Miksi monet pitävät jotenkin parempana tapana sitä, että kaupassa käydään harvoin?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee syötyä suunnitellusti ja terveesti, kun tekee viikon ostokset kerralla.
Ei turhaan altista itseään viruksille ja tarttuville taudeille, kun käy harvoin.
Bensaa säästyy.
Samalla reisulla roskat ja muut kierrätykseen. Aikaa säästyy. Luonto kiittää.
Kaupassa vähemmän tungosta, miellyttävämpää kaikille.
Tarjoat sitten loppuviikosta jo vanhenevaa ruokaa. Ei kuulosta mitenkään terveelliseltä.
Miten vaikka se jauheliha vanhenee yhtään sen nopeammin siellä kodin jääkaapissa kuin kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei turhaan altista itseään viruksille ja tarttuville taudeille, kun käy harvoin.
Bensaa säästyy.
Tarjoat sitten loppuviikosta jo vanhenevaa ruokaa. Ei kuulosta mitenkään terveelliseltä.
Olen eri. Meillä ruoka säilyy pakastimessa. Teilläkö ei?
Älytöntä täyttää pakastinta varmuuden vuoksi ostetulla ruoalla, eli työntää se viikon varrella syömätön tuoreruoka vanhenemisen pelossa pakastimeen. Meillä se pakastin on lähinnä omavaraistuotteille, eli marjoille, itsekalastetuille kaloille ja riistalle. Esim. kaupan lohi ei kovin kauan pysy hyvänä pakastimessa ja pakastettu leipä varsinkin muuttuu rakenteeltaan huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Olen huomannut, että säilyy ja säilyy niin pitkään, että pitää heittää pois.
Siksipä meidän pakastimessa on vain marjoja ja erilaisia vihannespakastepusseja. Niitä tulee käytettyä kyllä. Mitään ruokaa ei pakastetaan.
Meillä pakastetaan ja käytetään vanhemmasta päästä niitä pakasteita. Eivät pilaannu. Sinä et taida olla talousihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn melkein päivittäin. Metsästän hyviä tarjouksia ja valmistan ruokani yksin asuvana sen mukaan, mitä milloinkin kaupasta löydän. Siten saan ruokailtua halvemmalla ja mieluisiani ruokia.
En taida uskoa, että saat ruokailtua halvemmalla. Itsekin olen yksinelävä mutta käyn kerran viikossa korkeintaan kaupassa. Minulta löytyy sen verran tilava pakastin, että sinne mahtuu annosrasioita - yhdelle hengelle kun keittää esim. hernekeittoa tai bolognese kastike, palapaisti ym. jää aina yli. En välitä syödä kolme päivää samaa ruokaa. Kellarissa on pottuja, porkkanoita, punajuuria, maustekurkkua ym. Tarjouksia toki hyödynnän ja leipää leivon usein itse. Valmistan tietty vain mieluisia ruokia itselleni. En tykkää yhtään käydä kaupassa, huinimenen isoissa kaupoissa on itselleni kauhistus mutta minkäs voit kun pie
Kannattaisi? Minä asun ulkomailla jo monta vuosikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Älytöntä täyttää pakastinta varmuuden vuoksi ostetulla ruoalla, eli työntää se viikon varrella syömätön tuoreruoka vanhenemisen pelossa pakastimeen. Meillä se pakastin on lähinnä omavaraistuotteille, eli marjoille, itsekalastetuille
Kyllä ne viikon ruokaostokset säilyy pakastimessa hyvin. Kuka käskee ostaa liikaa ruokaa ja täyttää pakastin? Pakastaa vaan sopivan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Miten vaikka se jauheliha vanhenee yhtään sen nopeammin siellä kodin jääkaapissa kuin kaupassa?
Jauheliha pitäisi valmistaa oikeasti ostopäivänä. Nykyjauhiksissa on pidemmät käyttöpäivät ja kauppoihin laitetaan yleensä päivittäin uudet lihat. Jos ostat jauhiksen maanantaina, on siinä tietysti eri vkp kuin torstaina ostetussa. Aika erikoinen käsityskyky sulla kyllä on lihan vanhenemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Mä en ainakaan säilytä pakastimessa muuta kuin pakasteita. Ruoka-aineiden jäädyttäminen ja sulattaminen huonontaa niiden laatua ja esim. jauhelihaa ei kannattaisi pakastaa ollenkaan, kun valtaosa niistä on tehty jo kertaalleen pakastetusta lihasta (pl. Snellman).
Ap
Oho nyt tuli nälkä haen kaupasta limpstkaria ja tsipsejä😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Mä en ainakaan säilytä pakastimessa muuta kuin pakasteita. Ruoka-aineiden jäädyttäminen ja sulattaminen huonontaa niiden laatua ja esim. jauhelihaa ei kannattaisi pakastaa ollenkaan, kun valtaosa niistä on tehty jo kertaalleen pakastetusta l
Minä säilytän siellä pakastepitsoja, lihoja, marjoja, leipiä ja pullaa.
Pakastan raakapakastettuja karjalanpiirakoita, leivonnaisia ja pasteijoita. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Kaippa jokainen tuntee itsensä ja tietää, mikä tapa sopii. Itse olen sortuvainen heräteostoksiin, joten mitä harvemmin kauppaan, sen harvemmin heräteostoksia ja pankkitili kiittää.
Tuo tuntuu olevan yleinen tapa ja ajatus. Minä taas ostan enemmän turhaa, jos käyn harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että suurimmalta osaltaan kauppa reissujen tiheys riippuu siitä, kuinka kaukana tai lähellä kauppa on. Jos jollain on kauppa samassa talossa, niin toki hänen on silloin helpompi hakea klo 21 jälkeen hävikit. Ja jos joutuu kantamaan ostokset käsissään, niin itse valitsen mielummin monta kevyttä kuormaa.
Ruuan tuoreus, on minulle ykkös asia. Se myös vaikuttaa useaan käyntiin viikossa, jos esim. ei ole tuoretta leipää.
Tuoreleivän jaan palastepusseihin osiin niin, että yhdessä pussissa on päivässä syötävä leipämäärä. Leipä on kuin vastapaistettua, kun sen jäisen viipaleen paahtaa leivänpaahtimessa.
Ostan siis kerralla väh. viikon leivät.
Vierailija kirjoitti:
Pakastan raakapakastettuja karjalanpiirakoita, leivonnaisia ja pasteijoita. Kätevää.
Et pakasta vaan säilytät niitä pakastimessa. Ovat jo valmiiksi pakastettuja.
Mä haen eri kaupoista sen mukaan mukä missäkin on halvinta. Käyn siis joka viikko kerran Lidlissä, Prismassa ja Cittarissa. Jos on asiaa Halpahallin suuntaan niin myös siellä. Käyn näin ollen n 3x vkossa kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Mä en ainakaan säilytä pakastimessa muuta kuin pakasteita. Ruoka-aineiden jäädyttäminen ja sulattaminen huonontaa niiden laatua ja esim. jauhelihaa ei kannattaisi pakastaa ollenkaan, kun valtaosa niistä on tehty jo kertaalleen pakastetusta l
Et siis osta punalaputettuja? Minä ostan ja laitan pakkaseen. Jos meillä ei oo pakkasessa niin ei syödä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pakasta vaan säilytät niitä pakastimessa. Ovat jo valmiiksi pakastettuja.
Ei ole valmiiksi pakastettuja. Leivon itse ja pakastan raakana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensaa säästyy.
Mä en ainakaan säilytä pakastimessa muuta kuin pakasteita. Ruoka-aineiden jäädyttäminen ja sulattaminen huonontaa niiden laatua ja esim. jauhelihaa ei kannattaisi pakastaa ollenkaan, kun val
Et siis osta punalaputettuja? Minä ostan ja laitan pakkaseen. Jos meillä ei oo pakkasessa niin ei syödä lihaa.
Ostan, mutta käytän ne heti. Miksi ne pitäisi pakastimeen laittaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaippa jokainen tuntee itsensä ja tietää, mikä tapa sopii. Itse olen sortuvainen heräteostoksiin, joten mitä harvemmin kauppaan, sen harvemmin heräteostoksia ja pankkitili kiittää.
Tuo tuntuu olevan yleinen tapa ja ajatus. Minä taas ostan enemmän turhaa, jos käyn harvoin.
Moni ei älyä edes ajatella, mistä tämä kerran viikossa kaupassa -höyryäminen on lähtöisin. Totta hitossa hypermarketit mainostavat itseänsä ja tuolla mainostuksellaan ovat saaneet monet noudattamaan tätä mantraa. Itse tykkään pienemmistä kaupoista myös siksi, että niissä on se perusvalikoima, millä normaali ihminen tulee vallan hyvin toimeen, eikä turhia herätteitä juurikaan ole. Itse ostan hypermarketien tarjoamat muut tavarat muualta, vaatteet vaatekaupoista jne. Rautakauppaostokset on meillä siipan aluetta, ostakoon ne tavarat sieltä, mistä haluaa, koska hänellä on myös ammattitaitoa siihen.
Pitkäaikaistyöttömänä kaupoissa käynti on aina se päivän kohokohta ja liikunnan lähde. Tulee käveltyä päivittäin monta kilometriä kauppareissuilla kun metsästää tarjousruokaa. Kaupoissa käyminen on ihan kivaa kun aikaa on loputtomasti.
Asun Helsingissä, en ole koskaan käynyt kummassakaan. Tässä on ihan lähekkäin K- ja S- marketit ja n.300m päässä Kaartin K-supermarket.