Mä en jaksa ikääntyviä vanhempia
Äänestävät kokoomusta vaikka eivät ole rikkaita. Tietty on omakotitalo ja vähän omaisuutta mutta perus duunareita ja eläkkeellä. Itse oon työkyvyttömyyseläkkeellä. Puhuvat pahaa työttömistä ettei suomalaiset ota työtä vastaan ja siksi on työttömiä. Heidän tietonsa on iltalehdistä.
Kommentit (57)
Vai ikääntyviä sitä nyt ollaankin... työuraa jäljellä 819 vrk ensimmäiseen mahdolliseen eläköitymiseen :) saapa nähdä mitä sitten tekisi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nomuttahei kuulkaas. Ei ne vanhemmat suinkaan ole mitään piika- ja renkiaikoja eläneet, vaan aikoja, jolloin Suomeen luotiin peruskoulu, terveyskeskukset ja kunnallinen päivähoito. He äänestävät kokoomusta, koska ovat täysin, totaalisen neuvottomia nykymenon edessä, jossa maa on kaulaansa myöten veloissa ja kaikki hallintorakenteet murroksessa ja vanhuksia syytetään kaikesta. Mitä tekee jälkipolvi, maan nouseva nuoriso? Ahdistuu, vaihtaa sukupuolta, pelkää sairaalloisesti kuulevansa suvivirttä, syö maailmalta lentoteitse rahdattua vegaanista ruokaa ja syyttää kaikesta lapsellisesti vanhempiaan. Sen sijaan, että yrittäisi, aikuistuisi, karaistuisi, ottaisi vastuun heikommistaan ja alkaisi tehdä itsensä, läheistensä ja maansa eteen jotain. Olisi avain muutokseen, toivoon ja kasvuun.
Olen oikeastaan varmaan liian vanha tähän keskusteluun, mutta olen elämässäni saanut vahvistusta pessimismille. Jos ja kun olen suhtautunut johonkin asiaan positiivisesti, niin se on yleensä tuonut pettymyksen ja hankaluuksia tai huolia. Asiat, joilta en odota mitään tai joihin suhtaudun epäillen, ovat voineet tuoda myönteisiä yllätyksiä.
Tietysti kannattaa välillä yrittää jotain ja katsoa, johtaako se mihinkään. Ja onko se, mihin päätyy, sitä, mikä itselle sopii ja mitä oikeasti haluaa.
Kukaan ei ole niin porvari, kuin suomalainen köyhistä oloista tuleva eläkeläinen. Ollaan niin niin kokoomuslaista kun oma eläke on suurempi käymättä mitään kouluja kuin omien lasten palkka, että. Traagista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt " ikääntyvät" tokko ovat tehneet metsätöitä tai olleet piikoina. Kyllä niitä töitä tehneet ovat jo vanhuksia, moottorisahamiehet ovat erikoismiehiä vaativissa kohteissa nykyisin kun motot tekevät metsätyöt
Mitä ajattelet "ikääntyvän" tarkoittavan? Kyllä mä puhun 70-vuotiaista ikääntyvinä.
Olen syntynyt 1950 mutta ei minun lapsuudessani/nuoruudessa ollut kylläkään mitään piikoja/renkejä eikä mitään hitaita tukkilaisia. Moottorisahat olivat jo silloin ja olen maatalosta kotoisin jossa ei yhtään piikaa ja renkiä ollut paitis isoisän (synt. 1900) kertomuksissa.
Heidän nuoruudessa oli nälkä vielä erittäin hyvä työllistäjä.
Vierailija kirjoitti:
Nomuttahei kuulkaas. Ei ne vanhemmat suinkaan ole mitään piika- ja renkiaikoja eläneet, vaan aikoja, jolloin Suomeen luotiin peruskoulu, terveyskeskukset ja kunnallinen päivähoito. He äänestävät kokoomusta, koska ovat täysin, totaalisen neuvottomia nykymenon edessä, jossa maa on kaulaansa myöten veloissa ja kaikki hallintorakenteet murroksessa ja vanhuksia syytetään kaikesta. Mitä tekee jälkipolvi, maan nouseva nuoriso? Ahdistuu, vaihtaa sukupuolta, pelkää sairaalloisesti kuulevansa suvivirttä, syö maailmalta lentoteitse rahdattua vegaanista ruokaa ja syyttää kaikesta lapsellisesti vanhempiaan. Sen sijaan, että yrittäisi, aikuistuisi, karaistuisi, ottaisi vastuun heikommistaan ja alkaisi tehdä itsensä, läheistensä ja maansa eteen jotain. Olisi avain muutokseen, toivoon ja kasvuun.
Tätä kommenttia arvostan, olen samaa mieltä ihan kaikesta mitä kirjoitat!
Ai että pännii tämä nykynuorten valitusvirsi ihan joka asiasta.
Joo, olen varmasti ikääntyvä, kohta 65-v. En muista, että koskaan aiemmin olisi moista valitusta ja muiden syyttelyä koskaan kuultu. Minun ikäiseni ovat eläneet 1990-luvun taantuman ja sitä seuranneen laman, jonka seurauksena valtava joukko suomalaisia ylivelkaantui pahasti, viimeiset ovat selvinneet velkavankeudestaan vasta 2020. Pankit nostivat korkoja jopa 18,9 prosenttiin, ja konkurssien määrä pysyi tavanomaista suurempana aina vuoteen 1997 asti. Lainojen vakuutena olleiden asuntojen arvot laskivat noin puolella. Työttömiä oli jopa 16%!
Että repikää siitä ja lopettakaa valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt " ikääntyvät" tokko ovat tehneet metsätöitä tai olleet piikoina. Kyllä niitä töitä tehneet ovat jo vanhuksia, moottorisahamiehet ovat erikoismiehiä vaativissa kohteissa nykyisin kun motot tekevät metsätyöt
Mitä ajattelet "ikääntyvän" tarkoittavan? Kyllä mä puhun 70-vuotiaista ikääntyvinä.
Eipä 70-vuotiaatkaan enää ole missään piikomassa olleet. Mutta siihen aikaan kyllä päästiin aina töihin ja todella myös heikkolahjaisemmat löysivät jonkun yksinkertaisen työn. Maailma on muuttunut niistä ajoista paljon enemmän kuin moni ikääntyvistä tajuaakaan.
Niin löydettiin kun mentiin Ruotsiin töihin. 1960-luvulla meni noin 500 000 suomalaista Ruotsiin kun ei kotomaassa ollut töitä. Itse lähdin kauemmas ja olen edelleenkin sillä tiellä vuodesta 1971. Olen 74 v. Aivoissani ei ole mitään vikaa ja tajuan varsin hyvin tämän nykyisen menon, jossa ei edes haeta töitä kuin kodista kulman takaa ettei matkoihin kulu aikaa ja toiselle paikkakunnalle ei nyt ainakaan voi mennä saatikka ulkomaille. Valitetaan tietty päivät pitkät sieltä sohvalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mitään "makaavaa vaurautta" kellään ole. Makaavaa nuorisoa kyllä näkee kumminkin.
On kyllä, paljonkin. Makaa usein esim. neliöissä
Tarkoita varmaan niitä isoja ja pienempiäkin autioituneita taloja ties missä koko Suomen alueella. Niitä ei osteta ja siellä makaavat ja lahoavat itsekseen. Neliöitä löytyy todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole niin porvari, kuin suomalainen köyhistä oloista tuleva eläkeläinen. Ollaan niin niin kokoomuslaista kun oma eläke on suurempi käymättä mitään kouluja kuin omien lasten palkka, että. Traagista.
Joo, kansakoulun käyneenä eläkkeeni leskeneläkken kanssa 2074 euroa brutto kuukaudessa.
Lapsistani ei yksikään ole alle 5000 euroa kuussa töissä.
Minun vanhempani olivat myös duunareita ja me lapset kouluttauduimme hyvin (lääkäri, hammaslääkäri ja ekonomi sekä juristi). Neuvoimme ikääntyville vanhemmillemme äänestämään aina kokoomusta ja niin he tekivätkin. Äänestämme aina kokoomusta koko porukka edelleenkin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kansakoulun käyneenä eläkkeeni leskeneläkken kanssa 2074 euroa brutto kuukaudessa.
Lapsistani ei yksikään ole alle 5000 euroa kuussa töissä.
Niin ja ennemmin äänestäisin kokoomusta, ne on sentään järjissään, kuin vouhottavia persuja.
Minä rakastan 41 syntynyttä isääni ja 49 syntynyttä tätiäni. Muita ei valitettavasti ole enää tuosta polvesta jäljellä. Ja olen 77. En tunnista mitään mitä täällä kirjoitellaan heidän ikäluokasta, omat sukulaiseni ovat olleet fiksuja, filmaattisia, empaattisia ja ennen kaikkea avuliaita ja anteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70 v, enpä ole piikomaan ehtinyt. Toimistotöitä tein 43 v, otin mm. tietokoneen ja erilaiset ohjelmat käyttöön ilman koulutusta työn ohessa, kun oli pakko. Tietokoneet tuotiin työpöydälle ja siitä se lähti. Koulutusta ei annettu ja opiskeluaikoina oli vain hämärä aavistus mitä tietojenkäsittely eli ATK tulee olemaan. Hyvin meni, aina selvittiin ja aina uusi ohjelma otettiin käyttöön. Nyt on helppoa, hoituu kaikki asiat, ostoksista alkaen, netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1950 mutta ei minun lapsuudessani/nuoruudessa ollut kylläkään mitään piikoja/renkejä eikä mitään hitaita tukkilaisia. Moottorisahat olivat jo silloin ja olen maatalosta kotoisin jossa ei yhtään piikaa ja renkiä ollut paitis isoisän (synt. 1900) kertomuksissa.
Nämä nykynuoret ovat typeryksiä, ei toki kaikki, mutta täällä lorvailevat ainakin. Historiasta eivät käsitä yhtään mitään, eikä kyllä mistään muustakaan. Hirvittää katsoa vaikkapa kotikaupunkini johtavien viranhaltijoiden tekstejä, ei minkäänlaista käsitystä oikeinkirjoituksesta, kieliopista eikä oikein mistään muustakaan. Päivämäärätkin merkitään miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan 41 syntynyttä isääni ja 49 syntynyttä tätiäni. Muita ei valitettavasti ole enää tuosta polvesta jäljellä. Ja olen 77. En tunnista mitään mitä täällä kirjoitellaan heidän ikäluokasta, omat sukulaiseni ovat olleet fiksuja, filmaattisia, empaattisia ja ennen kaikkea avuliaita ja anteliaita.
Sulle kai tuli joku kirj. Virhe. Ei kai -41 syntyneellä voi olla 77-vuotiasta lasta? Syntynyt 1948?
Toivottavasti keskustelun avaaja ymmärtää sitten edes itseään, kun hän aikanaan aikuistuu ja huomaa vanhenevansa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle kai tuli joku kirj. Virhe. Ei kai -41 syntyneellä voi olla 77-vuotiasta lasta? Syntynyt 1948?
Olen siis.vuosimallia 1977, pahoittelut epäselvästä viestistä.
Häpeävät kuollakseen vihervassarieukkoa, jota heidän lapsekseen kutsutaan.
No sitten voi opetella itse. Kirjastoon, youtuupiin, kurssille, affirmaatioita kuuntelemaan. Päässä ei ole pakko soittaa mitään ikävän mummon muistolevyä, vaan niitä muistoja voi luoda uusiakin. Eivät nuo slushissa ja muissa menestys-startup-pöhinöissä sekoilevat ja rahaa takovat ihmiset varaudu pahimpaan vaan parhaimpaan. Sitä saa mitä tilaa. Jos varaudut onnettomuuteen, tilaat onnettomuutta :)