Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalaiset kertokaa miten näette Suomen

Vierailija
03.02.2025 |

Haluan ulkosuomalaisilta, eli suomalaisilta keiden kotikunta on ulkomailla, kirjoituksia miltä Suomi näyttää teidän silmissä?

En halua kuulla Suomessa asuvien, enkä tutun tuttujen kokemuksia, ei edes vaikka viettäisi puoli vuotta Floridassa lomalla. Haluan lukea niiden suomalaisten kokemuksia, ketkä ovat siirtäneet kirjansa ulkomaille. 

Miten näette Suomen? Mitä hyvää Suomessa on verrattuna muualle? Mille suomalaiset ovat sokeita omassa maassaan? 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suomalainen pääsee sosiaaliturvan piiriin, eikä siittä joudu maksamaan mitään. 

Maksan pakollista sairausvakuutusmaksua keski-Euroopassa perheelleni ja siihen menee noin kymppi tonni vuodessa. 

Oletpa ottanut tyyriin vakuutuksen. Itse olen yksityisesti sairausvakuutettu Saksassa vaikka asun Italiassa. Italian julkiseen en eläkeläisenä pääse koska en ollut julkisen sairausvakuutuksen jäsen Saksassakaan. Minun vuosikuluni sairausvakuutuksessa ovat jotain 3.200 e vuodessa. Yksityinen vakuutukseni korvaa myös hammashoidon. 

No tästä ei voi kyllä syyttää kuin itseään. Kyllähän siitä varoitellaan täällä Saksassa, että yksityisestä vakuutuksesta pitää pyristellä viimeistään viisikymppisenä irti ja vaihtaa julkiselle. Idea on siinä, että nuoret aikuiset voivat hyvin olla

Saksassakin voi leipoa karjalanpiirakoita (ruisjauhot pitää ehkä tilata Suomesta?) ja kasvattaa uusia perunoita vaikka parvekkeella! 

Vierailija
62/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös Sveitsissä asuva! Kiva mutta kallis maa. Perheen terveysvakuutukseen menee noin 15000€/vuosi. Tosin palkat ovat kovemmat (2-3xSuomi riippuen alasta) joten jos on hyvä työpaikka niin ongelmaa ei ole.

Suomessa pidän kesästä (en talvesta varsinkaan nykyään) ja luonnosta. Kaipaan aina välillä lapsuuden suomalaisia ruokia. Ihmiset ovat rehellisiä ja reippaita mutta epäkohteliaita ja ikäviä, henkilöstä riippuen.

Suomen yleinen ilmapiiri on synkistynyt viime vuosina ja tietty kovuus on pinnassa. Olen niin keskieurooppalaistunut etten enää hahmota kaikkia Suomen (epä)sosiaalisia sääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hur man ser Finland?

Finland är idag ett land som är väldigt inåtvänt. Allt är enbart på finska överallt och alla elektroniska tjänster är endast för finnar som bor i Finland. Allt verkar rätt efterblivet och mycket är vanskött eller direkt förfallet och snuskigt. Den offentliga sektorn kan låta bli att följa lagen helt enligt eget tycke.

Då endast 1/4 av befolkningen jobbar inom den privata sektorn, går landet en konstant kräftgång där inget blir bättre, endast dyrare. Staten försöker riva pengar så gott det går, fast det enda rätta skulle vara att halvera det offentliga. Som en följd minskar köpkraften vareviga år.

Krav på byggen, ett massivt reglement för precis allt kombinerad med en beskattning samt böter i världsmästarklass, kväver all företagsamhet i sin linda. Ingen vågar göra något och jävliga grannar ser till att det förblir så. Avunden är drivkraften.

På den positiva sidan har vi landskapet och allemansrätten. 

Kort och gott verkar Finland härifrån sett vara ett land där ingen har sett något framtidshopp under de senaste 25 åren, förutom några rika pensionärer som de också gnäller över beskattningen.

Vierailija
64/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen Suomen paikkana, jossa on pakollinen ruotsi ja maanpuolustusvelvollisuus miehille. Lisäksi liian kylmää ihmisen asua mukavasti.

Näiltä poikani säästyi.

Meidän poika kävi armeijan ja sanoi sitä loistokokemukseksi. Näki kuulemma sellaisia juttuja, joista ei ollut aavistustakaan ennen. Lisäksi näki sen porukkakirjon, joka ikäluokassa on - pääsi hiukan oman kuplan ulkopuolelle. Oma asiansa on pojan tuommoinen fennomaanisuus ja osana sitä isänmaallisuus siinä patrioottisessa vaan ei nationalistisessa mielessä.

Vierailija
65/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut jo yli puolet elämästäni ulkomailla, joten Suomi tuntuu ikävä kyllä jotenkin kaukaiselta, vaikka vaan keski-Euroopassa asunkin. Suomessa käydessään ei missään tapauksessa saa sanoa, että jokin asia on muualla paremmin. Suomalaiset ovat täysin aivopesty uskomaan, että vain Suomessa osataan ja muualla ei. Alkaa hymyilyttämään, kun monet vähän tuhahtelevat, että kyllä säkin sitten eläkkeellä tulet taas tänne Suomeen hoidattamaan itseäsi. Jestas, kun se on suurin syy, miksi en taatusti voi koskaan muuttaa kirjojani Suomeen, kun uudessa asuinmaassa terveydenhuolto on huippua ja pelaa tosi hyvin.

Suomessa silti moni muu asia toimii ilman turhaa byrokratiaa ja ihmisen sanaan voi lähtökohtaisesti luottaa. 

Kyllä täällä Suomessa aika monella silmät alkavat avautumaan että ei Suomen terveydenhoito ole läheskään maailman parasta. Kiitos Sote uudistuksen ja nykyisen hallituksen. Minä en ainakaan ole koskaan tainnut noin ajatella. Vanhusten hoitaminen on jo niin järkyttävää että moni miettii miten lopettaa itsensä siinä vaiheessa kun ei enää yksin pärjää. Pelko joutua näihin vanhusten kaltoinkohtelulaitoksiin kidutettavaksi on suuri.

Vierailija
66/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että haluan ikinä Suomeen takaisin. Olen asunut nyt 3 vuotta Irlannissa. 

En sanoisi, että objektiivisesti kaikille tämä on parempi maa kuin Suomi. Esim. Dublinin kaupunkialuetta on Suomeakin pahempi ma mu tus tehnyt turvattomaksi liikkua. Asunnottomia on paljon, eikä ne ole pelkästään rappiolla olevia ihmisiä. Paikallisissa medioissa on vähän väliä uutisia tavallisista ei-päihde- tai mt-ongelmaisista ihmisistä joilla ei ole asuntoa. Ihmisissä herättää raivoa se, että paikallisia työttömiä ja köyhiä potkitaan ulos tuetuista asunnoista, ja niihin asutetaan esim. ukrainalaisia tai muita tulijoita. Julkinen terveydenhuolto on vähän niin ja näin, mutta niin se taitaa nykyään olla Suomessakin, että ne joilla on varaa välttää sitä.

Itselläni kuitenkin täällä on hyvä olla, koska mulla on todella hyväpalkkainen työ yhdellä it-alan halutuimmista työnantajista. Sen takia pystyn asumaan mukavasti, vuokraamaan kalust

Ihana lukea tällaista tarinaa. Hyvän elämän voi todellakin löytää jostain kauempaa kuin Suomesta. Voi kun olisin nuorena terveenä uskaltanut lähteä. Hyvää jatkoa sinulle ja onnittelut!

Vierailija
67/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussia:

- luonto ja jokamiehenoikeus

- järjellinen byrokratia ja digitalisaatio

- puhdas (?) ruoka, laktoosittomien/gluteenittomien valikoimat

- turvallisuus (ainakin isojen kaupunkien keskustojen ulkopuolella

- rehellisyys, sana pitää

- tasa-arvo (joku toki näkee tämän tasapäistämisenä)

Miinuksia:

- Idänkaupan ja Nokian romahduksen jälkeen valonpilkahdukset taloudessa harvassa

- Edellisestä johtuen valtio kusessa - tämä näkyy vaikkapa terveydenhuollossa tai nyt leikkauksissa

- Ehkä kahdesta edellisestä johtuen harmaus ja hiukan jopa ahdistus

- Raja Venäjän kanssa

- Alkon monopoli

- Ruoka on kalliihkoa

- Rakentamisen yms. laadun tippuminen, ei olla enää ammattiylpeitä

Vierailija
68/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki! 

AP täällä. Nämä kirjoitukset on todella mielenkiintoisia. Olin itsekkin aikoinani opiskelijana iso-Britanniassa, suoritin koko yliopistotutkintoni siellä, en siis ollut vaihdossa. 

Kun tulin takaisin huomasin, että harvoja kiinnostaa suomalaisten ulkomaan kokemukset ja varsinkaan mielipiteet vaikka suomalaiset, jotka ovat asuneet Suomessa ja sen jälkeen muualla ovat niitä parhaita ihmisiä kertomaan, mikä Suomessa on hyvää tai mikä vielä toimii.

Nyt itse haluan lukea miten ylipäänsä te ulkosuomalaiset näette oman kotimaanne.

Vierailija
69/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon unohdin, irttarit on parasta! Ja saunasienet sekä tietysti ruisleipä! Kaikki muu löytyy UKsta x

Vierailija
70/75 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan suomalainen terveydenhuolto hyvää laatua mutta se maksaa. Saman laadun saa nopeammin, ja ilmaiseksi Englannissa.

Vierailija
71/75 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen Suomen paikkana, jossa on pakollinen ruotsi ja maanpuolustusvelvollisuus miehille. Lisäksi liian kylmää ihmisen asua mukavasti.

Näiltä poikani säästyi.

Nuo ovat pakollisia Suomessa myös naisille.

Katsopa maanpuolustus- ja asevelvollisuuden erot.

No niinpä. Alhainen tietämystaso tuonkin lökäpöksyn  mammalla.

Vierailija
72/75 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaat on paras paikka elää  💙

Vierailija
73/75 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tæællæ Norja, Finnmark ja jææmeri. Enpæ ole tullut ajatelleksi, ettæ ulkosuomalainenhan minækin olen. Yli kymmenen vuotta osoite ja tyø hieman sitækin kauemmin. Suomenhan næen edelleenkin kotimaanani, vaikka toisena kansalaisuutenani on tæmæ norjalainen. Samanlainen maa, kuin Norjakin. Tiellæ E45 Kautekeinon ja Enontekiøn vælillæ josskin on se Kivilompolon grensestasjon. Tyhjæ kummitustalo, jonka luona ei milloinkaan pohjoismaalaisia pysæytetæ. Kun sen ohi ajaa suuntaan tai toiseen, muuttuvat vain kieli ja maisemat. MIKÆÆN muu ei.

Vierailija
74/75 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suomalainen pääsee sosiaaliturvan piiriin, eikä siittä joudu maksamaan mitään. 

Maksan pakollista sairausvakuutusmaksua keski-Euroopassa perheelleni ja siihen menee noin kymppi tonni vuodessa. 

Oletpa ottanut tyyriin vakuutuksen. Itse olen yksityisesti sairausvakuutettu Saksassa vaikka asun Italiassa. Italian julkiseen en eläkeläisenä pääse koska en ollut julkisen sairausvakuutuksen jäsen Saksassakaan. Minun vuosikuluni sairausvakuutuksessa ovat jotain 3.200 e vuodessa. Yksityinen vakuutukseni korvaa myös hammashoidon. 

No tästä ei voi kyllä syyttää kuin itseään. Kyllähän siitä varoitellaan täällä Saksassa, että yksityisestä vakuutuksesta pitää pyristellä viimeistään viisikymppisenä irti ja vaihtaa julkiselle. Ide

Ruisjauhot tilata Suomesta?? Saksassa on paljon ruisleipää, ainakin meillä päin. Ja ruisjauhoja saa joka paikasta. Jos oikein karkeita haluaa niin myllystä.

Vierailija
75/75 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tästä ei voi kyllä syyttää kuin itseään. Kyllähän siitä varoitellaan täällä Saksassa, että yksityisestä vakuutuksesta pitää pyristellä viimeistään viisikymppisenä irti ja vaihtaa julkiselle. Ide

Niin näyttää olevan. Saksassa päivähoito ei ole kallista, paikoin jopa ilmaista. Eivätkä sairasvakuutusmaksut noin kalliita.