Vaihdevuodet ja lihasoireet, kokemuksia?
Minkälaisia nivel- ja lihasoireita vaihdevuodet ovat aiheuttaneet?
Itsellä ilmaantunut nivelissä ympäri kehoa vaihtelevia kiputuntemuksia ja lihaksissa kipuja ja nykäyksiä. Ikää 45v ja kuukautiset olleet pois pian 4kk.
Kommentit (41)
Jäikö kuukautiset pois ihan tosta vaan?
Ei jääneet pois yhtäkkiä. Heittelyä oli jo aiemmin kierrossa. Yöhikoilua ollut satunnaisesti jo muutamia vuosia.
Lapsi sairastui syöpään loppusyksystä ja sen jälkeen ei kuukautisia ole ollut. Ensin ajattelin että stressin vuoksi jäi pois. Nyt ilmaantuneet nivelkivut ja lihasnykäykset. En enää tiedä mikä johtuu mistäkin.
No, lonkkaa välillä juilii, ja askelkyykyissä toista polvea. Meno on selvästi jäykempää kuin ennen. Mutta liittynee ikään enemmän kuin vaihdevuosiin, jos näitä nyt voi erottaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ollut mitään tuollaista. Kaikki kolotukset ja säryt mitä on, on vanhempaa perua eikä niitäkään paljon ole.
Vaihdevuodet on vaikuttaneet vain nukkumiseen ja hikoilemiseen.
Niin toisilla on vähemmän oireita, sama kuukautisten kanssa, tosin en tiedä onko näillä vaikutusta keskenään. Itselläni oli runsaat ja kivuliaat vuodot. Ja vaihdevuodet jo, ikää 40v, on tullut painoa, väsyttää jatkuvasti, nivelet on kipeät, särkee pitkiä lihaksia käsissä ja jaloissa, hikoilen paljon, lähes aina on kuuma (ulkonakin), mieliala oireita vaihtelevasti.....
Minulla tuli rytinällä noin 46 v oireet: en olisi jaksanut kantaa kauppatavaroita, aamuisin könkötin vessaan kuin vanha mummo, varsinkin aamuisin jalkapohjat kipeät, öisin saattoi sattua lantioon, polven ja nilkan nivelet löysiä. Ajattelin, onko nivelreuma tai plantaarifaskiitti.
Hormonit löystytti ne sillä estrolääkityksen jälkeen kivut hävisi! Jalkapohjat eivät sen koommin ole olleet kipeät. Hae siis estrogeeniä!
Vierailija kirjoitti:
Ei jääneet pois yhtäkkiä. Heittelyä oli jo aiemmin kierrossa. Yöhikoilua ollut satunnaisesti jo muutamia vuosia.
Lapsi sairastui syöpään loppusyksystä ja sen jälkeen ei kuukautisia ole ollut. Ensin ajattelin että stressin vuoksi jäi pois. Nyt ilmaantuneet nivelkivut ja lihasnykäykset. En enää tiedä mikä johtuu mistäkin.
Kauhean raskas tilanne, toivottavasti lapsen hoidot tehoavat hyvin Stressi voi vaikuttaa munasarjojen toimintaan. Kannattaisiko jutella gynen kanssa? Itse aloitin pari viikkoa sitten estrogeenin ihon kautta, kun kuukautiset olleet kohta 6 kk pois. Kyllä se on ihmeellinen aine, auttaa moneen oireeseen. Ystävä alkoi käyttää hankalan avioeron stressatessa, estrogeeni parantaa stressin sietoa. Eihän se kaikille sovi, mutta jos sopii, niin olisi joku apu kumminkin.
Muutaman vuoden nukkuminen on ollut huonoa. Yhä useammin herään muutaman tunnin nukkumisen jälkeen ja olen hereillä muutaman tunnin tai koko loppuyön. Ja olo sen mukainen eli huono. Sain nyt hormonilaastarit ja aloitan niiden käytön tuossa viikonlopun aikana. Saas nähdä auttavatko ne tähän ongelmaan. Alan olla jo väsynyt ja kyllästynyt tähän vetelään ja vähäenergiseen oloon. Olen ollut lähinnä kotona viimeiset 3 vuotta kun mikään ei ole kiinnostanut eikä oikein mitään ylimääräistä ole jaksanut.
Aikaisemmin oli ennen kuukautisia aina kauheat jalkakivut. Ei mikään tietty kohta jalassa, vaan koko jalat. Ihankuin olisi kävellyt 100 km päivän aikana. Sitten loppui kuukautiset noin vuosi sitten ja nyt on vähän väliä jalat tosi kipeet. Ei oikeastaan muita vv oireita, ehkä nukkunut vähän huonommin kuin ennen.
lääkäri määräsi vagifemiä leikkaukseen jälkeen (kystoseele) jonka pitäisi vaikuttaa vaan paikallisesti, mutta vagifem kuurin aikana jalkakivut oli huomattavasti pienemmät. Ehkä se on haettava hormonikorvaushoitoa. Pelottaa rintasyöpä.
Mulla on käsien nivelien kanssa ongelmia. Peukalon tyvi nivel juilii ja särkee, toisinaan herään öisin niihin kipuihin. Pikkurillit toimii milloin toimii yms.
Mulla todettiin pari vuotta sitten reuma niissä, vaikka mä epäilen pahasti edelleen koko diagnoosia. Etenkin mitä enemmän näitä vaihdevuosijuttuja lukee.
Jalkapohjissa on alkanut juilimaan ja kramppaamaan öisin tässä parin viikon sisään.
vuoden edelleen kuin seula kolmatta vuotta. sain sitä happoa rauhottamaan vuotoja, ettei ole enää desin verihyytelöitä. Mutta öisin käytän yhä tenahousuvaippoja varmuudeksi.
N53 sais jo loppu siintämään mä olen aika loppu tätä showta. Olisko nyt kestänyt viitisen vuotta kaikkiaan.
Miten tuo estrogeenilisän hakeminen tapahtuu ja paljon ne maksaa. Onko samalla joku sisätutkimus tai ultra?
Vaihdevuosioireet sopii omaan ikään (50+). En ole koskaan nukkunut aikuisena hyvin (kolme lasta), mutta huonosti nukkuminen oli vähän aikaa pois. Nyt nukun pinnallisesti ja pienestäkin heräten. Aiheuttaa aamun/päiväajan väsymystä. Jalat jotenkin muuttuneet ylösnoustessa randomisti "keitetyksi spaghetiksi". Tosin tuon takia menen jossain vaiheessa lääkäriin, jos se onkin jotain muuta. Nukkumaan mentyä usein suonenvetoa jalkapohjissa ennen nukahtamista (ei ole ollut koskaan aikaisemmin). Aloin syömään B12-vitamiinia äskettäin (kuulemma "hermoston hyväksi").
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo estrogeenilisän hakeminen tapahtuu ja paljon ne maksaa. Onko samalla joku sisätutkimus tai ultra?
Heh, no meikäläisellä ihan puhelimitse terveyskeskuksesta. Kertaakaan en ole tämän(kään) asian tiimoilta lääkäriä nähnyt henkilökohtaisesti. Labroja määräsi samalla sekä verenpaineen kotiseurantaa, näitä tuloksia sitten soiteltiin uudelleen jonkin ajan kuluttua. Edesvastuutonta on touhu nykyään. Että soittele sinne vaan ja kerro vv-oireistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosioireet sopii omaan ikään (50+). En ole koskaan nukkunut aikuisena hyvin (kolme lasta), mutta huonosti nukkuminen oli vähän aikaa pois. Nyt nukun pinnallisesti ja pienestäkin heräten. Aiheuttaa aamun/päiväajan väsymystä. Jalat jotenkin muuttuneet ylösnoustessa randomisti "keitetyksi spaghetiksi". Tosin tuon takia menen jossain vaiheessa lääkäriin, jos se onkin jotain muuta. Nukkumaan mentyä usein suonenvetoa jalkapohjissa ennen nukahtamista (ei ole ollut koskaan aikaisemmin). Aloin syömään B12-vitamiinia äskettäin (kuulemma "hermoston hyväksi").
Suonenvedot viittaa suolan puutteeseen, siihen auttaa iltamagnesium. Se rentouttaa myös lihaksia ja sydäntä, joka on lihas. Ashwagandhaa (ksm66) kannattaa kokeilla myös, se on tutkitusti palautumista edistävä aine.
Ottaisin hormonikorvauksen, mutta on tulppariskiä jacsyöpäriskiä, niin noilla olen saanut nukuttua ja palautuminen liikunnan jälkeen on nopeampaa.
On!! Nytkin kun makoilen särkee ranteita ,nilkkoja sekä varpaita ja sormia vähän väliä vihlaisee sekä samalla kuuma tunne siis polttava vihlaisu kyseisissä paikoissa. Muutoinkin lihakset kipeinä.
Pilvia sätkee vain kun pitää kiivetä portqissa tai nousta kyykystä ylös tai istuesta nousta ylös seisomaan. Meinaa välillä ettei millää pääse ylös.
Olen huomannut että raaka viinimarhamehu auttaa. Join sitä shottina eli ei sokeria mehussa,mehu-maihqlla keitettyä. Nyt sekä viinimarjat että mehu loppuneet ja kivut pahentumeet huomattavasti. Puolukkaa syön puurossakin kun ei oo muita marjoja enää. Puolukat ei auta särkyyn ja niitä en voi niin paljoa syödäkkään kun menee maha röpötille.
Suomalainen tykkää valittaa vaivoistaan muttei halua hakea niihin apua! Liikunta, ylipainoa alas ja gynelle aika. Estrogeeni oikeasti auttaa nivel- ym. vaivoihin. Estroggenin avulla yöuni paranee ja elämä on taas hallinnassa. Mutta onko kivempi kun saa valittaa?
Nyttemmin tutkittaisiin rannekanavan ahtaumaa. Kädet puuttuu joka yö ja sormia pistelee. Oikea käsi olkavarresta kuin saanut influenssan yhteydessä jonkun kiputilan. Nuo pohkeet turpoovat/ kummallinen värisävykin jaloissa välillä, kuin olisi laskimotukosta. Kuumat aallot ja hermo kireällä kuin 15v. Teininä. Ja sitten taas itkettää. Enkä edes pääse välillä kauppaan kun olen niin silmät turvoksissa. ( Matkalla itkenyt ja ilman sen suurempaa syytä, provosoidun herkemmin kuin ennen. Kaiken kaikkiaan kamala olo. Minulla määrätty psyykelääke, nukahtamislääke ja lääke paniikkikohtauksiin. Lääkärin mukaan en saisi tehdä töitä, en opiskella koska on vaikea asteinen masennus ja paniikkihäiriö ja traumaperäinen ahdistus. Silti kun hain sairauslomaa minulle ilmoitettiin että ei muuta kun töihin. Teet vain vähemmän. Nyttemmin huomaan ettei lääkkeistä ole mitään vastetta mielialaan kuin oli ennen..eli älkää kuunnelko lääkäriä. Saattaa olla että syötte aivan turhaan niitä pillereitä. Menossa yksityiselle tästä, perusterveydenhuolto on nyt nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle tulee kaikkea mahdollista ja mies se vaan porskuttaa kuin ennenkin.
Joo te olette tosi hyödyttömiä koko elämänne ajan. Toista se on meillä kun keho on tehnytkin jotain ja luovuttanut itsestään ravinteita uuden elämän luomiseen. Jo vastasyntyneellä tytöllä on suurin osa munasoluista kuollut. Me tehdään kuolemaa aktiivisesti koko elämämme ajan ja hupenemme pois.
Eihän nykynaiset juurikaan "luovuta ravinteita uuden elämän luomiseen". Terv. Nainen 50+
Voi mennä ohi. Mutta sitten vetää muualta vähän.
Mitta en anna periksi. Liikun kunnes tulee totaalinen stoppi. Keppikin on ollut apuna välillä.