Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalaiset kertokaa miten näette Suomen

Vierailija
03.02.2025 |

Haluan ulkosuomalaisilta, eli suomalaisilta keiden kotikunta on ulkomailla, kirjoituksia miltä Suomi näyttää teidän silmissä?

En halua kuulla Suomessa asuvien, enkä tutun tuttujen kokemuksia, ei edes vaikka viettäisi puoli vuotta Floridassa lomalla. Haluan lukea niiden suomalaisten kokemuksia, ketkä ovat siirtäneet kirjansa ulkomaille. 

Miten näette Suomen? Mitä hyvää Suomessa on verrattuna muualle? Mille suomalaiset ovat sokeita omassa maassaan? 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suomalainen pääsee sosiaaliturvan piiriin, eikä siittä joudu maksamaan mitään. 

Maksan pakollista sairausvakuutusmaksua keski-Euroopassa perheelleni ja siihen menee noin kymppi tonni vuodessa. 

Vierailija
2/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan puhdasta luontoa ja sitä että asiat sujuu Suomessa paremmin kuin monessa muussa maassa ja elämänlaatu on yleisesti ottaen hyvä. Ilmasto on minulle liian kylmä ja ihmiset voisivat olla hieman avoimempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Pahemmaksi vaan menee.

Vierailija
4/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut jo yli puolet elämästäni ulkomailla, joten Suomi tuntuu ikävä kyllä jotenkin kaukaiselta, vaikka vaan keski-Euroopassa asunkin. Suomessa käydessään ei missään tapauksessa saa sanoa, että jokin asia on muualla paremmin. Suomalaiset ovat täysin aivopesty uskomaan, että vain Suomessa osataan ja muualla ei. Alkaa hymyilyttämään, kun monet vähän tuhahtelevat, että kyllä säkin sitten eläkkeellä tulet taas tänne Suomeen hoidattamaan itseäsi. Jestas, kun se on suurin syy, miksi en taatusti voi koskaan muuttaa kirjojani Suomeen, kun uudessa asuinmaassa terveydenhuolto on huippua ja pelaa tosi hyvin.

Suomessa silti moni muu asia toimii ilman turhaa byrokratiaa ja ihmisen sanaan voi lähtökohtaisesti luottaa. 

Vierailija
5/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut todella arvostamaan Pohjoismaita noin yleensä.

Harvinainen keidas hullussa maailmassa.

Vierailija
6/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suomalainen pääsee sosiaaliturvan piiriin, eikä siittä joudu maksamaan mitään. 

Maksan pakollista sairausvakuutusmaksua keski-Euroopassa perheelleni ja siihen menee noin kymppi tonni vuodessa. 

Siittä? Soiniko se siellä?

Vierailija
7/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielellään maksaa, kun terveydenhuolto toimii. Suomessa joutuisi myös maksamaan vakuutuksen, jos haluaa lasten kanssa muualle kuin arvauskeskukseen jonottamaan jollekin kandille. Järkyttävät ne yksityisten lääkärien poskettomat hinnat Suomessa 

Vierailija
8/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut jo yli puolet elämästäni ulkomailla, joten Suomi tuntuu ikävä kyllä jotenkin kaukaiselta, vaikka vaan keski-Euroopassa asunkin. Suomessa käydessään ei missään tapauksessa saa sanoa, että jokin asia on muualla paremmin. Suomalaiset ovat täysin aivopesty uskomaan, että vain Suomessa osataan ja muualla ei. Alkaa hymyilyttämään, kun monet vähän tuhahtelevat, että kyllä säkin sitten eläkkeellä tulet taas tänne Suomeen hoidattamaan itseäsi. Jestas, kun se on suurin syy, miksi en taatusti voi koskaan muuttaa kirjojani Suomeen, kun uudessa asuinmaassa terveydenhuolto on huippua ja pelaa tosi hyvin.

Suomessa silti moni muu asia toimii ilman turhaa byrokratiaa ja ihmisen sanaan voi lähtökohtaisesti luottaa. 

Mikä maa?

Aina tämä sama juttu, etteivät keskustelijat voi kertoa omia kokemuksiaan kyseisestä kultamaasta.

Miksi muuten sanot sitä uudeksi aduinmaaksi? Vastakohta olet muuttanut?

T. 12 vuotta Kreikassa

Vierailija
9/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä maa?

Aina tämä sama juttu, etteivät keskustelijat voi kertoa omia kokemuksiaan kyseisestä kultamaasta.

Miksi muuten sanot sitä

...vastako...

Vierailija
10/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa maissa omat ongelmansa.

Vierailija
11/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä aloituksia samasta aiheesta jo useita.

Menee aina siihen, että ulkosuomalaiset suojautuvat jättämällä kertomatta nykyisen kotimaansa, mikä vie kyllä terää jutuilta.

Vierailija
12/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltiksen toimittajako siellä etsii jutunjuurta?

Vierailija
13/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ottanut tyyriin vakuutuksen. Itse olen yksityisesti sairausvakuutettu Saksassa vaikka asun Italiassa. Italian julkiseen en eläkeläisenä pääse koska en ollut julkisen sairausvakuutuksen jäsen Saksassakaan. Minun vuosikuluni sairausvakuutuksessa ovat jotain 3.200 e vuodessa. Yksityinen vakuutukseni korvaa myös hammashoidon. 

Vierailija
14/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kauhistuttaa Suomen alasajo. Seuraan lehtiä ja uutisia, kuuntelen sukulaisiani ja ystäviäni ja tuntuu siltä, että mikään ei enää ole hyvin. Etenkään terveydenhuollossa ja vanhustenhuollossa. Lääkäriin et pääse tai saat soittoajan joskus viikon päähän. Vanhukset ovat heitteillä ja heidät sysätään omaisten huollettavaksi. Sairaala- ja vanhainkotipaikkoja ei ole lähimainkaan riittävästi.

Lisäksi isolla osaa ihmisistä vaikuttaa olevan jatkuva rahapula ja huoli toimeentulosta. Työttömyys on järkyttävän suurta eikä sitä näköjään saa korjattua millään. 

Kaiken päälle tulee varsin rasistinen ilmapiiri ja lapsivihamielisyys.

En itse osaa enää sanoa, mikä Suomessa olisi erityisen hyvin? Itse ahdistun siellä jo viikon lomalla. Olen asunut pois Suomesta yhteensä n. 30 vuotta, useammassakin maassa. 

Vierailija
15/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä aloituksia samasta aiheesta jo useita.

Menee aina siihen, että ulkosuomalaiset suojautuvat jättämällä kertomatta nykyisen kotimaansa, mikä vie kyllä terää jutuilta.

#  Ainahan on riski, että paikalla on joku, jolla on oikeita kokemuksia ko. maasta. Siksi "asutaan" jossain tuntemattomassa ulkomaassa kultaa vuolemassa. ;D

Vierailija
16/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa mene yhtään prosenttia palkasta julkiseen terveydenhuoltoon? 

Vierailija
17/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Sveitsissä ja terveydenhuolto on sillä tolalla, että tutkimuksiin pääsee nopeaa ja polvileikkauksen saa vaikka alle kuukauden päästä, mutta 1/3 leikkauksista on turhia. Myös diagnoosin, oikean, saaminen tarkoittaa, että sitä laukkoo viidellä eri asiantuntijalla. 

Omavastuu on minulla 3000€, siihen päälle vielä perheeni pakollinen sairausvakuutusmaksu, niin puhutaan isoista rahoista. 

Kuulen tätä lähipiiriltä usein, diagnoosia ei ole tullut ja rahaa palaa sen selvittämiseen. Tuttavani maksoi 5000 euroa viime vuonna saadakseen selville, että on harvinainen verisairaus, plus se pakollinen sairausvakuutus. 

Kyllä täällä on maailmanluokan hoidot, mutta ei kaikilla ole varaa näihin. 

Joka vuosi kallistuu vain maksut.

Vierailija
18/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa mene yhtään prosenttia palkasta julkiseen terveydenhuoltoon? 

Sinä et asu ulkomailla. Mitä sinä edes vastaat? 

Suomessa on persaukinen, tuloton sairausvakuutuksen piirissä. Minun pakollinen sairausvakuutus menee ulosottoon, jos en tee töitä ja maksa näitä laskuja. Tämä oli halvin vakuutus nelihenkiselle perheelle tässä maassa. 

Vierailija
19/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä maa?

Miksi muuten sanot sitä

Saksa. Mietin aluksi, olisinko kirjoittanut uusi kotimaa, mutta muutin sen asuinmaaksi. Kaipa se kotimaa on kaikesta huolimatta Suomi. Kuten edellisessä viestissä mainitsin, olen asunut puolet elämästäni jo Saksassa. 

Tämän ketjun happamista vastauksista päätellen, ei saa edes anonyymisti sanoa, että jossain muualla voi olla jokin asia paremmin.

Vierailija
20/75 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlanti.

Asunto täytyy jakaa muiden kanssa, ei ole varaa kuin omaan huoneeseen, vaikka täyttä työpäivää tekeekin. Sähkö- ja kaasulasku vie leijonanosan palkasta. 

Eläkekassaa ei vaikuta kartuttaa, koska pitää asua Irlannissa tai iso-Britanniassa eläkkeellä.