HS: Maksan kovaa hintaa työttömyydestäni
Joku työtön valittaa taas surkeuttaan oikein lehden palstalla. Työtä ei löydy vaikka hän on opiskellut jopa uuden kielen ja kouluttautunut. Toive on että hallituksen lupaus uusista työpaikoista toteutuisi. Ks. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011002966.html
Kommentit (116)
"Miksi ne (työttömät) ei mene töihin?"
- P. Orpo, 2019
"Hallitus luo Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa."
- P.Orpo, 2023
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne (työttömät) ei mene töihin?"
- P. Orpo, 2019
"Hallitus luo Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa."
- P.Orpo, 2023
Ehkä tässä onkin tapahtunut jonkinlainen käännöskukkanen ja vapaiden työpaikkojen sijasta kaveri puhuikin työpaikastaan vapautetuista?
Minä olen myös ollut kohta vuoden työttömänä, mutta olen suhtautunut asiaan rennosti. Mennyt vuosi on ollut yksi parhaimmista! Olen tehnyt vaadittavat hakemukset ja loppuajan olen vain nauttinut elämästä. Syönyt hitaasti aamupalaa ja pitänyt huolta itsestäni liikkumalla ja rentoutumalla. Suomi on lamassa ja sitä on turha kiistää tai vastustaa. Jos niitä töitä ei ole, niin ei niitä sitten vain ole, voin odotella rauhassa parempia aikoja.
Koulutus pitää lakkauttaa niiltä aloita mistä valmistuu työttömiä.
Te toimisto koulutti työttömistä lähihoitaja, oikein urakalla, nyt ovat työttöminä.
Järki hoi. Tämä maa painuu suohon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös ollut kohta vuoden työttömänä, mutta olen suhtautunut asiaan rennosti. Mennyt vuosi on ollut yksi parhaimmista! Olen tehnyt vaadittavat hakemukset ja loppuajan olen vain nauttinut elämästä. Syönyt hitaasti aamupalaa ja pitänyt huolta itsestäni liikkumalla ja rentoutumalla. Suomi on lamassa ja sitä on turha kiistää tai vastustaa. Jos niitä töitä ei ole, niin ei niitä sitten vain ole, voin odotella rauhassa parempia aikoja.
Hyvä asenne. Hyvä ohje myös muille.
Nyt tarvittais varmaan lisää sellaisia reippaita ihmisiä jotka lähtevät yrittämään ja innovoimaan, ottamaan vastuuta ja johtamaan. Siten muihinkin Pohjoismaihin on syntynyt taloudellista vaurautta ja vetovoimaa.
Jos kaikki kovalla rahalla koulutetut insinöörit ja muut vain haluavat helpon palkkatyön, työllisyystilanne tulee seilaamaan tällä tavalla loputtomiin. Teknisen alan koulutuspaikkojen määrää on aina perusteltu sillä että ne tuottavat kasvua. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että sinnekin on hakeutunut lähinnä ihmisiä jotka eivät halua johtaa tai ottaa riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa on se, että nämä ovat usein jotain sosionomeja ts. joiden pitäisi jo ymmärtää, miten yhteiskunta toimii ja miten töitä saa.
Eikö sosionomin tai insinöörin koulutuksella osaa tehdä vaikka siivoajan töitä, oma vika jos takertuu kolutukseensa eikä mikään muu työ kelpaa.
Töitä löytää aina se jolla on työhaluja.
Siivoojaksi pääsee se, jolla on siivousalan koulutus tai edes kokemusta.
Mulla on noin kymmenen vuoden kokemus alalta, enkä takuulla enää pääsis tai ainakaan pysyisi koeajan jälkeen koska mä en ole enää niin nopea mitä ala nykyään vaatii. Lisäksi mulla ei ole ajokorttia. Nykyään ei oikein ole kohteita joissa ollaan 8h, vaan kaikki on jotain muutaman tunnin kohteita jotka käydään juoksemassa läpi ja ajetaan autolla seuraavaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvittais varmaan lisää sellaisia reippaita ihmisiä jotka lähtevät yrittämään ja innovoimaan, ottamaan vastuuta ja johtamaan. Siten muihinkin Pohjoismaihin on syntynyt taloudellista vaurautta ja vetovoimaa.
Jos kaikki kovalla rahalla koulutetut insinöörit ja muut vain haluavat helpon palkkatyön, työllisyystilanne tulee seilaamaan tällä tavalla loputtomiin. Teknisen alan koulutuspaikkojen määrää on aina perusteltu sillä että ne tuottavat kasvua. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että sinnekin on hakeutunut lähinnä ihmisiä jotka eivät halua johtaa tai ottaa riskejä.
Yritystoiminnan pitäisi olla sen verran kannattavaa että riskejä kannattaa. Nykyinen korkea veroaste ei kannusta yrittämään. Listaamattoman yrityksen veroedut eivät ole realismia pienyrityksen kohdalla. Valtion pitäisi keskittää huomiota yritysten toiminnan auttamiseen koska sinne ne mahdolliset uudet työpaikat syntyvät.
Vanha työkaveri perusti yhden toisen kanssa yrityksen vuosia sitten. Sivusta olen seurannut kuinka heidän yrityksensä on menestynyt taloudellisesti hyvin ja omistajat ovat rikastuneet myydessään osan yrityksestä sijoittajille. Suomessa voi edelleen menestyä jos on huippuosaamista mutta markkinoiden olisi hyvä olla ulkomailla nykypäivänä.
Miten olisi Norjan kalatehdas? Luulisi että sieltä löytyisi kaikille halukkaille hommia jos on vain tarpeeksi intoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi Norjan kalatehdas? Luulisi että sieltä löytyisi kaikille halukkaille hommia jos on vain tarpeeksi intoa.
Kuhan ei oo kala-allergiaa
Töitä ei ole ja se on pakko hyväksyä. Lamaahan tämä on. Tästä ei nousta kun innovaatioilla ja yrittäjyydellä. Tarvittavat resurssit taitavat olla tehottomina julkisella sektorilla nostamassa helppoa palkkaa. Olisi mahdollista taloudellisesti alkaa vaikka yrittäjäksi. Mutta miksi, jos saa hyvää palkkaa helposti?
Työttömillä taas harvemmin on tarvittavaa osaamista ja taloustilanne ei anna paljoa mahdollisuuksia.
Eli asiantuntijat vaan innovoimaan ja yrittämään, myymään osaamista ulkomaille ja työttömät voisivat tulla näille suojatyöpaikoille kehittämään osaamista. Silloin palkkaakin voidaan laskea nykyisistä asiantuntijapalkoista. Eipä paisuisi julkisen puolen menot.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisella?
600 euron työmarkkinatuella ei rentouduta.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaito lienee osalla este.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti hallituksella ei ole hyviä keinoja luoda työpaikkoja. Pitäisi olla kunnollista talouskasvua jotta firmat voisivat työllistää ja sellaista ei ole Suomessa ollut kohta kahteenkymmeneen vuoteen.
Harvassa ovat uutiset investoinneista ja silloinkin työpaikkoja on luvassa lähinnä duunareille. Aina ei investointeja edes haluta kuten kävi kuopatulle Kuopion sellutehdashankkeelle. Kaivoshankkeita vastustetaan usein ympäristösyillä. Tulevasta räjähdetehtaasta alkoi heti valitus että jos se vaikka räjähtää.
Korkeakoulutetuille on luvassa kylmää kyytiä lähivuosina. Jos ei ole lääkäri, lakimies tai insinööri niin voi olla vaikeaa löytää paikkaansa työelämässä. Suomen sijaan voi kannattaa katsella muitakin maita jos on valmis muuttamaan.
6000 miljoonaa puuttuu meidän taloudesta koska se annettiin pois.
Kokoomus ei saa ikinä anteeksi että äänesti oppositiossa vasemmistohallituksen kanssa persuja vastaan, tukirahojen lähettämisen puolesta, Italiaan ja Espanjaan. Kokoomus hyväksyi ja mahdollisti 6 mrd (6000 milj) tukirahojen lähettämisen etelän vetelille.
Ilman kokoomuksen hyväksyntää rahoja ei olisi lähetetty. Nyt me maksamme veroissamme nimissämme otettua 6 mrd velkaa.
Kokoomus haluaa esiintyä veroja vihaavana puolueena, mutta totuus paljastui onneksi. Kokoomus on irvikuva oikeistolaisesta puolueesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut 4 vuotta työtön. En nauti aamupalaa syön loppuja hiutaleita kaapista ja odotan maanantaita että pääsen kauppaan. Mietin mitä söisin että saisin muutaman alusvaatteet ja kengät rikkinäisten tilalla. Kohta on taas alehintaiset loppu. Ankerta elämää. Osti vain osan lääkkeistäni koska oma vastuu. Ei ole paras vuosi. Ehkä sinulla on säästöjä tai elättäjä. Ansiopäivärahakin loppuu. Häpeä hakiessa paikkoja mihin ei ole edellytyksiä nujertaa.
Vierailija kirjoitti:
Käykää kunnon koulu (juristi, DI, lääkis, ekonomi) niin töitä riittää
No työtä on, jos käyttää omaa päätänsä eikä kuuntele niitä työkkärien tätejä. Eihän niillä ole mitään tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa on se, että nämä ovat usein jotain sosionomeja ts. joiden pitäisi jo ymmärtää, miten yhteiskunta toimii ja miten töitä saa.
Eikö sosionomin tai insinöörin koulutuksella osaa tehdä vaikka siivoajan töitä, oma vika jos takertuu kolutukseensa eikä mikään muu työ kelpaa.
Töitä löytää aina se jolla on työhaluja.
Sehän siinä on että pitää olla se "hienompi" ammatti johon kouluttaudutaan ja sitten alkaa se ulina kun töitä ei löydykään.Oma vika,olis käynyt tavallisen amiksen niin olisi helpompi päästä töihin.
Korkeasti koulutetut kannattaa jättää tämän konkurssikypsän maan. Muista maista löytyy kyllä töitä.
Kirjoittaja sanoi, että hänellä on yliopistotutkinto. Sosionomi on AMK.