Nuori ei saa kesätöitä ja tulevaisuus huolestuttaa
On hakenut ja hakenut, mutta ei kelpaa mihinkään. Kokemusta on jo kaupan alalta, mutta haastatteluissa ei pärjää, kun ei ole supliikki ja luonteva, koska on autismikirjolla ja se valitettavasti näkyy. Valitettavasti se ei näy, että hän on oikeasti nopea oppimaan, hyvämuistinen ja ihan aidosti auttavainen luonteeltaan.
Kommentit (102)
Kannattiko tehdä lapsia tähän maailmaan. Nyt ne lapset kärsivät vanhempien itsekkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos cv:hen päätyy kertymään aukkoja, niin herkästi siinä nousee tie pystyyn. Hyvin harva työnantaja palkkaa sellaista hakijaa jolla on paljon aukkoja cv:ssä, puhumattakaan siitä jos cv on täysin tyhjä.
Lopulta tilanne voi olla se, että ainoat työt mihin pääsee ovat työkkärin kautta saatavan 9 euron päiväpalkan työt.
Toki periaatteessa voi ryhtyä myös yrittäjäksi (jos on liikeideat, pääomat ja muut yrittäjyyden vaatimukset kunnossa) ja siten työllistää itse itsensä. Myös jonkin erittäin kysytyn koulutuksen (kuten lähihoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri) hankkiminen voi auttaa työllistymään vaikka olisikin aukollinen cv.
No ei tämä maailma nyt näin mustavalkoinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos cv:hen päätyy kertymään aukkoja, niin herkästi siinä nousee tie pystyyn. Hyvin harva työnantaja palkkaa sellaista hakijaa jolla on paljon aukkoja cv:ssä, puhumattakaan siitä jos cv on täysin tyhjä.
Lopulta tilanne voi olla se, että ainoat työt mihin pääsee ovat työkkärin kautta saatavan 9 euron päiväpalkan työt.
Toki periaatteessa voi ryhtyä myös yrittäjäksi (jos on liikeideat, pääomat ja muut yrittäjyyden vaatimukset kunnossa) ja siten työllistää itse itsensä. Myös jonkin erittäin kysytyn koulutuksen (kuten lähihoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri) hankkiminen voi auttaa työllistymään vaikka olisikin aukollinen cv.
Maailma ehkä ei, mutta työnhaku kyllä on
Vierailija kirjoitti:
Hämmentyneenä seuraan tätä keskustelua, kyseessä on sentään yliopistossa opiskeleva aikuinen eikä mikään lapsi/teini??? Ja äiti etsimässä työtä :D:D:D
Olen itse 40 ja yliopistoaikana ei olisi tullut kuuloonkaan että vanhemmat olisivat mulle mitään duunia hommailleet. Rahaa ei myöskään tippunut. Tein sitten kaikkea mahdollista mitä eteen vaan sattui: olin feissarina, puhelinmyyjänä, nollatuntisopparilla kaupan alalla, ja keikkatyöläisenä päiväkodissa. Kesällä ilmottauduin heti omaan tiedekuntaan valintakoe ja tenttivalvojaksi, ja onneksi monena kesänä pääsinkin. Lisäksi olin aina kun vaan pääsin vaaleissa ääntenlaskijana etc.
Oletko autismikirjolla? Minun nuoreni on ja vaikka kuinka pilkkaat, niin autan häntä elämässä eteenpäin. Se on vähän niin kuin mun tehtävä äitinä, olkoonkin, että lapseni on jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma ehkä ei, mutta työnhaku kyllä on
Työnhaku on täynnä kaikenlaisia muodollisuuksia. CV:n on oltava tietynlainen, hakemukseen on laitettava tietynlaista jaarittelua ja näin edespäin. Ihmiset tietävät että se on näytelmää vaan, mutta silti homman on mentävä niin kuin näytelmän käsikirjoituksessa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentyneenä seuraan tätä keskustelua, kyseessä on sentään yliopistossa opiskeleva aikuinen eikä mikään lapsi/teini??? Ja äiti etsimässä työtä :D:D:D
Olen itse 40 ja yliopistoaikana ei olisi tullut kuuloonkaan että vanhemmat olisivat mulle mitään duunia hommailleet. Rahaa ei myöskään tippunut. Tein sitten kaikkea mahdollista mitä eteen vaan sattui: olin feissarina, puhelinmyyjänä, nollatuntisopparilla kaupan alalla, ja keikkatyöläisenä päiväkodissa. Kesällä ilmottauduin heti omaan tiedekuntaan valintakoe ja tenttivalvojaksi, ja onneksi monena kesänä pääsinkin. Lisäksi olin aina kun vaan pääsin vaaleissa ääntenlaskijana etc.
Oletko autismikirjolla? Minun nuoreni on ja vaikka kuinka pilkkaat, niin autan häntä elämässä eteenpäin. Se on vähän niin kuin mun tehtävä äitinä, olkoonkin, että lapseni on jo aikuinen.
Äiti ei kuitenkaan voi hankkia aikuiselle lapselleen työpaikkaa, ellet ole siinä asemassa että pystyt itse palkkaamaan hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä tuosta. Se on just niitä tyyppejä, jotka eivät voi käsittää, miksi muut eivät ole samanlaisia kuin se. Sillä riittää ihmettelemistä ihan loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen niin ei tarvitse olla supliikki. Töitä riittää.
Ei riitä lääkikseen kyvyt eikä halut. Opiskelee yliopistossa kylläkin.
Ei tuu mitään. Miksi ihmeessä on yliopistossa, se on varma tie kortistoon, jos ei lukeudu huippuihin siellä. Ammattikoulu ja opetteleen vaikka kylppäreiden rakentamista, niitä tehdään koko ajan tai jotain muuta alaa, missä voi laskuttaa omasta työstä sen 5000-10000e kuussa.
Meillä edelleen työttömänä vaikka kohta 24v.Pätkähommia ollut pari kuukautta aina välillä.Huonolta näyttää varsinkin kun vanha kurpat ei tajua ahneuksissaan jäädä eläkkeelle.Heillä kuitenkin jo on eläkkeet suurin piirtein kerätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko autismikirjolla? Minun nuoreni on ja vaikka kuinka pilkkaat, niin autan häntä elämässä eteenpäin. Se on vähän niin kuin mun tehtävä äitinä, olkoonkin, ett
En voi antaa hänelle työtä, mutta voin auttaa tekemään hakemuksia, cv: n ja katsella mahdollisia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko tehdä lapsia tähän maailmaan. Nyt ne lapset kärsivät vanhempien itsekkyydestä.
Typerä kommentti varsinkin nyt kun ruikutetaan ettei ole eläkkeiden maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuu mitään. Miksi ihmeessä on yliopistossa, se on varma tie kortistoon, jos ei lukeudu huippuihin siellä. Ammattikoulu ja opetteleen vaikka kylppäreiden rakentamista, niitä tehdään koko ajan tai jotain muuta alaa, missä voi laskuttaa omasta työstä sen 5000-10000e kuussa.
Kädentaidot eivät todellakaan ole nuoren vahvinta aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulusta valmistuneilla on paljon korkeampi työttömyys kuin korkeakoulutetuilla. Menestyvän yrityksen perustaa nykyään useimmiten korkeasti koulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä CV aukoilla, jos työt luokkaa opiskeluaikoina rappusiivooja, kerää tyhjiä laseja baarissa? Oikeesti. Sit ku valmistunut jos CV:ssä aukkoja, se voi olla ongelma. Ei tarvi tehdä uhkakuvia sinne, missä niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä edelleen työttömänä vaikka kohta 24v.Pätkähommia ollut pari kuukautta aina välillä.Huonolta näyttää varsinkin kun vanha kurpat ei tajua ahneuksissaan jäädä eläkkeelle.Heillä kuitenkin jo on eläkkeet suurin piirtein kerätty.
Kannattaisiko opiskella?
Isoon ravintolaan tiskaamaan! Vuokrafirman kautta tai suoraan, jos mahdollista. Yliopistokaupungeissa ne yliopiston ravintolat esimerkiksi on tällaisia, samoin tehtaat ja huoltoasemat. Todella mukavaa, jos saa oikeasti vaan tiskata. Voi pitää (ja kannattaa) kuulosuojaimet ja kuunnella radiota vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Isoon ravintolaan tiskaamaan! Vuokrafirman kautta tai suoraan, jos mahdollista. Yliopistokaupungeissa ne yliopiston ravintolat esimerkiksi on tällaisia, samoin tehtaat ja huoltoasemat. Todella mukavaa, jos saa oikeasti vaan tiskata. Voi pitää (ja kannattaa) kuulosuojaimet ja kuunnella radiota vaikka.
Ravintoloihin on valtavasti hakijoita. Alalla menee huonosti ja hakijoita on paljon enemmän kuin on töitä.
Aikuisiakin opetetaan tekemään työnhakupapereita työkkärin kursseilla, niin miksipä nuorta ei saisi äiti auttaa tällaisissa? Kyllä mä mun lapsia aikoinaan autoin noissa, kun ihan uuttahan ne oli.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisiakin opetetaan tekemään työnhakupapereita työkkärin kursseilla, niin miksipä nuorta ei saisi äiti auttaa tällaisissa? Kyllä mä mun lapsia aikoinaan autoin noissa, kun ihan uuttahan ne oli.
Eiköhän ap:n lapsi ole aikuinen jos kerran on yliopistossa.
24v on jo aikuinen eikä enää nuori.