Kuluttaako kipu energiaa?
Otsikon kysymys on omastakin mielestäni tolkuttoman typerä, mutta kysyn silti. Olen syksystä asti kärsinyt hirveistä, paikkaa vaihtavista jalkakivuista, ja tutkimuksiin pääsen vasta keväämmällä. Tällä hetkellä en pysty kävelemään miltei ollenkaan ja olen henkisesti aivan rikki, koska en pääse lenkille. Sisätiloissakin joudun välillä käyttämään kyynärsauvoja.
Mietinkin, kuluttaako jatkuva kipu kaloreita. En pysty liikkumaan normaalisti, tunnin verran teen päivittäin steppilautaharjoituksia itku kurkussa. Lohduttaisi edes vähän, jos kivusta johtuva ponnistelu polttaisi energiaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vika on näköjään päässä.
Päätellen mistä? En käytä hymiöitä, mutta jos käyttäisin, tähän tulisi naurava naama.
Kaikki mitä kropassasi tapahtuu kuluttaa energiaa. Sellaista ei maailmankaikkeudessa ole joka toimisi ilman energiaa.
Jopa atomien sisällä tapahtuva kvanttiliike vaatii energiaa ja siksi synnyttää hieman lämpöenergiaa. Tämä on myös syy miksi absoluuttinen nollapiste on mahdotonta saavuttaa.
Ei kai ne kipuviestit kulje ilman energiaa hermostossa, jonkinlainen "parasitic current draw" lienee kiputilassa.
🤣 Senkin typerä luuska, olet tuhonnut terveytesi ja suurin huolesi on kalorit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä lukemalla päättelen, että olet pläski.
Ja minä taas päättelen, että syömishäiriöinen! Ihminen, joka sanoo pelkäävänsä hirveästi lihomista ja on nyt rajoittanut kiinteän ruoan syömisensä kahteen kertaan viikossa. Sinä haukut tällaista läskiksi - haloo!!
Ei minulla mitään diagnoosia ole koskaan ollut, saa sanoa läskiksi! Ihan oikeutetulta tuntuu.
Siitä huolimatta sinä valitettavasti kuulostat syömihäiriöiseltä. Ei missään nimessä ole tervettä ha normaalia pelätä lihomista niin paljon, että ei uskalla syödä.
Vierailija kirjoitti:
🤣 Senkin typerä luuska, olet tuhonnut terveytesi ja suurin huolesi on kalorit!
Eihän sitä vielä tiedä, millainen vika on kyseessä ja mistä se johtuu. Voi olla omaa syytä, voi olla olematta.
Todella fiksu kysymys!!!
Oletan, että jonkin verran kuluu. Ihminen on herkästi jännityksessä ja kenties myös hengittää kiivaammin.
Kuluuhan pelkässä ajattelussalin kaloreita.
On tutkittu että lihasvoima kehittyy myös ajattelemalla harjoitteita.
Ei tietenkään niin, että ohikiitävän hetken ajatus käväisee kuntosalissa. Mutta jos ajattelet vaikkapa nostavasi juuri nyt käsipainoja ja tekeväsi koukistajan harjoitusta - teet sitä ainakin jonkin verran. Aivojen kulloisetkin osa+alueet aktivoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Todella fiksu kysymys!!!
Oletan, että jonkin verran kuluu. Ihminen on herkästi jännityksessä ja kenties myös hengittää kiivaammin.
Kuluuhan pelkässä ajattelussalin kaloreita.
On tutkittu että lihasvoima kehittyy myös ajattelemalla harjoitteita.
Ei tietenkään niin, että ohikiitävän hetken ajatus käväisee kuntosalissa. Mutta jos ajattelet vaikkapa nostavasi juuri nyt käsipainoja ja tekeväsi koukistajan harjoitusta - teet sitä ainakin jonkin verran. Aivojen kulloisetkin osa+alueet aktivoituvat.
Kiinnostavaa pohdintaa! Olet oikeassa, keskittynyt ajattelukin on omanlaistaan kuormitusta. Minäkin olen lukenut noista mielikuvaharjoittelulla vahvistuvista hermoradoista vaikkapa kuntoutuksen yhteydessä.
Voihan se kaloreitakin kuluttaa mutta väsyttää ainakin joten väkisin ei kannata liikkua, tapaturmavaara.
Ei kannata stressata sitä jos ei kykene tai pääse liikkumaan, silloin ei kuulukaan päästä tai kyetä.
Vierailija kirjoitti:
Kipu nostaa verenpainetta
Ei välttämättä nosta.
Ihminen kuluttaa kaloreita jo hengittämällä eli elämällä.
Joskus keho saattaa olla kovilla ja senkin takia painokin saattaa pudota.
Joskus taas tulee turvotuksia vaikka ei söisikään liikaa tai vaikka liikkuisi.
Kehossa voi siis olla myös jumitilanteita.
Kaikille kehossa tapahtuville asioille ei mahda itse mitään, muistakaa siis suhtautua ja olla järkeviä kaiken suhteen.
Armollisuutta kehoakin kohtaan!
Jos kipu kuluttais enerkiaa, niin masokisti laihtuis!
Vierailija kirjoitti:
Kaikille kehossa tapahtuville asioille ei mahda itse mitään, muistakaa siis suhtautua ja olla järkeviä kaiken suhteen.
Tällainen ruhon toiminnan epäjohdonmukaisuus on kyllä turhauttavaa, vaikka eihän sille mitään voi. Pelkkä ajatuskin armollisuudesta vetää naaman nutturalle, koska pidän keppiä porkkanaa tehokkaampana. Kiitos joka tapauksessa hyvästä ja asiallisesta pohdinnasta!
Kipu kyllä kuluttaa, mutta lähinnä mieltä ja tunteita. Se tekee ärtyisäksi, väsyneeksi ja onnettomaksi. Kaloreita en ole huomannut sen kuluttavan. Kärsin kroonisesta selkäkivuista ja odottelen leikkausta, 7. vuosi menossa. Harrastan kivusta huolimatta liikuntaa ja pyrin elämään niin normaalisti kuin pystyn. Ajoittain kipu on niin paha että mikään liikunta ei onnistu, silloin makaan sängyssä ja nostelen käsipainoja sekä poljen kevyttä kuntopyörää (aika usein poljen koko päivän 12-16 tuntia). Kokeile mitä voit tehdä ja teet sen minkä voi. Toivottavasti saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ruhon toiminnan epäjohdonmukaisuus on kyllä turhauttavaa, vaikka eihän sille mitään voi. Pelkkä ajatuskin armollisuudesta vetää naaman nutturalle, koska pidän keppiä porkkanaa tehokkaampana. Kiitos joka tapauksessa hyvästä ja asiallisesta pohdinnasta!
Ymmärrän, kaikki tunteet ovat sallittuja ja aina saa kokeilla asioita jos ne hyvältä tuntuvat. On kokemusta kehon kaikenlaisesta kikkailusta joten saat sympatiani. Tsemppiä jatkoonkin!
Vierailija kirjoitti:
Kipu kyllä kuluttaa, mutta lähinnä mieltä ja tunteita. Se tekee ärtyisäksi, väsyneeksi ja onnettomaksi. Kaloreita en ole huomannut sen kuluttavan. Kärsin kroonisesta selkäkivuista ja odottelen leikkausta, 7. vuosi menossa. Harrastan kivusta huolimatta liikuntaa ja pyrin elämään niin normaalisti kuin pystyn. Ajoittain kipu on niin paha että mikään liikunta ei onnistu, silloin makaan sängyssä ja nostelen käsipainoja sekä poljen kevyttä kuntopyörää (aika usein poljen koko päivän 12-16 tuntia). Kokeile mitä voit tehdä ja teet sen minkä voi. Toivottavasti saat apua.
Olen todella pahoillani puolestasi, karmeaa kituutella kipujen kanssa noin pitkään! Ei ihme, että käy mielen ja kärsivällisyyden päälle. Voimia Sinulle, ja parempia päiviä jatkossa!
Mulle tuli melkein pääkipu näin vajaasta tapauksesta kuin ap on. Kulutinkohan kuinka paljon energiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kävinkin yksityisellä, juuri sieltä sain lähetteen kuvaukseen - terveyskeskuksessa käskivät ottaa Buranaa ja odotella.
Milloin menet kuvaukseen? Kuvataanko sulta siis selkäranka?
Epäilevätkö selkärankaongelmia?
Toivottavasti et ole aiheuttanut syömishäröilylläsi itsellesi pysyviä neuropatiavaurioita jalkoihisi. Tietyt b-vitamiinipuutokset kun aiheuttavat niitä. Syinä voi olla myös alkoholismi, diabetes tai neurotoksiset lääkkeet ja myrkyt. Myös monelle syöpähoitoja läpikäyneelle tuttu asia.