Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään saavani kehitysvammaisen lapsen

Vierailija
01.02.2025 |

Mietin tuossa, että en ehkä uskalla tehdä lapsia tämän pelon takia. En osaisi hoitaa kehitysvammaista lasta  eikä jaksaminen riittäisi. Ajatteleeko kukaan muu samoin? Tiedän, että aihe on tabu. 

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä on yksi iso riski. Jos saisit kehitysvammaisen lapsen, oppisit hoitamaan sitä, aivan niin kuin muutkin oppivat. Olin töissä paikassa, jossa olin paljon tekemisissä kehitysvammaisten kanssa, ja he ovat vanhemmilleen ja muille omaisilleen yhtä rakkaita kuin muutkin lapset.

En itse ainakaan voisi rakastaa kehitysvammaista lasta samalla tavalla kuin tervettä. Kokisin epäonnistuneeni. 

- ap

Tähän viestiin asti olin mukana. Jos oikeasti pelkäät tai inhoat kehitysvammaisia, niin suosittelen tutustumaan paikallisiin kehitysvammaisten päivätoimintapaikkoihin. Edes yhdeksi päiväksi avuksi. Trolli tai ei, niin mielipide voi muuttua.

Vierailija
22/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä on yksi iso riski. Jos saisit kehitysvammaisen lapsen, oppisit hoitamaan sitä, aivan niin kuin muutkin oppivat. Olin töissä paikassa, jossa olin paljon tekemisissä kehitysvammaisten kanssa, ja he ovat vanhemmilleen ja muille omaisilleen yhtä rakkaita kuin muutkin lapset.

En itse ainakaan voisi rakastaa kehitysvammaista lasta samalla tavalla kuin tervettä. Kokisin epäonnistuneeni. 

- ap

Sitten on parempi jos et lisäänny.

Niinkö? Jotkut down-lasta odottavat päätyvät aborttiin. Oletko sinä mieltä, että he eivät saisi yrittää raskautta uudestaan ja toivoa tervettä lasta? 

- ap

Abortti on aina murha, ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä ! 

T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan tavallinen lapsiperhe-elämä olisi helvetti maan päällä päiväkoti/harrastus/koulupyörityksineen puhumattakaan mistään kehitysvammaisista lapsista. Jätettiin lisääntymättä ja ollaan onnellisia näin. 

Vierailija
24/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä lisäänny. Voihan olla että vaikka saisitkin lapsen, se olisi sinisilmäinen poika vaikka olit tilannut ruskeasilmäisen tytön.

Kaiken muun kestäisin, mutta en kehitysvammaa. 

- ap

Vierailija
25/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptoi terve lapsi. Mikään geenitutkimus ei takaa, että syntyvä lapsi on terve. Vielä synnytyksessä  voi tapahtua esim hapenpuute, joka vammauttaa lapsen. Mikään ei ole itsestäänselvää, mutta yleensä kaikki menee hyvin.

Siinäpä onkin neuvo. Iso osa adotioon annetuista lapsista on erityislapsia tavalla tai toisella.

Vierailija
26/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki lapsia lainkaan, Ap. Sinulla ei selvästikään ole aineksia siihen.

Vierailija
27/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatkin jos teet lapsen komean jännämiehen kanssa.

Jonkun syrjäytyneen autistin tai vanhan miehen kanssa paljon todennäköisemmin. Normaaleja ihmisiäkin on.

Vierailija
28/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä lisäänny. Voihan olla että vaikka saisitkin lapsen, se olisi sinisilmäinen poika vaikka olit tilannut ruskeasilmäisen tytön.

- ap

Etukäteen et voi tietää, mitä kestät ja mitä et. Mä esim. tunnen kaksi ihmistä, joiden kaikki perheenjäsenet ovat kuolleet (eivät yhtä aikaa). Varmasti hekin ajattelivat, että eivät kestäisi sellaista. Ja kas, ovat kestäneet. 

Vierailija
29/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Sitten on parempi jos et lisäänny.

Niinkö? Jotkut down-lasta odottavat päätyvät aborttiin. Oletko sinä mieltä, että he eivät saisi yrittää raskautta uudestaan ja toivoa tervettä lasta? 

- ap

Moni kehitysvamma ei selviä raskausajan tutkimuksissa. Et voi olla koskaan varma onko lapsi terve. Sitä varmaan tarkoitettiin.

Vierailija
30/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tähän viestiin asti olin mukana. Jos oikeasti pelkäät tai inhoat kehitysvammaisia, niin suosittelen tutustumaan paikallisiin kehitysvammaisten päivätoimintapaikkoihin. Edes yhdeksi päiväksi avuksi. Trolli tai ei, niin mielipide voi muuttua.

Miksi viestini olisi trolli? 

- ap

Vierailija
31/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptoi terve lapsi. Mikään geenitutkimus ei takaa, että syntyvä lapsi on terve. Vielä synnytyksessä  voi tapahtua esim hapenpuute, joka vammauttaa lapsen. Mikään ei ole itsestäänselvää, mutta yleensä kaikki menee hyvin.

Hapenpuute voi aiheuttaa esim. ADHD vamman. 

Vierailija
32/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta se on pallo jalkaan sun tai hänen loppuelämäksi. Mieti sitä!

Vierailija
33/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta se on pallo jalkaan sun tai hänen loppuelämäksi. Mieti sitä!

Niin? Mikä on vaihtoehto?

Vierailija
34/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista. Tervettä lasta saa kyllä toivoa, mutta on kiellettyä sanoa "toivottavasti lapsi ei ole kehitysvammainen". 

- ap

Vierailija
35/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kehitysvammaiset lapset ovat laitoksissa, koulujen asuntoloissa, leireillä, kuntouksissa ja kouluissa. Näyttää siltä, ettei moni vanhempi jaksakaan itse koko päiväisesti kehitysvammaisia lapsia hoitaa. 

Niin, sitähän minäkin. Moni vanhempi vaikuttaa turhautuneelta ja uupuneelta. 

- ap

Voi luoja sentään. Monet terveetkin lapset ovat leireillä, kouluissa, isompina koulujen asuntoloissa (jos siis koulu muualla kuin kotipaikkakunnalla). Eivätkö siis terveiden lasten vanhemmat jaksa hoitaa heitä kokopäiväisesti?

Kuntoutuksissa käyvät ne, jotka kuntoutusta tarvitaan ja useimmiten pienten lasten kyseessä ollessa myös vanhemmat osallistuvat näihin jaksoihin. Laitoksissa on kehitysvammaisia lapsia aika pieni määrä.

Vierailija
36/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin ihan samaa, joten lapsen yrittämistä piti miettiä aika monta vuotta. Lopulta annoin lapselle mahdollisuuden ja tulinkin ekasta kierrosta raskaaksi ja sain lapsen jolla autismi + adhd, joten jäi kyllä ainoaksi lapseksi, toista en tod. uskalla yrittää, koska pelkäisin niin paljon että toisella lapsella olisi vielä enemmän haasteita.

Vierailija
37/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Etukäteen et voi tietää, mitä kestät ja mitä et. Mä esim. tunnen kaksi ihmistä, joiden kaikki perheenjäsenet ovat kuolleet (eivät yhtä aikaa). Varmasti hekin ajattelivat, että eivät kestäisi sellaista. Ja kas, ovat kestäneet. 

Luultavasti kuitenkin tiedän kestämiseni rajat paremmin kuin sinä. 

- ap

Vierailija
38/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista. Tervettä lasta saa kyllä toivoa, mutta on kiellettyä sanoa "toivottavasti lapsi ei ole kehitysvammainen". 

- ap

Etkös aloituksessasi sanonut, ettet varmastikaan tee tämän pelon takia lapsia ollenkaan? Ei ole kiellettyä sanoa "toivottavasti lapsi ei ole kehitysvammainen", koska tottahan kaikki terveen lapsen haluaisivat. Se vain ei ole haluamisesta kiinni.

Vierailija
39/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mauton ketju.

Vierailija
40/82 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vammat selviävät vasta myöhemmin kun lapsen puhe tai motorinen kehitys viivästyy. Eli ei terveen lapsen synnyttäminen vielä mitään takaa. Myöskin lapsi voi joutua onnettomuuteen ja invalidisoitua koska vain. Jos sua noin paljon pelottaa jo valmiiks, ei ehkä kannata lisääntyä.