vai olitko juuri vaihtanut pankkia?
Joskus tulee vaan täysi oikosulku ja hetken päästä sen kuitenkin muistaa. Ei sille voi mitään
Kyseessä oli uusi kortti ja uusi tunnusluku...
Sama kävi kerran. Pikku ostos ja olin ajatuksisani kun myyjä töräytti että joo voit maksaa tosi nopeasti. Aioin äkkiä naputella mutta samassa tajusin että täysi black out enkä muista sitä numeroa. Ankaraa miettimstä ja jono takana. Menin jonosta sivuun ja vedin happea ja noin minuutin päästä numero oli taas muistissa. Näitä aina kiireessä tulee.
Minulla on kortti vaihtunut vuosien aikana useasti, mutta tunnusluku on pysynyt aina samana.
Minulla unohtui kerran pitkän lähimaksukauden jälkeen. Sen jälkeen olen maksanut koodilla vähintään kerran kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Minuakin rupesi kiinnostamaan mitä yrität kertoa tuolla lauseella. Voisitko ystävällisesti yrittää selittää tai se jää vaivaamaan minua. Tai kuka tahansa, kuka tuon ymmärsi.
Voin kertoa vaikka en ap olekaan. Ap oli saanut uuden kortin, jossa oli eri tunnusluku kuin vanhassa ja unohti tunnusluvun kassalla asioidessaan. Lopulta tämän tunnusluvun kuitenkin muisti. Vanhan tunnusluvun hän olisi muistanut heti, mutta tätä hän ei tietenkään voinut käyttää.
Olisi ap asian helpomminkin voinut kertoa, mutta kyllä tuosta helposti selvää sai.
Kiitos!
Miten voi muka lopulta muistaa uuden kortin tunnusluvun jos sitä ei ole ennen käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tussilla ihan korttiin itseensä. Mutta laitoin numerot väärään järjestykseen. Jos kortti häviää, niin lähimaksulla muutenkin roistot pääsee maksamaan..
Metoo. Miks viirapäät alapeukuttaa?
Käytä Google paytä niin et tarvitse tunnuslukuja, sormenjälki riittää.
Joillakin pankeilla uuteen korttiin tulee sama luku kun entiseen.
Tunnusluvun voi naamioida jotenkin erimerkiksi puhelinnumeroksi. Siinä on monta numeroa, pitää vain muistaa, ovatko ne ensimmäiset, viimeiset, keskimmäisen vai ehkä takaperin. Toista tapaa jota voi käyttää vaikka kortissa. Siihen voi kirjoittaa kaksi numeroa, joista sen luvun muistaa. Esimerkiksi 7532 voi kirjoittaa 72, josta muistaa 7(-2=5) (5-2=3)2. Tämä tapa vaatii jonkunlaista laskutaitoa ja numeromuistia. Kukaan ulkopuolinen ei pysty päättelemään kahdesta numerosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, tuossahan otsikossa kuki UUSI KORTTI UUSI LUKU.
Opettele muistisääntö!
Mummon syntymän vuosiluku, äidin postinumero, isän työnumeron viisi viimeistä, vaimon kuppikoko oma syntymäpäivä jolloin olit ekaluokkalainen jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korttien pin-koodit puhelimessa naamioituna puhelin numeroksi kun välillä vaan tulee blackout !
Kuka tahansa pystyy helposti selvittämään, että niitä puhelinnumeroita ei ole olemassa. Vai olenko väärässä?
Minä olen myös naamioinut puhelinnumeroon, mutta olemassa olevaan numeroon. Jos siihen soittaa, sieltä vastataan. Testasin ja kun vastasivat, pyysin kohteliaasti anteeksi ja sanoin virheellisen numeron valinneeni. Toisaalta, jo pelkkä puhelimeni avaaminen tarvitsee tunnusluvun, 5 merkkiä, joten ei sitä ihan heti auki saa. Sormenjäkitunnistetta en käytä, koska jos olen vaikka tajuton, kuka tahansa voi avata puhelimeni painamalla mun sormenjäljen.
Lähimaksu on kätevä, ei tarvitse aina muistaa. Näitä salasanoja on niin paljon että välillä saa pohtia.
Pankkikortin kohdalla jos sattuu muistikatko tulemaan niin muistan ainakin näppäimistöllä näppäinten kohdat ja järjestyksen, se on piirtynyt aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sama kävi kerran. Pikku ostos ja olin ajatuksisani kun myyjä töräytti että joo voit maksaa tosi nopeasti. Aioin äkkiä naputella mutta samassa tajusin että täysi black out enkä muista sitä numeroa. Ankaraa miettimstä ja jono takana. Menin jonosta sivuun ja vedin happea ja noin minuutin päästä numero oli taas muistissa. Näitä aina kiireessä tulee.
Menit sivuun jonosta minutiiksi vetää happea ja koko kassalinja oli seis. Kaikki tyytyväisinä odottivat kunnes sait palautettua tunnusluvun mieleesi, eikä kukaan kiukutellut kun jono pysähtyi ja sun ostos odotti maksamista, kuulostaa kyllä ei perin suomalaiselta tavalta, jotka varsinkin kassajonossa käyttäytyvät kun ääliöt, kun menee muka liian hitaasti eteenpäin. Kassajonossa minuutti on ikuisuus suomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se tarkoittaa sitä, että olisin valinnut sen edellisen kortin tunnusluvun.
- ap
Siis yritätkö kertoa tuolla lainaamallani lauseella, että olisit voinut syöttää vanhan korttisi tunnusluvun, mutta nyt et voinut koska sinulla oli uusi kortti?
- ap
Sinun on pakko olla trolli. Tai sitten vaan niin käsittämättömän huono kirjoittamaan. Trollina olet kyllä hyvä.
Jaa-a. Trollipa hyvinkin. 55-vuotias trolli. Näillä kymmenillä keksisin jotain parempaa. 😏
- ap
55-vuotias ei ole voinut olla peruskoulussa v.1972. Nyt matikkapääsi ei toiminut.
Eikö sen voi vaihtaa nykyisin ihan ilmaiseksi? Omaan vakkari pin-koodiin.
Vierailija kirjoitti:
Opettele muistisääntö!
Mummon syntymän vuosiluku, äidin postinumero, isän työnumeron viisi viimeistä, vaimon kuppikoko oma syntymäpäivä jolloin olit ekaluokkalainen jne jne
No mitä vikaa on muistisäännössä höh!
Minulla toimii kuvasymbolien assosioiminen numeroihin. Ykkönen on banaani, kasi on perse jne.
Näin on helppo muistaa pitkiäkin lukuja kun niistä muodostuu tarina.