Ulkosuomalaiset kertokaa miten näette Suomen
Haluan ulkosuomalaisilta, eli suomalaisilta keiden kotikunta on ulkomailla, kirjoituksia miltä Suomi näyttää teidän silmissä?
En halua kuulla Suomessa asuvien, enkä tutun tuttujen kokemuksia, ei edes vaikka viettäisi puoli vuotta Floridassa lomalla. Haluan lukea niiden suomalaisten kokemuksia, ketkä ovat siirtäneet kirjansa ulkomaille.
Miten näette Suomen? Mitä hyvää Suomessa on verrattuna muualle? Mille suomalaiset ovat sokeita omassa maassaan?
Kommentit (75)
Ap kysyy. Ulkosuomalaiset vastaavat. Suomessa asuvat alkavat samantien vattuilemaan. Outo palsta tämä.
Muutin Etelä-Eurooppaan ja myin kaiken omaisuuteni Suomessa. Täällä pääsee julkiseen terveydenhuoltoon ilmaiseksi ja nopeasti. Yksityinen hammaslääkäri maksoi pikana tarvitessa 30e, täydellinen silmälääkärin tutkimus yksityisellä silmäpohjankuvineen 120e. Ruoka on edullisempaa, samoin polttoaine. Kangaskaupassa upeat kankaat maksavat 2-9e/metri, samat suomessa 35-100e/metri. Vaatteet edullisia. Kengät edullisia ja laadukkaita. Riehuvia, mt-ongelmaisia lapsia/teinejä ei näy kadulla lainkaan. Alle 18v ovat koulussa joka ikinen ja poliisi ottaa kiinni, jos tapaa alaikäisen kadulla. Lisäksi keli on lämmin myös näin talvella. Tykkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä aloituksia samasta aiheesta jo useita.
Menee aina siihen, että ulkosuomalaiset suojautuvat jättämällä kertomatta nykyisen kotimaansa, mikä vie kyllä terää jutuilta.
# Ainahan on riski, että paikalla on joku, jolla on oikeita kokemuksia ko. maasta. Siksi "asutaan" jossain tuntemattomassa ulkomaassa kultaa vuolemassa. ;D
USAssa 40+ vuotta. Suomi oli joskus ammoin maailmankartalla taideteollisuuden ja muun designin kärkimaa, oli Nokia ja Angry Birds. Nyt ei muuta kuin valitusta, kukaan ei jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suomalainen pääsee sosiaaliturvan piiriin, eikä siittä joudu maksamaan mitään.
Maksan pakollista sairausvakuutusmaksua keski-Euroopassa perheelleni ja siihen menee noin kymppi tonni vuodessa.
Eikö Suomessa mene yhtään prosenttia palkasta julkiseen terveydenhuoltoon?
Sinä et asu ulkomailla. Mitä sinä edes vastaat?
Suomessa on persaukinen, tuloton sairausvakuutuksen piirissä. Minun pakollinen sairausvakuutus menee ulosottoon, jos en tee töitä ja maksa näitä laskuja. Tämä oli halvin vakuutus nelihenkiselle perheelle tässä maassa.
Vastaan siksi, että olen asunut vakituisesti ulkomailla vuodesta 1971 asti. Ensin 40 vuotta Saksassa ja nyt eläkkeellä 15 vuotta Ital
No nyt tein virhearvion. Pahoittelut siittä.
Oletin virheellisesti, että olet haastamassa täällä väittämääni. Se on niin yleistä tällä palstalla, että heti oletin.
Suomessa kustannukset katetaan kollektiivisesti verojen muodossa, joten suomalaisena on oikeutettu Kela-korttiin ja palveluihin ilman mitään erillistä maksua.
Asun Saksassa (jossa mielestäni asiat ovat hyvin ja sama koskea yleisesti ottaen Suomeakin), ja kirjoitan tässä nyt siitä ainoasta asiasta, joka minua todella harmittaa, kun ajattelen kaunista puhdasta rakasta synnyinmaatani Suomea, jossa joka kesä vietän 2 - 6 viikkoa:
Koulu! Koulu, joka on menty pilaamaan inklusiolla, vaikka sitä ennen Suomi oli maailman huippua (Pisa-tutkimus) mutta sitten piti, opettajilta kysymättä, mennä tekemään isoja yhteistiloja ja työntämään erityisapua tarvitsevat lapset tavallisten joukkoon, ilman erityisavustajia. Mitään työrauhaa ei ole lapsilla eikä opettajilla. Mitä järkeä? Nyt jälkikäteen jaetaan alueet taas luokkiin koska on todettu että pienempi turvallinen tila on parempi. Ikäänkuin sitä ei olisi tiedetty etukäteen. Törkeää verorahojen tuhlausta ja toisaalta törkeää yritystä säästää, kuvitellen että opettajat jaksasivat kaiken!
No niin, lisää kiitos, por favor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä aloituksia samasta aiheesta jo useita.
Menee aina siihen, että ulkosuomalaiset suojautuvat jättämällä kertomatta nykyisen kotimaansa, mikä vie kyllä terää jutuilta.
# Ainahan on riski, että paikalla on joku, jolla on oikeita kokemuksia ko. maasta. Siksi "asutaan" jossain tuntemattomassa ulkomaassa kultaa vuolemassa. ;D
Kieltämättä siltä vaikuttaa. Minulla ei ole vaikeuksia sanoa asuneeni Tanskassa viisi vuotta. Tosin ap.n aloituksen kannalta en ole oikeaa kohderyhmää enää.
Vierailija kirjoitti:
Asun Saksassa (jossa mielestäni asiat ovat hyvin ja sama koskea yleisesti ottaen Suomeakin), ja kirjoitan tässä nyt siitä ainoasta asiasta, joka minua todella harmittaa, kun ajattelen kaunista puhdasta rakasta synnyinmaatani Suomea, jossa joka kesä vietän 2 - 6 viikkoa:
Koulu! Koulu, joka on menty pilaamaan inklusiolla, vaikka sitä ennen Suomi oli maailman huippua (Pisa-tutkimus) mutta sitten piti, opettajilta kysymättä, mennä tekemään isoja yhteistiloja ja työntämään erityisapua tarvitsevat lapset tavallisten joukkoon, ilman erityisavustajia. Mitään työrauhaa ei ole lapsilla eikä opettajilla. Mitä järkeä? Nyt jälkikäteen jaetaan alueet taas luokkiin koska on todettu että pienempi turvallinen tila on parempi. Ikäänkuin sitä ei olisi tiedetty etukäteen. Törkeää verorahojen tuhlausta ja toisaalta törkeää yritystä säästää, kuvitellen että opettajat jaksasivat kaiken!
No jaa, kyllä Saksassa on menty samaan suuntaan inkluusion myötä. Ne emotionaalisesti ja sosiaalisesti häiriintyneet eivät kuitenkaan häiritse niitä hyviä oppilaita, jotka menevät Gymnasiumiin. Realschulessa sen sijaan alkaa olla armoton meininki. Onneksi ei kuitenkaan ole otettu luokkahuoneista seiniä pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut todella arvostamaan Pohjoismaita noin yleensä.
Harvinainen keidas hullussa maailmassa.
Aika sama minulla. Naisena ainakin, miehille maailma on eri lailla avoin.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Etelä-Eurooppaan ja myin kaiken omaisuuteni Suomessa. Täällä pääsee julkiseen terveydenhuoltoon ilmaiseksi ja nopeasti. Yksityinen hammaslääkäri maksoi pikana tarvitessa 30e, täydellinen silmälääkärin tutkimus yksityisellä silmäpohjankuvineen 120e. Ruoka on edullisempaa, samoin polttoaine. Kangaskaupassa upeat kankaat maksavat 2-9e/metri, samat suomessa 35-100e/metri. Vaatteet edullisia. Kengät edullisia ja laadukkaita. Riehuvia, mt-ongelmaisia lapsia/teinejä ei näy kadulla lainkaan. Alle 18v ovat koulussa joka ikinen ja poliisi ottaa kiinni, jos tapaa alaikäisen kadulla. Lisäksi keli on lämmin myös näin talvella. Tykkään!
Etelä-Eurooppa, mikä maa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Eurooppa, mikä maa?
No eihän sitä ny voi paljastaa...
Asun UK (viimeiset yli 20 vuotta). Terveyskeskuslääkärille (GP) nykyään tosi vaikea saada aikaa, ajan saa samalle päivälle kun aloittaa soittamaan heti kun vastaanotto aukeaa klo 8 aamulla. Kun ajat on menny niin sitten on, seuraavana aamuna voi taas yrittää. Meidän paikkakunnalla ei ole yksityistä asemaa joten edes rahalla et saa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut todella arvostamaan Pohjoismaita noin yleensä.
Harvinainen keidas hullussa maailmassa.
Aika sama minulla. Naisena ainakin, miehille maailma on eri lailla avoin.
Joo, Ukraina ottaa miehiä vastaan.
Facebookissa on mielenkiintoimen Ulkosuomalaisten blogit-ryhmä. Sieltä on mukava näin Suomessa asuvanakin, seurata ulkosuomalaisten ajatuksia.
It's far but it's pretty. Don't remember the language anymore.
- Gmilf from Florida
Vierailija kirjoitti:
Asun UK (viimeiset yli 20 vuotta). Terveyskeskuslääkärille (GP) nykyään tosi vaikea saada aikaa, ajan saa samalle päivälle kun aloittaa soittamaan heti kun vastaanotto aukeaa klo 8 aamulla. Kun ajat on menny niin sitten on, seuraavana aamuna voi taas yrittää. Meidän paikkakunnalla ei ole yksityistä asemaa joten edes rahalla et saa !
Lisään vielä että jos olis kotona työttömänä (niin ja paskat korvaukset Suomeen verrattuna) niin kait sitä voisi aamut istua puhelimessa jonottamassa, mutta kun pitää töissä käydä niin kyllä tää on paska systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Minua kauhistuttaa Suomen alasajo. Seuraan lehtiä ja uutisia, kuuntelen sukulaisiani ja ystäviäni ja tuntuu siltä, että mikään ei enää ole hyvin. Etenkään terveydenhuollossa ja vanhustenhuollossa. Lääkäriin et pääse tai saat soittoajan joskus viikon päähän. Vanhukset ovat heitteillä ja heidät sysätään omaisten huollettavaksi. Sairaala- ja vanhainkotipaikkoja ei ole lähimainkaan riittävästi.
Lisäksi isolla osaa ihmisistä vaikuttaa olevan jatkuva rahapula ja huoli toimeentulosta. Työttömyys on järkyttävän suurta eikä sitä näköjään saa korjattua millään.
Kaiken päälle tulee varsin rasistinen ilmapiiri ja lapsivihamielisyys.En itse osaa enää sanoa, mikä Suomessa olisi erityisen hyvin? Itse ahdistun siellä jo viikon lomalla. Olen asunut pois Suomesta yhteensä n. 30 vuotta, useammassakin maassa.
Pokkeuksellisen suora ja rehelliseltä kuulostava analyysi. Tällaisten soisi kantautuvan päättäjien korviin.
Olen asunut Irlannissa vuosikymmenen. Suomi on huomattavasti turvallisempi maa. Väkivalta on yleistä. Yöllä saa juosta bussipysäkiltä kotia. Kaikenlaista hiipparia liikkuu, kotiin on murtauduttu useamman kerran. Kaikkien tuttujen kotiin on murtauduttu. Poliisilla ei ole resursseja tutkia kaikkea.
Onhan täällä toisaalta helpompi elää, vapaampaa. Mutta kaipaan puhdasta luontoa ja sitä, ettei tarvitse koko ajan pälyillä selän taakse.
Vastaan siksi, että olen asunut vakituisesti ulkomailla vuodesta 1971 asti. Ensin 40 vuotta Saksassa ja nyt eläkkeellä 15 vuotta Italiassa. Mistä päättelit, etten asuisi ulkomailla?