Kuluttaako kipu energiaa?
Otsikon kysymys on omastakin mielestäni tolkuttoman typerä, mutta kysyn silti. Olen syksystä asti kärsinyt hirveistä, paikkaa vaihtavista jalkakivuista, ja tutkimuksiin pääsen vasta keväämmällä. Tällä hetkellä en pysty kävelemään miltei ollenkaan ja olen henkisesti aivan rikki, koska en pääse lenkille. Sisätiloissakin joudun välillä käyttämään kyynärsauvoja.
Mietinkin, kuluttaako jatkuva kipu kaloreita. En pysty liikkumaan normaalisti, tunnin verran teen päivittäin steppilautaharjoituksia itku kurkussa. Lohduttaisi edes vähän, jos kivusta johtuva ponnistelu polttaisi energiaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinkin yksityisellä, juuri sieltä sain lähetteen kuvaukseen - terveyskeskuksessa käskivät ottaa Buranaa ja odotella.
Milloin menet kuvaukseen? Kuvataanko sulta siis selkäranka?
Epäilevätkö selkärankaongelmia?
Helmikuun lopulla. Taustalla on aiempi lantionmurtuma, josta aikoinaan ei saatu magneettikuvaa, koska laitteet olivat silloin rikki. Nyt uumoilevat, että jotakin on voinut jäädä huomaamatta pelkässä röntgenissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli melkein pääkipu näin vajaasta tapauksesta kuin ap on. Kulutinkohan kuinka paljon energiaa?
En voi olla täysin vajaa, olen filosofian tohtori.
No ei uskoisi näiden juttujen perusteella.
Ei taida toi jalkasärky olla sun ainoa (eikä edes isoin) ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä lukemalla päättelen, että olet pläski.
Ja minä taas päättelen, että syömishäiriöinen! Ihminen, joka sanoo pelkäävänsä hirveästi lihomista ja on nyt rajoittanut kiinteän ruoan syömisensä kahteen kertaan viikossa. Sinä haukut tällaista läskiksi - haloo!!
Ei minulla mitään diagnoosia ole koskaan ollut, saa sanoa läskiksi! Ihan oikeutetulta tuntuu.
Siitä huolimatta sinä valitettavasti kuulostat syömihäiriöiseltä. Ei missään nimessä ole tervettä ha normaalia pelätä lihomista niin paljon, että ei uskalla syödä.
Enpä tiedä, olen aina pitänyt paastoamisesta. Se tuntuu sopivan minulle ja elämänrytmilleni. Ihmiset ovat erilaisia. Onhan lihomisessa paljon terveysriskejä, varmasti moni pelkää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinkin yksityisellä, juuri sieltä sain lähetteen kuvaukseen - terveyskeskuksessa käskivät ottaa Buranaa ja odotella.
Milloin menet kuvaukseen? Kuvataanko sulta siis selkäranka?
Epäilevätkö selkärankaongelmia?
Helmikuun lopulla. Taustalla on aiempi lantionmurtuma, josta aikoinaan ei saatu magneettikuvaa, koska laitteet olivat silloin rikki. Nyt uumoilevat, että jotakin on voinut jäädä huomaamatta pelkässä röntgenissä.
Aa, no hyvä, että nyt kumminkin ottavat, kun ei ajallaan onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kipu kyllä kuluttaa, mutta lähinnä mieltä ja tunteita. Se tekee ärtyisäksi, väsyneeksi ja onnettomaksi. Kaloreita en ole huomannut sen kuluttavan. Kärsin kroonisesta selkäkivuista ja odottelen leikkausta, 7. vuosi menossa. Harrastan kivusta huolimatta liikuntaa ja pyrin elämään niin normaalisti kuin pystyn. Ajoittain kipu on niin paha että mikään liikunta ei onnistu, silloin makaan sängyssä ja nostelen käsipainoja sekä poljen kevyttä kuntopyörää (aika usein poljen koko päivän 12-16 tuntia). Kokeile mitä voit tehdä ja teet sen minkä voi. Toivottavasti saat apua.
Millaiseen selkäleikkaukseen olet menossa?
Mitä selän kuvauksesta löytyi?
Sitä en tiedä, kuluttaako kipu kaloreita, mutta voimia ja energiaa se ainakin vie. Kipu väsyttää, uuvuttaa ja vie mielen matalaksi, varsinkin, jos se pitkittyy.
Mistä kipusi alkoivat? Vamma? Tulehdus? Itselläni oli kanssa todella erikoisia kipuja jaloissa flunssan jälkeen, epäilen että oli korona ehkä. On ollut tosi omituista.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä, kuluttaako kipu kaloreita, mutta voimia ja energiaa se ainakin vie. Kipu väsyttää, uuvuttaa ja vie mielen matalaksi, varsinkin, jos se pitkittyy.
Mistä kipusi alkoivat? Vamma? Tulehdus? Itselläni oli kanssa todella erikoisia kipuja jaloissa flunssan jälkeen, epäilen että oli korona ehkä. On ollut tosi omituista.
Olet oikeassa. Ei ne kalorin kulutukset muutenkaan ole sellainen juttu mitä oletetaan, monet eivät nyt vain halua hyväksyä tätä tosiasiaa.
Mulla ainakin tippunut paino 10 kg kipujen takia. Jalat mulla myös niin kipeät, ettei välillä pääse kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten murtunut lantio, joka silloin tuntui parantuneen ihan hyvin. Syksyllä alkoi kuitenkin ilmaantua selkä- ja jalkaoireita, joilla saattaa olla jotakin tekemistä tuon vanhan vamman kanssa. Nyt parin viime viikon aikana on käveleminen muuttunut jo tosi vaikeaksi.
Kuulostaapa oudolta tuo flunssaan yhdistyvä jalkakipu, toivottavasti helpottaa pian!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tippunut paino 10 kg kipujen takia. Jalat mulla myös niin kipeät, ettei välillä pääse kävelemään.
Ikävä kuulla, pidän peukkuja, että tilanteesi korjaantuu! Pitkittyvä kipu on julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä lukemalla päättelen, että olet pläski.
Läskihullu on kyllä mestari löytämään tiensä ketjuun kuin ketjuun! (Y)
Kaipa se voi kuluttaa, jos kipukohtaus aiheuttaa hengästymistä ja sykkeen nousua tms. Mulla ainakin käy usein niin, että kohtauksittain iskevä kipu pakottaa liikehtimään ja kiemurtelemaan, joskus myös kävelemään edestakaisin. Eli epäsuorasti se ainakin voi lisätä kulutusta. On sitten eri asia, miten paljon.
Mulla oli parin vuoden sisällä omituisia kipuja jalassa, lähinnä jalkaterässä eri kohdissa. Verenpaineet korkealla. Verikokeessa paljastui diabetes. Olisi vaan pitänyt jo aikaisemmin mennä kokeisiin. Ne kun ei omakustanteisestikaan paljoa maksa.
Jo pelkästään kehon elintoiminnot kuluttavat sen verran energiaa, että kevyesti syömällä ei liho. Ihminen tarvitsee myös ravintoaineita pysyäkseen terveenä. Ei todellakaan tunnu terveeltä kytätä jokaista kiloa ja jättää ruoka syömättä. Ei petipotilaitakaan nestepaastolla pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli parin vuoden sisällä omituisia kipuja jalassa, lähinnä jalkaterässä eri kohdissa. Verenpaineet korkealla. Verikokeessa paljastui diabetes. Olisi vaan pitänyt jo aikaisemmin mennä kokeisiin. Ne kun ei omakustanteisestikaan paljoa maksa.
Minäkin mietin tuota vaihtoehtoa, mutta toisaalta kipua tuntuu koko jalan mitalta pakarasta nilkkaan, pahimmat pisteet lonkassa ja polvessa. Hyvä, että menit tutkimuksiin, vaikka sitten vähän myöhässäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin tuota vaihtoehtoa, mutta toisaalta kipua tuntuu koko jalan mitalta pakarasta nilkkaan, pahimmat pisteet lonkassa ja polvessa. Hyvä, että menit tutkimuksiin, vaikka sitten vähän myöhässäkin!
Ihan hyvä, jos pääset magneettiin, koska selässä voi olla joku välilevyn pullistuma, joka aiheuttaa hermokipua koko jalkaan. Niihinkin määrätään aika usein, jos ei ole todella paha, vain jumppaliikkeitä ja odotetaan, että pullistuma palautuu itsestään. Selkäjumitkin voi olla niin pahoja, että tuntuu jalassa asti. Mun mies meni ihan vinoon selkäjumin takia. Hyvä fyssari sai sen jumin hieromalla auki. Pullistumakin alkaa sillä olemaan jo parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään kehon elintoiminnot kuluttavat sen verran energiaa, että kevyesti syömällä ei liho. Ihminen tarvitsee myös ravintoaineita pysyäkseen terveenä. Ei todellakaan tunnu terveeltä kytätä jokaista kiloa ja jättää ruoka syömättä. Ei petipotilaitakaan nestepaastolla pidetä.
Uskon kyllä. On vain paljon helpompi olla syömättä, jollakin tavalla se helpottaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä. On vain paljon helpompi olla syömättä, jollakin tavalla se helpottaa oloa.
Siis miten se auttaa...?
En voi olla täysin vajaa, olen filosofian tohtori.