Hyi hitto. Mies kuollu hoitovirheeseen olkapään magneettikuvauksessa
Isokokoinen potilas tiettävästi nukutettu ahtaanpaikankammon vuoksi ja jätetty valvomatta :(
Lääkäriliitto: Virheitä aina sattuu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0d6cb9ab-5cfd-44a2-9fc3-5b719276e012
Kommentit (359)
Olen em.paikassa töissä, ja tilanne ei ole mennyt ihan noin kuin lehdessä kirjoitetaan. MRI tutkimusta ei tehdä anestesiassa koskaan ilman syytä.. eikä tälläkään kertaa. Hyvä huudella, kun ei tiedä mitä kaikkea on taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä säästetään kaikesta. Vasta kävin hammaslääkärillä, joka jokaisen hampaan jälkeen otti mustekynän käteen ja teki sillä paperiin muistiinpanoja. Olen joskus miettinyt, että kuinka joku on voinut saada hammaslääkäristä herpestartunnan, mutta en ihmettele enää. Tai mistä minä tiedän, voihan hän käyttää tuon kynänkin desinfioitavana potilaiden välillä. Hän toimi siis yksin, ilman hammashoitajaa.
Kunnon vanhan ajan hammaslääkärit ovat jo pitkälti eläkkeellä, tietenkin sielläkin huonompia joukossa, mutta nyt ongelma on se, että ne nuoret hammaslääkärit tulevat harjoittelemaan kunnallisiin hammashoitoloihin, ja jälki on valitettavasti sen mukaista. Heitä ei valvota. Vahinkoilmoituksia on turha tehdä, sillä johtava hammaslääkäri kirjoittaa, että harjoittalija tekii kaiken oikein. Jos yrität saada vaikka yksityiseltä puoltavan lausunnon tehdystä hoitovirheestä, et saa. Niillä on hyvin toimiva hv-sopimus hammaslääkäreilden keskuudessa, että toisen työtä ei arvostella. Hammaslääkäri pitää valita huolella, mikä on äkillisessä hammassäryssä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen em.paikassa töissä, ja tilanne ei ole mennyt ihan noin kuin lehdessä kirjoitetaan. MRI tutkimusta ei tehdä anestesiassa koskaan ilman syytä.. eikä tälläkään kertaa. Hyvä huudella, kun ei tiedä mitä kaikkea on taustalla.
Lässyslässyn ja seliseli. Tapoitte ihmisen, sitä ei pskanjauhamisella muuksi muuteta. Saatanan tunarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteen grafeeni reagoinut magneettiin.
Jos rokotteessa on metallia, niin hyvin mahdollista tämäkin. Magneettikuvauksessa ei saa olla metallia kehossa. Tai voihan potilaalla olla jotain muutakin metallia kehossa, monella on.
Älä nyt hupsuile. 🤣 Grafeenia on saanut monesta muustakin lähteestä.
Minulla on tekoniveliä, siis metallia ja monta kertaa ollut magneettikuvassa, viime vuonnakin 3 kertaa
Niinhän minä kirjoitinkin, että voi olla muualla kehossa, Viitaten
Alkuvuonna 2012 University of Wisconsin-Milwaukeen (UWM) tiedemiehet ja insinöörit löysivät kokonaan uuden hiilimateriaalin, joka on syntetisoitu grafeenista ja käyttäytyy puolijohteen tavoin.
Grafeenihiilimonoksiidiksi (GMO) nimetystä materiaalista löytyi energiavyö, jonka leveydeksi laskettiin 0,9 elektronivolttia, mikä on piin ja germaniumin välissä.
Alkuun tutkijoilla oli tarkoitus luoda tehokas ja edullinen anturimateriaali mutta eräässä kokeessa siitä tulikin odottamattomasti puolijohtava GMO eli hiilioksidi, jota ei esiinny luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Koiratkin osaa olla paremmin käskystä paikoillaan kuin ihmiset ja kokemusta on molempien lääketieteellisestä kuvantamisesta.
Ihmettelen, miksei pelkopotilaillekin opeteta itsensä maadoittamista vaikka verkkokurssilla. He hyötyisivät valtavasti tuosta taidosta ihan keskittyessään tuntemaan mielessään jalkateriensä, sääriensä, lantionsa, selkärankansa, niskansa, päänsä, käsivarsiensa ja kämmentensä asentoa rauhallisesti ruumiinosa kerrallaan ja antaen niiden rentoutua vielä tiiviimmin alla olevaa pintaa vasten asennon muuttumatta. Kun yleensä ihmiset valitsevat viisaasti tyynyn polvien alle, voi keskittyä etenkin siihen jalkapohjien ja kankkujen tuntumaan alustaa vasten. Hommaa voi kuivaharjoittella kotona satoja kertoja vähintään mielessään ennen kuvausta.
Vanha lääkäreiden sanonta:
Jos potilas on elossa, ei ole suurta hätää. Jos potilas on kuollut, ei ole mitään hätää.
Tässä tapauksessa on uutisoitu ennen kuin oikeasti tiedetään mitä on tapahtunut. Omaisella on oma käsitys tapahtumista, eikä se välttämättä ole koko totuus. Hoitava taho ei tietenkään voi yksittäistä tapausta julkisuuteen kommentoida. Tapaus on tietenkin surullinen, mutta odotetaan tutkinnan tulos.
Sen verran sanon, että magneettikuvauksia ei todellakaan tehdä anestesiassa kevyin syin, ja vielä harvemmin yksityisellä puolella. Silloinkin kun anestesiaa käytetään, paikalla on aina anestesiatiimi, ja potilas on välittömässä valvonnassa. T. MRI-kuvauksissa työskentelevä röntgenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anestesiassa on muuten se riski, että jos leikkauksessa vaikka sattuu hoitovirhe, sinun on vaikea todistaa sitä, koska nukuit. Onko potilastiedoissa leikkauksessa mukana olleet hoitajat kirjattu kaikki ylös. Voivat myös hyvin nopeasti siirtää leikkausta koskeneet dokumentit kellariin arkistoon, jolloin potilaan pitää anoa lupa saada ne. Luulisi, että ne saa automaattisesti, mutta homma on tehty potilaalle mahdollisimman hankalaksi. Näin ainakiin julkisella puolella.
Hammaslääkäripuolella on erittäin vaikaa löytää vanhoja potilastietoja, vuoden 2018 tietoja ei ole kaikkia siirretty omakantaan. Ne löytyvät vain hammashoitolan arkistoista ja saa pyydettäessä. Niitähän ei ole näytetty koskaan potilaalle, niin moni ei edes tiedä niiden olemassolosta.
Höps, "kelaari"? Nyt ei olla 60-luvulla. Nämä potilasarkistot saa yhdellä lomakkeella omista tiedoistaan: Sa
Itse en saanut HUSista leikkaustietoja, koska oli siirretty jo arkistoon. Ei mihinkään tietokoneen arkistoon, vaan mappi ö::hän eli haudattuihin tapauksiin. Vasta kun tein erillisen anomuksen, että haluan ne itselleni, sisälsi kaikki laikkauksen aikaiset tiedot, joita en voinut itse narkoosissa todistaa.
Ennen sai röntgenkuvat mukaan, nyt pitää kaikkea anoa jälkikäteen. Sehän lisää myös hoitopaikan kustannuksia sellainen lisätyö. Tulee epäilys, että salataan aina mahdollisen hoitovirheen varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rokotteessa on metallia, niin hyvin mahdollista tämäkin. Magneettikuvauksessa ei saa olla metallia kehossa. Tai voihan potilaalla olla jotain muutakin metallia kehossa, monella on.
Älä nyt hupsuile. 🤣 Grafeenia on saanut monesta muustakin lähteestä.
Minulla on tekoniveliä, siis metallia ja monta kertaa ollut magneettikuvassa, viime vuonnakin 3 kertaa
Niinhän minä ki
Grafiinin kerääntymisestä yhteen kropassa on kirjoittanut eräs espanjalainen mies, en muista nimeä nyt, mutta hänellä oli mikroskooppikuvia, missä grafeiini kehossa kerääntyi samaan klimppiin. Sitä ei sitten tiedä, kuinka autenttisia ne mikroskooppikuvat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyslässyn ja seliseli. Tapoitte ihmisen, sitä ei pskanjauhamisella muuksi muuteta. Saatanan tunarit.
Eihän asiantuntijaa tuollaiset vastuukysymykset kosketa.
Asiantuntija on aina oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiratkin osaa olla paremmin käskystä paikoillaan kuin ihmiset ja kokemusta on molempien lääketieteellisestä kuvantamisesta.
Ihmettelen, miksei pelkopotilaillekin opeteta itsensä maadoittamista vaikka verkkokurssilla. He hyötyisivät valtavasti tuosta taidosta ihan keskittyessään tuntemaan mielessään jalkateriensä, sääriensä, lantionsa, selkärankansa, niskansa, päänsä, käsivarsiensa ja kämmentensä asentoa rauhallisesti ruumiinosa kerrallaan ja antaen niiden rentoutua vielä tiiviimmin alla olevaa pintaa vasten asennon muuttumatta. Kun yleensä ihmiset valitsevat viisaasti tyynyn polvien alle, voi keskittyä etenkin siihen jalkapohjien ja kankkujen tuntumaan alustaa vasten. Hommaa voi kuivaharjoittella kotona satoja kertoja vähintään mielessään ennen kuvausta.
Ai, että täytyy mennä kursseille, ennen magneettikuvasuta. Ei kovin realistinen ajatus.
Minua on kuvattu lukuisia kertoja. Jo pelkästään Taysissa on eri kokoisia magneettitutkimuslaitteita. Vanhimmassa osuu melkein nenä ja hartiat laitteen reunoihin. Kun olin oikein pahasti lääkkeiden turvottama, alkoi tuo vanha laite ahdistaa. Silloinkin pärjäsin laittamalla silmät kiinni ja keskittymällä hengitykseen koko 45 min tutkimuksen ajan. Ilman luureista kuuluvia hengitysohjeita olisin varmaan nukahtanut. Tutkimuksen jälkeen mainitsin, että putki oli ahdistavan kapeä. Sain silloin neuvon pyytää ensi kerralla isompaa laitetta. Jossain kohtaa pääsin sinne isompaan, ja oli se paljon mukavampi.
Nykyisin minusta otetaan enemmän tt-kuvauksia. Se donitsi on paljon mukavampi ja tutkimus kestää vain pienen tovin.
Vierailija kirjoitti:
2016 kuoli nuori nainen polvileikkauksen jälkeen, yksityisellä tämäkin.
Hoitovirheisiin kuolee Suomessa enemmän väkeä kuin liikenneonnettomuuksiin. Yksi tyypillinen tapa on liukastua sukkasillaan ja lyödä päänsä pahasti. Kumipohjaiset sairaalasandaalit on pitkälti poistettu sairaaloista koronan myötä, koska kenelläkään ei ole aikaa desinfioida Neo-Amiseptia. Harvalla ovat kotona eteisessä korkkaamattomat liukuestesukat, jotka nakkaa sairaalasta lähtiessään roskiin, kodin eteisessä odottamassa sairaalareissua.
Jonkun puolueettoman tahon tulisi ottaa Pohjois-Savo erityistarkkailuun, miksi täällä tapahtuu niin paljon selittämättömiä kuolemia viranomaisten ja lääkärien käsissä...
1000 kuolemaa hoitovirheisiin on yllättävän vähän kun miettii miten holtittomasti lääkärit suhtautuu potilaisiin... ota vähän buranaa ja mee kotiin on kuultu aivan liian monta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on tatuointivärin mukana metallia ihon alla. Puolisollani tuli tatuointiin allerginen reaktio ja siitä johtuva arpi vuosia tatuoinnin oton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2016 kuoli nuori nainen polvileikkauksen jälkeen, yksityisellä tämäkin.
Hoitovirheisiin kuolee Suomessa enemmän väkeä kuin liikenneonnettomuuksiin. Yksi tyypillinen tapa on liukastua sukkasillaan ja lyödä päänsä pahasti. Kumipohjaiset sairaalasandaalit on pitkälti poistettu sairaaloista koronan myötä, koska kenelläkään ei ole aikaa desinfioida Neo-Amiseptia. Harvalla ovat kotona eteisessä korkkaamattomat liukuestesukat, jotka nakkaa sairaalasta lähtiessään roskiin, kodin eteisessä odottamassa sairaalareissua.
Vuodeosastoilla sairaalasandaalit ovat edelleen käytössä ja heitetään dekoon potilaiden välissä, ei mitään neoamisepteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää varmaan helpottaa niitä jolla pelko tuota kuvausta kohtaan 😶
Mitä hemmetin pelkäämistä siinä on, ei se satu
t. 6 kertaa kuvattu
Samaa mietin, helppo tutkimus, makaat ja kuuntelet musiikkia, eikä ronkita mistään kivuliaasti. Suoliston tähystäminen on paljon kamalampaa, kun se kamera laitetaan peräaukosta sisään ja tulee melkein suusta ulos.
Minulla on molemmista kokemusta. Ensimmäisestä kerrasta viisastuneena olen pyytänyt tähystyksiin heti alkuun maksimin kipu- ja rauhoittavan lääkityksen. Aivan sama, vaikka puolisoni joutuu olemaan puoli päivää pois töistä ja hyysäämässä minua kotiin ja kotona pari tuntia kun nukun kanttuvei.
Jäi vähän mietityttämään olkapään kipu. Voisiko olla mahdollista että ei ollut kyse tukielinperäisestä syystä vaan sepelvaltimotaudista? Norjalainen uimari Alexander Dale Oen kuoli nuorena yllättäen ja olkapäävaivan syytä oli selvitelty. Ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dale_Oen
Magneettikuvauksessa pitäisi olla paikallaan ja se voi olla haaste jos on ahdistusta tai ei pysty noudattamaan ohjeita. Joidenkin potilaiden on vaikea olla makuuasennossa vaikka keuhkotilanteen vuoksi. Jos aiotaan potilasta sedatoida tai antaa yleisanestesia niin paikalla pitäisi olla anestsiatiimi hoitamassa asiaa ja seuraamassa potilaan vointia.
Hyväkuntoisen potilaan kohdalla ei aina tarvita kuin sedaatio eli nukutetaan potilas mutta hän hengittää itse ja saa lisähappea. Huonommassa kunnossa oleville potlaille pitää laittaa hengitysputki ja antaa hengityskoneen hoitaa hommat. Makuuasennossa keuhkot meinaavat mennä kasaan erityisesti ylipainoisella tai jos on nestettä keuhkossa joten happivarannot ovat pienet.
Jos kuvauksen aikana tulee ongelmia niin sen voi aina keskeyttää ja tehdä hoitotoimia kuten antaa lääkettä kuvaushuoneessa. Elvytystilanteessa potilas pitää ottaa laitteesta ulos ja mieluummin kokonaan huoneesta pois mikä vie aikaa yllättävän paljon. Voi mennä hetki ennen kun potilas saadaan intuboitua (jos ei ole jo valmiiksi) ja defiibrilaattori kytkettyä potilaaseen. Ylipainoisen elvyttäminen on myös haastavampaa ja tulokset huonommat.
Tuosta artikkelista selviää että grafeenia tosiaan käytetään vaikka ja mihin.