Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Maksan kovaa hintaa työttömyydestäni

Vierailija
01.02.2025 |

Joku työtön valittaa taas surkeuttaan oikein lehden palstalla. Työtä ei löydy vaikka hän on opiskellut jopa uuden kielen ja kouluttautunut. Toive on että hallituksen lupaus uusista työpaikoista toteutuisi. Ks. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011002966.html

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa on se, että nämä ovat usein jotain sosionomeja ts. joiden pitäisi jo ymmärtää, miten yhteiskunta toimii ja miten töitä saa.

Eikö sosionomin tai insinöörin koulutuksella osaa tehdä vaikka siivoajan töitä, oma vika jos takertuu kolutukseensa eikä mikään muu työ kelpaa.

Töitä löytää aina se jolla on työhaluja.

Siivoojaksi pääsee se, jolla on siivousalan koulutus tai edes kokemusta. 

Mulla on noin kymmenen vuoden kokemus alalta, enkä takuulla enää pääsis tai ainakaan pysyisi koeajan jälkeen koska mä en ole enää niin nopea mitä ala nykyään vaatii. Lisäksi mulla ei ole ajokorttia. Nykyään ei oikein ole kohteita joissa ollaan 8h, vaan kaikki on jotain muutaman tunnin kohteita jotka käydään juokse

Ajokortti on ensimmäisiä asioita mitä jokaisen nuoren tulisi hommata ja valtaosa näin tekeekin.Sen puuttuminen kostautuu myöhemmin työelämässä monelle.

Vierailija
82/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös ollut kohta vuoden työttömänä, mutta olen suhtautunut asiaan rennosti. Mennyt vuosi on ollut yksi parhaimmista! Olen tehnyt vaadittavat hakemukset ja loppuajan olen vain nauttinut elämästä. Syönyt hitaasti aamupalaa ja pitänyt huolta itsestäni liikkumalla ja rentoutumalla. Suomi on lamassa ja sitä on turha kiistää tai vastustaa. Jos niitä töitä ei ole, niin ei niitä sitten vain ole, voin odotella rauhassa parempia aikoja.

Hyvä asenne. Hyvä ohje myös muille.

Muut ovat eri tilanteessa kuin hän. Hän ei masennu eikä menetä yöuniaan taloudellisten vaikeuksien takia. Hän ehkä on aloittanut työttömyytensä vakaassa talousrötilanteesa ehkä hän pärjää ja uskoo että kohta on töitä. Hänen kaltaisensa muuttavat asenteen kun mikään ei auta ja tulot tippuvat vuodet kuluu. Vuoden työttömänä ei voi puhua kaikkien puolesta ja jos tuosta pyytää ottamaan mallia on todellisuudesta vieraantunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on varmasti ikävää ja raskasta. Kun itse sain lopputilin tam35 tehtaasta, olin iloinen, kauan olin halunnut pois tuolta univaikeuksien takia, en vaan jaksanut enää vuorotöitä. oli viikko aamua yötä iltaa ja vkl vapaata.

Ekana tein elämäntaparemontin, aloin kuntoilla, ruokavalio kuntoon, panostin omaan hyvinvointiin. Mikä parasta, nyt oli aikaa olla kotona ja tutustuin lapsiimme paremmin, oli aikaa myös heille antaa enemmän, kuin se univelkainen väsynyt läski entinen minä. 6kk olin tahallani ansiosidonnaisella, ja 6 viikkoa hain tosissani töitä. 3kk saikkutuuraus, jonka jälkeen kk tauko, kesälomituskausi, 6kk töissä, ja sen jälkeen vakkaripaikka irtosikin. Minulla mitään koulutusta ole, 27 vuotta tein vuorotöitä amispohjalta. Nyt ihan varastomiehenä. Oli kyllä minusta hieno preikki ja oli kivaa tehdä elämänmuutos, lapsetkin on tykännyt kovasti kun en ole vuorotyön runtelema enää.

Ymmärrän toki että työttömyys tahtomattaan voi olla todella raskasta, koen olevani onnekas kun sain potkut vuorohommista ja oli pakko tehdä muutoksia. En olisi ikinä uskaltanut jäädä sieltä suoraan pois.

Vierailija
84/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa on se, että nämä ovat usein jotain sosionomeja ts. joiden pitäisi jo ymmärtää, miten yhteiskunta toimii ja miten töitä saa.

Tuo oli yliopistosta valmistunut, mitä sosionomi ei ole.

Vierailija
85/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voisi olla mun kirjoittama, kuulostaa niin tutulta.

T. Työtön insinööri

Ja siellä hesarin kommenteissa joku heti epäili, että on huuhaa-alaa opiskellut. Ikään kuin meillä ei olisi työttömiä insinöörejä ja ekonomeja!

Vierailija
86/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla sosionomi on työtön vain, jos ei halua töitä.

- sosionomi keikkailija, pk-seutu

Vierailija
87/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää kunnon koulu (juristi, DI, lääkis, ekonomi) niin töitä riittää

Esim. DI on työttöminä pilvin pimein.

Tosi kovan luokan DI ei ole työtön, sellaiset haetaan taksilla töihin ja tietysti tulevan työnantajan piikkiin.

No valtaosa ihmisistä ei voi olla "kovan luokan" mitään. Ei mitään "kovaa luokkaa" olisi olemassakaan, jos kaikki kuuluisivat siihen ryhmään.

Vierailija
88/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös ollut kohta vuoden työttömänä, mutta olen suhtautunut asiaan rennosti. Mennyt vuosi on ollut yksi parhaimmista! Olen tehnyt vaadittavat hakemukset ja loppuajan olen vain nauttinut elämästä. Syönyt hitaasti aamupalaa ja pitänyt huolta itsestäni liikkumalla ja rentoutumalla. Suomi on lamassa ja sitä on turha kiistää tai vastustaa. Jos niitä töitä ei ole, niin ei niitä sitten vain ole, voin odotella rauhassa parempia aikoja.

Hyvä asenne. Hyvä ohje myös muille.

Siis aivan loistava asenne varsinkin asuntovelkaiselle sinkulle! Ei stressiä huomisesta. Pahimmassa tapauksessa joudut myymään kotisi ja nythän on paras mahdollinen markkinatilanne.

Vierailija
89/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ei auta.

Vierailija
90/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ikäluokka ei voi ymmärtää nykyistä työelämää. Ei olla töissä koko ikää samassa paikassa. Koulutus ei auta, koska samaa paikkaa hakee 400 muuta koulutettua. Yrityksiä ei voi perustaa, jos on epäilys että se ei tuo rarpeeksi rahaa. Yrityksen lopettaminen on vaikeaa, koska sitten voi joutua olemaan rahattomana kuukausia, koska jos ei saa työtä on rahaton, työttömäksi pääseminen voi olla yrittäjälle mahdotonta, koska te-toimistossa pidetään yrittäjänä. Tämä on päättymätön rumba.

Vierailija
91/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun kaikista ei ole korkeakouluun. Oma äo on tutkitusti keskivertoa alhaisempi (alle 90) niin ei mitään asiaa yliopistoon

Vierailija
92/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sosionomin tai insinöörin koulutuksella osaa tehdä vaikka siivoajan töitä, oma vika jos takertuu kolutukseensa eikä mikään muu työ kelpaa.

Töitä löytää aina se jolla on työhaluja.

Siivoojaksi pääsee se, jolla on siivousalan koulutus tai edes kokemusta. 

Mulla on noin kymmenen vuoden kokemus alalta, enkä takuulla enää pääsis tai ainakaan pysyisi koeajan jälkeen koska mä en ole enää niin nopea mitä ala nykyään vaatii. Lisäksi mulla ei ole ajokorttia. Nykyään ei oikein ole kohteita joissa ollaan 8h, vaan kaikki on jot

"Ajokortti on sellainen asia joka jokaisen nuoren tulisi hommata. ....Sen puuttuminen kostautuu myöhemmin työelämässä"

Mutta harva työtön pystyy pitämään sitä autoa, vaikka kortti olisikin. Auton pitäminen (varsinkin nuorena,kun vakuutukset on ihan älyttömän kalliita)on todella kallista. 

Vierailija
93/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvittais varmaan lisää sellaisia reippaita ihmisiä jotka lähtevät yrittämään ja innovoimaan, ottamaan vastuuta ja johtamaan. Siten muihinkin Pohjoismaihin on syntynyt taloudellista vaurautta ja vetovoimaa.

Jos kaikki kovalla rahalla koulutetut insinöörit ja muut vain haluavat helpon palkkatyön, työllisyystilanne tulee seilaamaan tällä tavalla loputtomiin. Teknisen alan koulutuspaikkojen määrää on aina perusteltu sillä että ne tuottavat kasvua. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että sinnekin on hakeutunut lähinnä ihmisiä jotka eivät halua johtaa tai ottaa riskejä. 

Teknisen alan koulutus tuottaa vain lisää koulutettuja työttömiä!

Eivät insinöörit tai dippinssit ole viimeiseen 10 vuoteen osanneet yhtään mitään, koska ammattikorkeissa ja yliopistoissa valtion rahan jako perustuu entistä voimakkaammin valmistuneiden lukumäärään.

Koska tutkinnoista saa rahoitusta, tehtailevat koulutusyksiköt tutkintoja!

Tampereen yliopiston dippainssikoulutuksessa tentistä päästetään läpi, jos opiskelija osaa nimensä kirjoittaa tenttipaperiin. Jos opetushenkilö vaatii tentissä jonkinlaista osaamista, huomaa opetushenkilö nopeasti olevansa työtön.

Tampeereen yliopistossa tehdään tulosta!

Vierailija
94/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuule niin helppoa vaan mennä noihin oppilaitoksiin. Oletko älyltäsi rajoittunut? Noihin ei mennä, vaan niihin päästään, jos päästään. Valtaosa hakijoista ei pääse. Sitten on pakko hakeutua kouluun, mikä ei kiinnosta/mihin ei halua, koska sosiaaliturvaa ei muuten nuori aikuinen saa. Ja ensikertalaisuusetu menee hukkaan. Ja todella moni ei pääse siksi opiskelemaan, vaikka me veronmaksajat veroillamme nuo oppilaitokset kustannetaan, koska niihin tulee ulkolaisia opiskelijoita niin paljon. Viime vuonna 12 000. Se on yhtä monta opiskelupaikkaa pois suomalaisilta nuorilta. Toissavuonna heiltä vietiin ulkomaisin opiskelijoin 14 000 opiskelupaikkaa.

Eikä ne ulkolaiset meidän piikkiin koulutetut akateemiset tänne pääsääntöisesti jää töihin. Vaan jatkavat muualle paremmille palkoille, alemmalle verotukselle, paremmin toimivien yhteiskunnallisten palveluiden pariin ja miellyttävämpään ilmastoon ja hintatasoon muihin maihin.

Vierailija
95/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä löytyy aina ja helposti, mutta jos haluaa palkkaakin niin on jo vaikeampi juttu.

Obduktio mestari

Vierailija
96/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon koulut on käyty. Tekn.lis, DI, Ins. Tekoäly, Energia, yritysmaailma, ulkomaiden komennukset. Yksi 3kk väli edellisen työpaikan jälkeen oli ensiksi hakemassani työpaikassa ratkaiseva torjuva tekijä. Siis 3kk! Epäilen syyksi myös pätevyyttäni, joka tuntui uhkaavan haastattelevaa mahdollista esimiestä. Kun tuo väli piteni 3kk->12kk, niin peli oli selvä. Kukaan ei halunnut palkata. Eikä palkkaa edelleenkään.

Vierailija
97/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hallituksella ei ole hyviä keinoja luoda työpaikkoja. Pitäisi olla kunnollista talouskasvua jotta firmat voisivat työllistää ja sellaista ei ole Suomessa ollut kohta kahteenkymmeneen vuoteen.

Harvassa ovat uutiset investoinneista ja silloinkin  työpaikkoja on luvassa lähinnä duunareille. Aina ei investointeja edes haluta kuten kävi kuopatulle Kuopion sellutehdashankkeelle. Kaivoshankkeita vastustetaan usein ympäristösyillä. Tulevasta räjähdetehtaasta alkoi heti valitus että jos se vaikka räjähtää.  

Korkeakoulutetuille on luvassa kylmää kyytiä lähivuosina. Jos ei ole lääkäri, lakimies tai insinööri niin voi olla vaikeaa löytää paikkaansa työelämässä. Suomen sijaan voi kannattaa katsella muitakin maita jos on valmis muuttamaan.

Yllättävää miten nämä ikivanhat uskomukset vielä elävät. Muistaakseni just viimeksi kun katsoin tekniset alojen työttömistä, työttömyys oli kasvanit 26 % ja työttömiä tai lomautettuja alalla oli yli 3500 ihmistä. Ei insinööriys, tekniset tutkinnot tai rakennusala, joiden kuvitellaan työllistävän, ole nekään yhtään immuuneja nykytilanteelle. Akaatemisissa myös jo vuosien ajan insinöörit ja arkkitehdit ovat olleet työttömyystilastoissa siellä huipulla.

Lääkärit kai harvoin ovat työttöminä, mutta lakimiehissäkin on työttömiä, toki kyse lienee vain vajaasta puolesta sadasta.

Kuten AP:n mainitseman artikkelin henkilöllä, vastavalmistuneilla -- oli tutkinto mikä vaan -- alkaa nykyään olla vaikeata päästä siihen ensimmäiseen työpaikkaan, koska heillä ei useinkaan ole vaadittua työokemusta. Mutta jos töitä ei saa, niin eipä se työkokemuskaan kerry.

Vierailija
98/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. DI on työttöminä pilvin pimein.

Tosi kovan luokan DI ei ole työtön, sellaiset haetaan taksilla töihin ja tietysti tulevan työnantajan piikkiin.

Älä unta näe!

Vierailija
99/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut 22 vuotta työttömänä, ja suhtaudun yhä asiaan rennosti. Se on tällä kokemuksella oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Emil von Retee

Vierailija
100/116 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, keväällä tulee potkulaki voimaan. 

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän