Mitä hölmöilyjä teinisi on tehnyt? Vertaistukea!
Oma 16v on tullut kotiin ihan kamalassa humalassa. Varastanut juomia kotoota. Ottanut vanhempien auton luvatta ja ajanut sillä yöllä kavereiden kanssa. (Vanhempien nukkuessa) tutkinut työmaa-aluetta ja juossut poliiseja karkuun. Kiipeillyt katoilla. Ja ties mitä mitä me vanhemmat emme tiedä.
Onkp kaikkien muiden teinit fiksuja ja järkeviä?
Tää on ihan kamalaa. Saa olla sydän syrjällään pelosta kokoajan. Miettiä vaan koska sattuu jotain peruuttamatonta.
Kommentit (46)
Minä olen voittanut "teinilotossa" kun minun kummallakaan teinillä ei ole ollut kovaa kapinaa. Molemmat ovat ihania, fiksuja ja omilla aivoillaan ajattelevia. Vanhemmalla tyttärelläni on ollut jo pari vuotta samanlainen poikakaverikin. Itse nautin tästä ajasta paljon enemmän kuin pikkulapsiajasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kotiarestista nykyään lasu vai miksi teinisi ei ole arestissa?
Onhan hän voinut olla arestissa kaikkien noiden tekojen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa teinissä oli raivostuttavaa että se vain luki luki luki koko ajan jotain koulujuttuja, menee elämä ihan ohi. Vähempikin rittäis, ainakin meillä riitti amiksessa. Onneksi priorisoi ajankäyttönsä paremmin yliopistossa ja jäi opinnot kesken.
Sosiaaliset taidot eivät usein kehity jos lukee liikaa, mikä johtaa aikuisiällä syrjäytymiseen.
Ajattelun taidot kehittyvät lukiessa. Aktiivisella lukemisella ei ole havaittu olevan mitään yhteyttä syrjäytymiseen.
Ehtiikö olla sosiaalinen jos vaan lukee? Tai osaako edes?
No pääasia kai että ehtii nyt sosialisoimaan kun jäi opinnot kesken.
Meillä on aina ollut teinit hyvin rauhallisia ja hyvin käyttäytyviä. Kerran oli kahden jo täysi-ikäisen kanssa puhetta, että heidän kanssaan ei ollut koskaan mitään ongelmia teini-iässäkään. Tyttö sanoi siihen, että "meillä on aina ollut niin ankara kuri ettei tullut edes mieleen sanoa vastaan tai hölmöillä". Kuulemma vieläkin joutuu miettiä, ettei mokaa kun siitä joutuu sitten tilille. Joo, ehkä oma kasvatustapa on ollut aika tiukka ja periksiantamaton, mutta tulokset puhukoon puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei todellakaan ole kaikki kunnossa. Teini voi pahoin ja tukahduttaa pahaaoloa hölmöilemällä. Syytkin on tiedossa. Vanhempana on kuulkaa yllättävän keinoton auttamaan, koska tuon ikäinen saa päättää niin paljosta itse.
Sen korjaan, ettei ajanut humalassa. Sentään.
Vanhemman on joskus nukuttava, teini lähtee yöllä. Miten estät? Toki, kun avaimet kerran viety, on ne sen jälkeen piilossa. Tai kun juomat pöllitty, ei niitä sen jälkeen kotoa löydy.
Miten pidät teinin kotiarestissa? Kysynpä vaan. Kiltimpi toki tottelee ja pysyy kotona. Uhmakas häipyy ovesta. Miehen kokoista vaikea estää.
Onko ratkaisu se, että teini suljetaan kotiin? Auttaako kiellot? Se vain lisää uhmakkuutta ja ihansama asennetta.
Perustottelevaisuus olisi pitänyt opettaa jo paljon pienempänä. Sillä saavutetaan se, että lapsi ei yleensä ainakaa
Meillä poika sairastui bipolaariseen teininä ja voi veljet mitä tempauksia, diagnoosin sai vasta täysi-ikäisenä ja lääkkeet myös. Onneksi ei ehtinyt saada rikosrekisteriä mutta luottotiedot paloivat iloisesti. Nykyään tasaisempaa elämää edunvalvojan ja lääkärin valvonnassa.
Ehtiikö olla sosiaalinen jos vaan lukee? Tai osaako edes?