Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittelijat työnhaussa!!!??? Miksi?

Vierailija
02.02.2025 |

Haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Yksi avoin työpaikka ollut mielessä, mutta työpaikkailmoituksessa lukee, että saisi olla 1-2 suosittelijaa tjsp.

Itselläni mennyt  erittäin hyvin nykyisessä työpaikkassa ja olen ollut jo 6 vuotta yhteensä töissä. Suosittelija olisi siis nykyinen esihenkilöni. Mutta tiedän sen (!), jos laitan suosittelijaksi esihenkilöni, hän alkaa samantien kinuamaan, että mikä tässä nyt on. Miksi et viihdy? Vaihdetaanko työtehtävää? yms. Eli aletaan vaikeaksi. Tiedän sen. Ja nykyään en luota enää kehenkään tässä maailmassa. Mistä tiedän, vaikka esihenkilöni haukuu minut huonoksi työtekijäksi. 

Olisin paljon helpompaa irtisanotua ns. yllättäen. Sanoa vaan jotain, että elämäntilanne muuttunut tai muutan toiselle paikkakunnalle tai jotain. Mutta kun tuntuu, että en saa uutta työpaikkaa, ilman suosittelijaa. Ja ainut suosittelija on nykyinen esihenkilö. Ja jos esimieheni kuulee, että olen lopettamassa, niin sitten alkaa se kinuaminen. Pahimmassa tapauksessa en edes saa uutta työpaikkaa ja tilanne muuttuu kiusalliseksi, kun/jos joudun jatkamaan. 

Mitä teen. Miten saan esim. kierrettyä sen, että minulla ei ole suosittelijaa. Onko se automaattisesti EI, jos ei ole suosittelijaa. Miksi tästä on tehty näin vaikeaa? :(

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sille suosittelijalle ei edes soiteta. Riittää, että on joku nimetty suosittelija.

Todennäköisesti sitä hakemustakaan ei ole tehty vai miksi kuvittelisit valtion olevan niin suosittu työpaikka? Mitä lisäarvoa valtion työpaikka tuo työntekijälle?

Vierailija
22/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten erittäin hyvä aloitus! Esihenkilönä olen ajatellut usein, että jos minulle soittaa joku ja kysyy arvioita sellaisesta alaisestani, josta en pidä, niin todellakin kehuisin tätä ihmistä jotta pääsisin siitä näppärästi eroon :) 

Ja kääntäen: jos tykkäisin tyypistä enkä haluaisi häntä menettää, en niinkään kehuisi tuolle soittelijalle.

Onneksi mun esimies on myös hyvä ystävä, niin tiedän että antaa rehellisen arvion. Ja olen sen verran pätevä ettei hävetä pyytää suosituksia eikä tunnu ystävyyden hyväksikäytöltä.

Mutta noin uskoisin käyvän aika useinkin, kun mitenpä siitä suosituksen virheellisyydestä voisi edes teoriassa jäädä vastuuseen? Sen sijaan hyvät mahkut päästä sluibasta eroon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli jo eiliseltä ketju. Miksi avasit uuden? Olisit jatkanut siihen.

Vierailija
24/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se merkillistä jos ei kuuden vuoden jälkeen voi edes työkaveria kysyä suosittelijaksi. Kertoo henkilön hankalasta luonteesta.

Vierailija
25/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se merkillistä jos ei kuuden vuoden jälkeen voi edes työkaveria kysyä suosittelijaksi. Kertoo henkilön hankalasta luonteesta.

Työkaverit ei kelpaa suosittelijaksi.

Vierailija
26/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten erittäin hyvä aloitus! Esihenkilönä olen ajatellut usein, että jos minulle soittaa joku ja kysyy arvioita sellaisesta alaisestani, josta en pidä, niin todellakin kehuisin tätä ihmistä jotta pääsisin siitä näppärästi eroon :) 

Ja kääntäen: jos tykkäisin tyypistä enkä haluaisi häntä menettää, en niinkään kehuisi tuolle soittelijalle.

Onneksi mun esimies on myös hyvä ystävä, niin tiedän että antaa rehellisen arvion. Ja olen sen verran pätevä ettei hävetä pyytää suosituksia eikä tunnu ystävyyden hyväksikäytöltä.

Mutta noin uskoisin käyvän aika useinkin, kun mitenpä siitä suosituksen virheellisyydestä voisi edes teoriassa jäädä vastuuseen? Sen sijaan hyvät mahkut päästä sluibasta eroon. 

No, mutta jos työpaikka ja esimies on niin hyvä niin miksi edes haet töitä kun onhan sulla niin hyvä työpaikka ja esimies?

Vierailija
27/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sille suosittelijalle ei edes soiteta. Riittää, että on joku nimetty suosittelija.

Kyllä niitä useinkin soitetaan.

Vierailija
28/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, lapselliseksi valtapeliksi se menisi, epärehelliseksi eikä siinä työntekijän etua kukaan katsoisi. 

Mutta olisitko itsekään tyytyväinen jos tietäisit että työntekijäsi ei sinun alaisuudessa enää viihdy? Miten se vaikuttaisi teidän suhteeseen työssä jos hän ei saisikaan uutta työtä joka motivoi paremmin? Jos saisi tietää että olet moittinut hänen työtään jotta hän ei pääsisi muualle töihin? Kyllä teidän hyvät välit olisivat historiaa sen jälkeen etkä saisi enää joustavaa työntekijää hänestä.

Vierailija
29/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks todella ärsyttävä ja rasittava työntekijä. Jos hän laittaisi minut suosittelijaksi, kehuisin hänet maailman parhaaksi työntekijäksi ja itkisin puhelimessa, kun en haluaisi luopua tästä harvinaisesta lumihiutaleesta.

Ja sitten kun hänet valittaisiin uutten työhönsä ja allekirjottaisin irtisanomisilmoituksen, kiljuisin onnesta sata vuotta. Siinäpähän saisivat maailman paskimman työntekijän riesaksi :P    

Vierailija
30/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä useinkin soitetaan.

Ei soiteta. Markulle ei soiteta. Koskaan. Ja syystä.

Vierailija
31/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks todella ärsyttävä ja rasittava työntekijä. Jos hän laittaisi minut suosittelijaksi, kehuisin hänet maailman parhaaksi työntekijäksi ja itkisin puhelimessa, kun en haluaisi luopua tästä harvinaisesta lumihiutaleesta.

Ja sitten kun hänet valittaisiin uutten työhönsä ja allekirjottaisin irtisanomisilmoituksen, kiljuisin onnesta sata vuotta. Siinäpähän saisivat maailman paskimman työntekijän riesaksi :P    

Mä en koskaan laita sinua suosittelijaksi.

Vierailija
32/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mutta jos

Esimies on parempi kuin työpaikka.

Vierailija
33/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita suosittelijoita. Jos en kelpaa haastattelun, osaamisen ja soveltuvuustestien perusteella niin tuskin kelpaan entisen pomon tai työkaverin juttujen pohjalta. Miksi jonkun random tyypin vakuuttelut tai toisaalta epäilyksen kylvö vaikuttaisi enemmän kuin mitä itse kerron? Naurettavaa sirkusta koko työnhaku nykyään. 

Vierailija
34/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videocv ja suosittelijat pitää olla.

Vierailija
35/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videocv ja suosittelijat pitää olla.

Mihin, valtiolle vai? En ole hakemassa töihin valtiolle. Koskaan.

Vierailija
36/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Supon mielestä ehkä tai KRP:n.

Vierailija
37/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En käytä suosittelijoita. Jos en omin avuin pysty työpaikkaa saamaan, sitten saa jäädä saamatta. Yksi vahvimmista puolistani onkin, että pystyn itsenäisesti selviytymään tilanteesta kuin tilanteesta. En tarvitse tueksini mitää 10 hengen kaveriporukkaa" 

Eli olet ryhmätyötaidoton. Kun astut ovesta ulos menee hakemuksesi silppuriin.

Vierailija
38/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan laita sinua suosittelijaksi.

Siis et halua suosittelijaa, joka kehuu sinua. Pitäiskö haukkua. 

Vierailija
39/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tarkoitus olla viime kesä työttömänä, mutta joku oli suositellut kun pyydettiin töihin. Loma loppui juhannukseen, nyt "joutuu" sitten olemaan hallilla töissä.

Vierailija
40/56 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät vaikka äitisi suosittelijaksi. Kunhan ei kerro että on äitisi, vaan sanoo olevansa entinen työkaverisi tai esihenkilösi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi