Nyt se tuli sitten minullekin eteen. 62m2 asunnosta 39m2. Joudun luopumaan monesta rakkaasta huonekalusta.
Mene töihin-hokemia en kaipaa, olen eläkkeellä. Vain se lohduttaa, että uusi asunto on kiva ja keskustassa mutta armottoman pieni.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI muutat pienempään, mistä edes sait pienemmän ja halvemman!
Naapurustossa on 779 € / kk33,5 m ja mun nykyinen on 55,5 neliötä ja reilu 800, toki asumistukea
Vuokrani on nyt n. 800e, tuossa pienemmässä satasen halvempi mutta kun se satanenkin on minulle melkein kuukauden ruokakulut niin oli pakko. Kiitos hallitusten leikkausten. Miten on 33,5m2 noin iso vuokra? ja sulla vain vähän kalliimpi 55,5m2 naapurustossa?
ap
toinen riistäjäfirman, toinen "kaupungin"
Jos asuntovaunussa asuminen tulisi reilusti halvemmaksi kuin nykyisessä 45-neliön velattomassa osakkeessa, muuttaisin asuntovaunuun heti. Kesällä se on vielä halpaa, mutta kun talvella pistää sähköpatterin päälle, on hyvin nopeasti vuoden hoitovastikkeet siirretty sähkölaitoksen tilille. Lisäksi byrokratia pitää huolen, ettei ainoa osoite voi olla leirintäalueella. Pitäisi siis ostaa purkukuntoinen ok-talo, jossa sähköliittymä ja siirtää asuntovaunu siihen pihaan.
Asuin 33 neliön asunnossa. Parveke toi lisätilaa. Oli ihana kesällä. Turhat tavarat lahjoitin pois tai vein kaatopaikalle. Elämä on luopumista. Nyt 42 neliötä ja piha. En osta enää mitään tavaraa, tykkään väljästä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joudut luopumaan? Maksat vain enemmän vuokraa itse. Mistä summasta on kyse?
Pieni eläke enkä pysty enää maksamaan 800e vuokraa kun asumistuki laski ja hallituksen toimet. Tuossa pienemmässä säästän niin että syön erotuksella 3 vkoa. Eli se helpottaa. Ehkä opin pitämään uudesta asunnosta mutta harmittaa luopua rakkaista perintöhuonekaluista.
ap
Minä olen 50 v ja muutan ihan omasta tahdostani 40 neliöiseen asuntoon nykyisestä 90 neliöstä.
Ihan helposti onnistuu, kun ei rakastu materiaan ja alkaa karsia ennennmuuttoa. Muista ap, että tavaraa ei täältä maailmasta kukaan mukaansa saa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö eläkkeellä kaikilla ole jo oma ja maksettu asunto, pari sijoitusasuntoa ja muhkea osakesalkku?
Sä et taida tajuta, että verottaja vie leijonanosan hyvätuloisten ansioista. Ei niillä jäljellejäävillä summilla mitään sijoitusasuntoja ostella eikä osakkeita. Hyvä kun saadaan oman asunnon laina maksettua ennen kupsahtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joudut luopumaan? Maksat vain enemmän vuokraa itse. Mistä summasta on kyse?
Pieni eläke enkä pysty enää maksamaan 800e vuokraa kun asumistuki laski ja hallituksen toimet. Tuossa pienemmässä säästän niin että syön erotuksella 3 vkoa. Eli se helpottaa. Ehkä opin pitämään uudesta asunnosta mutta harmittaa luopua rakkaista perintöhuonekaluista.
ap
No, anna lapsillesi ne perintöhuonekalut! Heillehän ne olisi muutenkin olleet menossa!
Vierailija kirjoitti:
Jossakin on mennyt pahasti sivuraiteille, jos joku huonekalusta luopuminen aiheuttaa tuskaa.
Minulla OLI kaveripiirissä yksi nelikymppinen mies, joka murehti sitä, että jos Suomeen syttyisi sota, niin mitä sen autolle ja kotiteatterivehkeille tapahtuisi, saisiko ne jonnekin sodan ajaksi turvaan...
Toi on surullista. Ehkä sitten kuolinvuoteellaan tajuaa, että tärkeintä olisikin ollut läheiset eikä ne kotiteatterivehkeet, mutta silloin on liian myöhäistä.
Kuinka joku voi rakastaa huonekaluja?
Vierailija kirjoitti:
Siivouskin helpottuu kun on vähemmän neliöitä.
Päinvastoin, siivota täytyy joka helkatan käänteessä koska pienessä kämpässä ei ole tilaa "kelluvalle" sekasotkulle. Aika pjaska on jatkuvasti nenän alla, kirjaimellisesti.
Jos asut yksin, 39 neliötähän on iso asunto! Etköhän ole elänyt vähän huikentelevasti 62 neliön asunnossasi.
Kuinka monta asuu samassa kämpässä? Yhdelle ihmiselle 39 neliötä on todella hyvä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma velaton talo! Asumiskulut 318e/kk, taitaa olla alemmat kuin ap:n yksiössä??
Talon ylläpitoon tarvitsee rahaa, eli sitä pitää sitten löytyä myös mahdollisella sairaseläkkeellä tai pitkäaikaistyöttömyydessä. Kun vaikkapa kattoremppa on pakko tehdä, sitä ei ihan sosiaalituilla maksella.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntovaunussa asuminen tulisi reilusti halvemmaksi kuin nykyisessä 45-neliön velattomassa osakkeessa, muuttaisin asuntovaunuun heti. Kesällä se on vielä halpaa, mutta kun talvella pistää sähköpatterin päälle, on hyvin nopeasti vuoden hoitovastikkeet siirretty sähkölaitoksen tilille. Lisäksi byrokratia pitää huolen, ettei ainoa osoite voi olla leirintäalueella. Pitäisi siis ostaa purkukuntoinen ok-talo, jossa sähköliittymä ja siirtää asuntovaunu siihen pihaan.
Ei muuten hullumpi ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Varmasti löytyy edullisia asuntoja vielä maakunnista. Muuta sinne, niin saat pitää kalusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö eläkkeellä kaikilla ole jo oma ja maksettu asunto, pari sijoitusasuntoa ja muhkea osakesalkku?
Ei ole.
Aika i d i o o tti saa olla. Olisi kannattanut sijoittaa pörssiosakkeisiin ja asuntoihin, eikä dokata rahoja.
Minä sijoitin viiteen lapseen kaikki rahani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä onnistuu asua vain vaunussa ilman taloa. Tunnen näitä asukkaita. Talvella sähkölämmitys onkin hölmöä ja tulee kalliiksi, kaasulla kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta asuu samassa kämpässä? Yhdelle ihmiselle 39 neliötä on todella hyvä määrä.
Yksin asun enkä ole koskaan asunut alle 50m2 asunnossa niin tuntuu pieneltä tuo 39m2.
ap
Vierailija kirjoitti:
MIKSI muutat pienempään, mistä edes sait pienemmän ja halvemman!
Naapurustossa on 779 € / kk33,5 m ja mun nykyinen on 55,5 neliötä ja reilu 800, toki asumistukea
Mikä hiton TOKI? Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse.
ahhahahaha joo on varmaan jos on ollu rikas mies!
Ei ole ollut ja kitupalkkalainen ei saanut ilman takausta mitään!