Mies ei ymmärrä että mun täytyy etätyössäni tehdä TÖITÄ
Kyllä, tämä on niin kummallinen ongelma, etten voisi itsekään uskoa todeksi ihan fiksun ihmisen kohdalla 😄
Mutta siis, mä teen asiantuntijatyötä etänä. Työaika on liukuva mutta en halua tehdä töitä enää virka-ajan jälkeen joten todellakin haluan keskittyä työhön työaikana. Ja mitä tekee mies vapaapäivinään? Kyselee koko ajan jotain, höpöttää, odottaa kommenttia ja ärtyy jos en kuuntele. Pyytää mua auttamaan jossain hommassa. Alkaa kuunnella musiikkia tai katsoa actionleffoja äänet kovalla.
Keskeytysten takia tein itselleni uuden työpisteen makkarin nurkkaan. Mitä tekee mies? Tulee viereen sängylle lukemaan kirjaa ja sitten alkaa jutella. Tai alkaa katsoa ig-videoita, äänillä. Jos huomautan asiasta, että mulla on siis töitä, niin lähtee olkkariin ja katsoo leffaa äänet isolla. Sitten ihmettelee kun suljen oven ja istun vastamelukuulokkeet korvilla, ja tulee kysymään että häiritsikö? Sori sori, en tajunnut 😄
Ja mä olen sanonut tästä monta kertaa. Että mun on pakko tehdä töitä, enkä pysty keskittymään jos hän häiritsee koko ajan. Hän aina pahoittelee ja sanoo ettei vaan hoksannut ja anteeksi. Kunnes taas seuraava kerta.
Tää on ihan käsittämätön ongelma, kun en vois uskoa että hän on tuollainen, en tajua 😄 Onko kellään voinut olla samanlaista ongelmaa ja tajusiko mies vihdoin?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovi kiinni, jos ei anna rauhaa niin mene konttorille. Ihan toisaalta reilus että mies saa olla vapailla omassa kodissaan rauhassa ja yksin. Jos miehellä on arkivapaata soisin sen miehelle ja menisin konttorille.
En mene toimistolle. Ja minähän nimenomaan mieluusti annan miehen olla rauhassa omassa kodissaan arkivapaanakin, ongelmahan on se ettei hän anna minun tehdä rauhassa töitäni 😄
Yksin olemisen vaatimusta vapaapäivänä en ihan ymmärrä. Hätistätkö sinä puolisosi ym pois vapaapäivinäsi koska mielestäsi on reilua saada olla yksin? Ap
Jos kotona on kaksi huonetta tai enemmån, niin yhdessä niistä voi lomailla yksin. Tai voi mennä kirjastoon, lenkille, elokuviin jne.
Jos on niin tilava koti, että voi perustaa oman työhuoneen, voi laittaa oven kiinni, kun työskentelee ja kieltää muita kotona olijoita tulemasta sinne. Sen sijaan keittiö, olohuone ja makkari on kyllä yhteisessä kodissa yhteistä tilaa, niihin ei ole kovin reilua perustaa työhuonetta ja kieltää työskennellessään toista tulemasta ko huoneeseen. Työrauhaa saa toki perheenjäseniltään vaatia.
Olla vapaasti? Kai vapaasti oleminen sopisi, jos mies ei ottaisi koko ajan kontaktia ap:n ja häiritsisi tämän töitä esimerkiksi väkisin hakeutumalla samaan huoneeseen ja juttelemalla. Se on eri asia olla vapaasti ja olla jatkuvasti toisessa kiinni silloin, kun tämä yrittää saada tehtyä jotain oleellista kuten töitä. Ja toisekseen tuo että mies ei tajua tai halua muuttaa käytöstään, vaikka asiasta on puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovi kiinni, jos ei anna rauhaa niin mene konttorille. Ihan toisaalta reilus että mies saa olla vapailla omassa kodissaan rauhassa ja yksin. Jos miehellä on arkivapaata soisin sen miehelle ja menisin konttorille.
En mene toimistolle. Ja minähän nimenomaan mieluusti annan miehen olla rauhassa omassa kodissaan arkivapaanakin, ongelmahan on se ettei hän anna minun tehdä rauhassa töitäni 😄
Yksin olemisen vaatimusta vapaapäivänä en ihan ymmärrä. Hätistätkö sinä puolisosi ym pois vapaapäivinäsi koska mielestäsi on reilua saada olla yksin? Ap
Jos et tee muutoksia niin tilanne ei muutu, nyt on kyseessä tilanne jossa toinen on dominoinut kodin työpaikakseen kun toisella on vapaapäivä. Ja kotona vapaapäivää viettävä saa olla rauhassa eli kulkea
Koti on koti myös muille perheenjäsenille. Etätyötä ei pitäisi tehdä muun perheen kustannuksella niin, että muut eivät voi olla vapaasti kotonaan ilman että saavat kokea olevansa tiellä tai häiriöksi. Koronasulkujen aikaan, kun etätyö oli monille pakollista, näistä ongelmista puhuttiin paljon. Tänä päivänä harvalla on etätyö pakkoa, vaan on mahdollista myös mennä työpaikalle, jossa perhe tai puoliso ei ole häiritsemässä. Etätyö onnistuu kotona hyvin, jos on tilaa omalle työhuoneelle ( joka ei siis ole olkkari tai keittiö), tai jos kotona ei päiväsaikaan ole muita paikalla. Muuten suosittelen kyllä kotirauhan säilyttämiseksi menemään töihin työpaikalle.
Nykyisin en edes kerro kenellekään etäpäivistäni. Tuntuu että muille se on juuri se päivä kun voi kaataa huolensa niskaani. Useat kaverit jopa kutsuvat itsensä kylään. Vain ihmetelläkseen miksi se kahvi nyt ei tipukaan.
Vierailija kirjoitti:
Menet työpaikalle jos työ ei onnistu kotona. Miksi sinä rajoitat miehesi vapaa-aikaa?
Totahan se mies härinnällään tavoittelee.
No kaikki ei tee noin mallikelpoisesti töitä etänä kuten ap. Oliko 10% etäilijöistä ei tee yhtään töitä kokousten ulkopuolella sanoi eräs suurtutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin en edes kerro kenellekään etäpäivistäni. Tuntuu että muille se on juuri se päivä kun voi kaataa huolensa niskaani. Useat kaverit jopa kutsuvat itsensä kylään. Vain ihmetelläkseen miksi se kahvi nyt ei tipukaan.
Kaverit kutsuu itsensä kylään kun olet etätöissä? Tämä ehkä kertoo siitä miten tosissaan etätyöt otetaan..
Vierailija kirjoitti:
Olla vapaasti? Kai vapaasti oleminen sopisi, jos mies ei ottaisi koko ajan kontaktia ap:n ja häiritsisi tämän töitä esimerkiksi väkisin hakeutumalla samaan huoneeseen ja juttelemalla. Se on eri asia olla vapaasti ja olla jatkuvasti toisessa kiinni silloin, kun tämä yrittää saada tehtyä jotain oleellista kuten töitä.
Juuri näin! Minä en mitään dominoi, vaan juuri siksi laitoin työpisteen makkariin, että mies ei siellä KOSKAAN vietä aikaansa kuin nukkumalla. No, nyt hän viettää kun tulee sinne mun takiani 😄 Höpöttämään niitä näitä tai vaikka lukemaan lehteä. Kun normaalisti lukee aina olkkarin sohvalla.
Kuten sanottu, mä teen täysin etätyötä. Jos mies vapaillaan haluaa nukkua pitkään, aloitan työt keittiössä, jotta hän saa nukkua rauhassa. Kun hän herää, siirryn makkariin työpöydän ääreen. Hänellä on siis muu asunto yksin käytössään, hän voi tehdä mitä haluaa, katsoa leffoja, käydä ulkona, whatever.
Hän voisi katsoa leffoja kuulokkeilla kuten monesti iltaisinkin, mutta sekin sopii jos haluaa kuunnella äänillä. Silloin vaan laitan välioven kiinni ja tarvittaessa vielä itselleni vastamelukuulokkeet. Saan täysin keskityttyä työhöni. MUTTA kun mies huomaa että ovi on kiinni niin tulee häsläämään sinne että hei sori en tajunnut, mä katon kuulokkeilla leffaa ja jätän tän oven auki hei. Vaikka sanon että tämä on aivan hyvä näin, kunhan nyt menet pois höpöttämästä 😄
Ongelma ei ole se ettenkö minä pärjäisi samassa asunnossa töitä tehden, tai etteikö mies saisi tehdä haluamiaan asioita vapaapäivänään, vaan se ettei mies nyt mitenkään tunnu sopeutuvan siihen että mun täytyy tehdä töitä. Vaikka sanon sen suoraan. Tulee kyselemään mitä tehtäis ensi kesänä, tai kuluttamaan aikaansa sängylle. Esimerkiksi torstaina sanoin hänelle suoraan kahden aikaan, että nyt mun on pakko tehdä töitä yli neljään koska tietyt asiat pitää saada valmiiksi. Ja menin tekemään. Kolmen jälkeen hän tuli pyytämään mut syömään, pöytä oli katettu ym 😄 Tosi kiva ajatus, mutta.
Kyllähän hän tähän sopeutuu kun on pakko, se on selvä. Kunhan nyt vähän purkauduin tännekin. Ap
Mulla on sillä tavalla, että teen töitä omaan laskuuni ja kun on flow päällä, teen töitä ihan milloin vaan. Mies saattaa tulla olohuoneeseen ja pistää telkkarin isolle. Meillä on toinenkin telkkari mutta se on työhuoneessa ja sen katsomiseen ei saa mukavaa asentoa. Loukkaantuu sitten kun sanon että laitatko hiljemmalle kun mä teen töitä. Työhuone on miehen käytössä, sillä hän tarvitsee enemmän tilaa, mulla on työpiste olohuoneen nurkassa. Koneet kun on molemmilla omat.
131 vastaa, että en voi mennä työpaikalle, kun sen mun työpaikka on ainoastaan kotona. Olen miettinyt oman tilan vuokraamista, mutta sekä omasta että miehen mielestä ne on liian kalliita tuloihini nähden. Kun en ole kuitenkaan yrittäjä, vaan freelancer, niin verotuksen kanssa on hankalaa. Ei se verottaja niitä maksa, vaikka moni niin luulee.
Minä tein kotona töitä yrittäjänä jo paljon ennen kuin etätyöt yleistyivät. Lähdin palkkatöihin ihan siksi, että alkoi voimat mennä kun sukulaiset kutsuivat itse itsensä kylään, naapurit luulivat työttömäksi yms. Nyt teen taas kotona töitä ja nykyään on paljon helpompaa. Ihmiset pystyvät ymmärtämään.
Sun mies on oletettavasti aikuinen kun käy töissä ja silti ei usko sua, että sua ei saa töiden aikaan häiritä? Ja sun pitää kysyä apua vauvapalstalta, kun mies ei usko?
Onko siis mies jotenkin tosi yksinkertainen vai eikö vaan halua uskoa sua? Sinähän olet yhdessä taaperon kanssa. Mun 4v ja 6v lapsetkin käyttäytyy paremmin.
Sano sille ukolle lujasti ja kunnolla, että SINUN PITÄÄ TEHDÄ TÖITÄ, ÄLÄ HÄIRITSE. Sinun ne rajat täytyy asettaa. Näyttää siltä, että ukkoasi ei sun töiden tekeminen paljoa kiinnosta, eikä myöskään sun rajat ja oikeudet sen suhteen, että sun pitäisi saada tehdä niitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Sun mies on oletettavasti aikuinen kun käy töissä ja silti ei usko sua, että sua ei saa töiden aikaan häiritä? Ja sun pitää kysyä apua vauvapalstalta, kun mies ei usko?
Onko siis mies jotenkin tosi yksinkertainen vai eikö vaan halua uskoa sua? Sinähän olet yhdessä taaperon kanssa. Mun 4v ja 6v lapsetkin käyttäytyy paremmin.
Sano sille ukolle lujasti ja kunnolla, että SINUN PITÄÄ TEHDÄ TÖITÄ, ÄLÄ HÄIRITSE. Sinun ne rajat täytyy asettaa. Näyttää siltä, että ukkoasi ei sun töiden tekeminen paljoa kiinnosta, eikä myöskään sun rajat ja oikeudet sen suhteen, että sun pitäisi saada tehdä niitä rauhassa.
Koti on koti eikä toisen työpaikka. Jos mies joutuu rajoittamaan elämistään sen takia ettei nainen halua lähteä toimistolle, niin vika on jossain muualla kuin miehessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti on koti eikä toisen työpaikka. Jos mies joutuu rajoittamaan elämistään sen takia ettei nainen halua lähteä toimistolle, niin vika on jossain muualla kuin miehessä.
Jos sä olet työpaikallasi, työhuoneessasi, tekemässä töitä ja työkaverisi tulee sinne istuskelemaan, kuuntelemaan musiikkia ja kuluttamaan aikaansa, pitääkö sun siirtyä toiseen huoneeseen vai onko vika siinä häiritsevässä työkaverissa?
Vierailija kirjoitti:
131 vastaa, että en voi mennä työpaikalle, kun sen mun työpaikka on ainoastaan kotona. Olen miettinyt oman tilan vuokraamista, mutta sekä omasta että miehen mielestä ne on liian kalliita tuloihini nähden. Kun en ole kuitenkaan yrittäjä, vaan freelancer, niin verotuksen kanssa on hankalaa. Ei se verottaja niitä maksa, vaikka moni niin luulee.
Sinulla on tämä tilanne ja se on ymmärrettävää, mutta tosiassa aika monella etätyötä tekevällä on myös se mahdollisuus, että menee työpaikalle ja silloin kyse on omasta valinnasta. Silloin pitää myös itse olla valmis sopeutumaan, eikä pelkästään vaatia että muut sopeutuvat. Tätä nyt tietysti taas slapeukutetaan, kuten jokaikistä kommenttia, jossa yhtään kritisoidaan etätyötä tekeviä ja puolustetaan kanssaihmisiä, mutta sanonpahan silti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on sitten sen työkaverin vika, jolla ei ilmeisesti ole ollenkaan töitä tehtävänä. Voisit vaikka vinkata esimiehellesi.
^ eli sen vika joka varta vasten tulee häiritsemään. Eli kuten aloittajan mies.
Vierailija kirjoitti:
^ eli sen vika joka varta vasten tulee häiritsemään. Eli kuten aloittajan mies.
Koti ja työpaikka on 2 eri asiaa!!! Aloittajan miehellä on oikeus vapaapäivänään hengailla kotonaan, työkaverilla ei ole työpaikalla oikeutta tulla hengailemaan toisen työhuoneeseen. Mutta joo, tästä voitaisiin kinata hamaan tappiin, minä luovutan.
Hyvin muotoiltu tuo dominointi. Jos kotona ei ole erillistä työhuonetta, jossa etätyötä voi tehdä rauhassa ja keskeytymättä silloin, kun perheen muilla jäsenillä on vapaapäivä, etätyöläinen voi oikein hyvin mennä työpaikalleen silloin.
Työkaverini mies on vallannut etätyöpisteekseen ainoan lapsensa huoneen ja ei juurikaan käy toimistolla, kun on niin paljon kivempaa aloittaa työt suoraan heräämisen jälkeen. Työmatka kestäisi ehkä vartin, mutta mies ei halua luopua mukavuudestaan. Ekaluokkalaisen työpiste on olohuoneessa, koska omaan huoneeseen ei mahdu isän takia.