Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittelijat työnhaussa!!!??? Miksi?

Vierailija
02.02.2025 |

Haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Yksi avoin työpaikka ollut mielessä, mutta työpaikkailmoituksessa lukee, että saisi olla 1-2 suosittelijaa tjsp.

Itselläni mennyt  erittäin hyvin nykyisessä työpaikkassa ja olen ollut jo 6 vuotta yhteensä töissä. Suosittelija olisi siis nykyinen esihenkilöni. Mutta tiedän sen (!), jos laitan suosittelijaksi esihenkilöni, hän alkaa samantien kinuamaan, että mikä tässä nyt on. Miksi et viihdy? Vaihdetaanko työtehtävää? yms. Eli aletaan vaikeaksi. Tiedän sen. Ja nykyään en luota enää kehenkään tässä maailmassa. Mistä tiedän, vaikka esihenkilöni haukuu minut huonoksi työtekijäksi. 

Olisin paljon helpompaa irtisanotua ns. yllättäen. Sanoa vaan jotain, että elämäntilanne muuttunut tai muutan toiselle paikkakunnalle tai jotain. Mutta kun tuntuu, että en saa uutta työpaikkaa, ilman suosittelijaa. Ja ainut suosittelija on nykyinen esihenkilö. Ja jos esimieheni kuulee, että olen lopettamassa, niin sitten alkaa se kinuaminen. Pahimmassa tapauksessa en edes saa uutta työpaikkaa ja tilanne muuttuu kiusalliseksi, kun/jos joudun jatkamaan. 

Mitä teen. Miten saan esim. kierrettyä sen, että minulla ei ole suosittelijaa. Onko se automaattisesti EI, jos ei ole suosittelijaa. Miksi tästä on tehty näin vaikeaa? :(

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eräs raivostuttava entinen työnantaja. Roikkuu perässä vuosikymmeniä ja kuvittelee, että hakisin heille töihin. Pitää itseään niin ylivoimaisena ja parhaana, syyttä suotta. Kuvittelee itsestään liikoja. Tosiasiassa en ikinä suostuisi menemään heille takaisin, miksi siis tekisin heille työhakemustakaan?

Vierailija
42/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikainen tapa, sano että ilmoitat tarvittaessa. Kertoo epäpätevän rekrytoijan tarpeesta ulkoistaa vastuu pois itseltä.

Tämä! Miten nuo rekrytoijatkin on niin epävarmoja nykyään? Onko joka paikassa siihen palkattu joku serkkupoika joka on just lukiosta päässyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tullaan siihen yhteen työelämän sääntöön, mistä kukaan ei puhu ääneen. Älä ikinä sano mitään negatiivista kenestäkään tai mistään asiasta. Kaiken pitää aina olla positiivista, Ihminen , joka haukkuu toisen, ei ole aikuinen, eikä ammatttitaitoinen. 

Vierailija
44/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein näin. Olin ollut yli 10 v samassa työpaikassa. Kerroin sen ekalla haastattelukierroksella suoraan, että siksi minulla ei ole kysyttynä/merkattuna ketään suosittelijaa. Mutta että jos prosessissa edistytään, niin voin antaa vaikka kahden kanssani työskennelleen kollegan yhteystiedot - en pyydä heitäkään suosittelemaan mutta pyydän heitä kertomaan millainen olen työntekijänä. Haastattelija sanoi että palataan asiaan prosessin myöhemmissä vaiheissa ja soitti sitten vasta kollegalleni kun olivat jo päätymässä minuun. 

Rekryprossaa hoitavat ihan oikeat, tilanteita ymmärtävät ihmiset jotka haluavat parhaan mahdollisen tyypin sinne. Huoli pois. 

Vierailija
45/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tullaan siihen yhteen työelämän sääntöön, mistä kukaan ei puhu ääneen. Älä ikinä sano mitään negatiivista kenestäkään tai mistään asiasta. Kaiken pitää aina olla positiivista, Ihminen , joka haukkuu toisen, ei ole aikuinen, eikä ammatttitaitoinen. 

Ei minun tarvitse ketään miellyttää tai kumarrella. Sanon just asiat niin kuin ne on ja niin kuin haluan.

Vierailija
46/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot kysyjälle,että suosittelija olisi nykyinen pomosi joten yhteystiedot annat vasta kun työtä on tarjottu ja kumpikin osapuoli halua aloittaa työsuhteen. Et halua kiusallista tilannetta työpaikallasi, jos et saakaan uutta paikkaa, joten tämä selitys on täysin ok. 

Olen itse pomona tasan kerran soittanut suosittelijalle, kun työntekijästä paljastui koeajalla jotain muuta mitä oli väittänyt olevansa. Varmistin näin omat epäilyt todeksi emmekä jatkaneet sopimusta. 

Ja jos minua pyydetään suosittelemaan niin tottakai annan positiivista palautetta, vaikka olisikin ollut ihan paska työntekijä. Se että homma ei meillä toiminut ei tietenkään tarkoita etten haluaisi ihmisen saavan muita hommia.

Vierailija
47/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks todella ärsyttävä ja rasittava työntekijä. Jos hän laittaisi minut suosittelijaksi, kehuisin hänet maailman parhaaksi työntekijäksi ja itkisin puhelimessa, kun en haluaisi luopua tästä harvinaisesta lumihiutaleesta.

Ja sitten kun hänet valittaisiin uutten työhönsä ja allekirjottaisin irtisanomisilmoituksen, kiljuisin onnesta sata vuotta. Siinäpähän saisivat maailman paskimman työntekijän riesaksi :P    

Eikös yrittäjät tee yhteistyötä enää? Tuossa se yhteistyö katkeaisi heti. No pahimman kilpailijan kohdalla voisi käyttää työntekijää pelinappulana. Koeajat on joka työsuhteessa, kyllä hän siitä pääsisi heti eroon jos haluaisi. Toisaalta uuden pomon kanssa voisi synkata paremmin kuin sinulla.

Kuulostat muuten harvinaisen lapselliselta esimieheksi tai yrittäjäksi.

Vierailija
48/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks todella ärsyttävä ja rasittava työntekijä. Jos hän laittaisi minut suosittelijaksi, kehuisin hänet maailman parhaaksi työntekijäksi ja itkisin puhelimessa, kun en haluaisi luopua tästä harvinaisesta lumihiutaleesta.

Ja sitten kun hänet valittaisiin uutten työhönsä ja allekirjottaisin irtisanomisilmoituksen, kiljuisin onnesta sata vuotta. Siinäpähän saisivat maailman paskimman työntekijän riesaksi :P    

Eikös yrittäjät tee yhteistyötä enää? Tuossa se yhteistyö katkeaisi heti. No pahimman kilpailijan kohdalla voisi käyttää työntekijää pelinappulana. Koeajat on joka työsuhteessa, kyllä hän siitä pääsisi heti eroon jos haluaisi. Toisaalta uuden pomon kanssa voisi synkata paremmin kuin sinulla.

Kuulostat muuten harvinaisen lapselliselta esimieheksi tai yrittäjäksi.

Itsekin olet lapselline, kun toisia olet täällä arvostelemassa.

Vierailija
49/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on nolo pyytää suosittelijaksi jotain, jonka kanssa on tehnyt töitä tyyliin 10 vuotta sitten. 

Totta. Voi olla, että se 10 vuoden takainen ei enää muista sinua tai on eläkkeellä, vaihtanut työpaikkaa tai ikävimmillään jopa kuollut. 

Vaikka hän muistaisi niin tuskin hänellä on ajankohtaista tietoa hakijan osaamisesta. 10 vuotta sitten hakija oli ehkä epävarma aloittelija ja 10 vuoden jälkeen pitkän linjan ammattilainen.

En tykkää suosittelijakäytännöstä yhtään ja tuntuu nololta olla yhteydessä vuosien takaisiin työpaikkoihin. 

Vierailija
50/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt muitakin voit siihen laittaa suosittelijaksi kuin esimiehen. Joku työkaveri tai vaikka pitkäaikainen asiakas tai muu tyyppi joka tietää ees vähän sun työnteosta. Tietenkään et laita nykyistä pomoa.

Ainakin Kuntarekryn hakemuksissa pyydetään laittamaan esihenkilötasoinen suosittelija. 

Vierailija
51/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia suosittelija, jotta voi kysellä miten työt oikeasti ovat sujuneet eikä haastattelussa kerrotun mukaisesti. 

Vierailija
52/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on nolo pyytää suosittelijaksi jotain, jonka kanssa on tehnyt töitä tyyliin 10 vuotta sitten. 

Totta. Voi olla, että se 10 vuoden takainen ei enää muista sinua tai on eläkkeellä, vaihtanut työpaikkaa tai ikävimmillään jopa kuollut. 

Vaikka hän muistaisi niin tuskin hänellä on ajankohtaista tietoa hakijan osaamisesta. 10 vuotta sitten hakija oli ehkä epävarma aloittelija ja 10 vuoden jälkeen pitkän linjan ammattilainen.

En tykkää suosittelijakäytännöstä yhtään ja tuntuu nololta olla yhteydessä vuosien takaisiin työpaikkoihin. 

Minä en enää edes muista entisen esimiehen nimeä 10-15 vuoden takaa. Kasvot muistan ja etunimen mutta enpä kehtaisi enää soitella ja pyytää suosittelijaksi jos nimen muistaisin. Minulla ei ole tapana elää menneisyydessä vaan katson aina eteenpäin. En myöskään koskaan palaa entiseen työpaikkaan. On ollut selvä hyvä syy miksi olen lähtenyt joten poltan sillan etten vaan palaisi takaisin. Näin on ainakin palkka parantunut joka kerta (3 kertaa).

Vierailija
53/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaako suosittelija-vaatimuksen kannattajat todella, että ihmiset pitävät yhteyttä joihinkin entisiin esimiehiin monta vuotta työpaikasta lähdön jälkeen? Siinä välissä työpaikat vaihtuu esimiehiltäkin ja uusia alaisia tulee niin että entiset unohtuu. Suosittelijasysteemin saisi jo kuopata. 

Vierailija
54/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelija, en tunne ketään suolla istuskelijaa.

Vierailija
55/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelija, en tunne ketään suolla istuskelijaa.

Niin, koska isäsi jätti teidät kun olit vielä vauva.

Vierailija
56/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaako suosittelija-vaatimuksen kannattajat todella, että ihmiset pitävät yhteyttä joihinkin entisiin esimiehiin monta vuotta työpaikasta lähdön jälkeen? Siinä välissä työpaikat vaihtuu esimiehiltäkin ja uusia alaisia tulee niin että entiset unohtuu. Suosittelijasysteemin saisi jo kuopata. 

Ei ole kyse yhteyden pitämisestä.

Suosittelijaa kysytään siksi, että ainoa asia mitä voi kysyä entiseltä työnantajalta on : ottaisitko sinä tämän työntekijän töihin? 

Siinä halutaan ehkä saada varmistettua, että työnhakija on sillä tavalla tavallinen ihminen, ettei hänen kanssaan ole mitään outoja vaikeuksia.

Aikaisemmin käytettiin työtodistuksia, joissa työnantaja antoi arvioinnin. Niistäkin näkee paljon, huonoahan ei saa antaa, mutta kyllä niistä  lukee paljonkin.

Olen kuullut joltain, että aina kun hän vaihtaa työpaikkaa, hän kysyy suositteluja siltä työnantajalta jolta lähtee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän