Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodissa ollaan ärsyyntyneitä jos lapsi on poissa?

Vierailija
03.02.2025 |

Kertokaa päiväkodin hoitajat, mikä siinä on huono juttu jos 1-2 päivää aikaisemmin ilmoitetaan että lapsi on päivän poissa hoidosta? Olen saanut outoa palautetta päiväkodilta tästä. Pystyn tosi joustavasti vaikuttamaan omaan työhöni ja suht usein on mahdollista pitää keskellä viikkoa vapaata niin että lapsi saa olla kanssani kotona. Vastaavasti teen usein viikonloppuisin töitä, jolloin lapsi saa olla isänsä kanssa. Aina en kuitenkaan tarkalleen tiedä milloin vapaan voin pitää, ja siksi varaan hoitoajat kun ne viikkoa etukäteen pitää varata. Myöskään varaamani hoitoajat ei ole mitään "hankalia" missä henkilökunnan pitäisi tehdä mitään erityisiä työvuorojärjestelyjä, vaan 8-15 välillä milloin luultavasti henkilökuntaa on eniten paikalla. Luulisi että päiväkodissa ollaan lähinnä iloisia kun joku on poissa? Minulta on tivattu tosi kummalliseen sävyyn poissaoloista että onko sairaana vai mikä homma? 

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsen päikyn ruoka ja täti-ihmisten palkat eivät maksa yhtään enempää, vaikka lapsi jäisikin kotiin vanhemman nopealla aikataululla saadun vapaapäivän viettoon.

Vanhemmat vieläpä maksavat siitäkin hoitopäivästä, vaikka lapsi ei ole kuormittamassa - ja usein itsekin kuormittumassa- siellä päikyssä.

Mielenkiinnosta kysyn, ei siis vittuilua, vaan ihan oikeasti, mitkä alat ovat tuollaisia joissa ei pysty yhtään suunnittelemaan työviikkoja? Tuleeko jokainen työpäivä tai vapaapäivä ihan yllätyksenä? Jos tällaista on paljonkin, luulisi olevan työntekijälle aika kuormittavaa, ja tässä voisi olla paremman työsuunnittelun paikka. 

Olen AMK:ssa opettajana. On tilanteita, joissa etukäteen sovitut palaverit tai koulutus ei toteudu, joten voin pitää "ylimääräistä vapaata", käytännössä olen sitoutunut tiettyyn tuntimäärään ja voin itse tietyissä rajoissa omat aikatauluni määrittää. Toki olen oppinut, että lapselle parempi olla hoidossa ja äiti voi mennä vaikka kuntosalille, jotta päivähoidossa ei synny ongelmia hoitajien tuijotellessa yksinään seiniä.

Minäkin taidan jatkossa mennä kuntosalille ja kynsihuoltoon "ylimääräisenä vapaapäivänäni", jotta kunnalta ei vahingossakaan mene hukkaan lapsen ruokaan käytetyt kalliit rahat. 

Vierailija
162/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä päiväkodin työntekijänä ihmettelen negatiivista reagointia poissaoloihin ja myös kommentteja täällä. Meillä ainakaan ei ole mitään väliä, jos samalla viikolla tai vaikka samana aamuna ilmoitetaan vapaapäivästä. Ilahduttaa vain, kun lapsi saa vapaata ja ryhmässä on helpompaa, kun lapsia on vähemmän. Yhden lapsen läsnäolo ei kovin paljoa ruoan menekkiin vaikuta. Biojätteeseen se voi mennä, vaikka lapsi olisi paikallakin. Ei kaikille lapsille aina ruoka maistu.

Kannattaa ottaa asia puheeksi ryhmän henkilökunnan kanssa. Jos tästä ei ole apua, keskustele johtajan kanssa. 

Entä jos se valittava henkilö on itse johtaja? Kunnalle valitusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisia lisäkuluja/ mieliharmia aiheuttavia tilanteita: aamulla sairaana hoitaja ja tilalle palkataan varahoitaja. Aamun aikana kuitenkin 7 lasta päiväkodista ilmoittaa olevansa poissa. Päiväkoti maksaa siis vakkarin sairaslomapäivän ja sijaisen palkan. Kun noin käy tarpeeksi usein, ei johtaja enää tilaa sijaisia, vaan vakkarit tekevät töitä vajaamiehityksellä, jollei riittävästi lapsia olekaan paikalla. Toinen skenaario on se, että vakkari siirretään jostain toisesta ryhmästä tähän ryhmään turhaan jos lapset ovatkin poissa. Se taas sekoittaa jokaisen ryhmän paketin kun ennalta tehtyjä suunniteltuja tuokioita ei voikaan pitää kun se suunnittelija on toisessa ryhmässä. Tai oli sovittu palaverin pitämisestä nukkariaikaan ja se täytyykin siirtää toiseen päivään jne.

Loma-aikoina on työntekijä ihan kivaa joo, aina on reilusti lapsia poissa hoidosta ja hyvä miehitys. Tämä vaan ta

Mä olen toiminut myös lastensuojelussa ja siellä ei ole ikinä ollut näin tiukkoja mitoituksia miehityksessä. Siellä oikeesti ehti tekemään kaikenlaista ylimääräistäkin kivaa työajalla. Lapset toki oireili enemmän ja olivat sillä tavalla vaativampia. Mutta siellä kyllä kerkes kahvinsa juomaan rauhassa. 

Ja kyllä! Olis kivaa, jos päivähoitoa ei olisi vedetty niin tiukille, että kaikki työt täytyy millilleen suunnitella etukäteen. Mutta kun vaan se on tosiasia.

Vierailija
164/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa lapsen kannalta et voi joskus olla äidin kans extraa.LAPSEN ETU!!!

Se ei kuulu päiväkodille millään muotoa jos joskus ylimääränen vp.

Päiväkodissa henkilökunta voi joutua töihin toiseen ryhmään jos omas ryhmäs poissaolijoita ja tästä ne päikyn tädit ei tykkää, i know.

Vierailija
165/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ei hanki lapsia. Näitä juttuja kun lukee niin mietin taas miten onnellinen olen, etten ole lapsia hankkinut. En jaksaisi typerien hoitotätien lapsellista kiukuttelua.

Jos olisin tiennyt minkälaista simputusta tämä on synnäriltä lähtien niin en olisi minäkään lapsia tehnyt!

Vierailija
166/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on se tilanne, että potentiaalisesti säästettäisiin rahaa, JOS sen poissaolon tietäisi etukäteen. Mutta jos sitä ei tiedä riittävän ajoissa, niin mitään lisäkulua ei siinä kohtaa enää synny oli lapsi päiväkodissa tai ei. 

Juuri näin.

Ja jos henkilökuntamiehitys suunnitellaan jatkossa jossittelujen arvuuttelun varaan ja henkilökunta sen takia joutuukin tiukoille, on kysymys johtamisongelmasta. Johtamisongelmaa ei korjata kiukuttelemalla lasten vanhemmille.

Vierailija
167/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan vain kuvitellut ärsyyntymisen? Mikä on kummallinen sävy? 

kirjoitit että "Minulta on tivattu tosi kummalliseen sävyyn poissaoloista että onko sairaana vai mikä homma?"

Mielelläni hoitajana toki kuulen, jos lapsi on vaikka sairaana, niin tietää seurailla alkaako kiertämään lasten joukossa joku tauti. ja tietää onko itsellä ollut mahdollisesti kunnon altistus(jos ollut oikein lähikontaktissa lapsen kanssa) eli onko odotettavissa jotain tautia vaihteeksi.

Muuten ei kiinnosta onko poissa vai ei, oikeastaan kiva vaan kun vähemmän lapsia. Toimintaan ei vaikuta mitenkään, jää sitten lapsella vaan välistä. Ainoa ärsytys tulee siitä, ettei ilmoiteta että lapsi on pois, jos vaikka ollaan lähdössä retkelle niin lähtö viivästyy, ja sitten painaa lounasaikataulut päälle ja retki jää tyngäksi. Näitäkin on, mutta ap:n tapauksessa on ilmoitettu hyvissä ajoin, mikä on hienoa.

Ruokatilauksille ihan sama, raha menee kunnan pussista. Sijaisen saaminen on vaan plussaa, vaikka lapsi ei tulisikaan hoitoon ja mitoitukset olisi kerrankin hyvät.

Työntekijöitäkin on moneksi. Tee niinkun lapsellesi ja perheellesi parhaaksi näet, älä kiinnitä niin paljon huomiota niihin puheisiin. 

Vierailija
168/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselevät, kun et itse vaivaudu Daisyyn laittamaan poissaolo- tai sairausmerkintää. 

Vierailija
169/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heitäpä kehään se kysymys että onko sitten parempi että tuon lapseni tänne ja pidän itse sen vapaapäiväni. Eikö siitä nyt isompi poru tule?

Ja vaikka kuinka suunnitellaan ja päiväkodin elämä voi olla 1 lapsesta kiinni, niin voidaan siellä joku lapsi olla pois kun onkin kipeänä. Jospa se harmistus juontuukin siitä, että on tullut tieto jo vaikka kahden lapsen sairastumisesta ja sitten tulee tämä vapaapäiväpoissaolo kolmannelta. Siinä voi jo huokaus päästäkin, kun suunnitelmat eivät pidäkään. Mutta sitä tämä elämä on.

Vierailija
170/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi ruokaa tilataan niin paljon ylimääräistä ettei yhden lapsen poissa olo vaikuta.

Henkilöstö on mitoitettu maksimi lapsi määrän mukaan. Jos jossakin ryhmässä aikuinen pois voi toisesta ryhmästä siirtää sijaistamaan. 

Hoitajan sairaus, silloin etsitään sijainen. Ennalta tiedossa olevat hoitajien menot yritetään paikata olemassa olevalka henkilöstöllä. Tai siihen palkataan sijainen.

Hoitajien pitää ilmoittaa jos tietävät etukäteen olevansa pois. Näin saadaan henkilökunta riittämään turvalliseen hoitoon.

Ne hoitajat ovat katkeria kun eivät itse voi vaikuttaa työpäiväänsä. Toisin kuin aloittaja😃

Vierailija
171/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lapsen päikyn ruoka ja täti-ihmisten palkat eivät maksa yhtään enempää, vaikka lapsi jäisikin kotiin vanhemman nopealla aikataululla saadun vapaapäivän viettoon.

Vanhemmat vieläpä maksavat siitäkin hoitopäivästä, vaikka lapsi ei ole kuormittamassa - ja usein itsekin kuormittumassa- siellä päikyssä.

Mielenkiinnosta kysyn, ei siis vittuilua, vaan ihan oikeasti, mitkä alat ovat tuollaisia joissa ei pysty yhtään suunnittelemaan työviikkoja? Tuleeko jokainen työpäivä tai vapaapäivä ihan yllätyksenä? Jos tällaista on paljonkin, luulisi olevan työntekijälle aika kuormittavaa, ja tässä voisi olla paremman työsuunnittelun paikka. 

Olen AMK:ssa opettajana. On tilanteita, joissa etukäteen sovitut palaverit tai koulutus ei toteudu, joten

Oijoi. Jopa ottaa koville näillä lusmuäideillä arvostelu. 

Vierailija
172/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on se tilanne, että potentiaalisesti säästettäisiin rahaa, JOS sen poissaolon tietäisi etukäteen. Mutta jos sitä ei tiedä riittävän ajoissa, niin mitään lisäkulua ei siinä kohtaa enää synny oli lapsi päiväkodissa tai ei. 

Juuri näin.

Ja jos henkilökuntamiehitys suunnitellaan jatkossa jossittelujen arvuuttelun varaan ja henkilökunta sen takia joutuukin tiukoille, on kysymys johtamisongelmasta. Johtamisongelmaa ei korjata kiukuttelemalla lasten vanhemmille.

Oletko joku päivähoidon erityisasiantuntija vai mikä on tietotaitosi taso? Vai ehkä joutilas työtön, joka täällä neuvoo muita? 

Vierailija
173/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin keittäjänä voin sanoa, että he syövät todella paljon , enemmän kuin koululaiset. Päiväkotilaisilla ei ole vielä sitä ryhmäpainetta joka estää lapsia ja nuoria syömästä kouluissa vain sen takia, että joku jengin pomo päättää että kouluruoka on paskaa ja tiktokissakin heitetään ruuat mieluummin vaikka seinään kuin suostutaan syömään vaikka nälkä korventaa suolia. Näillä ns pomoilla on yleensä rikkaat vanhemmat joten on varaa kipasta S-ryhmän kaupan paistopisteeltä hakemaan munkkeja tms 3 kertaa päivässä välitunneilla ja ennen ja jälkeen koulupäivän

Vierailija
174/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi suunnitella vapaita hoitajille, vaikka lapsia olisi vähemmän. Ehkä myös ruokatilaukset tehty valmiiksi.

Meillä tavallisen päiväkodin hoitajilla on harvoin arkivapaita ylipäänsä. On oikeastaan vain kiva, jos lapsia on joskus vähemmän kuin suunniteltu. Työtä voi tehdä ihan eri tavalla kuin tiukemman mitoituksen kanssa.

Vierailija
175/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ei hanki lapsia. Näitä juttuja kun lukee niin mietin taas miten onnellinen olen, etten ole lapsia hankkinut. En jaksaisi typerien hoitotätien lapsellista kiukuttelua.

Mustavalkoista! Minulla on lapsia 3, ovat olleet päivähoidossa, olen osannut sopia ja ilmoitella tuomiset ja haut. Saldovapaat on saatu pidettyä ja lapset olleet AINA vapaapäivänä kotona. Ei ongelmia. Päiväkodin hoitajat kertoivat myös toiveensa, en niistä hernettä nenään vetänyt. Kaikki sujui hyvin. 

Ei tarvitse olla kuin nämä vanhemmat, nirppanokat, joilla on aikaa täällä valittaa.

Vierailija
176/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tiennyt minkälaista simputusta tämä on synnäriltä lähtien niin en olisi minäkään lapsia tehnyt!

Olipa outo kommentti. Kylmäävä. Älä itke, jos menetät lapsesi, kun noin kadut lastesi syntymää. 

Vierailija
177/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heitäpä kehään se kysymys että onko sitten parempi että tuon lapseni tänne ja pidän itse sen vapaapäiväni. Eikö siitä nyt isompi poru tule?

Ja vaikka kuinka suunnitellaan ja päiväkodin elämä voi olla 1 lapsesta kiinni, niin voidaan siellä joku lapsi olla pois kun onkin kipeänä. Jospa se harmistus juontuukin siitä, että on tullut tieto jo vaikka kahden lapsen sairastumisesta ja sitten tulee tämä vapaapäiväpoissaolo kolmannelta. Siinä voi jo huokaus päästäkin, kun suunnitelmat eivät pidäkään. Mutta sitä tämä elämä on.

Yleensä lapsia on ryhmässä muitakin kuin se sinun yksi. 

Vierailija
178/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa. Ihan sama miten tuossa toimii niin väärin menee. Hoitoajat on ilmoitettava hyvissä ajoin, joten pakkohan vanhempien on ilmoittaa oletetut päivät että lapselle on hoitopaikka. Muutoksia sen jälkeen voi tulla ja jos vanhempi pitää yksin vapaapäivän niin sitä paheksutaan mutta suututaan, jos ottaa sen lapsen kotiin. 

Niin paljon kuuluu miten paljon lapsia on per hoitaja mitoitettu, joten luulisi että yksittäiset helpommat päivät olisi tervetulleita, vaikka ne tulisi yllättäen. Ja lapsen etu oikeasti on saada olla kotona vapaana olevan vanhemman kanssa.

Vierailija
179/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa että kaikista tärkeintä on kertoa jos lapsi sairastaa jotain tarttuvaa, siitä tulee laittaa varoitukset muille jos sairastuneita samaan esim vatsatautiin on useita. 

Hoitajat ovat myös alttiina sairauksille, joten ettehän tuo lasta sairaana päiväkotiin! Sitä tapahtuu paljon että annetaan aamulla joku lääkitys ja lapsi hoitoon.... sitten ihmetellään kun päikystä ilmoitetaan 4 tunnin päästä että lapsi on sairas, tulisitteko hakemaan hänet kotihoitoon. Siinä vaiheessa lapsi on jo tartuttanut kaverinsa sekä hoitajansa...

Kyllä, on käsittämätöntä, että vanhemmat tuovat sairaan lapsen hoitoon. Olen nähnyt kuinka vanhemmat tulevat närkästyneenä hakemaan lapsen, kun on ilmoitettu, että lapsi on sairas. Vanhemmat saavat molemmat 5+5 päivää hoitaa last

Minun allerginen lapseni oli poissa hoidosta pahimman siitepölyajan, koska en halunnut hänen väsyneenä, nenävuotavana  olevan hoidossa. Otin lomapäivinä tai palkattomana, Kelalta sain sairaanlapsen hoitoon tukea. 

Vierailija
180/212 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa. Ihan sama miten tuossa toimii niin väärin menee. Hoitoajat on ilmoitettava hyvissä ajoin, joten pakkohan vanhempien on ilmoittaa oletetut päivät että lapselle on hoitopaikka. Muutoksia sen jälkeen voi tulla ja jos vanhempi pitää yksin vapaapäivän niin sitä paheksutaan mutta suututaan, jos ottaa sen lapsen kotiin. 

Niin paljon kuuluu miten paljon lapsia on per hoitaja mitoitettu, joten luulisi että yksittäiset helpommat päivät olisi tervetulleita, vaikka ne tulisi yllättäen. Ja lapsen etu oikeasti on saada olla kotona vapaana olevan vanhemman kanssa.

Älä vääristele! Ei varmasti hoitajat suutu siitä, että pidät lapsen kanssa vapaapäivänä vaan toivovat, että ilmoittaisit niistä etukäteen. 

Olette itse kuin pikkulapsia, kun tuollaisesta jauhatte. Eikö ole muuta tekemistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän