Olenko ainoa joka uskaltaa rehellisesti tunnustaa että teen etätyöpäivinä noin 60% työpanoksen maksimista
Työaikaa tulee käytettyä vauvapalstailuun, ruoanlaittoon, sohvallamakoiluun, seksiin ja koiran kanssa leikkimiseen.
Kommentit (89)
Ap, et ole ainoa. Moni on palannut toimistolle täysipäiväisesti juuri tästä syystä, työt helpompi tehdä työpaikalla. Ne, joille etätyöt eivät ole olleet ongelma, ovat jatkaneet käytäntöä. Toki moni näistäkin saattaa tehdä töitä toimistolla, riippuen vähän työnantajan käytännöistä.
Kysyisin ap pikemminkin, jos huomaat, että et pysty tekemään töitä kotona, miksi edelleen vuonna 2025 teet niin?
Kuka jaksaa nykyään antaa 100-prosenttista työpanosta teki sitten lähi- tai etätyötä? Työn tekeminen on muuttunut koko ajan kuormittavammaksi useimmilla aloitta samalla kun työpaikan pysyvyydestä ja riittävän eläkkeen saamisesta ei ole mitään varmuutta. Muutenkin älytöntä, että eletään 2000-lukua ja puhutaan koko ajan töiden tekemisestä. Joskus kuviteltiin, että koneet helpottaisivat ihmisten elämää, mutta onko oikeasti käynyt niin, vaikka nykyään voikin tilata kaikkea kotiovelle Kiinasta asti?
No mulla on niin paljon töitä, että työtunnit eivät tahdo riittää. Pakko siis paahtaa sekä etänä, että toimistolla. Jos jätän jotain tekemättä tänään, niin se homma odottaa sitten seuraavana päivänä tekemistä. Toimistolla menee kyllä enemmän aikaa jutteluun, kun harvemmin työkavereita näkee. Mun mies sen sijaan katselee elokuvia ja videoita osan päivästä. Tonnia paremmalla palkalla, leppoisa työ.
Vierailija kirjoitti:
Huono yritys taas kerran nustamaalata etätyöläisiä.
Tuommoista se kuule useilla on.
Kyllä tosiaan on olemassa paljonkin tapoja seurata kuinka tiiviisti työntekijä on koneen ääressä. Esimerkiksi kuinka paljon näppäimistöä ja hiirtä käyttää, kameran kautta näkee istuuko koneen ääressä vai ei. Siis ei niin, että kameran kuva menisi pomolle vaan softan kautta josta sitten saa raportteja. Joissakin firmoissa Suomessakin on näitä käytössä mutta niistä pitänee ilmoittaa työntekijälle. Mutta kyllä, todellakin on mahdollista seurata.
Minä joudun tarkasti miettimään milloin voin lähteä tekemään lähipäivän, koska usein on niin paljon töitä, ettei ole varaa tehdä yhtäkään sellaista tehotonta päivää toimistolla. Monesti on myös niin, että kun menee 1-2 päiväksi viikossa toimistolle, niitä rästihommia joutuu sitten seuraavan viikon etätöissä tekemään yli työajankin.
Tätä voi olla vaikea ymmärtää sellaisen, joka ei työskentele avokonttorissa. Tai eihän se ole edes avokonttori enää, vaan joku monitilatoimisto. Ei ole edes omia paikkoja enää ja viimeksi meni 20 min, että aamulla löysin edes vapaan paikan. Sitten oli asiakaspalaveri Teamsissa, jouduin etsimään tilan, jossa voi puhua -> tähän meni aivan turhaa aikaa. Näitä tällaisia aikasyöppöjä toimintoja ei ole etätyössä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustatko sen myös työnantajalle? Hirveän uskaliasta ei ole tunnustaa se palstalla nimettömänä.
Sitäpaitsi asiahan on sellainen, jonka jokainen tietää ilman tunnustuksia. Tietenkin etätöitä tekevät väittävät toisin, koska haluavat jatkaa laiskaa elämäntapaansa.
Jos on sellaisessa työssä ja sellainen henkilö, että etätöissä laiskottelu onnistuu, niin ei se työteho siellä toimistollakaan parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla päin vastoin. Lähipäivät menee höpöttelyyn
Mullakin tämä. Teen töitä korona 3-4 pv/vko ja työpaikalla 1-2 pv viikko.
Kotona teen töitä lähes koko ajan. Otan pöydälle kahvitermarin ja vesipullon. Syö nopeasti ja käväisen vessassa.
Työpaikalla juttelen kaikkien kanssa, pidän pitkän lounaan, käyn useasti kahvikoeella. Usein myös tulen myöhempään ja lähden aikaisemmin, jotta päivän pituus matkoineen pysyy normaalina.
Kummallinen lähtökohta, että otat vapauden työpaikalla laiskotella ja häiritä muiden työntekoa. Myös olet etätyöstä pahasti erkaantunut realiteeteissa, jos olet ryhtynyt samastamaan työmatkaan ja työntekoon kuluvan ajan.
Kyllä se aika on ihan samaa aikaa riippumatta siitä, meneekö se töihin, vai työmatkaan. Etänä avaan tietokoneen vähän ennen seiskaa, käynnistän työajanseurannan klo 7.00. Lähipäivänä lähden pihasta klo 7 ja olen työpisteessäni n. 7.30. Avaan tällöin koneen ja käynnistän työajanseurannan. Koska olen usein eka paikalla, satan tämän jälkeen laittaa suodatinkahvia tippumaan ja tyhjennän tiskikoneen. Nämä siis kuuluvat kaikille yhteisesti.
Kun porukkaa alkaa valua paikalle, liityn aamukahvitteluun kahvihuoneessa. Lähipäiviä pidetään juuri siksi, että tutustuu työkavereihin ja juttelee heidän kanssaan. Lounasaikaan menemme johonkin ravintolaan syömään. Työantaja tukee tätä Erenderillä.
T. 23
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tosiaan on olemassa paljonkin tapoja seurata kuinka tiiviisti työntekijä on koneen ääressä. Esimerkiksi kuinka paljon näppäimistöä ja hiirtä käyttää, kameran kautta näkee istuuko koneen ääressä vai ei. Siis ei niin, että kameran kuva menisi pomolle vaan softan kautta josta sitten saa raportteja. Joissakin firmoissa Suomessakin on näitä käytössä mutta niistä pitänee ilmoittaa työntekijälle. Mutta kyllä, todellakin on mahdollista seurata.
Varmaan kiinalaisfirmoissa joo.
Koneen ääressä oleminen ja hiiren käyttöhän ei millään tavalla korreloi sen kanssa saako tulosta aikaan vai ei. Nykyaikaisissa firmoissa tulos merkitsee, ei se hiiren klikkailun määrä tai koneen ääressä oleminen.
Etätyö sopii itselleni hyvin koska rakennan samalla taloa. Pakollisia teams-kokouksia on kaksi kertaa viikossa, mutta muuten voin keskittyä rakennushommiin.
Ystävättäreni työskenteli ennen eläköitymistään hyvässä työssä hyvällä palkalla Helsingissä. Pari päivää viikossa oli etätöitä ja hän kertoi, että piti aina toisen näistä vapaana, ei siis tehnyt yhtään tuntia silloin. Hänen kohdallaan ymmärrän tämän, koska hän ei olisi ikänsä ja terveytensä puolesta jaksanut tehdä täysiä viikkotunteja. Mutta joka tapauksessa tällainen on mahdollista, vajaa työviikko ja täysi , hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla minulla oli siis yksi aivan toimeton päivä kun koko päivä istuttiin ryhmätyöhuoneessa täyttämässä post it lappuja ja kuuntelemassa jonkin agilepellen hölinöitä. Minulla ei ollut kone edes auki.
Kuka muu uskaltaa? Siis täh, ihan kuin etätyö olis jotain lapsellista lintsaamista useimmille. Että ei tarvi tehä kun ope (pomo) ei näe.
Teen ihan samalla tavalla töitä toimistolla ja kotona, tosin toimistolla menee siirtymiin (avokonttorista hiljaiseen tilaan, kahvihuoneeseen ym) aikaa. Samoin kahvilla tulee välillä istuttua pidempään, mutta tämä onkin meillä "hiljaisesti hyväksyttyä", että kun kerta viikossa toimistolle mennään, kannustetaan vaihtamaan rauhassa kuulumisia kollegoiden kanssa.
Hyvä yritys mollata etätyötä, ei mene läpi. Jokainen, jonka kanssa olen puhunut, saa enemmän töitä aikaiseksi kotona etätöissä kuin toimistolla. Etenkin avokonttorit ovat vihoviimeinen juttu keskittymisen kannalta, yksi typerimmistä keksinnöistä. Aiheesta on tehty myös tutkimuksia, jotka puoltavat (ainakin osittaista) etätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ystävättäreni työskenteli ennen eläköitymistään hyvässä työssä hyvällä palkalla Helsingissä. Pari päivää viikossa oli etätöitä ja hän kertoi, että piti aina toisen näistä vapaana, ei siis tehnyt yhtään tuntia silloin. Hänen kohdallaan ymmärrän tämän, koska hän ei olisi ikänsä ja terveytensä puolesta jaksanut tehdä täysiä viikkotunteja. Mutta joka tapauksessa tällainen on mahdollista, vajaa työviikko ja täysi , hyvä palkka.
Tuskinpa hänellä sitten olisi ollut töitä lähitöinäkään tehtäväksi, jos tuollainen oli mahdollista. Meillä ei ainakaan voisi tehdä noin, koska se näkyisi heti työn tuloksessa, jos yhtenä päivänä ei tekisi mitään.
Mitä työtä te teette joiden työtä ei pysty seuraamaan? Puolisoni on ohjelmistosuunnittelija ja äkkiiä se näkyisi jos ei tulosta tule. Itse olen talotekniikka-alan insinööri, suunnittelija ja samoin minun alallani tehdään koko ajan näkyvää työtä, ihan konkreettisesti näkyvää. Mikä on sellainen ala, missä tulosta ei voi mitata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kiinalaisfirmoissa joo.
Koneen ääressä oleminen ja hiiren käyttöhän ei millään tavalla korreloi sen kanssa saako tulosta aikaan vai ei. Nykyaikaisissa firmoissa tulos merkitsee, ei se hiiren klikkailun määrä tai koneen ääressä oleminen.
Huoh Minä en kai sanonut että kaikissa etätöitä tällainen on käytössä? Tiedän kyllä yrityksiä joissa on ja ihan asiantuntijatyössä. Ja yritys on Suomessa, ei Kiinassa. Mutta jos et halua uskoa, älä usko. Lähinnä huvittavaa, että et usko. Jokainen kenellä on aivot tallella kai jo tietää kuinka hyvin älypuhelin jatkuvasti seuraa sinua, joten huvittavaa on jos uskoo, etteikö se läppäri niin tee. Ja ei, se ei tarkoita että läheskään kaikki työnantajat käyttäisivät seurantaa. Ei meillä ainakaan ole mitään käytössä.
Nää on hauskoja kun uransa huipulla haalarihommissa oleva porukka ulvoo, miten etätöissä ei tehdä töitä. Asiantuntijatyö monesti on sitä koneen naputtelua.
"Teen sen mihin näillä lahjoilla pystyn, en yhtään enempää" -Martti Servo